superturbojen vauhtipyörä
superturbojen vauhtipyörä
paljon on puhuttu tuosta kaksoismassa vp:n pakollisuudesta dieselissä.
ilmeisesti johtuen dieselmoottoreiden värinöistä.
mutta kaksoismassa vp ei liene kovin kestävä, vai???
mitä vauhtipyöriä olette käyttäneet superturboissa??? kova vai kaksoismassa.
ja jos on ollut kaksoismassa vp niin kuinka kestänyt ja mikä vp???
itselläni on bmw m5 3.8 litraisen kaksoismassa vp, eli se sama mikä on myös +400hp M5:ssa. ja tässä on kohta pannu läjässä...ja tietysti huolettaa että miten tuon vp:n kanssa käy kun väännöthän ei M5:ssa ole samaa luokkaa kuin piristetyssä dieselissä.
ps: se miksi täältä kyselen tätä, on se ettei btcf:n riveissä ole vielä yhtäkään valmista "superturboa" jokainen on vielä jotenkin kesken. nyt siis puhutaan M51D25 moottorityypistä, joka lienee mersumiehille jopa kirosana mutta jos ny yhteinen polttoaine edes saisi jonkun teistä sen verran heltymään että voisi pikkusen jelppiä tän asian suhteen
ilmeisesti johtuen dieselmoottoreiden värinöistä.
mutta kaksoismassa vp ei liene kovin kestävä, vai???
itselläni on bmw m5 3.8 litraisen kaksoismassa vp, eli se sama mikä on myös +400hp M5:ssa. ja tässä on kohta pannu läjässä...ja tietysti huolettaa että miten tuon vp:n kanssa käy kun väännöthän ei M5:ssa ole samaa luokkaa kuin piristetyssä dieselissä.
ps: se miksi täältä kyselen tätä, on se ettei btcf:n riveissä ole vielä yhtäkään valmista "superturboa" jokainen on vielä jotenkin kesken. nyt siis puhutaan M51D25 moottorityypistä, joka lienee mersumiehille jopa kirosana mutta jos ny yhteinen polttoaine edes saisi jonkun teistä sen verran heltymään että voisi pikkusen jelppiä tän asian suhteen
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
kytkin on 228mm 4 lapanen sintteri, ja asetelmana on sachs:in valmistama M5 asetelma, joka on kyllä saanut kehuja jämäkkyydestään. tuolla yhdistelmällä en usko että alkaa lipsumaan. mut jää nähtäväksi miten sit käy käytännössä
Mites tuo sintteri käyttäytyy normi ajossa tuliko liian on-off ?lassi-s kirjoitti:kytkin on 228mm 4 lapanen sintteri, ja asetelmana on sachs:in valmistama M5 asetelma, joka on kyllä saanut kehuja jämäkkyydestään. tuolla yhdistelmällä en usko että alkaa lipsumaan. mut jää nähtäväksi miten sit käy käytännössä
Vitoskoneessa kait se juristämis ongelma on suurimmillaan ja kutonen vissiin pelaa jäykällä pyörällä ihan hyvin.
Yksi kaveri teki bemarinkoneiseen diesel omegaan jaykän vauhtipyörän jostain 520 bensa koneen vautipyörästä ja se pelas ihan vanha hajos lastupatentilla ja 400nm väännöillä...ja vakio turbolla....
Vertailun vuoksi kun saatiin yhdestä vm 01 bemarinkoneisesta omegasta erillisellä boksilla minkä J&M Tech Oy myi 426nm väännöt ja tehoja joku 170hp en muista tarkkaan niin vauhtipyörä hurttas penkityksessä....sen verran oli moodattu että poksista ahtopaine tunnistimelle tulevalle piuhalle otettiinkin virta kaasupetaalin potikalta auto alkoi pelaan paljon mukavemmin paitsi vauhtipyörä jyristää....

Itse tein ja säästin
Re: superturbojen vauhtipyörä
lassi-s kirjoitti:
Itellä näkyi olevan ihan kova vauhtipyörä ja sellaisen olen ajatellut siellä pitääkkin.
Rauhaksiin oon ajellu ja on kestänyt jo yli 20tkm aivan mukavasti.
onhan tossa v8 koneisessa M5:ssa jossa on sama vp, vääntöä pitkälle yli 500nm. joten ei se nyt ihan heikko ole. mut sit tosiaan kun toivonmukaan nuo väännöt tässä omassa vehkeessä on kaukana tuon 500nm yläpuolella.
noo, kaikki jää nähtäväksi. jos hajoaa niin sit tarvii kokeilla tuota kovaa vp:tä ja jousitettua levyä. sintteriä en kyllä suosittele kenellekkään. ihan suoraan sanottuna aivan haitarista tuo liikkeellelähtö. ottaa niin jyrkästi kiinni ettei lähtö ole mikään mukava. aina sitä yrittää ajella siten että tulisi mahdollisimman vähän pysähdyksiä
noo, kaikki jää nähtäväksi. jos hajoaa niin sit tarvii kokeilla tuota kovaa vp:tä ja jousitettua levyä. sintteriä en kyllä suosittele kenellekkään. ihan suoraan sanottuna aivan haitarista tuo liikkeellelähtö. ottaa niin jyrkästi kiinni ettei lähtö ole mikään mukava. aina sitä yrittää ajella siten että tulisi mahdollisimman vähän pysähdyksiä
"Oikeat" superturpot ovat kaikki joko automaatteja tai kovalla vauhtipyörällä.
Itse olen tässä suhteessa vähän toisinajattelija ja halusin omaan 124:eeni mukavuussyistä 2-massaisen. Päädyin 270 CDI:n vauhtipyörään, joka toistaiseksi on kestänyt 500 Nm väännön (kytkimen kanssa tosin on vähän luisto-ongelmia).
Itse olen tässä suhteessa vähän toisinajattelija ja halusin omaan 124:eeni mukavuussyistä 2-massaisen. Päädyin 270 CDI:n vauhtipyörään, joka toistaiseksi on kestänyt 500 Nm väännön (kytkimen kanssa tosin on vähän luisto-ongelmia).
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Re: superturbojen vauhtipyörä
niinjoo, aivan rauhallisesti tänään ja eilenkin mentiin. kattele jos mun munuaiset on siinä vänkärin penkillä, mielestäni ne tuli selästä läpi kun aivan snadisti kaasua painoit. ja koitan siivoilla ne yrjöt sun autostas sit kun saan niskatuen pois. tarvii vielä heittää vähän kuperkeikkaa jos toi vatsalaukku ny kääntyis oikeinpäincelkku kirjoitti:lassi-s kirjoitti:
Itellä näkyi olevan ihan kova vauhtipyörä ja sellaisen olen ajatellut siellä pitääkkin.
Rauhaksiin oon ajellu ja on kestänyt jo yli 20tkm aivan mukavasti.

-
- Uusi tuttavuus
V8 M5:ssa on kyllä 240mm kytkin.lassi-s kirjoitti:onhan tossa v8 koneisessa M5:ssa jossa on sama vp, vääntöä pitkälle yli 500nm. joten ei se nyt ihan heikko ole. mut sit tosiaan kun toivonmukaan nuo väännöt tässä omassa vehkeessä on kaukana tuon 500nm yläpuolella.
Voiko joku muuten kertoa, että mitä kytkimiä noissa vaikkapa yli 700nm moteissa on käytetty? Vai onko automaatteja?
JP74 kirjoitti:Käsittääkseni noissa kovimmissa supereissa, joissa on Getrak perässä, on ihan "normaali" vauhtipyörä. Ei taida kestää kaksoismassa vauhtipyörä kovin valtavia vääntöjä, ainakaan pitkään.
Ei se "normaalikaan" aina kestä

Kaarat..
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87
Legacy 200
124 / 92 500E
190 / 88 2.5td
190 / 87 om 605.... - (ex2.9tdi) - (ex 2.3 16v)
190E osina
Toyta celica 2.0 gti vm91
pari välikoppa eskoa
Pyörät
suzuki gsx-r 750 92
HONDA xr600r88, xr600xl83 ja suzuki 125RM97ja87