Pakopaineen mittausta gt23v ahtimella

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Mun mielestä taas ilmaylimäärä on lambda=1 ylittävä ilmamäärä sylinterissä puristustahdin aikana. Dieselissä yleensä aina ilmaylimäärä eli lambda > 1, mutta sehän jo tiedettiinkin.

Huuhtelua olisi ihan kiva olla mutta suoraruiskussa tilat ei anna paljon myöden tarvittavalle overlapille. Tai voihan mäntiin kaivertaa venttiilin kuvat ettei niitä tule sitten uuden nokan myötä sivutuotteena.

En usko minäkään että savutusrajan jälkeen enää kannattaa ilmaa lisätä tehonnousun toivossa. Mut ei paljon vähentääkään...

Pakokaasun lämpöä voi ehkä saada alas nostamalla hiukan ahtopainetta, mutta jos pakopaine hyppää samalla kovasti niin ei sitten :roll: .
EGR on pois päältä syvemmillä kaasupolkimen asennoilla, joten aika turha pohtia sen vaikutusta pakokaasun huippulämpöihin.

Mitenkäs Paloviidan pakopaineille kävi kun vnt-siivet pakotettiin auki?
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja Petri K »

TDIfreak kirjoitti:Mun mielestä taas ilmaylimäärä on lambda=1 ylittävä ilmamäärä sylinterissä puristustahdin aikana. Dieselissä yleensä aina ilmaylimäärä eli lambda > 1, mutta sehän jo tiedettiinkin.

Huuhtelua olisi ihan kiva olla mutta suoraruiskussa tilat ei anna paljon myöden tarvittavalle overlapille. Tai voihan mäntiin kaivertaa venttiilin kuvat ettei niitä tule sitten uuden nokan myötä sivutuotteena.

En usko minäkään että savutusrajan jälkeen enää kannattaa ilmaa lisätä tehonnousun toivossa. Mut ei paljon vähentääkään...

Pakokaasun lämpöä voi ehkä saada alas nostamalla hiukan ahtopainetta, mutta jos pakopaine hyppää samalla kovasti niin ei sitten :roll: .
EGR on pois päältä syvemmillä kaasupolkimen asennoilla, joten aika turha pohtia sen vaikutusta pakokaasun huippulämpöihin.

Mitenkäs Paloviidan pakopaineille kävi kun vnt-siivet pakotettiin auki?
No joo täytyy vetää vähän takaisin mitä kaljoissa kirjoitin :wink: Ajatus mulla oli että ton venttiilien peitolla saadaan tuo sylinteri huuhdeltua kunnolla ja samalla tuo läpimenevä ilma jäähdyttää koko palotilaa ja pakokkaasuja myös. Ite olen aina pitänyt ilmaylimääränä sitä paljonko koneeseen pumpataan ilmaa suhteessa siihen mitä palaminen tarvitsee.

Ennakon aikaistuksellahan noita pakokaasun lämpöjä sais alemma myös mutta samalla kasvaa myös huippupalopaineet ja mekaaniset rasitukset.

Taitaa niissä suoraruiskuissakin sitä venttiilien peittoa kuitenkin olla jonnin verran, ehkä löytyy ne venttiilitaskutkin ainakin joistakin niistä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Petri K kirjoitti:
paloviita kirjoitti:Jos ahtopaineen nosto lisää tehoa, ei vielä voitane puhua ilmaylimäärästä :)
Dieselin työkiertoon nyt vaan kuuluu tuo ilmaylimäärä jota hallitaan nokkaakselin ajoituksilla. Ilmaylimäärä eli paljonko palotilaa huuhdellaan vaihtotahdin aikana ja se paljonko ilmaa on palotilassa kun venttiilit imuventtiili sulkeutuu on kaksi eri asiaa. ainakin minun mielestäni, voihan olla että olen väärässäkin :roll:
Nyt teitin isojenpoikien pitäis kuunnellä tota "pikkumiestä" Petriä se ku pelaa työkseen semmotten mopojen kans et ei niistä saa´ku muutaman tuhanne hevosvoimaa yhestä moottorista kerralla ulos (litratehot oli aikas mukavia suhteessa kierroksiin > aivan uskomattomia minusta > ) Taidan olla humalassa minäkin palataan myöhemmin aiheeseen :oops:
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Juu, Petri tarkoittaa imanmäärällä juuri sitä, mitä minäkin hain.
Samoten paloviita.

Se, että friikki venkolee, ei minua hämmästytä ollenkaan.
Se on niin tyypillistä muhamettilaiselle veneenmoottorinrakentajafundamentalistille.
Veneen nimikin on valittu ihan AKE,a varten, Pasaati. (voi tuossa olla pieni kirjoitusvirhekkin)
Täytyykin nämä kirjoittelut tallentaa tarkasti, koska eipäs aikaakaan, niin aihe kiinnostaa "jotakuta" suuresti. Silloin on hyvä, että muistuu kaikki mieleen. :lol:

Meinaako tämä nyt sitä, että asiassa voisi olla perääkin, mutta kukaan ei varsinaisesti ole kokeillut.

Pakopaineiden pienenemiseen en näillä ahtimilla varsinaisesti usko.
Olen nyt jo niin masentunut koko aiheesta.
Imu- ja pakosiiven keskinäisen koon samanlaisuus, sekä se, että sen turbiinisiiven aukko toimii samalla myös hukkaporttina, vaikuttavat varmaankin sen, että minkäänlaista tehokkuutta siltä pakosiiveltä on turha odottaa.
Taitaa olla, että jos sen pakopaineen saa alas, niin ahdin ei enää toimi.

Paloviidan kanssa olen samaa mieltä, että kunhan nyt niitä tehoja alkaisi vihdoin löytyä, niin ahtimen koko lopulta sitten selviää.

Ensimmäinen vuosi tämän harrastuksen parissa meni, kun purnasi Maurin mielipidettä vastaan liian pienistä ahtimista.
Toinen vuosi, kun mietti , miten pienestä ahtimesta saa kaiken irti.
Jokohan nyt, kolmantena, selviäisi, mitenkäs iso se pitäisi olla.
Ehkä minä olen vaan niin hidas oppimaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja paloviita »

TDIfreak kirjoitti: Mitenkäs Paloviidan pakopaineille kävi kun vnt-siivet pakotettiin auki?
Ei ollut pakopainemittari kiinni. Mutta se tuli todettua, että VNT ei jaksa ylläpitää ahtopaineita siivet levällään. Maksimi kuormallakaan :shock:

Varmastihan nuo pakopaineetkin putoavat ahtopaineiden myötä, kun ohjainsiivet pakotetaan auki.

Eli VNT taitaa olla parhaimmillaan laaja-alaisena käyttöturbona, joka herää alhaalta ja oikein mitoitettuna toimii kohtuudella vielä yli puolentoista kilon paineillakin. Mutta nämä sarjatuotantoautojen VNT:t putoavat kartalta, kun lähestytään 2 barin paineita :(
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

paloviita kirjoitti:
TDIfreak kirjoitti: Mitenkäs Paloviidan pakopaineille kävi kun vnt-siivet pakotettiin auki?
Ei ollut pakopainemittari kiinni. Mutta se tuli todettua, että VNT ei jaksa ylläpitää ahtopaineita siivet levällään. Maksimi kuormallakaan :shock:

Varmastihan nuo pakopaineetkin putoavat ahtopaineiden myötä, kun ohjainsiivet pakotetaan auki.

Eli VNT taitaa olla parhaimmillaan laaja-alaisena käyttöturbona, joka herää alhaalta ja oikein mitoitettuna toimii kohtuudella vielä yli puolentoista kilon paineillakin. Mutta nämä sarjatuotantoautojen VNT:t putoavat kartalta, kun lähestytään 2 barin paineita :(
Tuo on kyllä valitettavasti totta, on yks jotenkin onnistunut vnt> muutos tehty 1,7 bar ahtoja ja 1,5 pakopainetta. Turboa siis muutettu sisäisesti, yhes 4-ventiili suoraruikkarissa. 2,5 litranen ei yllä kyllä ihan 100/L mut tuli seil 220 semmottes penkis jossa ei ylimääräisiä hevosia jaella. Ja moottorin valmistajakin löytyy pohjoismaista.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

.
Ei taida kuitenkaan Garretin akselille saada kiinni mitenkään jotain virityskäyttöön paremmin sopivaa kompurasiipeä ?

Eikös "pensaturboissa" olisi sopivan kokoista, hyvällä painesuhteella olevaa ?

Vnt,t on syvältä.
.
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

tuikku kirjoitti:.
Ei taida kuitenkaan Garretin akselille saada kiinni mitenkään jotain virityskäyttöön paremmin sopivaa kompurasiipeä ?

Eikös "pensaturboissa" olisi sopivan kokoista, hyvällä painesuhteella olevaa ?

Vnt,t on syvältä.
.
Ei pelkkä imusiiven vaihto tee sitä paljonkaan paremmaks, tuohon ylläolevaankin vain kuoret vanhaa :!: toiset tykkää en kyllä lukeude itse niihin, mutta muutan niitä kyllä paremmaks ainaskin omasta mielestä. (penkittäjä kehui kyllä kyseistä tekelettä> Karala)
veskola
Valvoja
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

tuikku kirjoitti:Vnt,t on syvältä.
Pitipä tämäkin päivä sitten vihdoin kokea :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

.
Joo
Viime aikoina on ollut vaan vähän ilonaiheita, eikä niistä yksikään ole sivunut tätä harrastusta.

Taidetaan olla juututtuna lopullisesti mopokerhoon.
.
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
MJF
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja MJF »

Vähän menee varsainaisen aiheen ohi, mutta kun on sama ahdin kyseessä niin kysyn.
Tuli huudettua ebaysta tuommoinen GT23V joka on sähköisellä ohjauksella.
Onkohan kukaan perehtynyt tuohon miten se toimii? Eli saisko tuota pelaamaan ilman Mersun omaa ecua?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

.
Katteleppas postilaatikkoon.
.
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani

Viesti Kirjoittaja Petehri »

tuikku kirjoitti:.Vnt,t on syvältä.
.

ootko ihan tosissas???
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija

.
Tämä on jo niin vanhaa tarinaa, että takkia on jo käännelty sen jälkeen monelle mallille.

Ahtopaineen ja pakopaineen välisestä suhteessa mulla onkin juttua tuolla "omassa" topiikissa.

VNT- ahtimen toiminnan ymmärtäminen ei olekkaan ollut mulle kovin helppoa.
Vuosi sitten tuntui aika ahdistavalta.
Nyt on pakopaineet hyvällä mallilla.

Kunhan kesä saapuu, niin tarkoitus olisi koettaa, minkä verran tästä GT23,sta irtoaa tehoa/painetta.

Tulevaisuuden haaveita on sitten GT25,n runkoon tuollainen imusiipi.
Siinä kulkee tämä mesen pikkumoottori koko ajan kartalla ja tuotto riittää "sopivasti" vielä 300hv tasolle, joka pitäisi tällä moottorilla saavuttaa ~2,3bar ahdoilla. Siipimuoto näyttäisi olevan aika hyvä pienemmille (diesel)mootoreille, suhteellisen hyvin painetta pienellä ilmantuotolla.
-Noin niinkuin tuumaillessa, käytännössä kait ei kukaan ole kokeillut.
Mitään tietoa ei mulla kuitenkaan ole saako tuollaista imusiipeä edes alkuperäisen kompurakoteloon ja akseliin kiinni, muutenkuin jeesusteipillä kylkeen laittamalla.
Kuva
.
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin