W123 Etuhelma läpimätä – apuva

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

W123 Etuhelma läpimätä – apuva

Viesti Kirjoittaja Tonpa »

Heps,

Kävin sitten rautarouvan katsastamassa ja johan pomppasi :evil: . Kerran etulaakeri ja takana vielä toinen. Noh tuo nyt oli hyvä, että sen kertoivat, mutta sitten käskivät korjata etuhelman. Ja nythän on niin, että ei hajuakaan miten.

Olen ainakin vuodenpäivät yrittänyt loogeilla, miten korjata jo ennen katsastusmiestä. Kuitenkin, en ole IKINÄ tehnyt koritöitä joten homma tuntuu hieman epätoivoiselle. Elikkäs vaihtoehtoja, joita olen miettinyt:

1. Vien korjaajalle ja käsken korjata (varmaan kallis / tylsä ratkaisu? )
2. Romuttamolta rälläkällä vastaava matkaan (vaan ne taitaa olla ruosteensyömiä jo valmiiksi.
3. Teipillä ja lasikuidulla pakkeloi vanhan päälle hienon ”näköisen” viritelmän ja maalaa mustaksi.
4. Ostaa jonkin tuunaus sarjan (joskin tätä foorumia selatessani olen saanut käsityksen, että W123:lle sellaisia ei oikein ole.)
5. Yrittää muotoilla pellistä vastaavanlaisen viritelmän.
6. Ostaa uuden?!? (onkohan mahdollista)
7. Se oikea vaihtoehto (täytä itse)

Miten itse olet tehnyt? Näyttäisi olevan korjattu kaikissa muissa W123:ssa paitsi mun.
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Mitä oikeastaan tarkoitat etuhelmalla? Etupuskurin alaosaa, lokareiden kaaria vai ovien alaosaa (tunkin nostoreiät ympäristöineen).

>3. Teipillä ja lasikuidulla pakkeloi vanhan päälle hienon ”näköisen” viritelmän ja maalaa mustaksi.
>4. Ostaa jonkin tuunaus sarjan (joskin tätä foorumia selatessani olen saanut käsityksen, että

Oli miten tahansa mutta kohdat 3. ja 4. eivät tarjoa kuin hetken hurmaa. Pakkeleilla, lasikuiduilla ja tuunaussarjoilla ei primääristä ongelmaa, ruostumista pysäytä. En suosittele niitä ainakaan jos kyseessä on koteloiden paikkaus (tunkin nostoreikien ympäristö). Kotelot vastaavat itsekantavassa korissa runkoa ja ne olisi syytä kunnostaa rehellisesti hitsaamalla.

(Ulko) lokarien ja etupuskurin alla olevien (muoto)peltien kunnostamisessa voi käyttää pakkeleita ja muita kikkoja. Ne ei ole niin kriittisiä kun eivät kannattele koria. Niissä voi siis vähän oikoa tai paremminkin päättää laatutasosta itse. Rehelliset hitsukset ja ruostesuojaukset on kuitenkin niissäkin paras ratkaisu.
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Dunkelblau123 kirjoitti:Mitä oikeastaan tarkoitat etuhelmalla? Etupuskurin alaosaa, lokareiden kaaria vai ovien alaosaa (tunkin nostoreiät ympäristöineen).

>3. Teipillä ja lasikuidulla pakkeloi vanhan päälle hienon ”näköisen” viritelmän ja maalaa mustaksi.
>4. Ostaa jonkin tuunaus sarjan (joskin tätä foorumia selatessani olen saanut käsityksen, että

Oli miten tahansa mutta kohdat 3. ja 4. eivät tarjoa kuin hetken hurmaa. Pakkeleilla, lasikuiduilla ja tuunaussarjoilla ei primääristä ongelmaa, ruostumista pysäytä. En suosittele niitä ainakaan jos kyseessä on koteloiden paikkaus (tunkin nostoreikien ympäristö).
Heps,

Eli mitä tarkoitin oli tosiaan etupuskurin alaosa. Tosin ruoste on lähtenyt jo hieman nousemaan siihen korin alakulmien ja etupuskurin puoleenväliin asti.

Tuli mieleen, että jos tekisi jollakin ilveellä muotin ja valaisi itse lasikuidusta :) Leikkaisi ruosteiset osat veke.
A. Hara
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W123 Etuhelma läpimätä – apuva

Viesti Kirjoittaja A. Hara »

Tonpa kirjoitti:Heps,

...sitten käskivät korjata etuhelman.

Näyttäisi olevan korjattu kaikissa muissa W123:ssa paitsi mun.
Paitsi jos ei se ole mennytkään puhki. :) Kannattaa korjata pellillä eikä kittaamalla, jos on kerran jo jäänyt siitä kiinni konttorilla. Katsastussetä ei katso hyvällä tuoreesti kitattua korjausta ja saa kyllä helposti tökittyä jollain schmeisselillä kitit näkyviin...

Tarkoitatko etuhelmalla etupuskurin alapuolista kaarevaa helmaa? Vai esim etupyöränkaarien takana olevaa etulokasuojan alaosaa? Vai jotain muuta? Uskoisin että näitä nyt melko halvalla joku hitsaa. Jos haluaa helpottaa hitsarin hommaa niin voi harkita valmiita korjauspeltejä joita mainittuihin paikkoihin löytyy mm. Motonetin kautta.

EDIT: Olipas muutaman tunnin mulla tämä kirjoitelma kesken kun ehti jo Dunkelblaukin kysyä samaa asiaa, no joka tapauksessa mielestäni noita helmanpalojakin saa valmiina pelteinä. Eivät ole kovin kalliita.
S123 300TDT -85
W123 250 -79
W123 240D -80
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Leka »

Hmm.. Ymmärrettinköhän tässä ihan oikein, hiekkapellin mätäneminen kun ei kyllä oikein riitä perusteeksi hylsyyn katsastuksessa :lol: (Joka tapauksessa uudet ei juuri paljoa maksa, kahdella ruuvilla kiinni). Tuossa kuva keulasta: http://photobucket.com/albums/v640/w123/kuvanen.jpg Kun selviää mikä on mätä, niin katsotaan lisää :wink:
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Huvittaa olla näin käsi.

Otan kuvan. Eli ei pelkästään hiekkapelti, vaan myös siitä vasemmalle ja oikealle, myös kulmien kaareutuva osa. Tuossa kuvassa näyttäisi olevan merkitty etulokasuojaksi?!? Tai osaksi sitä.

Joos no, ne perusteli sen sillä tavalla, että särmät on vaarallisia jos ajaa jonkun yli.

Mutta siis, otan siitä kuvan ja laitan tähän huomenissa.
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Mulla oli satakakskolmosesta aikanaan ovi ruostunut puhki jonkinlaiselta alalta. Katsastusmies sanoi että se on vaarallinen jos vaikka pyöräilijä törmää siihen :D
Eikös ne tämänpäivän autojenkin törmäysturvallisuus juuri perustu myötääviin paikkoihin :D

Mutta asiaan. Luulisi noita peltejä saavan. Ei varmasti kannata ruveta itte taivuttelemaan. Siinä menee ikä ja terveys.
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

No juu. Ei etuhelman mätäneminen pitäisi olla syy hylkäykseen. Esteettinen haitta, eivät ole kantavia rakenteita. Merkityt alueet tosiaan kuuluvat etulokasuojiin. Mikäli etusiivet ovat kovin huonot, ei niitä juuri kannata korjailla vaan vaihtaa uudet (tai ehjät käytetyt) tilalle. Maalaus ja ruostesuojaus tietty asianmukaisesti, mikäli oikean sävyisiä ehjiä käytettyjä ei löydy. Uudet tarvikelokasuojat eivät paljoa maksa (esim. Klokkerholm), mutta ne ovat ohuempaa tavaraa ja niissä saattaa olla istuvuusongelmia.
raul
Mobilisti
Mobilisti

Viesti Kirjoittaja raul »

Leikkauspinta missä tahansa pellissä aiheuttaa hylsyn. Todennäköisesti siitä on kyse.
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Re: W123 Etuhelma läpimätä &#8211; apuva

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Tonpa kirjoitti:Miten itse olet tehnyt? Näyttäisi olevan korjattu kaikissa muissa W123:ssa paitsi mun.
Noi lokareiden kulmat on todella yleinen ruostekohta koska siinä kohdassa saattaa olla hitsaussauma (jos lokari on vaihdettu joskus) ja paikka kerää muutenkin sijaintinsa vuoksi paskaa ja osumia.

En yhtään ihmettele jos noissa näkemissäsi 123:sissa on ko.paikka korjattu tai pelkkää mössöä jota kukaan ei ole vielä puhkaissut. Itse huomasin pari vuotta sitten että molemmat kulmat oli puhkaisua vaille "kypsät". Raavittiin sitten faijan kanssa kaikki irto ruoste ja muu scheisse pois. Väliin laitettiin popniiteillä sinkkilevy, saumoihin ruosteenesto spräytä, pakkelia päälle lastalla, ja lopuksi mustaa kiveniskumassaa. Ulkonäkö ei häpeä muita.

Myönnetään että pakkelit ja kiveniskumassat ei ole virallisia (parhaita) korjaustapoja. Kyseessä on kuitenkin käyttöauto, lokarit menee muutenkin vaihtoon jossain vaiheessa (kokonaan) ja asiallisia hitsausvälineitä ei vielä ole. Toistaiseksi ko. hätäkorjaus on kestänyt pari vuotta.

Katsastusmiehen kanssa en suosittele pakkeli- ja popniittitemppuja kokeilemaan nyt kun juttu on mennyt fiskaalitasolle asti. :roll:
Tsubi
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Tsubi »

KL-varuste: 2563 Etuhelmapelti, Hinta: 12,00 EUR

Kuva
sooppa
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Tämä on nyt taas niitä juttuja että "jaa sieltä tulee taas joku maailman omistaja,no laitetaan poika hommiin ja pompautetaan mersu jollakin olemattomalla vialla". :lol:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ensinnäkin kiitokset. Olen lukenut viestinne moneen otteeseen ja homma ei tunnu enää ihan niin mahdottomalle.

Ensinnäkin kuvat:
Vasen etukulma:
Kuva

Vasen etukulma sisältä:
Kuva

Oikea etukulma:
Kuva

Kuva klokkerholmin etusiivestä:
Kuva

Vielä jäljellä kolme vaihtoehtoa:
A) Uudet pellit + maalaus
B) Paikkaa hitsaten ja levyä taivutellen
C) Jostain löytyy osapellit alaosan korjaukseen (sano heti jos tiedät)

Uudet lokasuojat ja lisäpellit maalamattomana halvahkot: yhteensä 100 euroa. Jos maalaa itse, niin mahtunee budjettiin. Ruma siitä taitaa kumminkin tulla. Lisäksi vain pieni osa ruostunut – tuntuu hullulle vaihtaa kokonaan.

Kun katsot noita kuvia (varsinkin oikea etukulma) niin siinä näkyy selvä hitsaussauma. Eli joku on jo ne kerran korjannut. Pelti on kumminkin tehty siististi, joten kasvaa ihmetys josko jostain saisi korjauspellit vain alaosaan.

Eli eniten askarruttaa:
1. Onnistuuko itsemaalaus / kannattaako.
2. Mistä kysyä noita korjauspeltejä (AD:lla ei ole eli ei myöskään Klokkerhomilla)
3. Jos hitsaan omista pelleistä niin:
a. Mitä peltiä käytän. Onko väliä?
b. Voiko sitä peltiä vasaroida miten haluaa?
c. Tarvitseeko sen muodon olla kuten alkuperäinen vai tyyliin kunhan on?

Purkaamot soitin läpi: Yksi keltainen lokasuoja (väärä väri) löytyi hinta 30 euroa. Ei mielestäni kannata, kun hintaeroa 15 euroa uuteen. Veholla pyysivät 300 euroa lokasuojista :) Pöljänä kysyin, että: ”Maalattunako?”
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Minun mielestä tossa ei ole mitään vaatimuksia kunhan ei ole reikiä. Umpeen saa laittaa millä tahansa. Voi käyttaa esim. lasikuitua joka on helppo tehdä ja vaihtaa sitten joskus kunnon pellit.
Voi laittaa poppareilla pellin kiinni ja kitata reunat. Korjatkaa jos olen väärässä.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija

Ei kovin kauniin näköistä, mutta selvästi katsastussedän pahemman luokan kettuiluksi tulkittava tämä :? . Jos karun näköinen helma ei toistaiseksi itseä haittaa, niin vie sellaisenaan jonnekin muualle kokonaan uudestaan katsastettavaksi, menee varmasti tuon puolesta muualla lävitse. Sinänsä tyylillä ja muodolla ei väliä kunhan on ummessa ja niitä "leikkauspintoja" ei ole havaittavissä, mutta mielestäni turha noita enää kovin suurella vaivalla fiksailla, ovat vielä kuitenkin tyypillisesti mädät etupyörän takaa listan alta :lol: . Itse hommaisin kerralla uudet lokasuojat&helmapellin ja veisin ne ammattimaalarille... Ne saumat on olleet muuten jo tehtaalta lähtiessä :wink:
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja mike69 »

Ne saumat on olleet muuten jo tehtaalta lähtiessä
Ja minä kun luulin että noita rakennevirheitäon ollut vain W/S210 malleissa :wink:
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Johan on pilkuttamiseksi menny.
Missäpäin Suomea tämä asema on että tietää välttää :D
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ok, jäljellä yksi vaihtoehto – pankaas sanoen jos löytyy vika – viimeisiä mahdollisuuksia estää pöljäily:
  1. Otan poran ja teräsharjalaikan. Hinkkaan ruosteen pois
  2. Hitsaan isompiin reikiin pellin palan
  3. Täytän lasikuitumassalla epätasaisuudet
  4. Hion käsin jotenkuten
  5. Pistän päälle ruosteensyöjää (paljon)
  6. Maalaan valkoisella alumaallilla (spray) – kaksi kerrosta.
  7. Maalaan valkoisella maalilla, hmm riittäisiköhän tuo alumaali vaan
  8. Maalaan ja kiinnitän uuden etuhelmapellin
Vaihtoehtona on että maalaan MUSTAKSI?

Maalariin ei varaa, ja en halua itse maalata ennen kuin olen vähän harjoitellut.

KYSYMYS: Miten lokasuoja on kiinni? Saako helpohkosti pois, vai pitääkö purkaa muitakin osia esim. sisälokasuoja. Olisi siistimpää hitsata takaapäin.

Oulun konetiellä kävin – sain kahvipaketin :) Totta puhuen alkushokista toivuttuani niin onhan tuo ihan tavallaan ihan hyvä kun pakottavat ulkoasua ehostamaan. Olihan se jo aika ruma.
Leka kirjoitti:...ovat vielä kuitenkin tyypillisesti mädät etupyörän takaa listan alta :lol: . Itse hommaisin kerralla uudet lokasuojat&helmapellin ja veisin ne ammattimaalarille... Ne saumat on olleet muuten jo tehtaalta lähtiessä :wink:
Se katsastusmies tonki noita tyyppi mätiä ainakin minuutin (tai ainakin oletan, että sama paikka). Menin oikein katsomaan, että mitä se löysi, mutta tokaisi vain että ihan hyvät.

Surullista, että hyvään autoon on jäänyt yksi typerä tyyppivika :lol:
Tonpa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ai niin, tota miten saan maalin halvahkolla. Pitääkö mennä teettämään valkoista vai onko olemassa maali nimeltään mersun valkoinen?
keef
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja keef »

Uutta helmapeltiä, kaikki ruosteet pois + hitsaa tarvittaessa, happomaali molemmin puolin, kotelosuoja molemmin puolin, kiveniskumassa pintaan mahdollisesti valkoisena, valkosella spräyllä parantelee. Kitti kannattaa korvata koritinalla.
sooppa
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Jos kiire ja haluat tehdä paremmin kesällä niin hio kulmahiomakoneella enimmät ruosteet pois ja peitä lasikuitupakkelilla reikä ja maali päälle.Lokasuojien vaihtamisessa ja maalauttamisessa on senverran kova homma että kannattaa tehdä/teettää ajan kanssa.harkitse myös kannattaako lokasuojia alkaa vaihtamaan,noilla vanhoilla mersuilla kun ei ole enää mitään arvoa paitsi käyttöarvo,voi osat ja maalaus tulla kalliimmaksi kun mitä auton arvo on.(omasta maalautin katon+takaluukun 300e,vaihdossa farkkugolffiin mersusta olis saanu 100e) :roll:
vw golf variant -97,vw vento -96.
Vastaa Viestiin