W124 300D:n ja 300D Turbon tehoerosta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

W124 300D:n ja 300D Turbon tehoerosta

Viesti Kirjoittaja PM »

Kuulin vähän huhua, että eräät palstan jäsenet olivat hieman testanneet kyseisten pelien kulkupuolta ja säätöjä. Miten on, onko tuo Turbo huomattavasti puhdikkaampi ajossa?
Itse tuli aikoinaan jonkun verran ajeltua tuolla 300D:llä ja siinä oli kyllä mielestäni ihan tarpeeksi puhtia Suomen teille. Varsinkin automaatilla pääsi ohi aina kun huvitti. Tuli sillä ajettua lähes kahtasataa boksi katolla tuolla Saksan baanoilla ja viiden hengen kuormalla + boksi katolla + peräaukko täynnä tavaraa sillä pärjäsi ihan kivasti tuolla Sveitsin vuoristoteillä. Tosin automaatti alkoi kenkkuileen hieman tuon reissun jälkeen...
Noh, jokatapauksessa mielestäni nuo 109 pirteää konia riittää ihan kivasti näille Suomen teille; aina nopeus nousi kickdownilla ohituksissa 120-140km/h:n, vaikka kyseessä olikin "puhditon nokivasara"...
Toista se on tuo yhden tutun Audi A8 4.2 quattro, jossa nopeus huitelee kunnon kickdownin jälkeen 180-190km/h... Muutenkin tämä heebo ajaa aina edellä ajavan puskurissa kiinni vanhana jääratakuskina tottakai... :wink:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Joo ahtamaton kulki kovempaa

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Käytiin ensin viime viikolla säädetyllä ja ylisyötölle viritetyllä 300TDT:llä pelottelemassa mummoja tuossa kotosuoralla, ja hienostihan se kulki, mutta sitten kun päästimme tuon ahtamattoman 300D automaatin irti suitsistaan niin johan tuli kyytiä, auto tuntui kiihtyvän tuohon turboon nähden niin että tukka lähtee päästä!

8)

Nooh ei vaiskaan kyllähän se on fakta että jos kohta ei 300D:llä liikenteessä jalkoihin jää - ja ohituksissa nousee vauhti kyllä yli moottoritienopeuksien vaikkei edes polkisi - niin kyllä tuo turbokone on aivan omaa luokkaansa.

Todettakoon nyt vaikka noin että molempien ajaessa vuoron perään saman testilenkin, molempien aloittaessa testauksen loppuvaiheen rajumman kiihdytyksen samoissa vaiheissa, niin turbofarkulla vauhtia oli 170 jo siinä vaiheessa kun kilometrin loppusuora alkoi ja vapaastihönkivällä 160 suoran puolivälissä, jolloin olikin jo tarpeen alkaa laskukiito.

Mukavaa oli havaita että kummankaan auton kone ei valutellut pisaraakaan öljyä mistään välistä tuollaisen rajummankaan repimisen jälkeen, tuon ikäisiltä autoilta kun nyt yleensä voisi odottaa jo jonkin sortin prostestointia sikapoljentasessiotten jälkeen, ja että kummankin auton laatikot tulivat mitä ilmeisimmin kertasäädöllä kuntoon.

Kerron laatikoitten säätämisestä seikkaperäisesti heti kun kerkiän raportin laatimaan. Toivottavasti kuvat onnistuivat, tuo Nokia on suunniteltu päiväsnäköön ihmisten kuvien ottamiseen eikä hämärässä, pölyisessä autotallissa likaisen mersun alustan vaihdelaatikon väliin tungettavaksi.

Cheers,

Henkka

ps: tätä lukeville taustaksi että testaus tapahtui jos nyt ei suljetulla alueella niin sentään jumalan seljän takana äärimmäisen harvaan liikennöidyllä pikkutiellä ja tuo suuremmalla huippunopeudella ajettu testipätkä on kilometrin suora johon saavuttaessakin jo näkee jo liki kahden kilometrin päästä, mikäli suoralle on tunkemassa muuta liikennettä. Plus ainut lapsiperhe ko. suoralla on omani ja mukulat olivat testihetkellä visusti lukitun ulko-oven sisäpuolella äitinsä hoivissa.

Mikä ei tietenkään tee testikaahailusta yhtään sen hyväksyttävämpää :-D

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Kulkemisia

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Niin, tuosta on sikäli paha sanoa muuta kuin että turbottomallakin tuntuu kerkeävät todella hyvin :wink:

Oikeastaan raakaa suorituskykyä merkittävämpänä seikkana pidän osakaasun suorituskykyä suurimmalla vaihteella. Pumpun säädön jälkeen nimittäin autolla on todella kevyt ajella, vaikka 5 hengen kuormalla ei ole mitään vaikutusta, ja ylämäissä ei oikeastaan tarvitse edes kaasua lisätä. Lisäksi turbon hukkaportti pitäisi vaihtaa säädettävään, tällä hetkellä syöttöä on liikaa eikä vakioisella hukkaportilla saada tarpeeksi ilmaa sylintereihin. Se millainen vaikutus 0.2 kilon lisäyksellä kulkuun / kulkutukseen jää nähtäväksi, arvelen kuitenkin että melkoisesti auttaa.

Mutta turbottomassakin tuntuu puhkua olevan tarpeeksi miellyttävään liikkumiseen.

Ahtamattoman ylläpitokulut on aikalailla alhaisemmat kuin ahdetun, ja todennäköisesti kestävyys on parempi, suorituskykyä kun tulee kuitenkin käytettyä...
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14031
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Turbosta puheen ollen...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

...istuin tänään ensimmäistä kertaa elämässäni turbollisen bensiiniauton kyydissä, kyseessä oli Saab 9-3 150 hv turbolla.. siis sitä edellistä mallia. Repsikan jakkarallakin tuntui, kun kuski painoi kaasua liikennevaloihin kolmosella! Varsin veikeä fiilis! :-) Ei Valmetin turbo (johon kokemukseni turboista rajoittuvat) tuntunut yhtä puhdikkaalle :-) No teho/painosuhde taitaakin lähennellä siinä jotain 45:ttä .... :lol:
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Välijäähdytin

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ostoslistalla olisi cooleri muuten mutta ei tuohon vempaimeen enää sellaista taida saada mahtumaan, ilmastointi vie senkin lopun tilan minkä kone jättää.

Kuitenkin kokeillaan kesällä miltä näyttää, voihan sitä innostua sorvaamaan...

Lämpiäminen on todellakin ongelma, coolerilla saisi kulutustakin alaspäin, sisältäähän viileä ilma enemmän happea kuin kuuma.

Syöttöjä lisäiltiin muuten paikallisessa dieselkorjaamossa penkissä, remppa oli sikakallis, mukana uusi alipainepumppu (vanhassa avolaakerit) vaikka vanha oli tosi hyvässä kunnossa, uusi moniurahihna ja nokkaketju. Pumpun säätö vain otti reilut 2 päivää, niin kenkku tuo elektronisesti valvottu pumppu on, no lopputulos on mainio, mutta kuitilla lähes 900 €:n hinta on silti sikakova :lol:

No, kummaa kyllä, kulutus on laskenut todella paljon, Henkan kanssa pommittelu ja sen jälkeen reipasta maantieajoa, kulutus pyörii taas siinä 7.5 - 8 litran tuntumassa...
Viimeksi muokannut Mauri H., Ti 18.03.2003 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Jaa

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Täytyykin pitää mielessä, kyllä se cooleri johonkin on saatava mahtumaan. Oikeastaan coolerilla voitaisiin välttyä ahtojen nostolta, koska viileämpi ilma antaisi jo sitä kaivattua lisähappea..
Vastaa Viestiin