Webasto vika -vesiletkut? Nyt OK

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Webasto vika -vesiletkut? Nyt OK

Viesti Kirjoittaja keef »

Viton webasto ei toimi kuin muutaman minuutin, viaksi olen päätellyt että webasto ylikuumenee ja sammuttaa itsensä.

Vesiletkuja tunnusteltaessa vain webaston tulo ja paluuletkut on tulikuumia, mutta muut letkut haaleita, vesi ei siis kierrä muualla kuin nuolella merkityssä letkussa. Vasemmalle menevä letku menee kennoon.

Webaston vesipumppu ainakin surisee ja polttoainepumppukin naksuttaa kuuluvasti. Epäilisin että jos vesipumppu on rikki se ei surisisi :D ja ei kierrättäisi vettä tonkaan vertaa, kai? Lämmintä tulee kun kone on käynnissä joten kennokaan ei ole ihan tukossa, joka estäisi virtauksen. Taas tarvitaan viisaampien neuvoja.

Eli onko kuvassa oleva liitoskappale oikean tyyppinen?

itse en ole vehjettä asentanut joten kai asentajalla ollut jokin käsitys tosta jakopalasta ja vesikierrosta, vai onko?

Kuva
Viimeksi muokannut keef, Pe 03.03.2006 19:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Vastaan Eberi/124 -pohjalta.

Kyseinen jakokappale on paljon käytetty.

Siinä on takaiskuventtiili mikä mahdollistaa normaalin nestekierron lisälämmittimen ollessa pois päältä.
Kyseinen kappale myös sitten estää nestekierron väärään suuntaan. Muutenhan lisälämmittimen kierrättämä vesi hakisi fysiikan lakien mukaan helpoimman reitin ja kulkisi vain ympyrää liittimen kautta.

Liittimessä on nesteen kierron suunta merkittynä. Tarkasta se.
Neste ei kierrä muussakaan jäähdytysjärjestelmässä väärään suuntaan. Tarkoitan sitä että lisälämmitintä ei voi laittaa puskemaan vettä vastavirtaan. Tarkasta sekin.

Jos ei näillä tärppää niin viisaammat puhukoon :shock:
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Takaiskuventtiili :D :D Toi jakotukki oli mulla auki ja se oli pelkkä putki siis ei mitään sisällä. Ihmeellistä, että toikin voi Vitossa hajota..Mää jo ajettelinkin että aika ihmeellinen juttu.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Ai siellä ei ollutkaan takaiskuventtiiliä :D No ei siinä mitään sitten :D
Tuskinpa sillä kiertosuunnaalla merkitystä sitten on, liekkö sitä merkittykään..
Katoitko muut kohdat?

Edit: Jos vesi pääsee tuon jakotukin kautta palaamaan suoraan Webaan niin varmasti keittää hetken päästä.. Pitäisikö siinä olla jakotukkia ollenkaan, mene ja tiedä? Tosin suoraan letkuista "rosvoamalla" tehty liitäntä tarkoittaa sitä että vesi kiertää aina Weban kautta, kesät talvet :shock:
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

kokeile laittamalla tulppatohon välikappaleen keskelle ,tai letkut vain vebaston kautta.
Tuntuu että siitä kohtaa kiertää vain sama neste ja keittää.
Oisko vebaston huollossa tietoa onko suora putki vai pitäiskö olla venttiili siinä..
Jos ois joku tehyt virityksiä?
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Tai ei ihan suora putki, tossa muhvissa on sisällä akseli (poikkitappi) ja ilmeisesti siinä ollut aikanaan jotain kiinni. Ilmeiseti viritettymalli tai sitten venttiilin palasia pitkin vesikannavia :( prkl. Eikun Webastokauppaan.
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

Webasto

Viesti Kirjoittaja cdi »

Jos toimii moottorin ollessa käynnissä: Tarkasta onko vesiletkuja paisuntasäiliön yläpuolella(ilmalukko)muutettava alapuolelle jos ok vesipumpusta siivet irti akselilta. pumpun vaihto(en ole vielä tutkinut miten pystyy tai pystyykö vanhan korjaamaan.) kerrotko mistä sait "monopoli"pumpun
ja mitä jouduit maksamaan sitten aikanaan .
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Kävin tukemassa Saksalaista teollisuutta ja samalla selvis, että tossa muhvin sisässä pitäis olla kuula joka tukkii virtauksen toiseen suuntaa. Sanovat että kohtuu yleinen vika että kuula kuluu pienenee ja lähtee pois muhvin sisästä.

Ilmeisesti kuula löytyy sitten jostain vesipumpun siipien välistä tai muusta kivasta paikasta.

Webaston osia saa halvilla eBays:tä

Näin tällä kertaa.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Sehän se Mersuforimin tarkoitus on että kaikkien Webastot ja Eberit pelaa.. :D
Mersuissahan ei koskaa mitään vikaa ole 8)
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Ja ketut, toi toimi vieläkään :? Webasto lykkää käydessään ilma kuplaa ja toi kuulaventtiili muhvissä ei sulkeudu ja sitä kautta webasto kierrättää vetensä - eli ylikuumenee hetkessä. Toi vesipumppu ei kyllä kauheen kovalla paineella vettä kierrätä, mutta joo. Ideoita?
Avatar
cdi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Su 27.11.2005 01:42
Paikkakunta: e-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja cdi »

keef kirjoitti:Ja ketut, toi toimi vieläkään :? Webasto lykkää käydessään ilma kuplaa ja toi kuulaventtiili muhvissä ei sulkeudu ja sitä kautta webasto kierrättää vetensä - eli ylikuumenee hetkessä. Toi vesipumppu ei kyllä kauheen kovalla paineella vettä kierrätä, mutta joo. Ideoita?
Mulla oli menny vesipumppu sijaitsee w-päällä eli w- otettava kokonaan irti pumppu pannalla kiinni(niin ei vieläkään kerennyt tutkia miksi siivet ei pyöri ja saako korjatuksi vanhana tulee luonnosaan "saamattomaksi")
jk Pitää ottaa muuten tukirautoineen.irti(220)
tingitty hinta 150 e
200 pitää lähteä ennemmin kun 220:llä
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Mites päin Vitossa toi vesikierto toteutettu, meneekö vesi ekan viestin kuvassa vasemmalla olevaa letkua pitkin kennolle, vai toisin päin?

Ilmeisesti kennossa niin paljon ilmaa ettei vesi kierrä enää ollenkaan :D sisälle ei tule lämmintä, hienoa.

Saako kennoa ilmattua?

edit.

Nyt on ilmattu, webasto toimii OK ja sisällekkin tulee lämmintä. Otin ton jakokappeleen pois ja laitoin letkut siten, että kiertää suoraan webaston kautta.
Vastaa Viestiin