Takapyörän laakerin vaihto
Takapyörän laakerin vaihto
Kuinka vaihdetaan takapyörän laakerin mb w124 300d:iin? Tarvitaanko erikoistyökaluja vai onko jokin muu mahdollisuus?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 274
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
- Paikkakunta: Rovaniemi
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Laakerin vaihto
Kyllä tulee halvemmaksi merkkikorjaamolla Ne on yleensä ohje hinnoiteltu ja työllä on takuu Ellei ole työkaluja ei tule muuta kuin vahinkoa
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Prässi on hyvä olla. Ei ainakaan S124 takalaakereiden vaihtoon muuta tarvinnut kun vaihdoin. Sopivia holkkeja prässiin kannattaa hankkia ennenkuin aloittaa homman.
Niin ja haulla hommasta pitäisi löytyä enemmänkin juttua.
Niin ja haulla hommasta pitäisi löytyä enemmänkin juttua.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 231
- Liittynyt: Su 07.12.2003 19:59
Korjaamolla homma maksoi 60e, mutta omaan autoon vaihdoin itse kun halusin päästä halvalla.
Laakerin ulosvetäjä oli käytössä mutta ongelmaksi muodostui vetarin pultit joista kaikista meni kanta sileäksi kun olivat niin tiukassa ja kaiken lisäksi alustamassaa täynnä. Pultit piti sitten kaikki rälläköidä poikki ja vielä kahdesta kohtaa kun muuten ei vetari tullut pois. Sen jälkeen homma kyllä sujui helposti, mutta seuraava laakerinvaihto taitaa olla korjaamon hommia.
Ulosvetäjänä toimi 16mm jenkatanko jossa oli sopiva laippa päässä samankokoisella kierteellä, sekä toisessa päässä isompi laippa ja holkki jonne laakeri sopi tulemaan sisälle. Jos jaksaa vingulla tai muulla vastaavalla nirhata laakerin ulkokehän poikki niin ilman ulosvetäjääkin pärjää mutta aikaa menee.
Laakerin ulosvetäjä oli käytössä mutta ongelmaksi muodostui vetarin pultit joista kaikista meni kanta sileäksi kun olivat niin tiukassa ja kaiken lisäksi alustamassaa täynnä. Pultit piti sitten kaikki rälläköidä poikki ja vielä kahdesta kohtaa kun muuten ei vetari tullut pois. Sen jälkeen homma kyllä sujui helposti, mutta seuraava laakerinvaihto taitaa olla korjaamon hommia.
Ulosvetäjänä toimi 16mm jenkatanko jossa oli sopiva laippa päässä samankokoisella kierteellä, sekä toisessa päässä isompi laippa ja holkki jonne laakeri sopi tulemaan sisälle. Jos jaksaa vingulla tai muulla vastaavalla nirhata laakerin ulkokehän poikki niin ilman ulosvetäjääkin pärjää mutta aikaa menee.
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
No onpas teillä ollut vaikeita vaihtoja. Vetarinpultit aukesivat kunnon hylsyllä, hyvällä tuennalla ja poulitoista metrisellä jatkovarrella. Sisäkehät naputin ihan tuurnalla ja vasaralla kun lähtivät niin helposti.
________________________
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
S124 300D '91
W115 240D (ex.200D) '75
Massey Ferguson 135 '63
vastenmielinen jobi
Minä kun pari v. sitten kyselin Helsingin autokorjaamoista takalaakerin vaihtoa, oli kyllä harvinaisen innoton vastaanotto. On kuulemma farmarimalleissa niin tiukassa, etteivät viitsineet ottaa työn alle. Ilmeisesti Helsingissä liian hyvä tilauskanta korjaamoilla. Aallon Auto Herttoniemessä sitten vaihtoi, ja oli kertoman mukaan ollutkin perin juurin tiukassa. En tiedä onko hommaan erikoistyökaluja, mutta raakaa voimaa ja pitkää vääntövarttaa olivat kuulemma käyttäneet.
300TD-92
Re: vastenmielinen jobi
On siinä perää. Omaan kiesiin vaihdettiin juuri korjaamolla takalaakeri, ja kun oli loppunut muut konstit niin oli otettu koko napa irti ja viety prässiin.virgil kirjoitti:Minä kun pari v. sitten kyselin Helsingin autokorjaamoista takalaakerin vaihtoa, oli kyllä harvinaisen innoton vastaanotto. On kuulemma farmarimalleissa niin tiukassa, etteivät viitsineet ottaa työn alle.
Prässiäkin varten oli vielä jouduttu tekemään joku "erikoistyökalu" että napa oli saatu kunnolla pysymään paikallaan. Tämän jälkeen oli lähtenyt kohtuuhelposti, mutta autossa kiinni ollen ilmeisesti toivoton homma.
Aika outoa silti, jos ei homma korjaamolle kelvannut. Ei helvetti, oikeastaan.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Tätä keinoa olen käyttänyt itsekin. Helpottaa huomattavasti ulkokoolin irtoamista.tomaatti kirjoitti:Tuo homma sujuu NIIN helposti kun hitsaa laakerikehään pari saumanpätkää jotka kutistavat kehän kasaan jolloin jenkatanko riittää taatusti ulosvetoon.
Eikä ne kulmatkaan pulteista mene jos hakee avaimet muualta kuin motonetistä.
Vetoakselin pultit on tiukassa, jos eivät ole olleet auki koskaan. Ovat lukitteella kiinni. Kanta kannattaa puhdistaa ensin ja sitten napauttaa vasaralla avain pohjaan, niin ei nylppäänny mikään.
Re: vastenmielinen jobi
On siihen olemassa työkalut. Omaani vaihdatin vasemman takalaakerin muutama vuosi sitten ja paikallinen korjaamo (ei merkkikorjaamo) selvisi hommasta alle tunnissa..virgil kirjoitti: En tiedä onko hommaan erikoistyökaluja, mutta raakaa voimaa ja pitkää vääntövarttaa olivat kuulemma käyttäneet.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)