tarvittavat johdot ja kaapelit? ja miten asennetaan!
- MasaMbW124
- Mersumies
tarvittavat johdot ja kaapelit? ja miten asennetaan!
elikkä amatööri asentamassa hifi laitteita autoon... paha paha...
eli mitä johtoja tartten, ja mitenkä kytketään... autoon tulossa yks subbari, taakse 8" kajarit, ja eteen joku erkka.. + tietenkin soitin.. ja 1F konkka on, ja sen ajattelin laittaa.
voisko joku selittää mistä mihin, pitää johtoja virittää..
vahvari homma menee mulla vähän monimutkasesti... takana hattuhyllylle oleville on oma 2 kanavainen vahvari... ja subbarille ja etu erkalle on yht 4 kanavainen vahvari!
eli mitä johtoja tartten, ja mitenkä kytketään... autoon tulossa yks subbari, taakse 8" kajarit, ja eteen joku erkka.. + tietenkin soitin.. ja 1F konkka on, ja sen ajattelin laittaa.
voisko joku selittää mistä mihin, pitää johtoja virittää..
vahvari homma menee mulla vähän monimutkasesti... takana hattuhyllylle oleville on oma 2 kanavainen vahvari... ja subbarille ja etu erkalle on yht 4 kanavainen vahvari!
Mitäs soittopeliä siellä on(merkkiä ja mallia)? Hifistit laittaa varmaan sut ostamaan ihan "simo kalliit" piuhat...
Mut sen mie osaan varmaan sanoo et laitat sen 4-kanavaisen (etu/taka) kajareiden toisen kajarin plussaan ja toisen miinukseen sen subi piuhan..
Itelläni on tosi proo soittopelit kontissa.. Jbl GT4 12"subi ja plaukkarin gta250 vahvari.. yhteensä 200egee..
riittää mulle(toistaseks) 
niin ja niistä johdoista vielä että.. siltä 4kanavaiselta niille etukaiuttimille vedät niistä jäljelle jääneistä "kanavista" piuhat... niin ja tarttee niille vahvareille se äänikin tulla.. eli soittimelta rca-johdolla. Montas rca-lähtöö sulla on siellä soittimen takana?
(näin tässä käy ku laittaa toisen amatöörin vastaamaan)

edit. ja tuosta kondensaattorista en sano mittää, ennen ku joku kertoo mitä helv* sillä tehää? (sulla taitaa vaan olla niin amma vehkeet että tollasia tarviaa...)

Mut sen mie osaan varmaan sanoo et laitat sen 4-kanavaisen (etu/taka) kajareiden toisen kajarin plussaan ja toisen miinukseen sen subi piuhan..

Itelläni on tosi proo soittopelit kontissa.. Jbl GT4 12"subi ja plaukkarin gta250 vahvari.. yhteensä 200egee..

niin ja niistä johdoista vielä että.. siltä 4kanavaiselta niille etukaiuttimille vedät niistä jäljelle jääneistä "kanavista" piuhat... niin ja tarttee niille vahvareille se äänikin tulla.. eli soittimelta rca-johdolla. Montas rca-lähtöö sulla on siellä soittimen takana?
(näin tässä käy ku laittaa toisen amatöörin vastaamaan)

edit. ja tuosta kondensaattorista en sano mittää, ennen ku joku kertoo mitä helv* sillä tehää? (sulla taitaa vaan olla niin amma vehkeet että tollasia tarviaa...)

Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
- simppa1048
- Vakiokalustoa
simppa1048 kirjoitti:tosta kukaan mitään tajuu!!
eli asia meni just niin perille ku oletinkin

Zalbeer@hotmail.com
No siitä kondensaattorista, sen tarkotushan on tasata virtapiikkejä, ettei vahvistin ota itteensä.
Piuhoja mitä tarttet, niin tietenkin virtapiuhan vahvistimeen sekä maapiuhat, kumpaankin vahvistimeen on helpoin melkein vetää oma virtapiuha akulta ja tietty sulake väliin. Sen erkkasarjan laitat normaalisti kiinni niille kuuluville paikoille ja subbarin sitten siltaat siihen 4 kanava vahvistimen jäämiin paikkoihin. Ei se niin vaikea ole liitellä niitä johtoja. http://www.autosound.com tuolta kannattaa katella kuvia siellä muistaakseni on kaavioita asennuksista miten kytketään.
Ottiko tuostakaan mitään selkoa, mutta toivottavasti jotain apua oli
Piuhoja mitä tarttet, niin tietenkin virtapiuhan vahvistimeen sekä maapiuhat, kumpaankin vahvistimeen on helpoin melkein vetää oma virtapiuha akulta ja tietty sulake väliin. Sen erkkasarjan laitat normaalisti kiinni niille kuuluville paikoille ja subbarin sitten siltaat siihen 4 kanava vahvistimen jäämiin paikkoihin. Ei se niin vaikea ole liitellä niitä johtoja. http://www.autosound.com tuolta kannattaa katella kuvia siellä muistaakseni on kaavioita asennuksista miten kytketään.
Ottiko tuostakaan mitään selkoa, mutta toivottavasti jotain apua oli

Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97
Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84

"Virtapiuhan" sijaan suosittelen "jännitepiuhaa", sillä onhan tärkeätä, että jännite ei laske vahvistimen tulonavoissa , kannattaa kysyä hyvin varustetuista hiifi liikeistä

Lisää tietoa: www.skg.fi
Täältä löydät kaikki mitä tarvii näi aloitellessa.
Linkin kautta voi myös tilata aiemmin ilmestyneitä numeroita .
Niistä saa hyviä vinkkejä.Tietoa moneen menoon.
http://www.autosound.fi/etusivu.htm
http://www.autosound.fi/tietoa_soitinjohdotus.htm
http://www.autosound.fi/tietoa_virta.ht ... %20paksuus
Linkin kautta voi myös tilata aiemmin ilmestyneitä numeroita .
Niistä saa hyviä vinkkejä.Tietoa moneen menoon.
http://www.autosound.fi/etusivu.htm
http://www.autosound.fi/tietoa_soitinjohdotus.htm
http://www.autosound.fi/tietoa_virta.ht ... %20paksuus
Viimeksi muokannut nautseri, La 04.02.2006 11:46. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oletan että vahvistimet ja subi sijaitsee peräkontissa;
Soittimelta RCA:t peräkonttiin, 3 kpl. Jos ei ole niin monta lähtöä soittimessa, niin sitten haaroitetaan. Soittimelta myös heräte vahvistimille.
Akulta REILU virtakaapeli peräkonttiin, mihin jakoblokki josta haarautuu 2 kpl ohuempia kaapeleita vahvistimille. Mahdollinen kondensaattori ennen jakoblokkia.
Molemmilta vahvistimilta vähintään yhtä paksu maakaapeli kuin virtakaapelikin on suoraan koriin, hyvin puhdistettuun pintaan mahdollisimman lyhyillä kaapeleilla.
Kaiutinpiuhat 2-kanavaiselta noille 8" takakaiutiimille on ihan perussettiä.
4-kanavaiselta eteen erillissarjan jakosuotimille, mikä haaroittaa sitten diskantille ja midille. Subi kytketään sillattuna 4-kanavaisen takakanaviin. (ohjeet siltaamisesta löytynevät vahvistimen käyttiksestä)
Ja kaiuttimia kytkiessä muistetaan tarkistaa ainakin kahteen kertaan että menee + ja - oikeinpäin.
Suurinpiirtein jotensakin melkein just noin.
Soittimelta RCA:t peräkonttiin, 3 kpl. Jos ei ole niin monta lähtöä soittimessa, niin sitten haaroitetaan. Soittimelta myös heräte vahvistimille.
Akulta REILU virtakaapeli peräkonttiin, mihin jakoblokki josta haarautuu 2 kpl ohuempia kaapeleita vahvistimille. Mahdollinen kondensaattori ennen jakoblokkia.
Molemmilta vahvistimilta vähintään yhtä paksu maakaapeli kuin virtakaapelikin on suoraan koriin, hyvin puhdistettuun pintaan mahdollisimman lyhyillä kaapeleilla.
Kaiutinpiuhat 2-kanavaiselta noille 8" takakaiutiimille on ihan perussettiä.
4-kanavaiselta eteen erillissarjan jakosuotimille, mikä haaroittaa sitten diskantille ja midille. Subi kytketään sillattuna 4-kanavaisen takakanaviin. (ohjeet siltaamisesta löytynevät vahvistimen käyttiksestä)
Ja kaiuttimia kytkiessä muistetaan tarkistaa ainakin kahteen kertaan että menee + ja - oikeinpäin.
Suurinpiirtein jotensakin melkein just noin.
MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989