190 korkea tyhjäkäynti???(kaasari vehe)
190 korkea tyhjäkäynti???(kaasari vehe)
Mikäköhän mahtaa vaivata 190:stä(kaasari 2.0),ku yhtäkkiä kesken ajon nostaa tyhjäkäynnin korkeammaksi ja vika häipyy kun käyttää sammuksissa.
Voiko se kylmäkäynnistys vekotin jotenkin liittyä tähän ongelmaan?
Voiko se kylmäkäynnistys vekotin jotenkin liittyä tähän ongelmaan?
edesmennyt
W201
W201
ryyppyä
Rassaaja kirjoitti:Voipi johtua myös jumittavista ryyppymekanismeista, jos kaasuvaijeri ei kerran hirtä kiinni. Ei muuta kuin kaasari pöydälle....
Miten kesken ajon muka ryyppymekanismit hirttää???
Aamulla menee ryyppy päälle ihan oikein ja sitten ku lämpeää niin tyhjäkäynti tippuu matalammaksi. Sitten vaan yhtäkkiä saattaa nostaa tyhjäkäynnin korkeammalle.
Vika poistuu aina kun käyttää sammuksissa.
edesmennyt
W201
W201
Huomaatko sen korkeamman tyhjäkäynnin esim. kun vaihdat vapaalle? Eli ei laskeudu sinne 700-900 rpm tuntumaan vai nouseeko tyhjäkäynti yht'äkkiä kun kone on jo valmiiksi tyhjäkäynnillä?
Vaikuttaako kaasun nopea polkaisu nousseisiin tyhjäkäyntikierroksiin? Tällöin pitäisi nopean joutokäynnin lähteä pois päältä.
Vaikuttaako kaasun nopea polkaisu nousseisiin tyhjäkäyntikierroksiin? Tällöin pitäisi nopean joutokäynnin lähteä pois päältä.
tyhjäkäynti
tyhjäkäynnin nousun huomaa yleensä silloin ku pysähtyy esim.liikennevaloihin(lämmin kone)
Ei nouse yhtäkkiä kun on tyhjäkäynnillä.
Olen koettanut tuota nopeaa polkaisua,mutta ilman tulosta.
Ei tee tuota temppua läheskään aina.
Ei nouse yhtäkkiä kun on tyhjäkäynnillä.
Olen koettanut tuota nopeaa polkaisua,mutta ilman tulosta.
Ei tee tuota temppua läheskään aina.
edesmennyt
W201
W201
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
- Paikkakunta: varisto city
itselläni samaa vaivaa , mulla vaan ei ryyppy lähde päälle ees aamula
piuhasta kun lähtee ei ongelmaa, kone käy tasasesti pienillä kieroksilla niinkuin pitääkin..OOTAS kun kone on lämmin, kiertää just silleen kun ryyppy olis päällä... ei auta polkasu kaasuun ...
saiskos tarkennusta missä tälläinen vika voisi olla

ois tuossa toinen käytetty kaasari, mutta onko se vika kaasarissa vai vain jossain osassa

piuhasta kun lähtee ei ongelmaa, kone käy tasasesti pienillä kieroksilla niinkuin pitääkin..OOTAS kun kone on lämmin, kiertää just silleen kun ryyppy olis päällä... ei auta polkasu kaasuun ...
saiskos tarkennusta missä tälläinen vika voisi olla


ois tuossa toinen käytetty kaasari, mutta onko se vika kaasarissa vai vain jossain osassa

MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Joskus vajaa 10 vuotta sitten oli tommosta korkean tyhjäkäynnin vikaa (1100-1200 rpm) ja kyllä se poistui kaasari ja ryyppyosat purkamalla ja putsaamalla. Ryyppyosissa oli silloin jumitusta, mutta puhdistuksen ja hienoisen öljyämisen jälkeen toimi taas pari-kolme vuotta mukavasti.
Omien kokemusten mukaan toi kaasari vaatii noin parin vuoden välein huoltoa niin toimii suht ok.
Omien kokemusten mukaan toi kaasari vaatii noin parin vuoden välein huoltoa niin toimii suht ok.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
- Paikkakunta: varisto city
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
- Paikkakunta: varisto city
Katsoppas se kaasarin merkki ja malli sieltä konepellin alta...
Jos se sattuu olemaan Strömberg/Pierburg 175CDT eli se malli jossa on automaattiöljy sisällä niin lähtisin etsimään vikaa ryyppysysteemistä.Ryyppyhän tuossa on automaattimallia ja se menee päälle ryyppykotelon lämpötilasta riippuen bi-metalli jousen kuormituksesta, josta pääsemmekin siihen että mikä sen ottaa pois päältä...vesi lämmittää tuon kotelon ja jousi kotelon sisällä kääntyy vapauttaen ryypyn.
Mutta toinen ja tärkeämpi asia joka lämmittää koteloa eli sitä jousta on sähkö,siihen kaksinapaiseen pistokkeeseen ryyppykotelon kyljessä pitää tulla sähkö kun auto käy,eli heti käynnistyksen jälkeen.
Kokemuksesta voin kertoa ettei vedenkierto ole tämän kaasarimallin ryyppykotelossa koskaan paras mahdollinen joten jos sähkö jostain syystä on kadoksissa,ryyppy saattaa talvisin jäädä päälle ja melko varmasti jääkin,vaikka koneen käyntilämpötila olisikin normaali.Tietenkin tämä aiheuttaa myös kierrosten nousua koska nopea joutokäynti on hoidettu ryyppykotelon alla olevalla vivulla.
Käyttele auto normaaliin käyntilämpöön ja kokeile ryyppykotelo ja ne siihen tulevat letkut että ovat lämpöisiä.Ota myös se valkoinen muovinpala irti sen kotelon päältä niin näet liikkuuko ryypyn vipu kotelon sisällä,ryypyn ollessa päällä se on repsikan puoleisessa reunassa ja sieltä sen pitäisi sitten pikkuhiljaa liikahdella toiseen laitaan.Sitten mittailet sen pistokkeen ja tietenkin jos sähkö on kadonnut niin kurkkaat myös sulakkeen (W124:n nro 11).
Jos kotelo lämpiää ja sähkökin pistokkeeseen tulee niin silloin kannattaa vielä kokeilla että sähkö tosiaan lämmittää myös sen jousen,sen näkee helposti kun ruiskutat siitä kotelon yläpuolen reijästä,samasta mistä otit sen muovisuojan pois,hieman crc:tä tai vastaavaa öljyä,jousi lämpiää sähköllä niin rajusti että savunoro kyllä kertoo että sähkö on löytänyt tiensä perille.
Itse kaasari on kuitenkin aikas simppeli värkki,mutta tämä ryyppysysteemi on kokolailla susi joten sieltä lähtisin vikaa etsimään.
Jos se sattuu olemaan Strömberg/Pierburg 175CDT eli se malli jossa on automaattiöljy sisällä niin lähtisin etsimään vikaa ryyppysysteemistä.Ryyppyhän tuossa on automaattimallia ja se menee päälle ryyppykotelon lämpötilasta riippuen bi-metalli jousen kuormituksesta, josta pääsemmekin siihen että mikä sen ottaa pois päältä...vesi lämmittää tuon kotelon ja jousi kotelon sisällä kääntyy vapauttaen ryypyn.
Mutta toinen ja tärkeämpi asia joka lämmittää koteloa eli sitä jousta on sähkö,siihen kaksinapaiseen pistokkeeseen ryyppykotelon kyljessä pitää tulla sähkö kun auto käy,eli heti käynnistyksen jälkeen.
Kokemuksesta voin kertoa ettei vedenkierto ole tämän kaasarimallin ryyppykotelossa koskaan paras mahdollinen joten jos sähkö jostain syystä on kadoksissa,ryyppy saattaa talvisin jäädä päälle ja melko varmasti jääkin,vaikka koneen käyntilämpötila olisikin normaali.Tietenkin tämä aiheuttaa myös kierrosten nousua koska nopea joutokäynti on hoidettu ryyppykotelon alla olevalla vivulla.
Käyttele auto normaaliin käyntilämpöön ja kokeile ryyppykotelo ja ne siihen tulevat letkut että ovat lämpöisiä.Ota myös se valkoinen muovinpala irti sen kotelon päältä niin näet liikkuuko ryypyn vipu kotelon sisällä,ryypyn ollessa päällä se on repsikan puoleisessa reunassa ja sieltä sen pitäisi sitten pikkuhiljaa liikahdella toiseen laitaan.Sitten mittailet sen pistokkeen ja tietenkin jos sähkö on kadonnut niin kurkkaat myös sulakkeen (W124:n nro 11).
Jos kotelo lämpiää ja sähkökin pistokkeeseen tulee niin silloin kannattaa vielä kokeilla että sähkö tosiaan lämmittää myös sen jousen,sen näkee helposti kun ruiskutat siitä kotelon yläpuolen reijästä,samasta mistä otit sen muovisuojan pois,hieman crc:tä tai vastaavaa öljyä,jousi lämpiää sähköllä niin rajusti että savunoro kyllä kertoo että sähkö on löytänyt tiensä perille.
Itse kaasari on kuitenkin aikas simppeli värkki,mutta tämä ryyppysysteemi on kokolailla susi joten sieltä lähtisin vikaa etsimään.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 167
- Liittynyt: Ma 20.12.2004 07:33
- Paikkakunta: varisto city