Eli kun on viimeiset vuodet ajanut uudella bensa-autolla niin on oppinut tietyn tyylin ajaa taloudellisesti. Reiluhko kiihdytys ajovauhtiin, moottorijarrutus jne. Mites tuollaisen W210 220 dieselin kanssa. Miten tuollaisella ajetaan taloudellisimmin kaupungissa ja maantiellä. Onko moottorijarrutuksesta hyötyä eli katkeaako polttoaineen syöttö kuten bensa-autoissa? Mites tuo kiihdytyspuoli, reilu kiihdytys ajonopeuteen vain pintakaasulla pikkuhiljaa?
Marko
Dieselillä ajaminen taloudellisesti?
Minusta tuntuu, että jahka ajelet ja saat tuntumaa dieseliin, niin bensaan verrattuna ajatpa miten päin tahansa, niin pelkkää säästöä tulee! 
Ei vaan dieselissä nuo kulutustoleranssit ovat hyvin pienet verrattuna bensaan; sinällään tuolla kiihdytyksellä ei ole mitään väliä kuinka sen tekee. Minun tietääkseni myös dieselissä katkeaa tuo polttoaineensyöttö, kunhan kierrokset ovat tietyn verran... kuka muistaa rajan?

Ei vaan dieselissä nuo kulutustoleranssit ovat hyvin pienet verrattuna bensaan; sinällään tuolla kiihdytyksellä ei ole mitään väliä kuinka sen tekee. Minun tietääkseni myös dieselissä katkeaa tuo polttoaineensyöttö, kunhan kierrokset ovat tietyn verran... kuka muistaa rajan?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: Dieselillä ajaminen taloudellisesti?
Harvinaisempi kone sulla Pikkumersussa, onko Ameriikan tuontia? Sitten asiaan, eli itse kiihdytän ajonopeuteen reippaasti käyttäen hyväksi koneen vääntöä alakierroksilla, eli vaihdan yleensä noin 3000 rpm kohdalla. Dieselille ominaista on bensakonetta parempi hyötysuhde myös osakaasulla, joten kulutus ei välttämättä niin selvästi riipu ajotavasta kuin bensalla. Melko pieni on ollut hajonta tekemissäni kulutusmittauksissa lähes ajotavasta riippumatta.MarkoV kirjoitti:Eli kun on viimeiset vuodet ajanut uudella bensa-autolla niin on oppinut tietyn tyylin ajaa taloudellisesti. Reiluhko kiihdytys ajovauhtiin, moottorijarrutus jne. Mites tuollaisen W201 220 dieselin kanssa.
W201 2,0 D ja W124 2,5 D on kumpikin pysynyt 5,x - 6,x litran sisällä joka kerta kun olen tankillisen mitannut. W123 2,4 D sitten höräisee yli 8 litraa, joskin kerran olen päässyt pari desiä alle. Tuossa vanhemmassa huomaakin sitten selvästi ilmanvastuksen vaikutuksen vauhdin kasvaessa, eli sen saa pelkällä kaasun käytöllä viemään aika ruhtinaallisestikin ainetta.
-- Tommi
Harvinaisempi kone sulla Pikkumersussa, onko Ameriikan tuontia?
Siis pirssi on W210 220 dsl ei W201... Pikku typo.
Marko
Siis pirssi on W210 220 dsl ei W201... Pikku typo.
Marko
Joo.
Samaa mieltä kuin tossa ylempänä ollaan, kannattaa käyttää hyvää vääntöä hyväkseen. Revitys ja nopea kiihdytys ei mielestäni vähennä mulla kulutusta, vaan se että pitää kierrokset pääasiassa parhaalla vääntöalueella kokoajan. Tosin mulla toi on automaatti joten se nakkelee välillä isompia pykäliä jo alle 1500 kierroksilla. Talviasennossa laatikko vaihtaa vielä aiemmin ja lähettää auton aina kakkosella liikkeelle mutta se ei tunnu silti kovinkaan kulutusta alentavana tekijänä. Kesällä keskikulutus oli mulla seka-ajossa n. 6,5 ja näin kylmillä ja nyt talvipyörillä se on n. 7,7l / 100km. En tosin aja kovinkaan ennakoivasti aina, joten noista lukemista on vielä varaa parantaa! 

- Antti A.
- Dieselspesialisti
Ainakin noissa vanhemmissa mekaanisissa pumpuissa jäi hyvin pieni pohjasyöttö päälle kun kaasusta irrottaa. Luulisin että samoin käy tuossa Lucasin sähköisesti ohjatussa pumpussa. Eli käytännöllisesti katsoen se syöttö katkeaa.MarkoV kirjoitti:Onko moottorijarrutuksesta hyötyä eli katkeaako polttoaineen syöttö kuten bensa-autoissa?