W203 sähköinen lisälämmitin ?
W203 sähköinen lisälämmitin ?
Tervehdys!
Mulla on 203 koppanen diesel missä moinen lämmitin ja mitä se lämmittää sisätillako? (toivottavasti kun näin talvipakkasillla ei meinaa lämpöä piisata)
Onko se ehkä lisävaruste.
Mistähän se laitetaan päälle.
nm. Webasto pitäisi olla pakollinen näissä "uudemissa" cdi autoissa.
Mulla on 203 koppanen diesel missä moinen lämmitin ja mitä se lämmittää sisätillako? (toivottavasti kun näin talvipakkasillla ei meinaa lämpöä piisata)
Onko se ehkä lisävaruste.
Mistähän se laitetaan päälle.
nm. Webasto pitäisi olla pakollinen näissä "uudemissa" cdi autoissa.
Ajotietokoneen valikosta voi valita onko se päällä automaattisesti, pois tai pois kun ilmastointi pois. Nopeuttaa moottorin lämpiämistä ja siten myös sisätilojen lämpiämistä. Menee pois päältä muistaakseni 60 asteessa, joten lämpiäminen hidastuu siinä vaiheessa huomattavasti. On vakiovaruste ainakin suomi autoissa.
Mikähän mahtaa olla vialla, kun sähköisen lisälämmittimen laittaa päälle, niin auton tyhjäkäynti alkaa rykimään, hörrähtelemään - siis se ei käy tasaisesti. Heti kun lämmittimen ottaa pois päältä, tyhjäkäynti normalisoituu. Tekee sitä kylmänä ja lämpimänä(noin +60 asteinen moottori)
Boschin vikalukija sanoi huollossa(ei merkki), että laite ei ole aktiivinen. Se oli silloin kytketty pois päältä, mutta ei kuulema vaikutusta vikakoodiin.
Mielestäni lämmitin kuitenkin toimii, päälle laiton jälkeen lämpötila lähtee aina nousuun. Mutta sitä ei viitti pitää päällä, kuin vain ajon aikana.
Autoon on vaihdettu uusi akku, ei vaikutusta.
Kyseessä on C 270CDI -02 manuaali.
Boschin vikalukija sanoi huollossa(ei merkki), että laite ei ole aktiivinen. Se oli silloin kytketty pois päältä, mutta ei kuulema vaikutusta vikakoodiin.
Mielestäni lämmitin kuitenkin toimii, päälle laiton jälkeen lämpötila lähtee aina nousuun. Mutta sitä ei viitti pitää päällä, kuin vain ajon aikana.
Autoon on vaihdettu uusi akku, ei vaikutusta.
Kyseessä on C 270CDI -02 manuaali.
Noin se vaikuttaa tyhjäkäyntiin aika monessa autossa, omassanikin tyhjäkäynti hieman epätasaista kun lämmitin on päällä. Johtunee suuresta virrantarpeesta, mikä "jarruttaa" laturia.Element kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla, kun sähköisen lisälämmittimen laittaa päälle, niin auton tyhjäkäynti alkaa rykimään, hörrähtelemään - siis se ei käy tasaisesti. Heti kun lämmittimen ottaa pois päältä, tyhjäkäynti normalisoituu. Tekee sitä kylmänä ja lämpimänä(noin +60 asteinen moottori).
W203CDI
Voisko olla laturista alkamassa puhti loppumaan? Omassa 200 CDIssä en huomannut mitään eroa tyhjäkäynnissä kun laittoi lämppärin päälle tai pois. Lämmiti se kuitenkin kun sen huomas lämpöjen noususta.
Mitä jos ottaa ihan valoja, puhallinta yms. pois päältä? Auttaako?
Mitä jos ottaa ihan valoja, puhallinta yms. pois päältä? Auttaako?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Kokeilin tänään, mutta ei ollu merkitystä. Hörähteli samalla tavalla, vaikka otin kaikki muut sähkölaitteet pois päältä. Mutta lämmöt lähti heti nousuun, että kyllä se lämmitin ainakin pelaa.simppa80 kirjoitti:Voisko olla laturista alkamassa puhti loppumaan?
Mitä jos ottaa ihan valoja, puhallinta yms. pois päältä? Auttaako?
Itekki mietin tuota laturi, oisko toisaan jo parhaat päivät nähny. Vai voisiko siinä lämppärissä olla joku rele, joka katkoo sitä päälle - pois - päälle, eikä toimi kunnolla?
Tuli myös mieleen että kun pari vuotta sitten jouduin vaihtamaan hajonneen ilmamäärämittarin, niin myös tuo tyhjäkäyntiongelma muuttuihanta kirjoitti:Noin se vaikuttaa tyhjäkäyntiin aika monessa autossa, omassanikin tyhjäkäynti hieman epätasaista kun lämmitin on päällä. Johtunee suuresta virrantarpeesta, mikä "jarruttaa" laturia.Element kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla, ......
.... lämmittimen ottaa pois päältä, tyhjäkäynti normalisoituu. Tekee sitä kylmänä ja lämpimänä(noin +60 asteinen moottori).
huomattavasti paremmaksi, mutta edelleen kuulee käynnissä lievän eron kun lämmitin päällä vs. pois päältä.
W203CDI
Mulla oli ennen c mallin 200 cdi vm 02 talvella tosi kylmä vaikka uusi termostaatti vaihdettiin kolmesti,lisälämmittimestä en tiedä toimiko ollenkaan,se kuitenkin oli autossa.Mutta asiaan,vaihdoin kuukausi sitten autoa samanlainen c 200 cdi facelift vm 2006.ja nyt tarkenee noin 3 kilometrin matkalla lämmöt yli 80 astetta Onko facelift jotenkin kehitetty,ajotietokoneen kautta en löydä lisälämmitintä,onko ollenkaan,vai onko se aina päällä,polttoainetta syö n.0.8 litraa enämpi sataselle kun entinen.
Olis mukava tietää miksi facelift lämpenee paljon paremmin,ero kuin yöllä ja päivällä.vastatkaa viisaammat.
Olis mukava tietää miksi facelift lämpenee paljon paremmin,ero kuin yöllä ja päivällä.vastatkaa viisaammat.
Ei ole eroa Faceliftin ja vanhan mallin lämmityksessä. Lisäksi molemmissa on suurella todennäköisyydellä se sähkövastus. Päällelaitto löytyy faceliftin valikoista kuhan selailet. Mikään pikalämmitinhän tuo vastus ei ole auttaa vain koneen lämpiämistä sinne 60 asteeseen asti. Jos molemmissa termarit toimii 92asteeseen asti ja lämppärin kennot eivät ole tukossa lämpöä tulee täsmälleen samaan malliin.Mulla oli ennen c mallin 200 cdi vm 02 talvella tosi kylmä vaikka uusi termostaatti vaihdettiin kolmesti,lisälämmittimestä en tiedä toimiko ollenkaan,se kuitenkin oli autossa.Mutta asiaan,vaihdoin kuukausi sitten autoa samanlainen c 200 cdi facelift vm 2006.ja nyt tarkenee noin 3 kilometrin matkalla lämmöt yli 80 astetta Onko facelift jotenkin kehitetty,ajotietokoneen kautta en löydä lisälämmitintä,onko ollenkaan,vai onko se aina päällä,polttoainetta syö n.0.8 litraa enämpi sataselle kun entinen.
Olis mukava tietää miksi facelift lämpenee paljon paremmin,ero kuin yöllä ja päivällä.vastatkaa viisaammat.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Siihen on se vaihdettu pari kuukautta sitten. Normaali tyhjäkäynti on OK, käy tasasesti, mutta lämppärin päälle laitto tuo mukanaan käynti ongelmat. Sen verran pahasti kyllä hörähtelee, ettei sitä päällä viitti pitää. Voihan olla, että laturin vaihdon myötä asia korjaantuisi...Tuli myös mieleen että kun pari vuotta sitten jouduin vaihtamaan hajonneen ilmamäärämittarin, niin myös tuo tyhjäkäyntiongelma muuttui
huomattavasti paremmaksi, mutta edelleen kuulee käynnissä lievän eron kun lämmitin päällä vs. pois päältä.
Mullon kans tuo 203 facelift ja lämpenee aivan ällistyttävän nopeesti. Miinus 10-15 ilmalla ei tarvi montaa kilsaa ajaa kun viisari huitelee jo 80 ja hytissä on lämmintä. Noin 2 kilsan päässä tulee jo haaleaa ilmaa lämppäristä. Ei löydy ajotieturin valikoista mitään lisälämmittimeen liittyvää vaikka kuinka selaa. En tiedä onko siellä moottorin kyljessä sitä lämmitintä, mutta valikoista sitä ei löydy. Mutta tärkeintä on että lämpenee. Tosin jos sen löytäisin niin ainakin kokeilisin ilman sitä, tottahan se lisää polttoaineen kulutusta kun laturilla tehdään huonolla hyötysuhteella sähköä lämmöksi, ja laturia pyöritetään huonolla hyötysuhteella toimivalla lämpövoimakoneella.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
No jos ei löydy settingseistä niin sitten sitä palikkaa ei ole. Mitenkään 'ällistytävästä' lämpiämisestä kuitenkin facelift-mallin yhteydessä turha puhua. Varsinkin kun pakasta lähemmäs 30c tai yli. w202 webastolla lämpeni paremmin joten turhapa sitä vastusta on kehua 

ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"
-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Kyllä se lämpeneminen minua ällistyttää. Kun vertaan vaikka työkaveriin jolla on kolme kertaa pitempi tulomatka töihin ja se on peittänyt uudesta golffista koko nokan ja on jääkalikkana perillä. Meikäläinen taas on melkein paitahihasillaan 

W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Facelift moottorihan on tietenki uudempaa tekniikkaa eli cdi3. Cdi3 on suunniteltu lämpimämmäksi mutta kulutus on korkeampi kuin edeltäjässä. Minunkaan autosta ei löydy ajotietokoneesta heater valikkoa mutta kyllä se lämpövastus siellä on (veholta varmistettu). Olettaisin sen olevan automaattinen. Useista vastaavista olen katsonut sen valikon joistakin se löytyy joistakin ei. Toissa päivänä vaihdoin uuden termostaatin niin no problem.
Viimeksi muokannut viheik, To 31.12.2009 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
[quote="viheik"]Facelift moottorihan on tietenki uudempaa tekniikkaa eli cdi3. Cdi3 on suunniteltu lämpimämmäksi mutta kulutus on korkeampi kuin edeltäjässä. Minunkaan autosta ei löydy ajotietokoneesta heater valikkoa mutta kyllä se lämpövastus siellä on (veholta varmistettu). Olettaisin sen olevan automaattinen. Useista vastaavista olen katsonut sen valikon joistakin se löytyy joistakin ei.[/quote]
No niin löytyyhän se selitys kun aikansa jatustaa
No niin löytyyhän se selitys kun aikansa jatustaa

On kieltämättä ällistyttävän hyvä lämpeämään. Omani ei lämpene lähestulkoonkaan noin vaikka heater päällä. Pitää todella olla erilaista tekniikkaa..Wulfride kirjoitti:Mullon kans tuo 203 facelift ja lämpenee aivan ällistyttävän nopeesti. Miinus 10-15 ilmalla ei tarvi montaa kilsaa ajaa kun viisari huitelee jo 80 ja hytissä on lämmintä. Noin 2 kilsan päässä tulee jo haaleaa ilmaa lämppäristä. .
W203CDI
No nyt alkaa kääntyä huolestumisen puolelle tämä lämpenemisen kehuminen
Nopea lämmitys kun tarkoittaa fysiikan lakien mukaan sitä että energiaa kuluu runsaasti. Tai sitten hyvää lämpöeristystä, mutta kun ei ole mitään pahveja keulalla. Ettei vaan olisi tähän faceliftiin tullut käyttöön joku systeemi mitä käytetään katalysaattorin poltossa. Eli että kylmänä muutetaan ruiskutushetkeä myöhemmäksi jotta moottorin tuottama hukkalämpö kasvaisi. Suurin osa tuostahan menee pakokaasujen kautta avaruuteen mutta kyllä kanteen ja sylinteriinkin sitä siirtyy. Kulutuslukemissa ainakin on suuri ero maantieajon ja kylmän katkoajon välillä. Ja jos vielä on niin että faceliftin mukana tuli suurempi kulutus?
Joku tiesi kertoa että moottorin lämpenemisen alussa vesi lämppärille otetaan sylinterin kannesta joka on moottorissa se ensimmäisenä lämpenevä osa. Tämä selittäisi sen että miten lämppäristä voi tulla jo haaleaa ilmaa vaikka mittarin neula ei ole värähtänytkään.

Nopea lämmitys kun tarkoittaa fysiikan lakien mukaan sitä että energiaa kuluu runsaasti. Tai sitten hyvää lämpöeristystä, mutta kun ei ole mitään pahveja keulalla. Ettei vaan olisi tähän faceliftiin tullut käyttöön joku systeemi mitä käytetään katalysaattorin poltossa. Eli että kylmänä muutetaan ruiskutushetkeä myöhemmäksi jotta moottorin tuottama hukkalämpö kasvaisi. Suurin osa tuostahan menee pakokaasujen kautta avaruuteen mutta kyllä kanteen ja sylinteriinkin sitä siirtyy. Kulutuslukemissa ainakin on suuri ero maantieajon ja kylmän katkoajon välillä. Ja jos vielä on niin että faceliftin mukana tuli suurempi kulutus?
Joku tiesi kertoa että moottorin lämpenemisen alussa vesi lämppärille otetaan sylinterin kannesta joka on moottorissa se ensimmäisenä lämpenevä osa. Tämä selittäisi sen että miten lämppäristä voi tulla jo haaleaa ilmaa vaikka mittarin neula ei ole värähtänytkään.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Tänään kellotettua tietoa,lähdin aamulla kylmästä tallista -4 ei ollut auto roikassa.
3km ajoa lämpö 60 astetta
5 km ajoa lämpö 70 astetta,puhallin automaatilla 22 astetta ja alkoi laskemaan puhallin nopeutta.eli pirtissä jo lämmin.
7 km lämpö karvan yli 80 astetta
ulkona pakkasta -14 ja koko matka taajamassa ajoa.
varmaan olis vielä paremmat lukemat kun olis pitäny roikassa ja hurauttanut motaria jonkin matkaa.
3km ajoa lämpö 60 astetta
5 km ajoa lämpö 70 astetta,puhallin automaatilla 22 astetta ja alkoi laskemaan puhallin nopeutta.eli pirtissä jo lämmin.
7 km lämpö karvan yli 80 astetta
ulkona pakkasta -14 ja koko matka taajamassa ajoa.

varmaan olis vielä paremmat lukemat kun olis pitäny roikassa ja hurauttanut motaria jonkin matkaa.
203.006:n tietoja selailin, ei EPC:ssä ollut mitään optiokoodia tuolle lisälämmittimelle (eli pitäisi olla kaikissa autoissa ainakin tuossa mallissa).
W211:n lämmitin lämmityslaitteen kennossa ottaa tehoja luokkaa 1600-1700 wattia ja tuota käytetään vain sen mukaan kuin laturin teho riittää akun lataamiselta ja muulta kulutukselta. Eli lämmitintä tarpeen tullen katkotaan, siitä varmaan tuo 203:nkin heijaus tyhjäkäynnillä johtuu.
Uusimmissa malleissa sähköinen lisälämmitin on koodattu olemaan aina päällä (en tiedä mistä ajankohdasta alkaen). Aiemmissa saattoi olla koodattu AC-kytkimeen (AC päällä, lämmitin päällä, siis nappulan asento, ei se ilmastointi oikeasti juuri lähde päälle samaan aikaan). Eri juttu ne auto joissa on se mittariston valikko (itsellä ei 203:sta mitään kokemusta).
W211:n lämmitin lämmityslaitteen kennossa ottaa tehoja luokkaa 1600-1700 wattia ja tuota käytetään vain sen mukaan kuin laturin teho riittää akun lataamiselta ja muulta kulutukselta. Eli lämmitintä tarpeen tullen katkotaan, siitä varmaan tuo 203:nkin heijaus tyhjäkäynnillä johtuu.
Uusimmissa malleissa sähköinen lisälämmitin on koodattu olemaan aina päällä (en tiedä mistä ajankohdasta alkaen). Aiemmissa saattoi olla koodattu AC-kytkimeen (AC päällä, lämmitin päällä, siis nappulan asento, ei se ilmastointi oikeasti juuri lähde päälle samaan aikaan). Eri juttu ne auto joissa on se mittariston valikko (itsellä ei 203:sta mitään kokemusta).