Pyörän laakerin kulumisen oireet
Pyörän laakerin kulumisen oireet
Kertokaapas oireita jotka ilmaisevat pyörän laakerin kulumisen/ hajoamisen?
Mistä muusta voi päätellä laakerin hajoamisen kuin äänestä?
Pieni epäilys kun on herännyt että saattaisi olla takapyörän laakerissa kulumaa..
Tai sitten "kuluma" on korvien välissä koska tuo ääni jonka epäilen tulevan laakerista alkoi pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen..
Mistä muusta voi päätellä laakerin hajoamisen kuin äänestä?
Pieni epäilys kun on herännyt että saattaisi olla takapyörän laakerissa kulumaa..
Tai sitten "kuluma" on korvien välissä koska tuo ääni jonka epäilen tulevan laakerista alkoi pian talvirenkaiden vaihdon jälkeen..
Laakerin kulumisen huomaa takapyörissä lähinnä äänestä. Laskettele vapaalla mäkeä alas ja kuuntele ikkuna auki niin pitäisi hinkkaavaa ääntä kuulua tai sitten ikäänkuin vipatusta eli auto saattaa hiukan huojahdella. Minulla on etupyörän laakeri kulunut ja em. oireiden lisäksi tuntuu väljyyttä rengasta sivusuunnassa heilutettaessa. Kokeile hetkuttaa rengasta em. tavalla.
W124 280 TE vm-93
Itselläni on 167000 mittarissa ja laakeri valmis vaihtoon. Skodallani on ajettu 170000 eikä ääntäkään ole kuulunut mistään laakerista. Laakeritkin ovat yksilöitä ja ripaus asennushiekkaa tai metallinlastua seassa niin kuluuhan se. Jos haluaisi tehdä homman varman päälle niin pitäisi tietysti vaihtaa laakerit pareittain eli samalla akselille saman aikaisesti.
W124 280 TE vm-93
- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Kyllä se voi mennä myös noissa kilometreissä,mikäli laakeri on saanut vettä tai likaa sisäänsä, tai on ollut valmistusvika. Veljeni auton pyöränlaakeri kesti 28tkm, ja hajoamisen syynä oli vesi
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Meillä kesti firman Octaviassa pyöränlaakeri 55 tkm ja pum.adenauer300 kirjoitti:Kyllä se voi mennä myös noissa kilometreissä,mikäli laakeri on saanut vettä tai likaa sisäänsä, tai on ollut valmistusvika. Veljeni auton pyöränlaakeri kesti 28tkm, ja hajoamisen syynä oli vesi

Eli ei se ikä, ei se matka, mutta joskus käy huono tuuri.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Juu..sen verran monelta olen vuosien mittaan kuullut miten pienillä kilsoilla laakereita on menny että ite en epäile yhtään etteikö nytkin olisi niin voinut käydä..Vehon kaveri vaan tuntui olevan kovin varma ettei voisi olla mahdollista..adenauer300 kirjoitti:Kyllä se voi mennä myös noissa kilometreissä,mikäli laakeri on saanut vettä tai likaa sisäänsä, tai on ollut valmistusvika. Veljeni auton pyöränlaakeri kesti 28tkm, ja hajoamisen syynä oli vesi
No..tänään hän saa itse todeta tilanteen kun vien auton tsekattavaksi.
Nyt on asiaa setvitty..eikä ollu pyörän laakeri vaan mitä luultavimmin joku perän laakereista.
Voitte muuten uskoa että "hieman" kyrsii nyt..takuu on jo umpeutunut joten periaatteessa menee omaan piikkiin koko remppa!
Tosin ihan helposti en suostu tuon kaltaista vikaa itse maksamaan..joten jonkinmoista "taistelua" lienee odotettavissa..
Voitte muuten uskoa että "hieman" kyrsii nyt..takuu on jo umpeutunut joten periaatteessa menee omaan piikkiin koko remppa!
Tosin ihan helposti en suostu tuon kaltaista vikaa itse maksamaan..joten jonkinmoista "taistelua" lienee odotettavissa..

Millainen auto ?
Eli minkäsmallisesta ja ikäisestä mesestä on kyse ? Paljos on ajettu ?
MB C180 vm -95
Re: Millainen auto ?
230SLK..muutama vuosi ikää ja muutama kymppitonni mittarissa.ttiikeri kirjoitti:Eli minkäsmallisesta ja ikäisestä mesestä on kyse ? Paljos on ajettu ?
Päivä päivältä alkaa koko homma kyrsimään yhä enemmän ja enemmän..olkoonkin että on hyvin epätodennäköistä että joutuisin maksumieheksi..mutta siitä huolimatta tympii!
Perän laakerien kun pitäisi kuulemma kestää ainakin 200-300t kilsaa ennenkuin pitäisi olla huolta kulumisesta

- adenauer300
- Asiantuntija
- Viestit: 1866
- Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
- Paikkakunta: Espoo
Lueppa uutta kuluttajasuoja lakia. Mikäli sun autosi takuu on jo loppu, mutta olet teettäänyt huollot ohjeiden mukaan, ei mitään hätää. Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen maahantuojan / valmistajan on korjattava tuollainen "Valmistus" vika, koska valmistaja on vastuussa tuotteestaan sen OLETETUN KÄYTTÖ iän verran.
Hyvä esimerkki. Faija teetti Opeliinsa huollon Metroautossa, jossa vaihdettiin mm öljyt ja tulpat.Viikkoa myöhemmin auto alkoi käydä kolmella pytyllä, ei muutakuin Opel takaisin Metroon, jossa todettiin, että tulpan "sydän" oli irronnut tulpasta, ja pudonnut sylinterin ja männä väliin, aiheuttaen koneen tuhoutumisen. Viikon päästä oli uusikone ja ei maksanut mitään.
Hyvä esimerkki. Faija teetti Opeliinsa huollon Metroautossa, jossa vaihdettiin mm öljyt ja tulpat.Viikkoa myöhemmin auto alkoi käydä kolmella pytyllä, ei muutakuin Opel takaisin Metroon, jossa todettiin, että tulpan "sydän" oli irronnut tulpasta, ja pudonnut sylinterin ja männä väliin, aiheuttaen koneen tuhoutumisen. Viikon päästä oli uusikone ja ei maksanut mitään.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
+ prätkiä ja mopoja läjä
Kuvia romuista:
http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Joo sen toki tiesin jo aikaisemminkin että korvauskysymyksessä ei ole mitään epäselvää..ja se oli myös Vehon kanta heti alusta alkaen..mutta siltikin kyrsii ihan periaatteestakin se että auto vaikuttaa olevan..jos nyt ei ihan täysi susi..niin susi kuitenkin..ei nimittäin ole läheskään ensimmäinen takuu-/vastaava korjaus pienen ajan sisään..adenauer300 kirjoitti: Lueppa uutta kuluttajasuoja lakia. Mikäli sun autosi takuu on jo loppu, mutta olet teettäänyt huollot ohjeiden mukaan, ei mitään hätää. Kuluttajasuojalain mukaan tuotteen maahantuojan / valmistajan on korjattava tuollainen "Valmistus" vika, koska valmistaja on vastuussa tuotteestaan sen OLETETUN KÄYTTÖ iän verran.
No nii..nyt on sitten perä tsekattu..peräöljyt vaihdettu ym ym..mutta yllätys yllätys..MITÄÄN vikaa ei löytynyt!!!!
Vaan eipä kyllä ongelmakaan poistunut..kohta alkaa hiukan jo harmittaa yksittäistä mersukuskia..
Korvauskysymykset ym on selvät ja hoidettu..nyt ei enää puutu kuin vika jonka voisi korjata..
Vaan eipä kyllä ongelmakaan poistunut..kohta alkaa hiukan jo harmittaa yksittäistä mersukuskia..

Korvauskysymykset ym on selvät ja hoidettu..nyt ei enää puutu kuin vika jonka voisi korjata..

Ei ollut minullakaan äänen lähde etupyörän laakeri vaan ilmeisesti osa äänestä oli talvirenkaiden aiheuttamaa. Tasapainotin renkaat uudelleen ja asennutin ne eri järjestykseen. Ääni hiljeni ja jos nyt jotain kuuluu se voi olla kardaanin kannatinlaakerin aiheuttamaa. Näin väitti ainakin rengasliikkeen asentaja. En löytänyt korjaamokäsikirjasta mainintaa kannatinlaakerista. Sellainen on kylläkin matkailuautoissani mutta onhan se huomattavasti pitempikin se kardaani siinä.
W124 280 TE vm-93
Rengasmeluahan ne nytkin ehdottivat..mutta sikäli tuntuu aika kaukaa haetulta koska täsmälleen sama ääni kuului jo kesärenkailla.
Toinen kumma juttu..siis rengasmelua ajatellen..on se että ääni kuuluu ainoastaan yhdestä kulmasta takaa..eli kolme rengasta on äänettömiä ja vain yksi pitää poikkeavaa ääntä. Kolmas kumma juttu on se että ääni on täsmälleen samanlainen oli ajonopeus sitten 30km/h tai 120km/h..rengasääntenhän luulisi muuttuvan edes hiukan nopeuden muuttuessa..
Lisäksi ääni on sen laatuinen että kuka tahansa joka autoon tulee kyytiin huomaa sen samantien..eli siis se erottuu varsin selkeästi..eli on niinsanotusti häiritsevän voimakas.
En tiedä..hiukan harmittaa jokatapauksessa..mutta eiköhän tuo vielä selviä..
Toinen kumma juttu..siis rengasmelua ajatellen..on se että ääni kuuluu ainoastaan yhdestä kulmasta takaa..eli kolme rengasta on äänettömiä ja vain yksi pitää poikkeavaa ääntä. Kolmas kumma juttu on se että ääni on täsmälleen samanlainen oli ajonopeus sitten 30km/h tai 120km/h..rengasääntenhän luulisi muuttuvan edes hiukan nopeuden muuttuessa..
Lisäksi ääni on sen laatuinen että kuka tahansa joka autoon tulee kyytiin huomaa sen samantien..eli siis se erottuu varsin selkeästi..eli on niinsanotusti häiritsevän voimakas.
En tiedä..hiukan harmittaa jokatapauksessa..mutta eiköhän tuo vielä selviä..