Niin, onhan täysin älytöntä verrata jonkun jaappanilaisen kestävyyttä Mersuun.
Japanissahan autojen keski-ikä taitaa olla jotain viiden vuoden luokkaa, tuota vanhemmat autot ovat romiksella tai venäläiset hakevat itselleen toimivia pelejä pilkkahintaan. Eli siis täydellistä käyttökamaa, kuten uudet pesukoneet + muut kodinkoneet, joille 5 vuoden ikä alkaa olemaan maksimi.
Eikä tosiaan kannata verrata jotain Corolloita tai Yariksia 3-4 kertaa kalliimpaan Mersuun. Mieluummin kannattaa verrata Nissan Maximaan, Lexuksen eri malleihin ja esimerkiksi uudemman malliseen Toyota Camryyn.
Nuo ovat sentään malliston kärkipäästä ja yleensä täydellisesti varusteltuja ilman isompaa lisähintaa. Sen sijaan jos ostaa jonkun Mersun C-sarjan tai E-sarjan perusmallin, on ne kuitenkin vielä nykyäänkin varsin spartalaisesti varusteltuja.
Kyllä nuo japanilaiset ovat siis varsin päteviä pelejä, mutta silti meikäläinen ajaa mieluummin 15 vuotta vanhalla takavetoisella Mersulla. Siinä kun on vaan jotain sellaista, mitä muissa autoissa ei ole. Ja maantien päällä se on ehdoton, kuormasta tai kelistä riippumatta.
Hyvin usein noilla japskeilla maantieajo on aikas tuskallista pidemmän päälle ja varsinkin kun kuormankantokyky + äänieristys ovat usein hieman puutteellisia.
Jos noissa uudemmissa ja isommissa malleissa ovat nuo asiat paremmin kohdallaan, niin ehkä heikkona hetkenä voisi vaihtaa johonkin japanilaiseen 3 litraiseen V6:een kaikilla varusteilla.
Ja kyllä nuo japskit kestää, pihassa mätänee 80-luvun alun civikki. Kori on pehmeä, mutta kone lähtee aina vaan käyntiin, jos tankissa on löpöä ja akussa virtaa. Vaikka jäähdytysneste muistuttaa kaurapuuron ja sahdin sekoitusta ja vaikka kone on käynnistämättä koko talven ajan, lähtee se silti toisella startilla käyntiin keväällä.

123:sta Mersusta meni yhden talven käyttämättömyyden aikana syylari + lämmityslaitteen puhallin paskaks ja tais siitä jousikin mennä poikki...
Lisäksi löytyy 5G vai 6G? Civikki, joka on ollut jo neljä vuotta ajossa. Ainoastaan kerran on jättänyt tien päälle, silloinkin alkuperäinen akku sanoi sopimuksen irti. Mitään muuta ihmeellistä ei ole ollut ja kulutuksen saa maantieajossa tuonne 5-6 litran väliin.

[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]