Tyhjäkäynti kylmänä
Tyhjäkäynti kylmänä
Olen haulla yrittänyt hakea mutta ei oikeen ole löytyny. Eli kysyisin kuinka tuollainen 88vm:n 260 ke-jetronikilla säätää tyhjäkäyntiä moottorin ollessa kylmä? Oma auto ei meinaa pysyä käynnissä kylmänä mutta lämpimänä tyhjäkäynti pelaa moitteettomasti..
Ainakin yleensä noissa vanhemmissa k jetronikeissa lisäilma luisti säätelee tyhjäkäyntiä. vanhemmiten ne tahtoo takerrella ja silloin tulee juuri kuvatunlaisia ongelmia kylmäkäynnin yhteydessä.Eli kylmänä ei jaksa käydä mutta lämpimänä käy taas hyvin.Joku asiantuntevampi Bensa auto mies tai nainen voi korjata jos olen aivan hakoteillä.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Pietu71 kirjoitti:Eli ihan kylmä käynnistyksen yhteydessä lisä polttoaine suutin antaa jokusia sekunteja lisä soosia ja sen jälkeen ymmärtääkseni EHA eli paine-ero säädin pitää seosta rikkaalla,eli kummasta kyse,just käynnistyksen jälkeen vai muutamat minuutit sen jälkeen?
Muutamat minuutit käynnistyksen jälkeen. Käyntiin lähtee normaalisti ja heti käynnistyksen jälkeen käyttää kierrokset muutamaksi sekunniksi n.2000, (joka ilmeisesti on normaalia?) ja tämän jälkeen alkaa ongelmat.
No ainaskin vois sen tyhjäkäyntimoottorin(vai mikä prkl) irrottaa ja kattoo että sisuskalut liikkuu herkästi,vaikka meisselin kärjellä pikkasen liikutella,ja jopa 12volttia sille antamalla napoihin jotta liikkuuko se vai ei,jos vaikuttaa kankeelta niin putsata se vaikka jarrucleaneriä sisään laittamaalla ja lopuks jotain liukastetta myös sinne tunkemalla, HTS tjms.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Pietu71 kirjoitti:No ainaskin vois sen tyhjäkäyntimoottorin(vai mikä prkl) irrottaa ja kattoo että sisuskalut liikkuu herkästi,vaikka meisselin kärjellä pikkasen liikutella,ja jopa 12volttia sille antamalla napoihin jotta liikkuuko se vai ei,jos vaikuttaa kankeelta niin putsata se vaikka jarrucleaneriä sisään laittamaalla ja lopuks jotain liukastetta myös sinne tunkemalla, HTS tjms.
Tyhjäkäynti moottori on vain muutaman päivän vanha joten en usko vian olevan sinä. Mutta säätääköhän toi tyhjäkäyntimoottori tyhjäkäyntiä vain kylmänä?
Kyllä se säädin on toiminnassa lämpötilasta rippumatta aina.toca kirjoitti:Pietu71 kirjoitti:No ainaskin vois sen tyhjäkäyntimoottorin(vai mikä prkl) irrottaa ja kattoo että sisuskalut liikkuu herkästi,vaikka meisselin kärjellä pikkasen liikutella,ja jopa 12volttia sille antamalla napoihin jotta liikkuuko se vai ei,jos vaikuttaa kankeelta niin putsata se vaikka jarrucleaneriä sisään laittamaalla ja lopuks jotain liukastetta myös sinne tunkemalla, HTS tjms.
Tyhjäkäynti moottori on vain muutaman päivän vanha joten en usko vian olevan sinä. Mutta säätääköhän toi tyhjäkäyntimoottori tyhjäkäyntiä vain kylmänä?
Ja tuo kierrosten nosto 2000:n käynnistyksen jälkeen ei käsittääkseni ole normaalia.
Kattimalit käy kylmänä korotettua joutokäyntiä hetken aikaa, katittomat ei.
Kannattaisi ehkä tarkistuttaa polttoainepaineet

-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Kyllä. Ainakin vanhemman K-jetin lisäilmaluisti säätää tyhjäkäyntiä vain kylmänä. Lämmetessään tyhjäkäynti ilma kiertää erikautta.toca kirjoitti: Mutta säätääköhän toi tyhjäkäyntimoottori tyhjäkäyntiä vain kylmänä?
Jos lisäilmaluisti säätää tyhjäkäyntiä kuumanakin niin mitä merkitystä on tyhjäkäynnin säätöruuvilla.

Tuo K-jet ruisku on pirun tarkka paineista eli siinä on järjestelmäpaine ja ohjauspaine. Epäilen että ohjauspainesäätimessä
on vikaa, se saattaa olla jumissa tai sitten säätimeen menevät alipaineletkut
vuotavat.
Siitä lisäilmaventtiilistä sen verran, että kylmänä sen pitäisiolla auki, ja kuumana täysin kiinni. potikka toimii samalla periaatteella kuin saunan
lämpömittari, siellä on vieteri jonka 12v vastus lämmittää.
Jos lisäilmaventtiili on ehjä eli kylmänä auki niin kone saa tyhjäkäynnillä tietty enemmän ilmaa, mutta ohjauspainesäätimen olessa samanaikaisesti rikki
Niin lisärikastus jää saamatta, eikä kone jaksa kylmänä käydä, mutta kuumana
käy tietysti normaalisti.
Elikkä yksinkertaisesti sanottuna, saattaa olla niin,että koneen ryyppy ei toimi.
on vikaa, se saattaa olla jumissa tai sitten säätimeen menevät alipaineletkut
vuotavat.
Siitä lisäilmaventtiilistä sen verran, että kylmänä sen pitäisiolla auki, ja kuumana täysin kiinni. potikka toimii samalla periaatteella kuin saunan
lämpömittari, siellä on vieteri jonka 12v vastus lämmittää.
Jos lisäilmaventtiili on ehjä eli kylmänä auki niin kone saa tyhjäkäynnillä tietty enemmän ilmaa, mutta ohjauspainesäätimen olessa samanaikaisesti rikki
Niin lisärikastus jää saamatta, eikä kone jaksa kylmänä käydä, mutta kuumana
käy tietysti normaalisti.
Elikkä yksinkertaisesti sanottuna, saattaa olla niin,että koneen ryyppy ei toimi.
Viimeksi muokannut pommac, Su 12.02.2006 13:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mercedes CLK 230 kompura -99
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
Toyota tercel -84 (meni paaliin)
Ex. porsche 911 coupe 2.7l
Mersut ja Porschet miehen tiellä pitää.
No ei. Kyllä kieppien kuuluu "toisella tonnilla" käydä, mutta ei enempiä.Jani kirjoitti: Kyllä se säädin on toiminnassa lämpötilasta rippumatta aina.
Ja tuo kierrosten nosto 2000:n käynnistyksen jälkeen ei käsittääkseni ole normaalia.:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Just tein omalle autolle kylmäkäynnistyksen ja otin paine-erosäätimen piuhan irti,tulos oli että auto kävi sen n.3 sekkaa eli lisäpolttoaine suuttimen avustuksen ajan ja sitten sammu liian laihaan seokseen.Piuha kiinni niin toimii.Sullakin vois olla esim EHA mötti romuna jos käy kans vaan ton muutaman sekunnin,siis sillai että et koske kaasupolkimeen.Poljinta sotkemalla pysyy käynnissä mutta ei tyhjää yhtään.Siis kylmänä 

aina vaan fixataan :) 230te -86
Onko tietoa tuosta paine-ero säätimen alaossa olevasta säätö ruuvista, itse käänsin sitä n,1/4 kierrosta myötäpäivää eli ilmeisesti seokset menevät rikkaammalle? Tyhjäkäynti parani huomattavasti, mutta vieläkin kylmänä tyhjäkäynti on todella matalaa n.400-500 kierrosta ja juuri saattaa pysyä käynnissä sekä myös lämpimänä tyhjäkäynti kasvoi hieman. Mutta ilmeisesti tyhjäkäynnin pitäisi olla kylmänä samoissa kuin lämpimänä? Eli onko tuo paine säätimen säätöruuvi periaatteessa "tyhjäkäynnin säätö ruuvi"?
toca kirjoitti: Eli onko tuo paine säätimen säätöruuvi periaatteessa "tyhjäkäynnin säätö ruuvi"?
Ei mitään sinnepäinkään

Vois sanoo että sen vaikutus on joka asiaan auton käynnissä,eli välillisesti jopa tyhjäkäyntiin mutta ei nimenomainen tarkotus

Onn itekin sitä ruuvannu ja saanu käynnin paremmaks.Sillä ruuvilla säädetään ylä ja ala kammion paine-eroa eli vois aatella että paine-eron pienetessä antaa soosia herkemmin läpi eli rikkaampaa.mutua.
Joissain tyhjäkäynti venttiileissä on muute ollu päässä pieni kuusiokolo mutterin pää yleensä paskan alla piilossa josta on voinu säätää tyhjäkäyntiä.
aina vaan fixataan :) 230te -86
Paljon puhutaan lämmitettävistä vietereistä sun muista, mutta tuossa -88 vuoden 2.6-koneessa on KE-Jetronic, johon kuuluu tyhjäkäyntiventtiili (en ole varma termin oikeellisuudesta) joka toimii PWM:llä eli pulssinleveysmodulaatiolla. ECU pätkii venttiilille tulevaa jännitettä kanttipulssiksi, niin että saavutetaan haluttu tehollisarvo joka sitten määrää kuinka paljon venttiili on auki. Venttiilin mekaniikan hitaus yhdistettynä ohjauspulssin suhteessa nopeaan taajuuteen estää sen että venttiili liikkuisi pulssien tahdissa vaan ulkoisesti se näyttää hakeutuvan tasapainoasemaan.
EHA ei ole aina väriltään musta. Ja en kyllä menis ilman kunnon laitteita ja kokemusta räpeltään sitä ruuvia joka siinä on. Kannattaa hoitaa se tyhjäkäynti kunnolla kuntoon eikä ns. "jeesusteipillä".
Ilmamäärämittarissa on tod.näk. tyhjäkäynnin säätöruuvi lautasen ja jakajan välimaastossa, mutta sitäkään ei välttämättä kannata räplätä jos vika on tullut yllättäen, koska silloin syy on jossain muualla. Ja tietääkseni sillä ei edes voi vaikuttaa tyhjäkäynti kierroksiin vaan pelkästään seokseen. Tuo tyhjäkäynti venttiili näet päästää läpi sen mitä ECU ohjaa ja siihen ei oikein voi vaikuttaa. Kaasuläppä on ruiskupeleissä täysin kiinni.
Kummassakin, 2 ja 3 napaisessa tyhjäkäyntiventtiilissä on säätöruuvi tai -kiekko, mutta niistäkään ei tietääkseni voi säätää kierroksia tai oikeastaan mitään. Tästä ei varmaa tietoa ei ole mutta luulen että ne ovat jotain kalibrointijuttuja joita ei ole tarkoituskaan säätää. PWM näet toimii takaisinkytkennällä ja säätää kierroslukua "reaaliajassa". Jos säädät ruuvista toisaalle, korjaa PWM sen takaisin
2.6:ssa on muistaakseni 2 napainen venttiili.
Itse veikkaan jotain anturia kuten, kaasuläpän asentokytkin, lämpötila-anturi term. kotelossa tai ECUa. Voi olla myös EHA tai sitten järjestelmäpaineensäädin aiheuttaja, mutta epäilen koska ymmärsin että toimii muuten ihan hyvin tuo kone? Tuossa tekniikka-osion ekalla sivulla on toinenkin juttu suurinpiirtein samasta asiasta, kannattaa kattoo. Eli paineita mittailemaan: järjestelmä- ja ohjauspaine.
EHA ei ole aina väriltään musta. Ja en kyllä menis ilman kunnon laitteita ja kokemusta räpeltään sitä ruuvia joka siinä on. Kannattaa hoitaa se tyhjäkäynti kunnolla kuntoon eikä ns. "jeesusteipillä".
Ilmamäärämittarissa on tod.näk. tyhjäkäynnin säätöruuvi lautasen ja jakajan välimaastossa, mutta sitäkään ei välttämättä kannata räplätä jos vika on tullut yllättäen, koska silloin syy on jossain muualla. Ja tietääkseni sillä ei edes voi vaikuttaa tyhjäkäynti kierroksiin vaan pelkästään seokseen. Tuo tyhjäkäynti venttiili näet päästää läpi sen mitä ECU ohjaa ja siihen ei oikein voi vaikuttaa. Kaasuläppä on ruiskupeleissä täysin kiinni.
Kummassakin, 2 ja 3 napaisessa tyhjäkäyntiventtiilissä on säätöruuvi tai -kiekko, mutta niistäkään ei tietääkseni voi säätää kierroksia tai oikeastaan mitään. Tästä ei varmaa tietoa ei ole mutta luulen että ne ovat jotain kalibrointijuttuja joita ei ole tarkoituskaan säätää. PWM näet toimii takaisinkytkennällä ja säätää kierroslukua "reaaliajassa". Jos säädät ruuvista toisaalle, korjaa PWM sen takaisin

Itse veikkaan jotain anturia kuten, kaasuläpän asentokytkin, lämpötila-anturi term. kotelossa tai ECUa. Voi olla myös EHA tai sitten järjestelmäpaineensäädin aiheuttaja, mutta epäilen koska ymmärsin että toimii muuten ihan hyvin tuo kone? Tuossa tekniikka-osion ekalla sivulla on toinenkin juttu suurinpiirtein samasta asiasta, kannattaa kattoo. Eli paineita mittailemaan: järjestelmä- ja ohjauspaine.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/