Virtalukkohelppiä (ratkaistu toistaiseksi)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Virtalukkohelppiä (ratkaistu toistaiseksi)

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Elikäs nyt tuli pienoinen ongelma, jemmasin tuon mersuni avaimen paikkaan X, josta sitä en löydä, ja jouduin turvautumaan vara-avaimeen. Pelasi hienosti pari päivää, kunnes tänään totesin, ettei tykkää kääntyä ollenkaan, eli tuo ensimmäinen pykälä pistää vastaan, oli rattilukko päällä tai ei. Kun siitä pääsee yli, niin pelaa ihan normaalin tuntuisesti.

Olisiko avain vain kulunut, eli selviäisin uuden teettämisellä, vai meneekö nyt lukko vaihtoon? :(
Viimeksi muokannut lefa42, Ke 01.03.2006 14:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
mj1378
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: To 26.01.2006 06:39
Paikkakunta: rauma / panelia

Viesti Kirjoittaja mj1378 »

pistä lukko vaihtoon vaan.. sillä säästää ehkä vähän sitä vitutuksen määrää jossain kaupan pihalla.. ja ei enää kannata paljoa sitten ottaa sitä avainta pois patruunasta.. jättää siihen 1s asentoon niin pelaa siihen asti..
112cdi vito........

kaikkeen sitä tartteeki koskea..
misola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 02.02.2006 14:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Virtalukkohelppiä

Viesti Kirjoittaja misola »

lefa42 kirjoitti:Olisiko avain vain kulunut, eli selviäisin uuden teettämisellä, vai meneekö nyt lukko vaihtoon? :(
'Hukkasin' tuossa jonkin aikaa sitten ainoan avaimeni, joten jouduin tilaamaan Saksasta uuden. Toimii huomattavasti paremmin, kuin vanhasta avaimesta tehty kopio, joka entinen avaimeni oli. Saanut nyt sitä testattua, kun se vanha avain menikin löytymään.

On vähän sellaista mutu-tuntua, että jos kuluneen avaimen kopioi, osa niistä kulumista kopioituu siihen uuteenkin avaimeen.
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Virtalukkohelppiä

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

misola kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:Olisiko avain vain kulunut, eli selviäisin uuden teettämisellä, vai meneekö nyt lukko vaihtoon? :(
'Hukkasin' tuossa jonkin aikaa sitten ainoan avaimeni, joten jouduin tilaamaan Saksasta uuden. Toimii huomattavasti paremmin, kuin vanhasta avaimesta tehty kopio, joka entinen avaimeni oli. Saanut nyt sitä testattua, kun se vanha avain menikin löytymään.

On vähän sellaista mutu-tuntua, että jos kuluneen avaimen kopioi, osa niistä kulumista kopioituu siihen uuteenkin avaimeen.
Tällä hetkellä käytössä oleva avain on se alkuperäinen, tai siis ainakin mersun logo siitä löytyy, voiko sen perusteella tilata uuden?
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
misola
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: To 02.02.2006 14:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Virtalukkohelppiä

Viesti Kirjoittaja misola »

lefa42 kirjoitti:]Tällä hetkellä käytössä oleva avain on se alkuperäinen, tai siis ainakin mersun logo siitä löytyy, voiko sen perusteella tilata uuden?
Tilasin omani paikallisesta merkkiliikkestä valmistenumerolla. Meni viikko, kun tuli Saksasta. Joillekkin malleille olisivat saaneet parissa päivässä Mikkelistä. Itse avaimella ei oikein taida saada tilattua, kopioitua vain.

Tilaamiseen tarvitsee rekisteriotteen omistusosan, vai mikä lie se nyt onkaan nimeltään.
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Re: Virtalukkohelppiä

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

misola kirjoitti:
lefa42 kirjoitti:]Tällä hetkellä käytössä oleva avain on se alkuperäinen, tai siis ainakin mersun logo siitä löytyy, voiko sen perusteella tilata uuden?
Tilasin omani paikallisesta merkkiliikkestä valmistenumerolla. Meni viikko, kun tuli Saksasta. Joillekkin malleille olisivat saaneet parissa päivässä Mikkelistä. Itse avaimella ei oikein taida saada tilattua, kopioitua vain.

Tilaamiseen tarvitsee rekisteriotteen omistusosan, vai mikä lie se nyt onkaan nimeltään.
Onko tuo kuinka hintava ostos, vai haenko toisen auton varaosiksi? :lol:
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Huonostakin avaimesta saa tehtyä alkuperäisen kaltaisen . Kannattaa kysyä noilta lukkosepiltä kellä on 'korjaava' kone . Kopioiva kone ei korjaa vanhassa avaimessa olevia kulumia .
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

juppepuputti kirjoitti:Huonostakin avaimesta saa tehtyä alkuperäisen kaltaisen . Kannattaa kysyä noilta lukkosepiltä kellä on 'korjaava' kone . Kopioiva kone ei korjaa vanhassa avaimessa olevia kulumia .
Siis ruokatunnillekin keksittiin ohjelmaa, menee taas pikaruokalinjalle. :?
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Uuden avaimen hinta

Viesti Kirjoittaja rainerb »

Juuri tilasin 124:ään Saksasta uuden avaimen. 28 euroa.

Paikallisen suutarin kopioima on 22 euroa....
------
W124 300 TD -92
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Täytynee kysyä tuolta lukkosepältä, onko millaiset koneet, en viitsisi turhaan susiavainta ostaa, jos alkuperäinen maksaa vain 6e enemmän..
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Vaeha hyvä mies se lukkopatruuna,se jos rupee temppuilemmaan niin sitä ei avaimen vaiholla korjata.Kokeile haku toimintoa ja pane hakusanaksi vaikka virtalukko,niin tiedät asiasta enemmän.
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Okei, tuo irroitushomma on nyt siis selvä, mutta tuo uusi patruuna, lukkoseppäkö laittaa uudet haitat, vai mihin tahoon otan yhteyttä? Patruunan irroituksen jälkeen tuo ilmeisesti pelaa ruuvimeisselin kanssa virtalukon pohjaa käännellen?
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Jos olet epävarma.niin mee mersukorjaamolle,vaihtavat sulle uuden lukkopesän.Työ maksaa suunnilleen 10-15 euroo se on siinä,ei siinä enää mitään lukkoseppiä tartte.Niin paitsi jos haluat säilyttää 1 avain systeemin.Haulla löytyy edelleen asiasta rutkasti lisätietoa.
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

d.aerok kirjoitti:Vaeha hyvä mies se lukkopatruuna,se jos rupee temppuilemmaan niin sitä ei avaimen vaiholla korjata.Kokeile haku toimintoa ja pane hakusanaksi vaikka virtalukko,niin tiedät asiasta enemmän.
Omassa 201:ssä uuden avaimen teettäminen on auttanut aina, tosi ovien lukot ovatkin olleet enempi ongelmallisia. H:gissä Auto-Avain yleensä yrittää ottaa kulumista huomioon kopiota tehdessään.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

lefa42 kirjoitti:Okei, tuo irroitushomma on nyt siis selvä, mutta tuo uusi patruuna, lukkoseppäkö laittaa uudet haitat, vai mihin tahoon otan yhteyttä? Patruunan irroituksen jälkeen tuo ilmeisesti pelaa ruuvimeisselin kanssa virtalukon pohjaa käännellen?
Ei tartte uusia haittoja, uusi avainpatruuna on "yksi pötkö" johon saa samalla uuden avaimen. Ei ole paha rasti vaihtaa korjaamolla etenkään.

Eri juttu jos haluat pitää 1-avainsysteemin käytössä, tällöin pitää valmistenumeron kanssa tilata oikeanlainen patruuna -- "eriavaimisia" löytyi ainakin täällä paikallisesta merkkiliikkeestä ihan hyllystä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Nyt menin jo ihan sekaisin, kun kaikki on eri mieltä. :lol:

Eli pitäisikö ensin hakea "kokeeksi" avain lukkosepältä, maksaa n. 22e?
Sitten tilata moinen lukkopatruuna avaimineen (paljonko muuten moisen hinta keskimäärin?)

Siis omaan makuuni tuo lukkopatruuna vaikuttaisi sinänsä ehjältä, että kun menee pois rattilukosta, niin toimii hienosti ja pehmeästi, joskus menee siitä jopa ihan huomaamattakin, mutta avain on todella kuluneen näköinen. Se kadottamani avain oli veitsenterävä (kaiketi vasta teetetty) ja toimi aina takkuilematta.

Säästäväisenä miehenä en haluaisi tehdä yhtään turhaa liikettä tämän(kään) asian suhteen. :oops:
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Su 06.03.2005 14:54
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

d.aerok kirjoitti:Vaeha hyvä mies se lukkopatruuna,se jos rupee temppuilemmaan niin sitä ei avaimen vaiholla korjata.Kokeile haku toimintoa ja pane hakusanaksi vaikka virtalukko,niin tiedät asiasta enemmän.
Omassa 201:ssä uuden avaimen teettäminen on auttanut aina, tosi ovien lukot ovatkin olleet enempi ongelmallisia. H:gissä Auto-Avain yleensä yrittää ottaa kulumista huomioon kopiota tehdessään.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

lefa42 kirjoitti:Nyt menin jo ihan sekaisin, kun kaikki on eri mieltä. :lol:
Eli pitäisikö ensin hakea "kokeeksi" avain lukkosepältä, maksaa n. 22e?
Sitten tilata moinen lukkopatruuna avaimineen (paljonko muuten moisen hinta keskimäärin?):
Näkyy maksavan W123:een Merteilissä 30-35 euroa patruuna.

Mutta jos siis ainoa ongelma on, että sulla on hyvin toimiva lukko johon on huono avain, niin ei kun teettämään vaikka tuonne kehuttuun helsinkiläisfirmaan uusi "ykkösavain". Jos lukko toimii hienosti, niin mitä sitä ehjää osaa vaihtamaan. W123:n virtalukot ovatkin ilmeisen varma- ja pehmeätoimisia. 8)
Jos se pelasi sillä hävinneellä avaimella se lukko OK, niin siinä tapauksessa tämä yo. pätee.
Jos taas takkusi jo ennen kuin avain hävisi, niin heitä suosiolla nykyiset avaimet ja lukot mäkeen ja siirry vaikka juuri Merteilistä hankkimasi uuden patruunan avulla 2-avainsysteemiin. Meinaan hajottaa jonkun verran jos se virtalukko päättää jonain päivänä jossain jumia lopullisesti. Itse olen kerran tapellut Ford Transitit virtalukon kanssa mökkirannassa varmaan pari tuntia ennen kuin se otti asiakseen vielä kerran käynnistää auton. Syletti ns. ihan vähän.
Jos taas et halua kahta avainta, menet Veholle valmistenumeron ja henkkarien kanssa ja tilautat niiden perusteella autoon sarjoitetun patruunan ja tähän siis avaimen.

EDIT. Selvensin vähän.
Viimeksi muokannut Aku P, Ke 01.03.2006 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Menee vähän OT:ksi mutta tuli mieleen kun aikanaan vaihdoin corollasta autoon eli 123 mersuun niin eräs kaunis kerta kun starttasin mersun käymään ihmettelin kun avaimet jäivät erikoisesti roikkumaan virtalukkoon ja kun hiukan nyppäsin niin avain irtosi virtalukosta vaikka mersu kävi. Tottakai hiukan hämmästyin mutta sittenpä huomasin että oli tullut startattua mersu käymään corollan avaimella, samassa avainnipussa kun olivat. Tämän jälkeen kokeilin samaa temppua uudestaan vaan eipä lukko enää kääntynyt milliäkään vaikka useammankin kerran koitin ja eri kerroilla
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Auton kaikki lukot pelasivat tuolla hukkuneella oikein, eli käyn siis teettämässä uuden avaimen, joka on kulmikas pyöreän sijaan.

Ilmoittelen illemmalla, miten käy.
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Tää on tätä ... Taannoin joku fiksu keksi nimeltämainitsemattomassa tehtaassa vaihtaa yleisavaimen kovametalliseksi,koska sai 'kuulemma kuukauden välein käydä teettämässä uuden avaimen' ..(sellainen avain jotain käytettiin monasti päivässä) .
No , halvaksihan tuo tuli kun tehtaaseen vaihdettiin puolenvuoden päästä kaikki lukot , koska kaikki muut yleiavaimet lakkasivat toimimasta .

Mersun avain on tosi tiukoilla toleransseilla , ja normaalisti se avain kuluu ei haitat ... Pahitteeksi ei olisi uusia avain silloin tällöin vaikka vanha toimisikin . Säästää lukon haittoja , lisäksi noi lukoseppien avainrungot ovat yleensä hieman pehmeämpiä kuin orginaalit ja kuluvat nopeammin .

PS .
Minullakin auttoi avaimen teko 2 vuotta sitten c-malliin , kun virtalukko temppuili. Rasvaus(vaikka kuinka kiellettin) ja uusi avain , eikä ongelmia ole ollut sen jälkeen .Avaimen ostin lukkosepältä sillä kaupalla että jos ei toimi niin palautan ,ja saan rahat takaisin .

PSS.
Yhden selvän tapauksen Mersussa lukkoseppä korjasi ottamalla ensimmäisen haitan pois patruunasta . Kuulemma se takeltelee pahimmiten .
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Jos Ikosella käyt sen avaimen teettämässä niin saattaa tulla ihan mitä vaan :lol: . Tuttu kävi hiljattain teettämässä kaksi avainta eikä kumpikaan toiminut kunnolla.. toinen toimi ovessa ja toinen ei. Piti samanlaiset avaimet olla, mutta silmälläkin näki selviä eroja. Haki loppujen lopuksi uuden virtalukon osamyynniltä :D mutta käy kokeileen...
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sami201 kirjoitti:Jos Ikosella käyt sen avaimen teettämässä niin saattaa tulla ihan mitä vaan :lol: . Tuttu kävi hiljattain teettämässä kaksi avainta eikä kumpikaan toiminut kunnolla.. toinen toimi ovessa ja toinen ei. Piti samanlaiset avaimet olla, mutta silmälläkin näki selviä eroja. Haki loppujen lopuksi uuden virtalukon osamyynniltä :D mutta käy kokeileen...
Katos Sami terve!

Kävin teettämässä ja toimii hienosti, ei ongelmia. Höyläsi hetken ja käski kokeilla, testasin ovet, luukun ja virtalukon. Nyt kääntyy ongelmitta.

Vertasin eroa vanhaan, joka suorastaan hölskyi tuolla virtalukossa, oli kyllä ihan loppuunkulunut. :shock:
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
daerok
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 145
Liittynyt: La 17.09.2005 18:01
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja daerok »

Joskus se patruunan vaihto on kumminki edessä..... :wink: muista kuitenki että jos kohtapuoliin rupee takertelee.....
Sami201
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ma 18.07.2005 13:08
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Sami201 »

Terveppä terve! :)

Jos kerran virtalukko toimii hyvin niin avaimessa se vika on ollu. Että eiköhän se virtalukko kestä... Ja varmasti kestää sen ajan mitä se auto sulla on, jos samaan tahtiin vaihtuu ku saabit :lol:
W201 2.6, W203 1.8 komp, C203 200cdi. Ex: W215 5.0, C124 3.2, R170 2.3
lefa42
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 09.01.2006 11:24
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lefa42 »

Sami201 kirjoitti:Terveppä terve! :)

Jos kerran virtalukko toimii hyvin niin avaimessa se vika on ollu. Että eiköhän se virtalukko kestä... Ja varmasti kestää sen ajan mitä se auto sulla on, jos samaan tahtiin vaihtuu ku saabit :lol:
Äläs nyt, olihan mulla se valkoinen 99 ties kuinka kauan, eiköhän tämä "ensimmäinen" mersukin hetken aikaa pihassa pysy, varsinkin kun sitä jo on ruvettu kunnostamaan, niin ei heti raaski luopua.

Ja jos tosiaan rupeaa tuo lukko vielä kitkuttelemaan, niin uutta peliin sitten, toistaiseksi tuntuu toimivan hyvin, mutta eihän sitä koskaan tiedä.. 11e oli tämän lystin hinta.
Ex.123 300d '84
Ex.123 300td '78
Ex.124 200d '92
Ex. E290TD farkku '97
Ex. 310D ex-bussi - vasta 740tkm takana..
W203 Sport 200 CDI '04
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

lefa42 kirjoitti:Ja jos tosiaan rupeaa tuo lukko vielä kitkuttelemaan, niin uutta peliin sitten, toistaiseksi tuntuu toimivan hyvin, mutta eihän sitä koskaan tiedä.. 11e oli tämän lystin hinta.
Eipä ollu pahat kustannukset lukkorallilla. Tosiaan nyt kun sulla on huippuavain niin seuraavasta kiukuttelusta sitten se patruuna vaihtoon. Mulla pysty pitkän aikaa irroittamaan varaosaromusta avaimen moottorin käydessä. Seuraava ominaisuus olikin ettei värkki enään kääntynny hehkutusta pidemmälle :roll:

En tiedä miten Saabeissa on (kun niissä on mikälie vaihdelukko) mutta jotenkin tuntuu näissä vanhemmissa Mersuissa olevan pakollista ratin heiluttelu mikäli meinaa vapauttaa rattilukon. Tai sitten kohdalle on sattunnu kuluneempiavaimisia yksilöitä.
Vastaa Viestiin