Rekisteriotteessa merkintä vähäpäästöinen ?
Rekisteriotteessa merkintä vähäpäästöinen ?
Eli auto on 124 vm-91 ja saksantuonti. Otteeseen on suomessa kirjattu että auto on vähäpäästöinen. Rupesi mietityttämään tuo asia kun kaverilla on saman vm. saksantuonti ja ei lue mitään vaikka auto on valmistettu kuukausia myöhemmin. No kysyin konttorilta mitä tuo inssistä tarkoittaa. Vastaus:saksan rekkariotteessa on kuulemma koodi jonka perusteella auto on suomessa luokiteltu vähäpäästöiseksi ?? Ja on saksassa kuulemma verotusperuste auton käytölle. No inssi väitti että autossani on katalysaattori (250 D). Ei kai sentään? Ja savuarvoksi inssi sanoi että se on tiukempi eli 2.5 alle. Eikös se ole täällä yleisesti sama arvo kaikille. Kiinnostaa sikälikin mitä "vähäpäästöisyys tarkoittaa kun auton pumppu pitäisi säädättää,,,, jotta saadaan se menemään arvojen alle mukavasti uusilla pumpun säädöillä. Mitä ollaan mieltä?
Kerron nyt omia tietojani, vaikkakin bensapuolelta. Eli minulla on autoja joissa on lukenut rekisteriotteessa: Katalysaattori, muttei merkintää vähäpäästöisyydestä, samoin on ollut autoja joissa on merkinnät sekä katista, että vähäpäästöisyydestä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ensimmäisessä tapauksessa auto (vm. 89) menisi melko todennäköisesti läpi katsastuksesta päästöarvojen puolesta ilman kattiakin, mutta siitä huolimatta sitä ei saa poistaa. Jälkimmäisen päästöarvot taas on niin paljon kireämmät, ettei menisi läpi ilman kattia niidenkään puolesta.
Tuon perusteella uskaltaisin väittää, että autossasi on katalysaattori. Varma en asiasta ole.
Tuon perusteella uskaltaisin väittää, että autossasi on katalysaattori. Varma en asiasta ole.
-A-J-
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Katastusmieheltä kysyin kun vein omaa autoa leimalle että miten on näitten päästöjen kanssa, kun otteessa ei ole merkintää vähäpäästöisestä autosta vaikka on katti.
Vastaus oli: kaikki autot on nykyään vähäpäästöisiä joissa on katti oli merkintää vähäpäästöisestä tai ei.
Oma auto on bensa ja diiseleiden kohtaloa en tiedä miten niissä säännöt menee mutta bensa autoissa on käytäntö nykyään näin.
Mitenhän käy esim. ladojen kanssa katsastuksessa kun leimaa yrittää sellaseen hakee kun eihän ne meinaa pyöriä tehtaalta lähtiessäänkään niin puhtaasti kun niitten pitäisi pyöriä täällä.
Vastaus oli: kaikki autot on nykyään vähäpäästöisiä joissa on katti oli merkintää vähäpäästöisestä tai ei.
Oma auto on bensa ja diiseleiden kohtaloa en tiedä miten niissä säännöt menee mutta bensa autoissa on käytäntö nykyään näin.
Mitenhän käy esim. ladojen kanssa katsastuksessa kun leimaa yrittää sellaseen hakee kun eihän ne meinaa pyöriä tehtaalta lähtiessäänkään niin puhtaasti kun niitten pitäisi pyöriä täällä.

Viimeksi muokannut Manu300cea24, Ke 01.02.2006 22:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mielenkiintoista, mistäköhän asti? Ainakin syyskuussa katsastetussa Chevyn katillisessa Sportsidessa, jossa siis ei merkintää vähäpäästöisestä, oli katsastuslapun päästörajat ihan älyttömästi korkeammat kuin mitatut arvot, tästä päättelin, että on arvot sellaiset kuin katittomissa '89 autoissa täytyy olla. Saatoin tietty päätellä väärin.Manu300cea24 kirjoitti:kaikki autot on nykyään vähäpäästöisiä joissa on katti oli merkintää vähäpäästöisestä tai ei.
-A-J-
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
No kesäkuussa -05 katastusmiehen mukaan on näin muuttunut pykälät.Tenox kirjoitti:Mielenkiintoista, mistäköhän asti? Ainakin syyskuussa katsastetussa Chevyn katillisessa Sportsidessa, jossa siis ei merkintää vähäpäästöisestä, oli katsastuslapun päästörajat ihan älyttömästi korkeammat kuin mitatut arvot, tästä päättelin, että on arvot sellaiset kuin katittomissa '89 autoissa täytyy olla. Saatoin tietty päätellä väärin.Manu300cea24 kirjoitti:kaikki autot on nykyään vähäpäästöisiä joissa on katti oli merkintää vähäpäästöisestä tai ei.
Sitä en tiiä että halusko katastusmies minua kusettaa ja kiusata että en saa autoon leimaa.
jälkeen päin kysyin toiselta konttorilta (eri paikkakunnalla) ja totesivat että näin on. Eli asia pitää paikkansa.
Voi olla jotain auto kohtaisia poikkeuksia jos sulla on ollut erikseen ne merkitty??
Minkä ikäisestä autosta on kyse?Manu300cea24 kirjoitti:Voi olla jotain auto kohtaisia poikkeuksia jos sulla on ollut erikseen ne merkitty??
Voihan tosiaan olla, että vähäpäästöisenkin tarpeeksi vanhan auton päästörajat on aika isot?
http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf
2. Vähäpäästöinen henkilöauto
Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912.
Pikavilkaisulla en löytänyt mitään suoria päästörajoja AKE:n sivuilta.
-A-J-
Verottajan toimista ei voi olla varma kuin siinä, että maksettavat maksut tuskin pienenevät.felmit kirjoitti:vähäpäästöisyydestä voi olla hyötyä siinä vaiheessa, kun ja jos autoverotusta muutetaan enemmän käyttöpainoiteiseksi

Tieten, jos vero / käyttömaksu määriteltäisiin kaikkien saasteiden mukaan (NOx, CO, HC), niin katilla saataisiin etua.
t.
Risto
E500 – 211.070
- juppepuputti
- Vakiokalustoa
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10
Voihan olla että autoon On saksassa asennettu jälkikäteen KAT . Omassanikin oli ilmeisesti kolarissa hajonnut KAT ja sen tilalle oli laitettu G2 luokan kat , josta nippu lappuja eri instansseista Saksassa (päästömittaukset , katsastus jne jne) . Ilmeisesti kannattanut nähdä vaiva , kun käyttömaksut pienenevät .
KAT:n laitosta pitäisi olla kyllä Saksalaisessa rekisteriotteessa selvä merkintä .
KAT:n laitosta pitäisi olla kyllä Saksalaisessa rekisteriotteessa selvä merkintä .
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Auto on vuosmallia -90 ja katti on ollut siinä tehtaalta lähtiissä.Tenox kirjoitti:Minkä ikäisestä autosta on kyse?Manu300cea24 kirjoitti:Voi olla jotain auto kohtaisia poikkeuksia jos sulla on ollut erikseen ne merkitty??
Voihan tosiaan olla, että vähäpäästöisenkin tarpeeksi vanhan auton päästörajat on aika isot?
http://www.ake.fi/pdf/548-208-2003.pdf
2. Vähäpäästöinen henkilöauto
Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen.
Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen. Vähäpäästöinen auto tunnustettiin ensimmäisen kerran asetuksessa 1988/912.
Pikavilkaisulla en löytänyt mitään suoria päästörajoja AKE:n sivuilta.
Liekkö sitten just -90 ja siitä nuorempien autojen kanssa tämä tiukempi käytäntö?
Vai liekkö sitten säännöt naaman mukaan??


- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Näin täällä...
Tuo vaimon -89 w201:n oli vanhalla rekisteriotteella vähäpäästöinen ja uudenmallisessa otteessa lukee vain erikoisehdoissa katalysaattori. Ei enää mainintaa vähäpäästöisyydestä.
Katsastuksessa päästöt mitattiin katittoman mukaan. Viimeisin katsastus tapahtui 10.10.2005 ja valtion konttorilla.
Katsastuksessa päästöt mitattiin katittoman mukaan. Viimeisin katsastus tapahtui 10.10.2005 ja valtion konttorilla.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: Näin täällä...
Saat..na on tainnu sitten olla naaman mukaan tämä katastus keikka mulla.Aki H. kirjoitti:Tuo vaimon -89 w201:n oli vanhalla rekisteriotteella vähäpäästöinen ja uudenmallisessa otteessa lukee vain erikoisehdoissa katalysaattori. Ei enää mainintaa vähäpäästöisyydestä.
Katsastuksessa päästöt mitattiin katittoman mukaan. Viimeisin katsastus tapahtui 10.10.2005 ja valtion konttorilla.

Katastusukko väitti kyl kivenkovaan että tää mun auto on vähäpäästöinen vaikka otteessa ei ole merkintää kun vaan katti on merketty siihen.
Ja meinas tulla tappelu siitäkin kun siinä autossa on ilmapumppu.
Mikä pumpaa sillontällön ilmaa pakokaasun sekaan. Ja näin ollen nostaa jäännöshappee ylemmäs.
Niin mulle annettiin toiselta konttorilta sellaset ohjeet että "kun autossa on ilmapumppu niin sillon jäännöshappi katotaan niin sanotusti sormien läpi"
Sillon seurataan vaan CO ja HC arvoja.
Liekkö sitten kaikki konttorit ottanu sitä pykälää käytäntöön tai sitten eivät ole siitä tietosia??
Eikö tänne mahdu sekaan yhtään katastusukkoo mikä vois asiaa valaista!!??
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: Näin täällä...
Ja vielä tuosta sinun rekisteriotteesta sen verran. Jos sulla vanha ote on merkitty vähäpäästöisenä ja nyt uudessa on vaan merkintä katista.Aki H. kirjoitti:Tuo vaimon -89 w201:n oli vanhalla rekisteriotteella vähäpäästöinen ja uudenmallisessa otteessa lukee vain erikoisehdoissa katalysaattori. Ei enää mainintaa vähäpäästöisyydestä.
Katsastuksessa päästöt mitattiin katittoman mukaan. Viimeisin katsastus tapahtui 10.10.2005 ja valtion konttorilla.
Nii tulee mieleen että myös kaikkien muittenkin (bensa) autojen otteeseen tulee uuteen rek.otteeseen merkintä katista mikä sitten muuttaa auton vähäpäästöiseksi automaattisesti ilman "vähäpäästöinen" merkintää.
Pakokaasupäästöjen selvitysvelvoite koskee henkilöautoa, joka on otettu en-simmäisen kerran käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen.
Täh,eikö vanhemmista sitte pitäis kaasuja mitat olleskaan,mulla on 86vm mitattu joka kerta.Vai mitä toi tarkottaa,sitäkö että onko vähäpäästönen vai ei,sitäkö ei tarvi vanhemmassa selvittää.
Eikös se testi tehdä jotain 76 vm ylöspäin.
Täh,eikö vanhemmista sitte pitäis kaasuja mitat olleskaan,mulla on 86vm mitattu joka kerta.Vai mitä toi tarkottaa,sitäkö että onko vähäpäästönen vai ei,sitäkö ei tarvi vanhemmassa selvittää.
Eikös se testi tehdä jotain 76 vm ylöspäin.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Jatkoa....
Katttelin auton alle hanttarin kohdalta. Sielä oli sellanen n 30 cm pitkä paksunnos pakoputkessa ja n 4 cm paksumpi kuin normaali putki. Olisko se sitten se katalysaattori. Miten semmonen voi toimia vm 91 autossa. Ei kai riisselissä silloin ollu katteja. Ja mikä se vähäpäästöisen dieselin savuarvo nyt sitten on ? Jos se on 2.5 niin eikö se ole sama kuin kaikilla vanhemmilla dieseleillä. Ja onnistuuko pumpun säätö rajojen puitteissa?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Jos en nyt ihan väärin muista niin. Pakokaasutestit tehdään -79 tai -80 ikäisille ja nuoremmille bensa autoille. (diideleissä ei taida ehken olla näin?)Pietu71 kirjoitti:Pakokaasupäästöjen selvitysvelvoite koskee henkilöautoa, joka on otettu en-simmäisen kerran käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen.
Täh,eikö vanhemmista sitte pitäis kaasuja mitat olleskaan,mulla on 86vm mitattu joka kerta.Vai mitä toi tarkottaa,sitäkö että onko vähäpäästönen vai ei,sitäkö ei tarvi vanhemmassa selvittää.
Eikös se testi tehdä jotain 76 vm ylöspäin.
Sulla on vm.-86 auto siinä tehdään "perinteinen" päästöjen mittaus.
(olikohan että saa olla co 3,5 hc1000 en tarkkaan nyt muista).
Katti pelit tulivat jossain -90 vaihteessa (pari vuotta aiemmin) ja ne mitkä nyt on "vähäpäästöisiä" niissä nämä arvot pitää olla todella pienet (esim. co0,01 hc0011) Eli ne ei saa päästellä ilmoille juuri mitään.
Re: Jatkoa....
Muistaakseni Mersuihin ensimmäiset hapetuskatalysaattorit tulivat joskus 1990-l. alussa. Omassa ysikolmosessa on myös.mesujusa kirjoitti:Katttelin auton alle hanttarin kohdalta. Sielä oli sellanen n 30 cm pitkä paksunnos pakoputkessa ja n 4 cm paksumpi kuin normaali putki. Olisko se sitten se katalysaattori. Miten semmonen voi toimia vm 91 autossa. Ei kai riisselissä silloin ollu katteja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tietoa: '78 ja uudemmat autot päästömitataan. Eli 77 ja vanhempia ei. Katillisissa autoissa mitataan useampia arvoja, kuin katittomissa.
Tuo on nyt sitten vielä epäselvä minullekin lopullisesti tuo vähäpäästöisyys. En edes ole katsonut oman auton rekkaria, että mitä siinä sanotaan katista tai vähäpäästöisyydestä. (Rekattu nimiini 12/2005).
Tuo on nyt sitten vielä epäselvä minullekin lopullisesti tuo vähäpäästöisyys. En edes ole katsonut oman auton rekkaria, että mitä siinä sanotaan katista tai vähäpäästöisyydestä. (Rekattu nimiini 12/2005).
-A-J-
Bensapuolelta tietoa.
Oma ex-autoni oli vm. 1991 saksantuonti ja siinä oli katti. Mutta katteja on erilaisia, esim. tämä autossani ollut katti ei täyttänyt vähäpäästöisen auton arvoja paperilla.
Mutta kun menin tulliin maksamaan veroja, olin tietysti aiemmin käynyt jo katsastamassa auton, katsoi neiti/rouva rahastaja katsastuksessa mitattuja päästöarvoja ja totesi niiden alittavan vähäpäästöisuuden rajan, joten sain autoverosta vähäpäästöisyys alennuksen.
Oma ex-autoni oli vm. 1991 saksantuonti ja siinä oli katti. Mutta katteja on erilaisia, esim. tämä autossani ollut katti ei täyttänyt vähäpäästöisen auton arvoja paperilla.
Mutta kun menin tulliin maksamaan veroja, olin tietysti aiemmin käynyt jo katsastamassa auton, katsoi neiti/rouva rahastaja katsastuksessa mitattuja päästöarvoja ja totesi niiden alittavan vähäpäästöisuuden rajan, joten sain autoverosta vähäpäästöisyys alennuksen.
Vaimon -89:ssä 190 E:ssä on katti. Koitin saada sen rekisteröityä ilman merkintää vähäpäästöisyydestä, mutta ei käynyt millään. Katin pitää toimia tuossa autossa, vaikka vastaavassa Suomiautossa sitä ei - 89 vaadittu. Onneksi ainakin vielä toimii ihan hyvin, tosin alkaa olemaan alkukäyrä aika ohutta, kun on jo 15v vanha alkuperäinen katti alla.
- IsoE
- Mersumies
- Viestit: 1338
- Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
- Paikkakunta: Täs pellon reunalla
- Viesti:
Re: Näin täällä...
Tuossa omassa c-sarjalaisessa lukee ihan normaalisti että vähäpäästöinen.Manu300cea24 kirjoitti: Ja vielä tuosta sinun rekisteriotteesta sen verran. Jos sulla vanha ote on merkitty vähäpäästöisenä ja nyt uudessa on vaan merkintä katista.
Nii tulee mieleen että myös kaikkien muittenkin (bensa) autojen otteeseen tulee uuteen rek.otteeseen merkintä katista mikä sitten muuttaa auton vähäpäästöiseksi automaattisesti ilman "vähäpäästöinen" merkintää.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
loppupäätelmät
Kävin ton saksantuonti 124 kanssa katsastuskonttorilla tänään. Autossa on merkintä "vähäpäästöinen otteessa. No auto on ollut alunperin ilman kattia ja siihen on tosiaan saksassa asennettu jäkiasennuskatti. Pirun pieni pönttö aapparin penkin alla. Tätä todistaa myös saksan rekkariotteessa koodin 03 muuttaminen mustekynällä 25. Tosiaan -91 riisseli voi olla tätä koska saksassa on ollut veroetu lyödä jälkikatti kiinni. Päästöarvovaatimukset on se 2.5 savu eikä muuta. Mutta jos suomessa aletaan (niinkuin tulevaisuudessa on tarkoitus) verottamaan autoja sen päästöjen mukaan niin merkinnnästä voi olla rahallista etua
. Tosin jos katti murenee alustaan ja insinööri vaatii uuden tilalle niin se on rahallinen tappio
. Epäilen toki tätäkin. Nytkin inssi naureskeli kattia ja sanoi että aivan sama onko sitä, moinen rimpula ei päästöihin mitään vaikuta... Että tämmönen lopputulos tähän.


Vähäpäästöinen
Omassa (300D) autossani oli katti ja saksan otteessa merkinnät vähäpäästöisyydestä, mutta eka katsastuksessa inssi kysyi, että laitetaanko merkintä suomen otteeseen vai ei. Ei sitten laitettu. Arveltiin, että lisätään sitten myöhemmin, jos siitä on etua ja voi sitten tutkia pelaako se. Hyvä palvelu Lännellä Seinäjoella.
- MB 300D -90
- Toyota Carina II -92
- Honda Shadow 750 -07
- Mopo UT -58
- Toyota Carina II -92
- Honda Shadow 750 -07
- Mopo UT -58