Jukka N. kirjoitti:flosse kirjoitti:Uskon edelleenkin rengasliikkeen äijää, eli nykyrenkaille 2,5-3,0 on hyvä arvo. Tietenkin jos on varaa kuluttaa rengas ennenaikaisesti valmiiksi, niin siitä vain paineet kakkosen pintaan
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Siis seitsemääkymppiä käyvä harmaa pieni patu pienessä radanvarren pölyisessä hallissa jyrää herrakansan korkeastikoulutetut yli-insinöörit mennen tullen
Mutta jos sinäkin olet samaan mieltä, niin kyllä viimeistään sitten on uskottava
Olisiko noilla kovin alhaisen tuntuisilla suosituspainella sitten jotain tekemistä saksalaisten nopeuksien kanssa? Kyllähän siellä 2.1 barin renkaassakin tietenkin alkaa olla ahdasta, kun on pari tuntia painatettu 200+ km/h bahnia pitkin. Siis jonkinlainen varaus todellisiin käyttöpaineisiin? Sitä taustaa vasten Suomessa saa toki olla se 2.5 jo kylmänäkin.
Tekniikan maailma testasi tuota asiaa jokunen vuosi sitten.
Tilannehan on nykyjään se että renkassa kuin renkaassa on enemmän kuin tarpeeksi kudosta ja renkaat pitävät muotonsa erittäin hyvin riippumatta siitä kuinka paljon ylipainetta niihin laittaa. Ylipaine siis vaikuttaa lähinnä matkustumukavuuteen, pito ja renkaan käytös yleensä sen kuin paranee paineen noustessa.
Sen sijaan alipaine syö helposti laidat sileiksi.
Jos oikein muistan niin TM:än testiautossa (olisikohan ollut joku volvo tai saabi joka oli testiautona) niin paineet vietiin jonnekin 3 kilon paremmalle puolelle ja kierrosajat paranivat sekä jarrutusmatka lyheni. Matkustusmukavuus sensijaan kärsi.
Mutta heti kun mentiin vähänkin liian alhaisiin paineisiin niin kaikki meni väärin. Renkaat kuluivat, ajokäytös ja jarrutusmatkat venyivät jne.
Eli summa summarum niin jos on epävarma niin kannattaa ilman muuta laitta ennemmin liian paljon painetta kuin liian vähän.
Nykyrengashan sinänsähän kestää painetta piktälle 20 kilon yläpuolelle olisiko peräti jonnekin 30 kilon hujakoille ennen kuin pamahtaa. En muista kuinka paljon, mutta ei sitä millään normaalilla kompuralla rikki saa. Rengasliikkeet vetävät niihin asennusvaiheessa yleensä niin paljon kuin kompurasta lähtee, eli normaalisti 10 kilon paremmalle puolelle niin varmistavat että rengas asettuu hyvin.
Tätä taustaa vasten niin olen taipuvainen tukemaan rengasliikkeen neuvoja. Jokainenhan sitten itse päättää että tuntuuko renkaat liian kovilta ja alentaa paineita sitten lähemmäs suosituksia.
Kannattaa kaivaa tuo TM:än juttu joka oli siis joskus pari kolme vuotta sitten jos haluaa tarkistaa ylläolevien mielipiteiden faktataustat koska saatan hyvinkin muistaa jotain väärin.
,Tero