veskola kirjoitti:kuormituskoe on ainoa oikea tapa mitata.
Korjaamolle myytiin happomittari, mihin laitetaan pisara akkunestettä, katsotaan läpi ikäänkuin kiikarin linssistä ja sieltä näkee lukemat missä kunnossa akku on! Myyjän mukaan oikea tapa varmistua akun kunnosta tämmöinen
Mitäs latausjännitteen pitäisi olla vakio Boschin laturilla?
Mittasin 13,88 V niin että vain lyhyet valot sekä puhallin päällä ja 13,80 V kun oli penkinlämmittimet mukana pelissä. Jännite pysyi noissa lukemissa niin tyhjäkäynnillä kun millä tahansa kierroksilla. En kyllä yli 14 V saanut missään tilanteessa. Laturi on Boschin (70-115) ja akku on Vartan Blue Dynamic 100Ah 1,5kk vanha. Akun lepojännite oli 12,55 V (ulkona -7 astetta) ja tippui 12,15 V kun laitoin kaikki sähkövermeet päälle mitä keksin (auto sammuksissa).
joltcola kirjoitti:Mitäs latausjännitteen pitäisi olla vakio Boschin laturilla?
Mittasin 13,88 V niin että vain lyhyet valot sekä puhallin päällä ja 13,80 V .
Riippuu jännitteensäätimestä. Ainakin joku vuosi sitten sai täältäkin sekä 13,8V keskieuropan mallin että 14,5V pohjoimaiden mallin säätimiä. Onko tuontiauto? Se jännite on monesti merkitty siihen säätimen päähän.
Itsellä on tuo 13,8V malli ja hyvin sekin on pelannut. Saattaahan siinä kyllä olla lämpötilakompenseinti kuten kalliimmisa usein on.
juhaoh kirjoitti:
Riippuu jännitteensäätimestä. Ainakin joku vuosi sitten sai täältäkin sekä 13,8V keskieuropan mallin että 14,5V pohjoimaiden mallin säätimiä. Onko tuontiauto? Se jännite on monesti merkitty siihen säätimen päähän.
Itsellä on tuo 13,8V malli ja hyvin sekin on pelannut. Saattaahan siinä kyllä olla lämpötilakompenseinti kuten kalliimmisa usein on.
Täytyypä tutkia. Tuontiautohan tuo on. Sanoivat merkkiliikkeessä että Veho ei ole tuonut maahan W202 C280 ollenkaan.
Hyvin kyllä lähtee käyntiin eikä mitään ongelmaa ole mutta ihmettelin, että miten muilla on niin korkea latausjännite. Tuo selvensi tilannetta
juhaoh kirjoitti:
Riippuu jännitteensäätimestä. Ainakin joku vuosi sitten sai täältäkin sekä 13,8V keskieuropan mallin että 14,5V pohjoimaiden mallin säätimiä. Onko tuontiauto? Se jännite on monesti merkitty siihen säätimen päähän.
Itsellä on tuo 13,8V malli ja hyvin sekin on pelannut. Saattaahan siinä kyllä olla lämpötilakompenseinti kuten kalliimmisa usein on.
Täytyypä tutkia. Tuontiautohan tuo on. Sanoivat merkkiliikkeessä että Veho ei ole tuonut maahan W202 C280 ollenkaan.
Hyvin kyllä lähtee käyntiin eikä mitään ongelmaa ole mutta ihmettelin, että miten muilla on niin korkea latausjännite. Tuo selvensi tilannetta
Mun mielestä bensavehkellä pärjää ihan hyvin tuolla pienemmälläkin säätimellä, miksei diisselilläki jos ajaa pitkää matkaa. Se tuossa on, että diisseli tarvii enemmän varausta akulta kun sen repäsee käyntiin, tämän takia akun lataaminen kestää kauemmin mitä bensa-autossa vastaavissa olosuhteissa. Tämän vuoksi diisseleissä käytetään järjestään myös isompia akkujakin
Tarkasta silloin tällöin akun varaustila happomittarilla tai mittauskojeella. Jos 12 voltin akun hapon tiheys on alle 1,22 tai jännite pienempi kuin 12,4 V, akku on varattava. Jos tiheyden ero kennoissa on suurempi kuin happomittarin neljä asteikkomerkkiä, akku on kulunut loppuun ja se on vaihdettava.
Eipä minullakaan ole muuta lisättävää.
Kuten aikaisemmin kirjailin; akulle tehtiin rasitusmittaus. Tulos:akkun kunto on hyvä, muttei vaan tahtonut käynnistyä.
Mitattiin hapot ladatusta akusta: tulos akku sökö ja vaihtoon.
Eli sellaisia omakohtaisia kokemuksia rasitustestin luotettavuudesta.