Kylkilistojen irroitus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Moppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ke 08.10.2003 11:13
Paikkakunta: Pirkanmaa

Kylkilistojen irroitus?

Viesti Kirjoittaja Moppe »

Päissä näyttää olevan ruuvit, mutta taitaa olla joitakin muoviklipsejä siinä välillä. Saako listan irti rikkomatta kiinnikkeitä, ja onko mahdollisesti jotain erityisesti huomioitavaa, kun alkaa irroittelemaan?
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitäköhän listoja tarkoitat? Ylempiä vai alempia? Ja kapeakylkilistainen on ilmeisesti kyseessä.

Ylemmässä listassa on itsessään kiini "tapit", joidenka päissä on sellainen pampula. Ovessa olevassa reiässä on taas punainen muoviholkki (saa Veholta, KL:sta, Motonetistä...) Lista on kiinni vain painamalla, joten irroitettaessa ei pysty aiheuttamaan vahinkoa, jos maltilla repii. Listaa ei kannata taivuttaa, sillä se on tehty ohuen alumiiniprofiilin päälle, joka on erittäin vaikea oikaista. Aloita esim. B-pilarin päästä, kannattaa olla joku lasta tms. millä kampeaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Moppe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Ke 08.10.2003 11:13
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja Moppe »

Joo, tarkennetaan vähän. Niin tarkoitan sitä noin 5 cm leveetä listaa joka on
hieman puolivälin alapuolella.

Kapealistaisiahan nämä vanhukset ovat.
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Timo L. kirjoitti: Ovessa olevassa reiässä on taas punainen muoviholkki (saa Veholta, KL:sta, Motonetistä...)
Noissa punaisissa reiìssä on ollut eroja. Tarvikkeena ostetut olivat ainakin joskus niin kovaa muovia, että listoja takaisin laitettaessa joutui listaa painamaan voimalla ja pahimmassa tapauksessa pelti saattoi lommahtaa. Auttaa vähän kun listaa painaessa liikuttaa sitä ylös alas. Liukastusaine ei tässäkään puuhassa ole pahitteeksi.
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

an55 kirjoitti: Noissa punaisissa reiìssä on ollut eroja. Tarvikkeena ostetut olivat ainakin joskus niin kovaa muovia, että listoja takaisin laitettaessa joutui listaa painamaan voimalla ja pahimmassa tapauksessa pelti saattoi lommahtaa. Auttaa vähän kun listaa painaessa liikuttaa sitä ylös alas. Liukastusaine ei tässäkään puuhassa ole pahitteeksi.
Joo, liukuvoide varmaan auttaa! :wink:

Myös esilämmitystä voi koettaa, niin tavara on pehmeämpää.
Tuuppaavat nuo uudet olla tiukempia kuin vanhat ja käytetyt.
Hyvin kun kohtelee niin vanhempiakin voi käyttää uudemman kerran.
Itsekin kun panin uusia paikolleen niin tarvitsi hieman voimaa.
( :oops: perhesivut )
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Moppe kirjoitti:Joo, tarkennetaan vähän. Niin tarkoitan sitä noin 5 cm leveetä listaa joka on
hieman puolivälin alapuolella.

Kapealistaisiahan nämä vanhukset ovat.
Joo, se ruuvi pois sieltä päästä ja sitten liikuttaa listaa sivusuunnassa ja oho, se irtoaa. Esim. oikeasta takaovesta se irtoaa, kun avaa etuoven ja työntää sitä takaoven listaa eteenpäin...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Kannattaa kylvettää niitä "punasia reikiä" lämpimässä vedessä ennen asentamista. "Reiät" pehmittyvät ja ongelmilta vältytään.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12803
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

jos oikeen tiukkaa tekee, niinkuin mulla (olis siis neitseelliset kiinnikkeet :lol: ) , kannattaa ottaa oven verhoilu irti ja sisäpuolelta, siis listan takaapäin, niitä kiinnikkeita vaikka paksulla meisselillä lyödä niin menee sutjakkaammin :roll:
Avatar
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ti 21.10.2003 21:27
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja an55 »

Leka kirjoitti:Kannattaa kylvettää niitä "punasia reikiä" lämpimässä vedessä ennen asentamista. "Reiät" pehmittyvät ja ongelmilta vältytään.
Joo, auttaa silloin kun asentaa reiän lämpimänä paikalleen. Muuten siinä voi käydä myös niin kuin usein muovien kanssa, jäähdyttyään lämmityksen jälkeen ne ovat entistä kovempia.
Tein joskus työkalun punaisten reikien asennukseen: pienehkö ruuvimeisseli poikki siten, että vartta jäi jäljelle sentin verran. Kun tekee reikiä asennettaessa samalla pientä ympyrän muotoista liikettä, ne menevät helpommin paikoilleen maalia rikkomatta ja samalla reikä vähän suurenee, jolloin lista asentuu pienemmällä voimalla.
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Jatketaan aiheesta mutta vaihdetaan korimallia :wink:

W126 omaa leveät ovilistat oven alareunassa. Onko forumilaisilla kokemusta kuinka paljon tuonne listojen väliin menee kuraa, ts. kannattaisiko juuri hankitusta vanhuksesta ottaa listat irti ja kurkata niiden alle? Mikä on ruosteenlöytymisen mahdollisuus, kori on muuten loistokunnossa eli ei ruostetta.

Millainen kiinnitysmekanismi noissa W126-listoissa on?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Vastaa Viestiin