uus jarru topikki w201 jarrut jumii itekseen ajaessa!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Samuli H kirjoitti:Männät ei tulleet edes paineilmalla (8bar) ulos koloistaan.
Ehkä hiukka turvallisempi ja tehokkaampi keino on rasvaprässi.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Jarrujen jumiintuminen ajossa johtuu todennäköisesti viallisesta jarrupääsylinteristä! Neste ei pääse palaamaan säiliöön satulalta. Suorita vikadiagnoosi seuraavasti: Jarrujen hirttäessä pysäytä auto ja avaa jarruputkia pääsylinterin kupeesta, jos nestettä "turskahtaa" putkista, on vika löytynyt. Toinen mahdollisuus on VAGinoissa esiintyvä jarrutehostimen jäätyminen. Kalvon tausta täyttyy vedellä ja painaa jarruja päälle pakkasella.

BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...
E 290TDT Avantgarde
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Pasi H. kirjoitti:Ehkä hiukka turvallisempi ja tehokkaampi keino on rasvaprässi.
Paineilmalla ne on aina ennenkin ammuttu ulos. Sormia ei kyllä kannata laittaa väliin.
Ville S. kirjoitti:BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...
Oma rotjake ainakin tokeni tuolla satulan vaihdolla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Samuli H kirjoitti:
Pasi H. kirjoitti:Ehkä hiukka turvallisempi ja tehokkaampi keino on rasvaprässi.
Paineilmalla ne on aina ennenkin ammuttu ulos. Sormia ei kyllä kannata laittaa väliin.
Ville S. kirjoitti:BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...
Oma rotjake ainakin tokeni tuolla satulan vaihdolla.
Kannattaa vaihtaa vialliset osat, ei muita :lol:

Tosin mä itte tykkään vaihtaa jotain muuta siitä ympäriltä kun menee samalla vaivalla, eikä mikään osa kuitenkaan kestä pitkään mersussa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Pasi H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1349
Liittynyt: Ma 12.07.2004 21:24
Paikkakunta: Ulvila

Viesti Kirjoittaja Pasi H. »

Samuli H kirjoitti:Paineilmalla ne on aina ennenkin ammuttu ulos. Sormia ei kyllä kannata laittaa väliin.
No niinhän minäkin teen aina, paineilmalla, mutta jos ei muuten lähde, niin rasvaprässillä lähtee.
Passat Variant 1.9TDI 2001
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

Ville S. kirjoitti:Jarrujen jumiintuminen ajossa johtuu todennäköisesti viallisesta jarrupääsylinteristä! Neste ei pääse palaamaan säiliöön satulalta. Suorita vikadiagnoosi seuraavasti: Jarrujen hirttäessä pysäytä auto ja avaa jarruputkia pääsylinterin kupeesta, jos nestettä "turskahtaa" putkista, on vika löytynyt. Toinen mahdollisuus on VAGinoissa esiintyvä jarrutehostimen jäätyminen. Kalvon tausta täyttyy vedellä ja painaa jarruja päälle pakkasella.

BTW: ihme vaahtoamista noista jarrunesteistä ja satuloista...

tuopa se olikin uusi vaihtoehto.. missäs kohdassa tuo "jarrupääsylinteri" sijaitsee? ei liene sama sylinteri kuin mikä on jarru satulassa?
2.3 l
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Rintapellissä konehuoneen puolella kuskin kohdalla.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

semmosethan nuo jarrut on, että kun liikkeelle lähden, niin jarru EIVÄT ole päällä, mutta kohta ne mennä naksahtaa juntturiin. vähän aikaa kun on paikallaan, niin toimii taas vallan mainiosti. mutta nyt lähdenpä testaamaan.. :arrow:[/quote]

Löysitkö sen vian loppujen lopuksi ? Kiinnostaa kun omassa hieman samoja oireita.
W203CDI
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no tuntuu että siellä itse "jarruissa" se vika ei ollut/ole. sillä se tulee aina joskus, mutta kummakyllä hävisi poies.. eli en tiedä koska tulee uudestaan, veikkaan jarrutehostinta tai pääsylinteriä.

paljonkohan muuten käytetty/uusi jarrupääsylinteri maksaa?
2.3 l
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

KL näyttää myyvän W201:n uutta pääsylinteriä hintaan 80 E. ebay.de stä löytyy 10-15 eurolla uusia. Kokeilitko muuten sitä oljenkortta että suihkutit CRC:tä tai silikoonia tehostajaan ? Ainakin W203:n korjauskäsikirja tarjoaa myös vaihtoaehdoksi pääsylinterissä olevan paluureiän putsausta, mutta se lienee korjaantunut jos olet vaihdellut nesteitä.
W203CDI
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

sitä en muuten ole testannut.. pitäisi testata..
2.3 l
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

En tiedä onko joku jo ehdottanut linttaan mennyttä jarruputkea. Entisessä pystärissä oli putki mennyt luttuun ja jumiinhan ne jarrut meni kun paine pääsi satulalle muttei pois sieltä,vähän aikaa odotteli niin taas toimi hyvin
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ookko räpläilly sitä jarrupääsylinteriä, tai onko auto uus sulla, että joku muu ois voinu räpläillä sitä jarrusylinteriä, ennen ku vika ilmeni? siä voi olla pääsylinterissä toinen mäntä tai toisen männän kumit väärin päin, jolloin paine ei pääse vapautuun.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

asia pitää tutkia.. auto on ollu itellä viime syyslomasta lähtien.

huomasin pari juitsuippelia:

- kun poljin menee kovan tuntuiseksi, samalla jarrut ottaa vähän päälle.

mitä kovempi poljin :arrow: sitä enemmän päällä

katselin tuosta nopeasti, en tajua niin näitä termejä vielä, mutta se letku, läpinäkyvä, joka lähtee pääsylinteristä ja kulkee ilmeisesti tehostajaan (ko) :?: niin sieltä liitos kohdasta on aikapaljon kussu nestettä poies..

Kuva

Kuva
2.3 l
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tuo vaalea letku on ihan alipaineletku tehostajalle, jos tuo liitoksen ympärillä oleva neste on järrunestettä, niin sulla on jarrusylinteristä päässyt nestettä valumaan tehostajaan ja sitä kautta alipaineen avustamana tuonne letkuun.

vrt -> http://auto.howstuffworks.com/power-brake2.htm

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

ja se siis on normaalia ko? niin että pitäisiko tuossa alipaine letkussa olla nestettä olleskaan vai?
2.3 l
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Joo ei sitä nestettä ihan sinne asti pitäisi päästä :D
Onko sulla hävinny jarrunestettä mihinkään? eihän tuo neste tuossa liitoksessa ihan välttämättä jarrunestettä ole, voi olla jotain muutakin, mutta jarrunestettä se ei saisi olla.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

ooohh.. no tuo liitos sitten fuskaa. ku katottiin että onko se normaalia jos siellä kuljeskelee ILMAKUPLIA nesteen seassa!! :D :D :D nyt pitää huomenna ottaa ja tyhjentää se alipaine letku ja kiristää liitos kohta.
2.3 l
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

mitäs muuten.. jos tuonne pääsee nestettä tuonne APletkuun, niin miten se vaikuttaa?

ja jos irroitan alipaineletkun tehostimesta, niin.. voinko irrottaa sen noinvain, vai tuleeko sieltä nesteet silmään?
2.3 l
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

No siis,
Jos tuo nyt on jarrunestettä, niin sulla on se jarrupääsylinteri kyllä aika huonossa kunnossa. :(

Eikai sieltä pitäs silmille asti mitään roiskua, varskinkin kun irrotat sen auto sammuksissa, jolloin mottori ei kehitä alipainetta ollenkaan, toki järjestelmä on suunniteltu siten, että sinne jää alipaine, kun moottori sammuu. Kun asia on näin niin silloin järjestelmä imee painetta ulkopuolisesta ilmasta, eli ei pitäisi roiskua.

Muista että jarruneste on myrkyllistä, ja sitä ei pidä käsitellä varomattomasti ja maalipinnallekkin saattaa tehdä pahaa.

Oliko sulla kadonnut sitä nestettä säiliöstä?

-risto

Edit: syntaksivirhe
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

no on sitä silleen kadonnu että ku jarrut ilmattiin niin nestesäiliö jäi piripintaan. nyt se on "max" kohdassa, eli desin tai parin verran on hävinnyt
2.3 l
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

mjoo,
tsekkaas tuo -> http://auto.howstuffworks.com/master-brake1.htm
siellä nuo kuvat ovat animaatioita, kun niistä "apply brake" nuolista painaa niin kuva kertoo mitä siellä pääsylinterissa tapahtuu.

Sulla luultavasti vuotaa tuosta taaimmaisesta piiristä sinne tehostimeen nestettä (pääsylinteri on tehostajassa kiinni) ja sitä kautta tuonne alipaineletkulle. Näin näkisin asian, mikäli tuo vuotava neste on siis jarrunestettä.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Heti huomenissa kaahaat sillä isolohko-Katetilla sinne tarvikeputkaan ja ostat jarrupääsylinterin! Et mitään Luigi Makaronin tekemää, vaan sakemannin! Pörssi ohenee n. 70-80ekua ja vaihto on helppo homma, kunhan liittimet siinä kunossa (lue:ruosteettomia) että aukeavat sovinnolla ja alkavat pitämään...
Ja muista, vielä kerran: ku avaat ja laitat kiinni niitä putkia niin pyörität sitä SYLINTERIÄ ja pidät listalla kiinni siitä liittimestä! Eli ET PYÖRITÄ LIITINTÄ!

Siihen tsyländeriin saa melko varmaan ne tiivisteetkin, mutta on vähän tekohengitystä. Ei ole pitkää iloa...
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

siitä männän palauttamisesta sanoisin sen verran et rumpujarrussa jousi palauttaa ja levyjarruissa männän kumi on hieman viistoon leikattu, joten se palauttaa sen avulla!!! ja tietysti levyn lievä heitto auttaa asiaan. ei sitä neste IME takaisin. voit uusia pelkät tiivisteet jos ei ole syöpymiä sylinterissä.
en kyllä ymmärtänyt miksi/miten voi laittaa putket paikalleen pyörittämällä sylinteriä? siitähän tulee aikamoinen letti jos meinaa onnistua saamaan kaikki putket kiinni. :lol:
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

mitenkäs se on.. hitto. mikä on tuolla neste säiliön takana oleva pyöreä härveli?? luulin että se on se sylinteri.. ku en tosiaan tiedä vielä näistä niin paljon. sinne menee tuo alipaine letku..
2.3 l
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

alipaine tehostin jarruille. ja siinä paksussa muoviputkessa ei saa kulkea kun ilmaa.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1051
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

oilhand kirjoitti:siitä männän palauttamisesta sanoisin sen verran et rumpujarrussa jousi palauttaa ja levyjarruissa männän kumi on hieman viistoon leikattu, joten se palauttaa sen avulla!!! ja tietysti levyn lievä heitto auttaa asiaan. ei sitä neste IME takaisin. voit uusia pelkät tiivisteet jos ei ole syöpymiä sylinterissä.
en kyllä ymmärtänyt miksi/miten voi laittaa putket paikalleen pyörittämällä sylinteriä? siitähän tulee aikamoinen letti jos meinaa onnistua saamaan kaikki putket kiinni. :lol:
Anteeksi maalaisuuteni, muutan huomenna kaupunkiin! Joo, ei oo lettiä tarkotus tehä... :oops: :oops: :oops:

Jarrupääsylinteri on se valurauta(akohan se on) härveli, minkä päällä on jarrunestesäiliö. Ja pääsylinteri on kiinni semmosessa tulipeltiä vasten olevassa limpussa, eli siinä jarrutehostajassa.
Tehostajaa ei tarvi purkaa jos pääsylinterin vaihdat. Sylinteri on tehostajassa vain kiinni, oliskohan kahella pultilla.
Kuhan ei hätäile ja rauhassa miettii mitä seuraavaksi, niin onnistuu ekakertalaiseltakin! Kaikki sen on joskus tehny ekan kerran... Niin kuin on ekan kerran tehny SENKIN...! :D
Ja kummassakin toimii sama ohje, että seuraava kerta on jo helpompi, tai parempi... :P
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tarkista se takaiskuventtiili siinä kuvassa , se mokkula siinä 10cm letkun jälkeen ja tarkista että imusarjaan menevä letku ei ole tukossa. Eli se kohta mikä nyt vuotaa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Audissa oli joskus sellainen vika että alipainetehosteisessa autossa jarrupääsylinteri oli vikaantunut niin ettei päästänyt paineita pois. Oli ikävä kun pikkuhiljaa ajon aikana alkoivat jarrut hirttää päälle. Ajon alussa auton jarrut toimivat ihan normaalisti.
Sylkky myös pukkasi jarrunestettä säiliöön vuotavien tiivisteitten välistä. VAG laitteissa on myös probleemia noitten liukutappien kanssa, vanhemmiten rasva kovettuu ja tapit jumahtavat satulan kiinnikkeiden sisään. Olenkin yleensä pitänyt tapana herkistellä nuo paikat liki vuosittain.
Avatar
Migself
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 392
Liittynyt: Ke 19.10.2005 10:32
Paikkakunta: LapilahdistuS

Viesti Kirjoittaja Migself »

nuo kaikki neuvomanne hommat kyllä teen tämän ja huomisen päivän aikana. mutta ihmetyttää se että miksi tuo vika ei ilmene ku ajamisen aikana? jos annan auton olla paikalla eli ns. "jäähtyä" niin ei ne enää jumi, ja lämpimällä kelillä ei ollenkaan.. mutta tarkistellaan nuo teidän neuvomat juitsut niin sitten varmaan ostellaan uutta pääsylinteriä.
2.3 l
Vastaa Viestiin