Palaneen polttimon merkkivalon arvoitus / parkit
Palaneen polttimon merkkivalon arvoitus / parkit
Sanokaapas sähköasiantuntijat missä mättää kun merkkivalo palaa: siirsin parkit ajovaloumpioista (W124) nokalla oleviin Boschin 225:iin ja, kuinkas ollakaan, palaneen polttimon merkkivalo syttyi. Lamput ovat maskissa kiinni, joten vedin johdon konepellin saranoiden kautta. 5W polttimoilla virrankulutus on pientä, joten en nähnyt tarpeelliseksi vetää molemmille parkkipolttimoille omaa johtoaan, mutta tein seuraavasti:
Yhdistin kuskin- ja apukuskin puoleiset auton omat etuparkkien plussat ja vedin tuon yhdistävän johdon aina lisäpitkien parkeille asti, jossa taas sama kytkentä, eli plussat yhteen. Tämän kytkennän ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa valojenvalvontapiiriin, mutta kyllä se vaan polttimon sytyttää.
Sen sijaan havaitsin jotain todella kummallista: kun kytkin yleismittarin mittaamaan virtaa siitä johdosta, millä otin virran kuskin puoleisesta etuparkista, häiriövalo sammui. Tämä siis moottorin käydessä. BTW virtaa oli 0,36A mikä on 5W polttimolle ihan oikea lukema. Sotkeeko tuo etuparkkien yhdistäminen johdolla tämän systeemin? Miksi yleismittari sammuttaa valon?
Yhdistin kuskin- ja apukuskin puoleiset auton omat etuparkkien plussat ja vedin tuon yhdistävän johdon aina lisäpitkien parkeille asti, jossa taas sama kytkentä, eli plussat yhteen. Tämän kytkennän ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa valojenvalvontapiiriin, mutta kyllä se vaan polttimon sytyttää.
Sen sijaan havaitsin jotain todella kummallista: kun kytkin yleismittarin mittaamaan virtaa siitä johdosta, millä otin virran kuskin puoleisesta etuparkista, häiriövalo sammui. Tämä siis moottorin käydessä. BTW virtaa oli 0,36A mikä on 5W polttimolle ihan oikea lukema. Sotkeeko tuo etuparkkien yhdistäminen johdolla tämän systeemin? Miksi yleismittari sammuttaa valon?
Vikailmoitus tulee valoista kun, toisessa piirissä on eri vastus/virrankulutus kuin toisessa. Tässä tapauksessa (jos oikein ymmärsin) on valojen ohjaus otettu vain toiselta piiriltä. Tämä aiheuttaa pienen, mutta riittävän jännite-eron, ja vika ilmoitus syttyy.
Olisikohan ampeerimittarin resistanssi tasannut virtaeron
Nämä ihan vaan heittona...
Olisikohan ampeerimittarin resistanssi tasannut virtaeron
Nämä ihan vaan heittona...

W210 290TD T
No ehkä kirjoitin epäselvästi. Siis molemmissa, sekä repsikan että kuskin puolen etuparkkivalojen virtapiireissä on yhtä suuri virrankulutus, koska etuparkkien plussajohdot on kytketty yhteen:TIMO T T kirjoitti:Vikailmoitus tulee valoista kun, toisessa piirissä on eri vastus/virrankulutus kuin toisessa. Tässä tapauksessa (jos oikein ymmärsin) on valojen ohjaus otettu vain toiselta piiriltä. Tämä aiheuttaa pienen, mutta riittävän jännite-eron, ja vika ilmoitus syttyy.
Tämä yhdistävä johto menee sitten syöttämään molempia parkkipolttimoita jotka sijaitsevat lisäpitkissä.m4rcuz kirjoitti: Yhdistin kuskin- ja apukuskin puoleiset auton omat etuparkkien plussat ja vedin tuon yhdistävän johdon aina lisäpitkien parkeille asti
Lisää kummallisuutta. Tänään kun lähdin töistä, palaneen polttimon merkkivalo ei enää palanut ja lamput toimivat tietysti kuten pitikin. Käynnistelinkin autoa useampaan otteeseen, mutta ei se enää syttynyt. Liekö vaatinut tottuttelun uuteen, erilaiseen kytkentään

Et muistanut väärin, 4W ne kuuluukin olla. Tarkistin vielä nuo omat polttimot ja kyllä nekin on 4W. Muistin siis itse väärin.Timo L. kirjoitti:Oikea polttimohan on 4 W, jos en väärin muista?

Itsellä on tuossa w202:ssa keulalla kolme lisävaloa 4w parkeilla joille vedin virran ryöstämällä alkuperäiseltä kuskin parkilta. Eikä syty merkkivalo? Hyvä homma tietenkin, mutta ihmetyttää että kun toinen puoli imee 5w ja toinen 17w niin auto ei tunnista eroa. 

C250TD 97
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Re: Palaneen polttimon merkkivalon arvoitus / parkit
Sotkee. molemmille puolille omat johtonsa.m4rcuz kirjoitti:Yhdistin kuskin- ja apukuskin puoleiset auton omat etuparkkien plussat ja vedin tuon yhdistävän johdon aina lisäpitkien parkeille asti, jossa taas sama kytkentä, eli plussat yhteen. Tämän kytkennän ei periaatteessa pitäisi vaikuttaa valojenvalvontapiiriin, mutta kyllä se vaan polttimon sytyttää.
Sotkeeko tuo etuparkkien yhdistäminen johdolla tämän systeemin? Miksi yleismittari sammuttaa valon?
AJA MILLÄ AJAT, MUTTA MERSULLA LOPUT.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Mersu on Mersu!!! Ni...ni...niiiin, ja, sitten muut on näitä katiskoita.
Perusteletko, soininen, vähän väittämääsi. Miksi sotkee?
Tässä kytkennässä valojenvalvontapiirin ei pitäisi järkeilyni mukaan havaita mitään eroa tavalliseen kytkentään, kun lamput ovat ehjiä. Sama, keskenään yhtä suuri ja vakioparkkien kanssa samansuuruinen virta se nytkin otetaan noista parkkien plussajohdoista. En jaksais purkaa tota toimivaa (ja nyt jopa häiriövalotonta) kytkentää vain siksi, että joku sanoo sen olevan väärin. Eri asia on, jos kirjoittajalla on esittää faktaa, miksi kytkentä kannattaisi purkaa (esimerkiksi turvallisuus tai jonkin komponentin hajoamisriski).
Tässä kytkennässä valojenvalvontapiirin ei pitäisi järkeilyni mukaan havaita mitään eroa tavalliseen kytkentään, kun lamput ovat ehjiä. Sama, keskenään yhtä suuri ja vakioparkkien kanssa samansuuruinen virta se nytkin otetaan noista parkkien plussajohdoista. En jaksais purkaa tota toimivaa (ja nyt jopa häiriövalotonta) kytkentää vain siksi, että joku sanoo sen olevan väärin. Eri asia on, jos kirjoittajalla on esittää faktaa, miksi kytkentä kannattaisi purkaa (esimerkiksi turvallisuus tai jonkin komponentin hajoamisriski).
Oma kokemus lisäparkkien virittämisen kanssa:
SECin merkkivalo palaa, kun on enempi parkkeja kuin alunperin.
420S:n merkkivalo ei pala samalla virityssysteemillä, mutta merkkivalo syttyy kyllä,
jos parkkeja poksahtaa pois käytöstä.
Syytä moiseen en osaa sanoa, mutta autojen toimintaan ne ei vaikuta.
SECin merkkivalo palaa, kun on enempi parkkeja kuin alunperin.
420S:n merkkivalo ei pala samalla virityssysteemillä, mutta merkkivalo syttyy kyllä,
jos parkkeja poksahtaa pois käytöstä.
Syytä moiseen en osaa sanoa, mutta autojen toimintaan ne ei vaikuta.

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
En tiedä onko parkit 124:ssä releen takana... Ajatuksena oli nimenomaan ohjausvirta. Eli releen aiheuttamasta pienestä jännite-erosta vasemman ja oikean piirin välillä.m4rcuz kirjoitti:No ehkä kirjoitin epäselvästi. Siis molemmissa, sekä repsikan että kuskin puolen etuparkkivalojen virtapiireissä on yhtä suuri virrankulutus, koska etuparkkien plussajohdot on kytketty yhteen:TIMO T T kirjoitti:Vikailmoitus tulee valoista kun, toisessa piirissä on eri vastus/virrankulutus kuin toisessa. Tässä tapauksessa (jos oikein ymmärsin) on valojen ohjaus otettu vain toiselta piiriltä. Tämä aiheuttaa pienen, mutta riittävän jännite-eron, ja vika ilmoitus syttyy.Tämä yhdistävä johto menee sitten syöttämään molempia parkkipolttimoita jotka sijaitsevat lisäpitkissä.m4rcuz kirjoitti: Yhdistin kuskin- ja apukuskin puoleiset auton omat etuparkkien plussat ja vedin tuon yhdistävän johdon aina lisäpitkien parkeille asti
Itselläni tuli tämä ongelma vastaan, kun paransin väykyn valokaapelointia ja otin ohjausvirran molemmile puolille, vain toisesta virtalinjasta.
Jos kytkentä nyt sitten toimii häiriöttä, niin antaisin olla sellaisenaan

W210 290TD T
Soininen on ihan oikeassa. Valojenvalvonta poksi seuraa jännitettä molempien puolien kesken tietyllä referenssi alueella. Jopa johtoresistanssi on tasattu taka ja etupään osalta valvontapoksissa.
http://www.onpatilanne.com/docs/
Parkeissa ei ole relettä, eikä muissakaan valoissa.
http://www.onpatilanne.com/docs/
Parkeissa ei ole relettä, eikä muissakaan valoissa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
itsellä normiparkit vaihdettu tuplaledimallisiin joissa on ihan kanta ja kaikki. (uskoisin, että myös jonkunlainen vastus) Lisänä laitoin vilkkukoteloihin yhdet ledit vastuksien kanssa ja varoitusvalo syttyy.
(Virta otettu suoraan ryöstämällä normaaleista parkeista)
Ennen ei ollut ongelmaa kun vilkkukoteloissa oli normi lasikantaparkit. Miten siis ledi+vastus eroaa normaalista lasikannasta jos vastusarvojen pitäisi olla kohdallaan?
(Virta otettu suoraan ryöstämällä normaaleista parkeista)
Ennen ei ollut ongelmaa kun vilkkukoteloissa oli normi lasikantaparkit. Miten siis ledi+vastus eroaa normaalista lasikannasta jos vastusarvojen pitäisi olla kohdallaan?
W202 C220 -93 Sport
Siis onko sinulla nuo lediparkit sekä ajovaloumpiossa että vilkun umpiossa eikä normaalia hehkua missään? Ledit vievät hehkulamppuihin verrattuna niin vähän virtaa, ettei boksi pysty moista määrää mittaamaan. Boksi siis luulee, että lamppu on palanut.Massa kirjoitti:Ennen ei ollut ongelmaa kun vilkkukoteloissa oli normi lasikantaparkit. Miten siis ledi+vastus eroaa normaalista lasikannasta jos vastusarvojen pitäisi olla kohdallaan?

t.
Risto
E500 – 211.070
Joo ei ole normaaleita hehkuja. Eli ilmeisesti vastuksien lisäämisellä ei saavuteta hyötyä tuon varoitusvalon suhteen vaan ainoastaan ledien keston suhteen.Roisto kirjoitti:Siis onko sinulla nuo lediparkit sekä ajovaloumpiossa että vilkun umpiossa eikä normaalia hehkua missään? Ledit vievät hehkulamppuihin verrattuna niin vähän virtaa, ettei boksi pysty moista määrää mittaamaan. Boksi siis luulee, että lamppu on palanut.Massa kirjoitti:Ennen ei ollut ongelmaa kun vilkkukoteloissa oli normi lasikantaparkit. Miten siis ledi+vastus eroaa normaalista lasikannasta jos vastusarvojen pitäisi olla kohdallaan?
t.
Risto
Ymmärsinkö oikein?
W202 C220 -93 Sport
Periaatteessa joo. Tieten riippuu riippuu siitä, miten niitä vastuksia on kytketty. Normaalissa ledikytkennässä kytketään ledin kanssa sarjaan etuvastus (ylempi kytkentä). Vastus rajoittaa ledin läpi kulkevaa virtaa, ettei ledi poksahda. Etuvastuksen kanssa kikkailu ei siis hirveästi auta.Massa kirjoitti:Joo ei ole normaaleita hehkuja. Eli ilmeisesti vastuksien lisäämisellä ei saavuteta hyötyä tuon varoitusvalon suhteen vaan ainoastaan ledien keston suhteen.
Ymmärsinkö oikein?
Tieten koko hökötyksen rinnalle voisi kytkeä toisen vastuksen, joka toimisi hehkulamppusimulaattorina. Tuon kautta voisi sitten kuljettaa virtaa ohi ledin ja boksi luulisi, että lamppu on ehjä. Rinnalle kytketty vastus tuottaa kuitenkin aikalailla hukkalämpöä, joten helpompaa olisi pistää hehkulamppu ledilampun tilalle joko vilkkuun tai normipaikalle. Normaalista 5 W:n hehkusta kulkee autokäytössä n. 0,4 A virta, kun se ledin tapauksessa noin kymmenesosa.

Oliko ledin käyttö parkeissa ulkonakökysymys vai mikä?
t.
Risto
E500 – 211.070
Jos vastus on kytketty rinnan kuten Riston alemmassa kuvassa niin homman pitäs toimia!!!Massa kirjoitti: Miten siis ledi+vastus eroaa normaalista lasikannasta jos vastusarvojen pitäisi olla kohdallaan?
btw. moni ohminen vastus sulla on???
~KOS~
Mersut:
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
S211 320 CDI
S210 320 CDI
W460 300 DT
W191 rodi projekti
Sepä se. ei tuo keltainen valo oikein sytytä..Roisto kirjoitti: Oliko ledin käyttö parkeissa ulkonakökysymys vai mikä?
Vastuksen koosta en mene nyt sanomaan kun en muista. Sieltä elektroniikkaliikkeestä mistä sen ostin niin antoivat kun annoin ehdot. En siis alkanut itse laskeskelemaan kun en tiennyt heidän valikoimaansa.
Pitänee ehkä koittaa tuota alempaa kytkentä hässäkkää kun pääsee säätämään talliin.
W202 C220 -93 Sport
kokeilin nyt vkl tuota Roiston ehdottamaa simulaattorihommaa. Rinnalla oli 33ohmin vastus ja ilmeisesti ei ollut riittävän kestävä kun alkoi käryämään. Eli pitää hommata kestävämpiä vastuksia niin voidaan tämä myytti vielä joskus selvittää.
Havaintoja kuitenkin on kun mulla on 6 parkkia palamassa edessä ja kaikki ledeillä niin jostain kumman syystä nyt varoitusvalo vilkuttaa tai palaa koko ajan. Ennen kuin oli 4 parkkia ledeillä niin paloi jatkuvasti, joten mietinkin et pitäiskö vielä yksi pari laittaa palamaan vaikka konehuonee iloksi niin saisi ehkä varoitusvalon pimenemään...
ai niin ja tulokset näkyy avattaresta...
Havaintoja kuitenkin on kun mulla on 6 parkkia palamassa edessä ja kaikki ledeillä niin jostain kumman syystä nyt varoitusvalo vilkuttaa tai palaa koko ajan. Ennen kuin oli 4 parkkia ledeillä niin paloi jatkuvasti, joten mietinkin et pitäiskö vielä yksi pari laittaa palamaan vaikka konehuonee iloksi niin saisi ehkä varoitusvalon pimenemään...

ai niin ja tulokset näkyy avattaresta...
W202 C220 -93 Sport
- Ahonen V
- Vakiokalustoa
- Viestit: 310
- Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
- Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
- Viesti:
Tehovastuksia tilalle.Massa kirjoitti:kokeilin nyt vkl tuota Roiston ehdottamaa simulaattorihommaa. Rinnalla oli 33ohmin vastus ja ilmeisesti ei ollut riittävän kestävä kun alkoi käryämään. Eli pitää hommata kestävämpiä vastuksia niin voidaan tämä myytti vielä joskus selvittää.
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
ex. w124 260E -89
Kyllä. Tehonkesto pitää olla vähintään se 5W. Eikä laiteta vastusta liian ahtaaseen paikkaan, missä se saattaa lämmittää / sulattaa muita vehkeitä.Ahonen V kirjoitti:Tehovastuksia tilalle.
Pitää syttyä, kun virrat kääntää päälle ja sammua, kun auto käynnistyy ja muutkin merkkivalot sammuvat.PK kirjoitti:Kuuluuko tuon valon palaa hetki aina kun kääntää virrat päälle vai syttyykö se vasta (jos aihetta) sitten kun auto käynnissä?
t.
Risto
E500 – 211.070
Vikavalo ei sittenkään pysynyt poissa. Yritin sammuttaa sitä releelläkin, mutta tuloksetta. Kytkentä oli siis se releen kanssa, että auton vakioissa etuparkkikannoissa oli ehjät 4W polttimot, ja sitten otin toiselta polttimolta herätteen releelle, jolla ajattelin käyttää lisäpitkien parkkeja. No, releen 1,5W käämi oli jo liikaa, ja vikavalo paloi releenkin kanssa. Saisikohan jostain sellaisia releitä, jotka ottaisivat virtaa aivan minimaalisen pienen määrän?
Periaatteessahan tuon systeemin saisi toimimaan kai rakentamalla siihen jonkun pirun optoerottimen.
Kuulin myös sellaista, että näissä tietokoneboksillisissa autoissa ei saisi käyttää suojaamattomia releitä laisinkaan, kun ne antavat kärkien auetessa jopa noin 100V pulssin sähköjärjestelmään (toimii kuin sytytyspuola, mutta pienemmässä mittakaavassa).
Tai sitten pitää rakentaa se polttimosimulaattori. 4W vastus toiseen kantaan ja toiseen sellainen, että se releen käämin kanssa muodostaa yhdessä 4W.
Liekö missään muussa tuon ikäluokan automerkissä yhtä tarkkaa valojenvalvontaa...
Periaatteessahan tuon systeemin saisi toimimaan kai rakentamalla siihen jonkun pirun optoerottimen.

Kuulin myös sellaista, että näissä tietokoneboksillisissa autoissa ei saisi käyttää suojaamattomia releitä laisinkaan, kun ne antavat kärkien auetessa jopa noin 100V pulssin sähköjärjestelmään (toimii kuin sytytyspuola, mutta pienemmässä mittakaavassa).
Tai sitten pitää rakentaa se polttimosimulaattori. 4W vastus toiseen kantaan ja toiseen sellainen, että se releen käämin kanssa muodostaa yhdessä 4W.
Liekö missään muussa tuon ikäluokan automerkissä yhtä tarkkaa valojenvalvontaa...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe 15.05.2015 08:16
Re: Palaneen polttimon merkkivalon arvoitus / parkit
CLK:ssa on vakiona parkeilla jokin etuvastus tietääkös kukaan tämän vastuksen arvoa? Itsellä oli ledi polttimo oikosulkenut ja käryttänyt tuon vastuksen 

-
- Sisäänajossa
- Viestit: 11
- Liittynyt: Pe 15.05.2015 08:16
Re: Palaneen polttimon merkkivalon arvoitus / parkit
Ei kai se auta kuin mitata se toisen puolen johdosta. 
