Webaston ohjaus Defan hälyttimellä?
Webaston ohjaus Defan hälyttimellä?
Tässä kelien viilentyessä tuli mieleen jos tuota webastoa pystyis ohjaan tuolla defan hälyttimen kauko-ohjaimella. Hälytin on 800-sarjaa ja ohjain on ilman liukukytkintä eli pelkästään 2 nappia löytyy.
Eli kysymys kuuluu pystyykö tuolla edes ohjamaan sitä lämmitintä (päälle/pois) ja jos pystyy niin miten? Mitä se webasto tarvii syttyäkseen, virtaa (+) vai maata (-) ja tarviiko se sitä jatkuvasti vai pelkän impulssin?
Eli kysymys kuuluu pystyykö tuolla edes ohjamaan sitä lämmitintä (päälle/pois) ja jos pystyy niin miten? Mitä se webasto tarvii syttyäkseen, virtaa (+) vai maata (-) ja tarviiko se sitä jatkuvasti vai pelkän impulssin?
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
luulisin että pystyy, koitas kattoa manuskasta tarkempia tietoja..
jos en aivan väärässä oo, niin vissiin pitää vaan kytkeä rele jonkun (hälyn) johdon päähän joka luultavasti on jonkinlainen "heräte" että kun nappia painat nii releeseen kytkeytyy virta joka sitten ohjaa webastoa.
ja tietysti tarttet myös webaston kytkentäkaavion/ohjeen et tiedät mihin johtoon rele pitää sitten kytkeä (mahdollisesti heräte)..
ja tämähän ei sitte ollu 100% varmaa tietoa..
-Antti
jos en aivan väärässä oo, niin vissiin pitää vaan kytkeä rele jonkun (hälyn) johdon päähän joka luultavasti on jonkinlainen "heräte" että kun nappia painat nii releeseen kytkeytyy virta joka sitten ohjaa webastoa.
ja tietysti tarttet myös webaston kytkentäkaavion/ohjeen et tiedät mihin johtoon rele pitää sitten kytkeä (mahdollisesti heräte)..
ja tämähän ei sitte ollu 100% varmaa tietoa..

-Antti
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
eikös defan lisäkanavat ole pelkkää maata antavaa?Pepekyy kirjoitti:Osta liukukytkimellä varusteettu ohjain, ni homma pelittää. Hälyssä on lisä paikat kanaville, joita ohjataan liukukytkin mallilla. Eli pelkkä ohjain riittää. Minulla menee hälyltä ohjausvirta webun kellolle eikä muuta. Hyvin on pelittänyt.
Ei ainakaan minun hälyssä.epk kirjoitti: eikös defan lisäkanavat ole pelkkää maata antavaa?
Kanava jossa webu on, tulee plusaa koko ajan, kunnes sammutan webun ohjaimesta tai laitan autoon virrat päälle. Kanavaa voi ohjata hälyn ollessa päällä tai ei.
Yksi kanava antaa muistaankseni pulssin, vain hälyn ollessa pois päältä, eli se sopii takaluukun aukaisuun. Takaluukun aukaisun ohjaus on vielä vähän vaiheessa, mutta eiköhän se joskus valmistu.
En nyt ihan tarkkaa kaikkia kanavia muista, täytyy kaivaa ohjeet jostain.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Pepekyy kirjoitti:Ei ainakaan minun hälyssä.epk kirjoitti: eikös defan lisäkanavat ole pelkkää maata antavaa?
Kanava jossa webu on, tulee plusaa koko ajan, kunnes sammutan webun ohjaimesta tai laitan autoon virrat päälle. Kanavaa voi ohjata hälyn ollessa päällä tai ei.
Yksi kanava antaa muistaankseni pulssin, vain hälyn ollessa pois päältä, eli se sopii takaluukun aukaisuun. Takaluukun aukaisun ohjaus on vielä vähän vaiheessa, mutta eiköhän se joskus valmistu.
En nyt ihan tarkkaa kaikkia kanavia muista, täytyy kaivaa ohjeet jostain.
mulla 800-sarjainen defa, mun piti laittaa tuo takaluukun avaus,kanavaan, mutta antavat vaan pelkkää maata, joten se siitä ...vai saako releitten kanssa jotenkin rakenneltua et antaiskin plussaa?
ja sit vielä hälyn ohjekirjassa lukee että kanavan maa kestää vain n. 300ma virtaskaa...
Eihän se ole mikään este. Laitat vaan tavallisen releen väliin. Releen ohjaus vie vähän virtaa. Laitat releen ohjaus puolelle toiseen napaan jatkuvan plussan (sulake väliin) ja toiseen napaan hälyn negatiivisen ohjauksen. Kun painat kauko ohjainta, rele maadoittuu ja vetää. Sitten releen toisiin napoihin kytket takaluukun aukaisu värkin.epk kirjoitti: mulla 800-sarjainen defa, mun piti laittaa tuo takaluukun avaus,kanavaan, mutta antavat vaan pelkkää maata, joten se siitä ...vai saako releitten kanssa jotenkin rakenneltua et antaiskin plussaa?
ja sit vielä hälyn ohjekirjassa lukee että kanavan maa kestää vain n. 300ma virtaskaa...
En tosiaan muista kaikkia kanavia miten ne pelaa, mutta täytyy kaivaa se ohje.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Pepekyy kirjoitti:Eihän se ole mikään este. Laitat vaan tavallisen releen väliin. Releen ohjaus vie vähän virtaa. Laitat releen ohjaus puolelle toiseen napaan jatkuvan plussan (sulake väliin) ja toiseen napaan hälyn negatiivisen ohjauksen. Kun painat kauko ohjainta, rele maadoittuu ja vetää. Sitten releen toisiin napoihin kytket takaluukun aukaisu värkin.epk kirjoitti: mulla 800-sarjainen defa, mun piti laittaa tuo takaluukun avaus,kanavaan, mutta antavat vaan pelkkää maata, joten se siitä ...vai saako releitten kanssa jotenkin rakenneltua et antaiskin plussaa?
ja sit vielä hälyn ohjekirjassa lukee että kanavan maa kestää vain n. 300ma virtaskaa...
En tosiaan muista kaikkia kanavia miten ne pelaa, mutta täytyy kaivaa se ohje.
niin noin mäkin sen funtsisin, mutta kun menin kysymään defan myyjältä se väitti väkisin et tarvitaan se helkutin kallis defan oma moduulimikälieboxi....
ja mitä toi meinaa et kanava kun maadoittaa , niin se kestää vaa 300ma virtaa?
mitäs muute maksoit tuosta liukukakesesta? ovh tais olla 44€?
Defan sivuilta löytyy jonkulaisia ohjeita aiheeseen liittyen ja jos oikein ymmärsin pystyy ilman sitä powermoduulia ohjaamaan ainakin defan jotaki omaa lämmityshommaa, peräluukkua ja lisäksi on vielä linja, joka on maadotettuna niin kauan ko nappia painaa.
Tuo defan lämmitintä ohjaava kanava syöttää +12V, kunnes ohjaimelta annetaan uusi käsky. Toimiiko webasto samala periaatteela?
Lisäksi sielä jossaki sanottiin että tuo normaali kauko-ohjain toimii kuten liukusäätimellä varustettu ohjain liukukytkin asennossa 1.
Tuo defan lämmitintä ohjaava kanava syöttää +12V, kunnes ohjaimelta annetaan uusi käsky. Toimiiko webasto samala periaatteela?
Lisäksi sielä jossaki sanottiin että tuo normaali kauko-ohjain toimii kuten liukusäätimellä varustettu ohjain liukukytkin asennossa 1.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
Paskaa jauhavat!epk kirjoitti: niin noin mäkin sen funtsisin, mutta kun menin kysymään defan myyjältä se väitti väkisin et tarvitaan se helkutin kallis defan oma moduulimikälieboxi....
ja mitä toi meinaa et kanava kun maadoittaa , niin se kestää vaa 300ma virtaa?
mitäs muute maksoit tuosta liukukakesesta? ovh tais olla 44€?


Liukukytkimen sain vinguttua samaan hintaan, kun ostin webun ja hälyn samalla kertaa.


Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
Pepekyy kirjoitti:Paskaa jauhavat!epk kirjoitti: niin noin mäkin sen funtsisin, mutta kun menin kysymään defan myyjältä se väitti väkisin et tarvitaan se helkutin kallis defan oma moduulimikälieboxi....
ja mitä toi meinaa et kanava kun maadoittaa , niin se kestää vaa 300ma virtaa?
mitäs muute maksoit tuosta liukukakesesta? ovh tais olla 44€?Noin se pelittää, kuten jo kerroin. Tavallinen rele ei vie noinkaan paljoa virtaa, eli kestää. Kauppiaat myy tietysti erittäin mielellään jonkun helvetin lisä kikkareen ja vielä TOSI edullisesti.
![]()
Liukukytkimen sain vinguttua samaan hintaan, kun ostin webun ja hälyn samalla kertaa.Hälyn ostin oikeastaan juuri tuon ohjauksen takia, kun pelkkä webun oma ohjain olisi ollut kalliimpi.
no helvetti, miettisin sitä juuri kauan et ei satana mikä ihme värkki tää häly muka on , ku jonkun tehomoduulin tarvii....ostan sen kaken ja laitan releen paikal ja meen nauraan paskaiset naurut sille myyjälle

Joo elikkä pitänee hommata se liukukytkimellä varustettu ohjain. Menin vain tuossa joku viikko aikaa ostamaan uuden karvalakkiohjaimen varalle ko toinen ohjain sano sopimuksen irti. Makso reilu 30e, mutta eiköhän sen saa vielä välirahala vaihettua siihen liukumalliin, koska pakettia en onneks aukassu ja kuittiki on tallesa.
Tosiaan jos se hälytimen kanava ei kestä tarpeeksi virtaa, niin pittää laittaa rele välliin. Näinhän kytketään esim. lisävalot. Yks kaveri aikoinaan veti suoraan pitkiltä valoilta virrat lisävaloile ja seurauksena sulasi koko valokatkasija.
Tosiaan jos se hälytimen kanava ei kestä tarpeeksi virtaa, niin pittää laittaa rele välliin. Näinhän kytketään esim. lisävalot. Yks kaveri aikoinaan veti suoraan pitkiltä valoilta virrat lisävaloile ja seurauksena sulasi koko valokatkasija.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW
jep , tiedänJulli kirjoitti:Joo elikkä pitänee hommata se liukukytkimellä varustettu ohjain. Menin vain tuossa joku viikko aikaa ostamaan uuden karvalakkiohjaimen varalle ko toinen ohjain sano sopimuksen irti. Makso reilu 30e, mutta eiköhän sen saa vielä välirahala vaihettua siihen liukumalliin, koska pakettia en onneks aukassu ja kuittiki on tallesa.
Tosiaan jos se hälytimen kanava ei kestä tarpeeksi virtaa, niin pittää laittaa rele välliin. Näinhän kytketään esim. lisävalot. Yks kaveri aikoinaan veti suoraan pitkiltä valoilta virrat lisävaloile ja seurauksena sulasi koko valokatkasija.

mutta sen myyjän puheet vaan sekotti pään kun se rupes siitä maattavasta kavasta sanomaan et siihe ei voi kytkeä mitään, koska ei se kestä virtaa, ja sanos et ei tavallista relettä muka siihen voi laittaa, vaan pitää ostaa se tehomoduuli, helvetti et nyt kiehuu ku äijä puhus mulle paskaa

ja sitä vielä ihmettelen vieläkin et jos kerran maata antaa niin eihän sen tarvii sit ees mitään virtaa kestää? vai ilmeisesti sit se jotenkin kiertää se 12v maahankin vai?
Kyllä sen tarvitsee virtaa kestää. Se on ihan sama, mistä mittaat virran, plus tai miinus johdon välistä. Koko piirin läpi kulkee sama virta. Eli akulta tuleva virta menee releen ohjauksen läpi ja sitten hälyn läpi maahan. Eli hälyn läpi kulkee sama virta, kuin releen ohjauksenkin. Releen ohjaus virta vaan on paljon pienempi, kuin esim. solenoidin tms. jolla avaat takaluukun.epk kirjoitti: ja sitä vielä ihmettelen vieläkin et jos kerran maata antaa niin eihän sen tarvii sit ees mitään virtaa kestää? vai ilmeisesti sit se jotenkin kiertää se 12v maahankin vai?
Se ihme boosteri, jota sinulle on kovasti kaupattu, ei luultavasti ole sen kummempi värkki, kuin tavallinen rele eri paketissa.
Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
no niin tuli sekin sit selväksiPepekyy kirjoitti:Kyllä sen tarvitsee virtaa kestää. Se on ihan sama, mistä mittaat virran, plus tai miinus johdon välistä. Koko piirin läpi kulkee sama virta. Eli akulta tuleva virta menee releen ohjauksen läpi ja sitten hälyn läpi maahan. Eli hälyn läpi kulkee sama virta, kuin releen ohjauksenkin. Releen ohjaus virta vaan on paljon pienempi, kuin esim. solenoidin tms. jolla avaat takaluukun.epk kirjoitti: ja sitä vielä ihmettelen vieläkin et jos kerran maata antaa niin eihän sen tarvii sit ees mitään virtaa kestää? vai ilmeisesti sit se jotenkin kiertää se 12v maahankin vai?
Se ihme boosteri, jota sinulle on kovasti kaupattu, ei luultavasti ole sen kummempi värkki, kuin tavallinen rele eri paketissa.

eli homma toimii näin? :
1. akulta virtaa releen käämin toiseen puoleen (sulake tähän johtoon, sulakkeen koko?).
2. hälyltä "kanavan" maata antava johto->releen käämin toiseen johtoon.
3. sitten vaan releen kytkevään puoleen laitan takaluukun avaus +12v johdon ja se on siinä

1. Sulake lähinnä siksi, että jos sattuu oikosulku jossain, ni siks. Vähän niinku noissa hifi heebeleissä, sulake mahd. lähelle pistettä, josta virran ottaa. Periaatteessa sulakekooksi riittää se 300mA tai vähän isompi. Sulake on siis vaan suoja ja sillä ehkäistään isommat tuhot.epk kirjoitti: eli homma toimii näin? :
1. akulta virtaa releen käämin toiseen puoleen (sulake tähän johtoon, sulakkeen koko?).
2. hälyltä "kanavan" maata antava johto->releen käämin toiseen johtoon.
3. sitten vaan releen kytkevään puoleen laitan takaluukun avaus +12v johdon ja se on siinä
2. Juu
3. Sulla on ilmeisesti joku solenoidi, millä aiot luukun avat? Releen kytkevän puolen toiseen napaan plus ja toisesta navasta solenoidin toiseen napaan ja toinen napa solenoidista maahan.
Releen ohjaus virran saat varmistettua parhaiten mittaamalla, ettei se ylitä sallittua, mikä hälyssä ilmoitetaan. Eli viritä johdot releen ohjaus puoleen ja laita ampeerimittari väliin. Erilaisilla releillä saattaa olla hieman eri virran kulutus. Eli jos epäilet ni mittaa.
Olikohan se nyt tarpeeksi epäselvästi sanottu?

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
ahaa , se rele on ihan sellainen vakio "valo" rele, max 30A lukee päällä.Pepekyy kirjoitti:1. Sulake lähinnä siksi, että jos sattuu oikosulku jossain, ni siks. Vähän niinku noissa hifi heebeleissä, sulake mahd. lähelle pistettä, josta virran ottaa. Periaatteessa sulakekooksi riittää se 300mA tai vähän isompi. Sulake on siis vaan suoja ja sillä ehkäistään isommat tuhot.epk kirjoitti: eli homma toimii näin? :
1. akulta virtaa releen käämin toiseen puoleen (sulake tähän johtoon, sulakkeen koko?).
2. hälyltä "kanavan" maata antava johto->releen käämin toiseen johtoon.
3. sitten vaan releen kytkevään puoleen laitan takaluukun avaus +12v johdon ja se on siinä
2. Juu
3. Sulla on ilmeisesti joku solenoidi, millä aiot luukun avat? Releen kytkevän puolen toiseen napaan plus ja toisesta navasta solenoidin toiseen napaan ja toinen napa solenoidista maahan.
Releen ohjaus virran saat varmistettua parhaiten mittaamalla, ettei se ylitä sallittua, mikä hälyssä ilmoitetaan. Eli viritä johdot releen ohjaus puoleen ja laita ampeerimittari väliin. Erilaisilla releillä saattaa olla hieman eri virran kulutus. Eli jos epäilet ni mittaa.
Olikohan se nyt tarpeeksi epäselvästi sanottu?
mihis tuo yleismittari kytketään? kun halutaan sen virrankulutus mitata?
Ihan tavallinen rele. Se 30A kertoo mitä releen läpi voi virtaa maksimissaan mennä. Rele on sähköinen kytkin. Ohjaus virralla tehdään sama mitä katkaisijassa tehdään kun käännetään katkaisijaa. Katkaisijaa ohjataan mekaanisesti ja relettä sähköisesti.epk kirjoitti: ahaa , se rele on ihan sellainen vakio "valo" rele, max 30A lukee päällä.
mihis tuo yleismittari kytketään? kun halutaan sen virrankulutus mitata?
Relettä käytetään juuri sen takia esim. valoissa, kun tarvitaan suuri virta lampulle, mutta tavallinen katkaisija sulaisi. Nyt kun katkaisijalla ohjataan relettä, menee katkaisijan läpi vähän virtaa ja se kestää. Kun taas rele on järeämpi ja sen läpi ajetaan lampulle menevä virta, ni homma pelaa.

Pistäppä yksi rele palasiksi ja kato mitä sisältä löytyy, ni pääset jyvälle releen toiminnasta. Releitä on erilaisia eri tarkoitukseen. Kuten esim. W124 viiksen ohjaus loota. Se on sisuksiltaan usean releen paketti. Siinä on monta relettä tungettuna samoihin kuoriin.


Releen ohjaus puoli kuluttaa virtaa tietyn määrän (se magneetti). Sen saa mitattua, kun laitat ampeerimittarin sarjaan ohjaus puolelle, virta lähteen kanssa. Eli akulta piuha mittarin toiseen piuhaan, toinen piuha releen ohjaus napaan ja toinen ohjaus napa akun toiseen napaan.
No, jos sait puoletkin tosta selvää, ni hyvä

Kalusto:
Mersu(ja)
*
Mersu(ja)
*
No niin, nyt on Webastossakin kauko-ohjaus. Homma oli varsin simppeli kun ensin löysi siitä kellosta oikean johdon. Tarvitaan se liukukytkimellä varustettu ohjain ja yks johto hälyttimeltä kanavasta 4.1 webaston kellon mustaan johtoon. Kauko-ohjain ei tarvinnut muita kikkailuja kuin koodauksen, jonka jälkeen nappia A pitkään painamalla webasto hörähtää tulille ja sammuu B:tä pitkään painamalla. Tuo kanava 4.1 syöttää +12V. Ohjaimen liukukytkin pitää olla ylimmässä asennossa.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
ex. W124 200DT -87 155kW