Pyörän laakerin kulumisen oireet

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Pyörän laakerin kulumisen oireet

Viesti Kirjoittaja jva »

Kertokaapas oireita jotka ilmaisevat pyörän laakerin kulumisen/ hajoamisen?

Mistä muusta voi päätellä laakerin hajoamisen kuin äänestä?

Pieni epäilys kun on herännyt että saattaisi olla takapyörän laakerissa kulumaa..

Tai sitten "kuluma" on korvien välissä koska tuo ääni jonka epäilen tulevan laakerista alkoi pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen..
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Laakerin kulumisen huomaa takapyörissä lähinnä äänestä. Laskettele vapaalla mäkeä alas ja kuuntele ikkuna auki niin pitäisi hinkkaavaa ääntä kuulua tai sitten ikäänkuin vipatusta eli auto saattaa hiukan huojahdella. Minulla on etupyörän laakeri kulunut ja em. oireiden lisäksi tuntuu väljyyttä rengasta sivusuunnassa heilutettaessa. Kokeile hetkuttaa rengasta em. tavalla.
W124 280 TE vm-93
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Joo..kyllä toi aika selvä homma alkaa olemaan..

Itseasiassa äänikin on kutakuinkin samanlainen kuin joskus aikoinaan yhdessä aikaisemmassa autossa jossa laakeri meni..

Se vaan hiukan kyrsii kun mittarissa ei ole kuin muutama kymmenentuhatta kilsaa= ihan vielä ei pitäisi laakerin kulahtaa.. :evil: :evil:
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Itselläni on 167000 mittarissa ja laakeri valmis vaihtoon. Skodallani on ajettu 170000 eikä ääntäkään ole kuulunut mistään laakerista. Laakeritkin ovat yksilöitä ja ripaus asennushiekkaa tai metallinlastua seassa niin kuluuhan se. Jos haluaisi tehdä homman varman päälle niin pitäisi tietysti vaihtaa laakerit pareittain eli samalla akselille saman aikaisesti.
W124 280 TE vm-93
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Joo..huomenna menee Vehoon näytille niin vika selvinnee..

Puhelinkeskustelussa kyllä oli Vehon kaveri aika tiukasti sitä mieltä että noilla kilsoilla (pelkkää kesäajoakin vielä) ei yksinkertaisesti oikein voi edes olla mahdollista että laakeri olisi mennyt..

Saapa nähdä..
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Kyllä se voi mennä myös noissa kilometreissä,mikäli laakeri on saanut vettä tai likaa sisäänsä, tai on ollut valmistusvika. Veljeni auton pyöränlaakeri kesti 28tkm, ja hajoamisen syynä oli vesi
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

adenauer300 kirjoitti:Kyllä se voi mennä myös noissa kilometreissä,mikäli laakeri on saanut vettä tai likaa sisäänsä, tai on ollut valmistusvika. Veljeni auton pyöränlaakeri kesti 28tkm, ja hajoamisen syynä oli vesi
Meillä kesti firman Octaviassa pyöränlaakeri 55 tkm ja pum. :twisted:

Eli ei se ikä, ei se matka, mutta joskus käy huono tuuri.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

adenauer300 kirjoitti:Kyllä se voi mennä myös noissa kilometreissä,mikäli laakeri on saanut vettä tai likaa sisäänsä, tai on ollut valmistusvika. Veljeni auton pyöränlaakeri kesti 28tkm, ja hajoamisen syynä oli vesi
Juu..sen verran monelta olen vuosien mittaan kuullut miten pienillä kilsoilla laakereita on menny että ite en epäile yhtään etteikö nytkin olisi niin voinut käydä..Vehon kaveri vaan tuntui olevan kovin varma ettei voisi olla mahdollista..

No..tänään hän saa itse todeta tilanteen kun vien auton tsekattavaksi.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Nyt on asiaa setvitty..eikä ollu pyörän laakeri vaan mitä luultavimmin joku perän laakereista.
Voitte muuten uskoa että "hieman" kyrsii nyt..takuu on jo umpeutunut joten periaatteessa menee omaan piikkiin koko remppa!

Tosin ihan helposti en suostu tuon kaltaista vikaa itse maksamaan..joten jonkinmoista "taistelua" lienee odotettavissa.. :?
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 395
Liittynyt: Ti 22.07.2003 17:48

Millainen auto ?

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Eli minkäsmallisesta ja ikäisestä mesestä on kyse ? Paljos on ajettu ?
MB C180 vm -95
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Re: Millainen auto ?

Viesti Kirjoittaja jva »

ttiikeri kirjoitti:Eli minkäsmallisesta ja ikäisestä mesestä on kyse ? Paljos on ajettu ?
230SLK..muutama vuosi ikää ja muutama kymppitonni mittarissa.

Päivä päivältä alkaa koko homma kyrsimään yhä enemmän ja enemmän..olkoonkin että on hyvin epätodennäköistä että joutuisin maksumieheksi..mutta siitä huolimatta tympii!

Perän laakerien kun pitäisi kuulemma kestää ainakin 200-300t kilsaa ennenkuin pitäisi olla huolta kulumisesta :evil:
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Lueppa uutta kuluttajasuoja lakia. Mikäli sun autosi takuu on jo loppu, mutta olet teettäänyt huollot ohjeiden mukaan, ei mitään hätää. Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen maahantuojan / valmistajan on korjattava tuollainen "Valmistus" vika, koska valmistaja on vastuussa tuotteestaan sen OLETETUN KÄYTTÖ iän verran.

Hyvä esimerkki. Faija teetti Opeliinsa huollon Metroautossa, jossa vaihdettiin mm öljyt ja tulpat.Viikkoa myöhemmin auto alkoi käydä kolmella pytyllä, ei muutakuin Opel takaisin Metroon, jossa todettiin, että tulpan "sydän" oli irronnut tulpasta, ja pudonnut sylinterin ja männä väliin, aiheuttaen koneen tuhoutumisen. Viikon päästä oli uusikone ja ei maksanut mitään.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Volvon mittarissa oli 550 000 km alkuperäisin laakerein.
Huima määrä.

Jos olisin autoa vielä pitänyt, olisi kai oman mielenrauhan turvaamiseksi kohta pitänyt vaihtaa "varmuuden vuoksi" :P
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

adenauer300 kirjoitti: Lueppa uutta kuluttajasuoja lakia. Mikäli sun autosi takuu on jo loppu, mutta olet teettäänyt huollot ohjeiden mukaan, ei mitään hätää. Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen maahantuojan / valmistajan on korjattava tuollainen "Valmistus" vika, koska valmistaja on vastuussa tuotteestaan sen OLETETUN KÄYTTÖ iän verran.
Joo sen toki tiesin jo aikaisemminkin että korvauskysymyksessä ei ole mitään epäselvää..ja se oli myös Vehon kanta heti alusta alkaen..mutta siltikin kyrsii ihan periaatteestakin se että auto vaikuttaa olevan..jos nyt ei ihan täysi susi..niin susi kuitenkin..ei nimittäin ole läheskään ensimmäinen takuu-/vastaava korjaus pienen ajan sisään..
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

No nii..nyt on sitten perä tsekattu..peräöljyt vaihdettu ym ym..mutta yllätys yllätys..MITÄÄN vikaa ei löytynyt!!!!

Vaan eipä kyllä ongelmakaan poistunut..kohta alkaa hiukan jo harmittaa yksittäistä mersukuskia.. :evil:

Korvauskysymykset ym on selvät ja hoidettu..nyt ei enää puutu kuin vika jonka voisi korjata.. :?
tikkanen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ti 02.09.2003 12:47
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja tikkanen »

Ei ollut minullakaan äänen lähde etupyörän laakeri vaan ilmeisesti osa äänestä oli talvirenkaiden aiheuttamaa. Tasapainotin renkaat uudelleen ja asennutin ne eri järjestykseen. Ääni hiljeni ja jos nyt jotain kuuluu se voi olla kardaanin kannatinlaakerin aiheuttamaa. Näin väitti ainakin rengasliikkeen asentaja. En löytänyt korjaamokäsikirjasta mainintaa kannatinlaakerista. Sellainen on kylläkin matkailuautoissani mutta onhan se huomattavasti pitempikin se kardaani siinä.
W124 280 TE vm-93
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Rengasmeluahan ne nytkin ehdottivat..mutta sikäli tuntuu aika kaukaa haetulta koska täsmälleen sama ääni kuului jo kesärenkailla.
Toinen kumma juttu..siis rengasmelua ajatellen..on se että ääni kuuluu ainoastaan yhdestä kulmasta takaa..eli kolme rengasta on äänettömiä ja vain yksi pitää poikkeavaa ääntä. Kolmas kumma juttu on se että ääni on täsmälleen samanlainen oli ajonopeus sitten 30km/h tai 120km/h..rengasääntenhän luulisi muuttuvan edes hiukan nopeuden muuttuessa..
Lisäksi ääni on sen laatuinen että kuka tahansa joka autoon tulee kyytiin huomaa sen samantien..eli siis se erottuu varsin selkeästi..eli on niinsanotusti häiritsevän voimakas.

En tiedä..hiukan harmittaa jokatapauksessa..mutta eiköhän tuo vielä selviä..
Vastaa Viestiin