Koeajettu yksilö löytyi Nettiauton kautta helsingistä. Tummansininen S280 oli kauppiaan omassa ajossa ja ns. käytetyssä kunnossa. Takki sisällä, ovet täynnä roskaa ja kyljet kurassa. Sisusta oli kuitenkin muuten ehjä eikä edes natissut ajossa. Nahkaiset istuimet olivat takaa hyvässä, edessä kohtuullisessa kunnossa.
Kauppiaan mukaan auto on uutena tuotu ja mittarissa 212 000km. Ajokilometrimäärään nähden auton kunto oli heikompi kuin omassa autossani jossa on about sama kilometrimäärä tällä hetkellä. En tiedä johtuuko nahkapenkeistä joista nopeasti näkee ajan hampaan vaikutuksen.
Ohjaustehostimen letku vuosi tiputtamalla öljyä. Koeajamaan piti kuitenkin päästä.
Ajoltaan auto oli hyvin erilainen kuin oma Väyrynen. Jousitus on lullamaisen pehmeä enkä edelleenkään oikein tiedä pidänkö kyseisen kaltaisesta alustasta. Moottori vastasi kaasuun erittäin räväkästi, vaikutusta tehosti se että sähköinen automaattiloota tarjosi ykköstä silmään heti lähdössä, toisin kuin tuossa omassani jossa lähdetään aina kakkosella.
Maantienopeuksiin kiihdyteltiin nopean kickdown kokeilun myötä ja kuten arvata saattaa, kiihtyvyys oli kaikkea muuta kuin räjähtävää. Ilman kickdownia kaasun pohjaan painaminen lähinnä vain heilautti kulutusmittaria rajusti ilman sen suurempaa vaikutusta.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Confused :?](./images/smilies/icon_e_confused.gif)
Alustastakin kuului hidastetöyssyissä vaimea kolahdus tai pari, ehkä merkkejä tulevasta nivelremontista. W140:ssä nuo ilmeisesti tulee tutuksi.
Ajoltaan auto oli OK. Kulki suoraan ja venkoilematta asvalttipohjalla, pienenä kauneusvirheenä ohjauspyörä oli vinossa suoraan mentäessä kuten omassanikin Vehon ammattitaitoisen kulmien säädön jälkeen.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Koeajo jätti hyvin ristiriitaiset tuntemukset, toisaalta auto ei 21t€ hinnallaan ole kalleimmasta päästä, toisaalta ajotuntuma tuntui jotenkin lysähtäneeltä. Penkki tuntui lintalta - mikä voi tosin johtua siitä että minä olen tottunut ortopedipenkkien säädettävyyteen ja jämäkkyyteen. Suomiautossa tälläisiä hapatuksia ei luonnollisesti ole.
Auton rakenne, etenkin oven karmin paksuus kuitenkin vakuuttavat - etsin nimenomaan turvallista käytettyä autoa. 4 airbagia ja _runsaasti_ massaa muodostavat hyvän passiivisen turvallisuuden. Toisin kuin viime aikoina koeajamani BMW:t ässä tuntui parhaimmalta suoraa tietä matka-ajossa lipuessa. Mutta omaksi yllätyksekseni varsinaista ajamisen nautintoa en tuntunut kyseisellä autolla saavan lainkaan. Oli vähän kuin olisi ajanut isompaa, veltompaa ja laiskempaa väyrystä.
Kaikesta huolimatta kyseessä on sellainen klassikko että ilmeisesti sellainen täytyy piakkoin pihaan saada. Koeajettu tai muu yksilö, aika näyttää.
Sitten onkin enää jäljellä kiista siitä kumpa käyttää ässää päiväajossa, minä vai vaimo.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)