Suutinkärjet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja jarski »

Tuli tuossa taas älytön idea mieleen :idea: Oli puhetta suutinkärkien vaikutuksesta käyntiääneen. Tavoitteena olisi saada tuohon OM617:aan (vielä enemmän) OM602:maisempi käyntiääni. Katsoin KL:n luettelosta, olisko siellä myytävänä monireikäsuuttimia w123:een, ei ollut. Sitten vilasin w124:n luetteloa ja jopas! OM615:een (79-) käy sama suutinkärki kuin OM601:een :shock:

Kävisköhän OM617:aan sitten OM602:n suutinkärjet? Niissä varmaankin on monireikäsuuttimet, kun käyvät pehmeämmin?..

Joskus olen kuullut OM617:n käyvän niin pehmeästi, että luulin sen olevan OM602..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:lol: Jyväskylässä toimiva Hiomo kantanen nikkaroi niitä ,kun toimittaa sinne vanhat!
Sitä en ole koskaan kysyny,että miten ne tehdään? :roll:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Niin mutta jos ne meniskin "heittämällä" sinne, niin sitten voisi itsekin vaihtaa ne..
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

w124sen suihkut käyvät w123sen moottoreihin... tein itselle 124seen suihku rempan ja laitoin sen ajaksi suihkut w123sen 300d:stä... passasivat kyllä mutta se ääni oli kyllä hieman erilainen... (terävämpi) lienee kovempi avautumis paine...
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: Suutinkärjet

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

jarski kirjoitti: Kävisköhän OM617:aan sitten OM602:n suutinkärjet? Niissä varmaankin on monireikäsuuttimet, kun käyvät pehmeämmin?..
Kyllähän nuo OM601 - OM603 suutinkärjet sopivat noihin vanhempiin moottoreihin. Mutta eivät nuo ole mitään monireikäsuuttimia.
Eli nyt sekoitetaan keskenään reikä- ja tappisuuttimet. Kammio koneissa on tappisuuttimet joissa on aina yksi reikä(siinäkin reijässä on tappi joten on hiukan virheellistä puhua reijästä). Suoraruiskutus koneissa on taas reikäsuuttimet joita löytyy yksi- ja monireikäisiä. Nuo reikäsuuttimet eivät sovi kammiokoneeseen.
Uudemmat suutinkärjet eivät vaikuta käyntiääneen juuri ollenkaan. Ainoa miksi moottorin ääni saattaa muuttua suuttimien vaihdon jälkeen on että vanhat suuttimet olivat jo sen verran kuluneet että ne eivät ruikuttaneet enää kunnolla ja koneen ääni on näin pehmeämpi joten suuttimien vaihdolla koneen ääni tulee terävämmäksi. Käyntiäänien ero noiden moottorien(OM617 ja OM602) välillä johtuu moottorien rakenteen erilaisuudesta(mm. erilaiset etukammiot), joten suuttimilla ei tuota ääntä saada muutettua. Noilla uudemmilla suuttimilla voidaan saavuttaa hyvin pientä tehon lisäystä, ehkä noin 2% luokkaa.
Avatar
Antti A.
Dieselspesialisti
Dieselspesialisti
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 04.11.2003 22:13
Paikkakunta: Mynämäki / Turku

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Antti A. »

jarski kirjoitti:Niin mutta jos ne meniskin "heittämällä" sinne, niin sitten voisi itsekin vaihtaa ne..
Kyllähän ne itse pystyy vaihtamaan, mutta säätäminen tarvitaan säätöprikkoja sekä laite jolla pystyy tarkastamaan avautumispaineen. Jos kärjet vaihtaa niin pitää plaanata rungon pitopinnat, muuten ne suuttimet hyvin todennäköisesti alkavat vuotamaan.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kiitos Ajarol ERITTÄIN asiantuntevasta lausunnosta! +muillekin kiitos vinkeistä.
Taidan vaan ajella kiltisti noilla entisillä suutinkärjillä :roll: Eivät nekään missään huonossa kunnossa vielä ole.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Tapit

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

Terve!

Tuli tuossa aikoinaan vahdatettua 240D:n suuttimet tappimallisiin. Kaveri kertoili, jotta paras etu on se, etteivät nuo juurikaan karstoitu. Lisäksi n. 50tkm:n sisäänajon jälkeen alkaa tuo kulkupuoli maistua...

Karstoista en tiedä, mutta kyllä kulku nyt 100tkm:n jälkeen maistuu. Noh, ehkä tuo 420SE kuitenkin hiukan paremmin... :wink:
Terveisin
Tero
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Vai pitäsköhän sittenkin vaihtaa w124:n suutinkärjet? :lol:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Vastaa Viestiin