190 korkea tyhjäkäynti???(kaasari vehe)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

190 korkea tyhjäkäynti???(kaasari vehe)

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Mikäköhän mahtaa vaivata 190:stä(kaasari 2.0),ku yhtäkkiä kesken ajon nostaa tyhjäkäynnin korkeammaksi ja vika häipyy kun käyttää sammuksissa.

Voiko se kylmäkäynnistys vekotin jotenkin liittyä tähän ongelmaan?
edesmennyt
W201
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Väärän lämpöarvon sytytystulppa aiheuttaa vastaavia oireita!
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Voipi johtua myös jumittavista ryyppymekanismeista, jos kaasuvaijeri ei kerran hirtä kiinni. Ei muuta kuin kaasari pöydälle....
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

tuskin

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

karjis kirjoitti:Väärän lämpöarvon sytytystulppa aiheuttaa vastaavia oireita!
Samanlaisilla tulpilla olen ajanut 60tkm ennenkuin vika tuli joten tulppia lienee turha syyttää.



.
edesmennyt
W201
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

ryyppyä

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

Rassaaja kirjoitti:Voipi johtua myös jumittavista ryyppymekanismeista, jos kaasuvaijeri ei kerran hirtä kiinni. Ei muuta kuin kaasari pöydälle....

Miten kesken ajon muka ryyppymekanismit hirttää???

Aamulla menee ryyppy päälle ihan oikein ja sitten ku lämpeää niin tyhjäkäynti tippuu matalammaksi. Sitten vaan yhtäkkiä saattaa nostaa tyhjäkäynnin korkeammalle.
Vika poistuu aina kun käyttää sammuksissa.
edesmennyt
W201
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Huomaatko sen korkeamman tyhjäkäynnin esim. kun vaihdat vapaalle? Eli ei laskeudu sinne 700-900 rpm tuntumaan vai nouseeko tyhjäkäynti yht'äkkiä kun kone on jo valmiiksi tyhjäkäynnillä?
Vaikuttaako kaasun nopea polkaisu nousseisiin tyhjäkäyntikierroksiin? Tällöin pitäisi nopean joutokäynnin lähteä pois päältä.
mikko1981
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Ti 31.08.2004 13:02
Paikkakunta: oulu

tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja mikko1981 »

tyhjäkäynnin nousun huomaa yleensä silloin ku pysähtyy esim.liikennevaloihin(lämmin kone)
Ei nouse yhtäkkiä kun on tyhjäkäynnillä.
Olen koettanut tuota nopeaa polkaisua,mutta ilman tulosta.
Ei tee tuota temppua läheskään aina.
edesmennyt
W201
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

itselläni samaa vaivaa , mulla vaan ei ryyppy lähde päälle ees aamula :cry:
piuhasta kun lähtee ei ongelmaa, kone käy tasasesti pienillä kieroksilla niinkuin pitääkin..OOTAS kun kone on lämmin, kiertää just silleen kun ryyppy olis päällä... ei auta polkasu kaasuun ...

saiskos tarkennusta missä tälläinen vika voisi olla :roll: :D

ois tuossa toinen käytetty kaasari, mutta onko se vika kaasarissa vai vain jossain osassa :oops:
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Joskus vajaa 10 vuotta sitten oli tommosta korkean tyhjäkäynnin vikaa (1100-1200 rpm) ja kyllä se poistui kaasari ja ryyppyosat purkamalla ja putsaamalla. Ryyppyosissa oli silloin jumitusta, mutta puhdistuksen ja hienoisen öljyämisen jälkeen toimi taas pari-kolme vuotta mukavasti.

Omien kokemusten mukaan toi kaasari vaatii noin parin vuoden välein huoltoa niin toimii suht ok.
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

Kokeileppa fortella eli pullo fortea ja neljännestankki bensaa ja reipasta ajelua! Rajoitusten puitteissa!
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

karjis kirjoitti:Kokeileppa fortella eli pullo fortea ja neljännestankki bensaa ja reipasta ajelua! Rajoitusten puitteissa!
fortella :roll:
kaasarin putsaus ainekkö :?
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

tämähän on sillä pierburkilla :D
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
karjis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: To 18.08.2005 10:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja karjis »

dollarihymy kirjoitti:
karjis kirjoitti:Kokeileppa fortella eli pullo fortea ja neljännestankki bensaa ja reipasta ajelua! Rajoitusten puitteissa!
fortella :roll:
kaasarin putsaus ainekkö :?
Forte valmistaa myös polttoainejärjestelmien puhdistusainetta :!:
Juspa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 28.08.2005 23:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Juspa »

Katsoppas se kaasarin merkki ja malli sieltä konepellin alta...

Jos se sattuu olemaan Strömberg/Pierburg 175CDT eli se malli jossa on automaattiöljy sisällä niin lähtisin etsimään vikaa ryyppysysteemistä.Ryyppyhän tuossa on automaattimallia ja se menee päälle ryyppykotelon lämpötilasta riippuen bi-metalli jousen kuormituksesta, josta pääsemmekin siihen että mikä sen ottaa pois päältä...vesi lämmittää tuon kotelon ja jousi kotelon sisällä kääntyy vapauttaen ryypyn.

Mutta toinen ja tärkeämpi asia joka lämmittää koteloa eli sitä jousta on sähkö,siihen kaksinapaiseen pistokkeeseen ryyppykotelon kyljessä pitää tulla sähkö kun auto käy,eli heti käynnistyksen jälkeen.

Kokemuksesta voin kertoa ettei vedenkierto ole tämän kaasarimallin ryyppykotelossa koskaan paras mahdollinen joten jos sähkö jostain syystä on kadoksissa,ryyppy saattaa talvisin jäädä päälle ja melko varmasti jääkin,vaikka koneen käyntilämpötila olisikin normaali.Tietenkin tämä aiheuttaa myös kierrosten nousua koska nopea joutokäynti on hoidettu ryyppykotelon alla olevalla vivulla.

Käyttele auto normaaliin käyntilämpöön ja kokeile ryyppykotelo ja ne siihen tulevat letkut että ovat lämpöisiä.Ota myös se valkoinen muovinpala irti sen kotelon päältä niin näet liikkuuko ryypyn vipu kotelon sisällä,ryypyn ollessa päällä se on repsikan puoleisessa reunassa ja sieltä sen pitäisi sitten pikkuhiljaa liikahdella toiseen laitaan.Sitten mittailet sen pistokkeen ja tietenkin jos sähkö on kadonnut niin kurkkaat myös sulakkeen (W124:n nro 11).

Jos kotelo lämpiää ja sähkökin pistokkeeseen tulee niin silloin kannattaa vielä kokeilla että sähkö tosiaan lämmittää myös sen jousen,sen näkee helposti kun ruiskutat siitä kotelon yläpuolen reijästä,samasta mistä otit sen muovisuojan pois,hieman crc:tä tai vastaavaa öljyä,jousi lämpiää sähköllä niin rajusti että savunoro kyllä kertoo että sähkö on löytänyt tiensä perille.

Itse kaasari on kuitenkin aikas simppeli värkki,mutta tämä ryyppysysteemi on kokolailla susi joten sieltä lähtisin vikaa etsimään.
Rassaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 467
Liittynyt: Ke 28.04.2004 12:25
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Rassaaja »

Juspalla oikein hyvä selitys. Kannattaa tutkimusta tehdessä myös tarkistaa sen vesikotelojousihässäkän oikea asento. Sitä kun voi säätää vähän eri asentoon. Tosin tehtaan kohdistusmerkkeihin käännettynä taitaa toimia parhaiten.
dollarihymy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
Paikkakunta: varisto city

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

juu kiitos juspalle, hyvät ohjeet.. täytyy palata tuohon ryyppyhärdelliin jahka saan vetoakselin vaihdettua :wink:
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Vastaa Viestiin