Sattuipa tarttumaan mukaan omituinen 5-vaihteinen mersun manuaalilaatikko. Ilmeisesti vanha, ehkä jostain pakettiautosta. Tyyppi näyttää olevan 711.112. Kytkinkoppa on erillinen, samoin vaihteiston peräosa irrotettavissa.
Kellään tietoa mistä moinen on, ja ennen muuta, mihin käy? Mahdollisesti OM61x-koneiden perään? Tai ehkä jopa vanhempiin bensakoneisiin? Startin paikka on oikealla puolella.
Outo 5-vaiht. laatikko
Outo 5-vaiht. laatikko
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Näin olen käsittänyt itsekin, ja että ykkönen olisi hitaampi kuin henkilöautoissa tjsp. Lootasta puuttuu se kansi, jossa vaihteen siirtäjien vivusto on, joten vaihteen vaihto ei onnistu. Koneeseen kiinni tuleva kehä näyttää silmämääräisesti samalta kuin esim. 123-dieselin laatikko, ties vaikka sopisi. Toisaalta, mitä hyötyä siitä ryömintävaihteesta sitten olisiDunkelblau123 kirjoitti:Jos se on varhaisista MB:n pakettiautoista niin viitosen pitäisi olla suora 1:1 välitys. Muutoin viitonen on välitykseltään 0,81. Jos saat pykälän vaihdettua niin kokeile.

W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
http://www.autoimport.dk/reservedele/pr ... el=Diverse
601+602+611 207 - 410 KASSEVOGNE
711.110
711.112
711.113 Højgearet
Eipä siitä paljon iloa ole jos on normi 300D auto 3,46 perällä. Jos tuossa todellakin on suora viitonen niin silloin pitäisi vetopyörästö vaihtaa vaikka 3,07 niin pääsee edes hieman lähemmäs ihanteellista matkavälitystä. Tosin 4vee lootassa on suora nelonentgts kirjoitti:Toisaalta, mitä hyötyä siitä ryömintävaihteesta sitten olisi

Voi kun sais jostain helposti harvempia periä kuin 3,07 niin sitten tuolla tekisikin vaikka mitä. Jos oot kaupittelemassa pois niin kannattaa kysellä maasturiporukoilta, karavaanareilta ja rallimiehiltä. Ne tykkäävät ryömintävaihteista ja siitä kun viitonen on suora -> kestävämpi.
Heh, joo etenkin kun tuo oma 300D on 3.69 -välitteisellä perällä, siis sellaisella kuin 240D:ssä ja muistaakseni myös 230-bensassa. Asuntovaunun vetoon mainio, siksi näin. Mutta kyllä siinä tavallisessa ajossa ylivaihdetta joskus kaipaa.Dunkelblau123 kirjoitti: Eipä siitä paljon iloa ole jos on normi 300D auto 3,46 perällä. Jos tuossa todellakin on suora viitonen niin silloin pitäisi vetopyörästö vaihtaa vaikka 3,07 niin pääsee edes hieman lähemmäs ihanteellista matkavälitystä. Tosin 4vee lootassa on suora nelonen
Sepä se, mutta kun tilanne tuntuu siltä että edes ehjiä ulisemattomia jollain tavallisella välityksellä olevia periä ei kasva joka oksalla...Dunkelblau123 kirjoitti: Voi kun sais jostain helposti harvempia periä kuin 3,07 niin sitten tuolla tekisikin vaikka mitä. Jos oot kaupittelemassa pois niin kannattaa kysellä maasturiporukoilta, karavaanareilta ja rallimiehiltä. Ne tykkäävät ryömintävaihteista ja siitä kun viitonen on suora -> kestävämpi.
Mutta tosiaan PK:n löytämän linkin perusteella voisi kuvitella, että tuossa viitonen todellakin olisi suora.
En ole vielä ihan varma mitä tuolla laatikolla teen, se näyttäisi olevan ilmeisen vähän käytetty mutta kytkinakselin etupään laakeri on mennyt väljäksi.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
loota kiinostaa itsellä on risa 5 v loota pakusta jos on edullinen
aina lyhyt ykkönen on hyvä kyyhtyvyys paraneen paikaltaan lähtiessä.
aina lyhyt ykkönen on hyvä kyyhtyvyys paraneen paikaltaan lähtiessä.
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp