Tarinointia tuontiautoista

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Hintatietoa Suomessa ja Saksassa sekä veroasiaa

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Ollaan taas kevään tullen lähdössä autonhakureissulle äijäköörillä.
Tuon työkaverilleni Ju$$ille auton ja poikkeuksellista kyllä Ju$$i ei ollut saanut mitään fiksaatioita tietystä merkistä tai mallista vaan vaatimukset olivat mallia "joku tosi cool auto jossa on ilmastointi ja manuaalivaihteet ja kunnolla potkua".

No, tein kotona kuumeessa maatessani vuorokauden verran taustatutkimusta siitä, mitä noin 25000 eurolla (sis. verot ja kulut ja näin päin pois) oikein saa.

Oletan että tästä voisi olla hyötyä joillekuille Mersuforumin lukijoistakin joten päätin postata koko kirjeen tänne.

Tällä kertaa tuotavien autojen paikat ovatkin huvenneet vauhdilla, aikaisempina vuosina on joskus saanut kissojen ja koirien kanssa etsiä jotakuta jolla on sekä mielenkiintoa että plätäkkää taskussa autonhankintaan tätä kautta. Jos joku nyt vielä on autoa vialla niin nopeasti ilmoittautumalla voin järkätä tähänkin kyytiin vielä yhden pirssin lisää (lue: saan velipojan mukaan lisäkuskiksi jos tarvis on). Lähtö siis huhtikuun alussa.

Tässä siis kirjeeni Ju$$ille:
Kirje kirjoitti: JU$$ILLE SPORTTINEN KÄRRY SAKSASTA


Moi!

Kuten jo aiemmin mainitsin, ei Saksassa tule näistä esimerkkiautoista
ensimmäistäkään olemaan enää myynnissä 5.4. mutta saamme aika hyvän
läpileikkauksen siitä, mitä on tuohon hintaan saatavilla, millaista veroa niistä on mennyt, mitä ne maksavat Suomessa ja minkä sortin kärryä lähden sinulle huhtikuussa hakemaan.

Otin kriteereiksi seuraavaa:
käytetty henkilöauto, rekisteröity 2000-2005, hintaa 10-15Ke, ilmastointi (manuaali tai automaattinen ilmastointi, kaikki käy), manuaalivaihteet, bensakone, yli 110kW (150hp) paukkua, ajettu enintään 100000km. Myyjänä voi olla liike tai yksityinen.

Yleensähän auton ostaja tietää jo valmiiksi tarkkaan minkä auton haluaa, joten tällä kertaa olikin tavallista isompi työ etsiä vaihtoehtoja. Yleishaku kaikista merkeistä tulee olla aika tarkkaan rajattu että saa tarpeeksi suppean valikoiman. Koska yllämainitut kriteerit eivät riittäneet (liian monta tuhatta vastausta, mobile.de ei suostu näyttämään yli 1000 vastauksen hakuja), lisäsin vielä hakuun että 2- tai 3-ovinen kori ja ESP (luistonesto) pitää olla. Nyt aloinkin saamaan vastauksia. Noillakin kriteereillä on autoja tarjolla vaikka kuinka, Saksassahan myydään vuosittain jotain 3 miljoonaa uutta autoa (jollen väärin muista) joten käytettyjäkin tulee markkinoille varsin mukava määrä.

Jätin listalta pois jotkut Fiatit ja Corollat yms, tavisautot jotka eivät sinua olisi kiinnostaneet, Peugeotin 406:en jonka hinta oli lähes sama Saksassa ja Suomessa ilmankin veroja sekä selkeät huijausyritykset (esim se 300hv TT Coupe maksaa paljon yli 20 rahaa Saksassakin, noita tavallisempia TT Coupeja saa kyllä järkihinnoin) sekä kolaroidut autot joita aina tungetaan virheellisesti tuonne ehjien osastoille ja taas saa joku essonbaarijuttua kuinka Saksassa maksaa 2002 mallinen M3 Bemari vain kymppitonnin. No niin kyllä maksaakin mutta siinä rekan alle jääneessä hylyssä ei ole ehjää kuin toinen takavalo :-D

Näin sen verran ylimääräistä vaivaa että kävin läpi viimeisimpien kuukausien maahantuoduille autoille langetettuja veroja ja se nyt vaan näyttää edelleen olevan niin että jopa 3000 euroa jää voitolle Suomesta ostamiseen verratessa, noutokeikan kuluineen (500-800e) sekä veroineen ja rekisteröintikuluineen. Edellyttää tietysti edelleen että katsoo mistä ostaa ja miten saa pienimmät mahdolliset verot. Paikan päällä pystyy myös
tinkaamaan jota en ole näihin pyyntihintoihin ottanut ollenkaan huomioon. Tinkaaminen riippuu paikasta, jossakin ei ehkä lähde kuin satasia pois. Ani harvoin hinnasta mitenkään tonnitolkulla pois lähtee jollei siinä sitten ole jostakin syystä ollut törkeästi ilmaa - ja sellaista autoa harvemmin tulee lähdettyä edes katsomaan. Usein autot on jo valmiiksi hinnoiteltu sangen kilpailukykyisesti ja jos myyjä sekä ostaja molemmat tietävät että auto on halvempi kuin keskiverto samanlainen, tällöin myyjä voi jopa suuttua tinkaamisesta – mikä ei ole ikinä minua estänyt tinkimästä joka tapauksessa :-) Jos ei muuta pysty tiputtamaan niin hommatkoon sitten vaikka siirtokilvet kaupan päälle.

Yleensä Saksan autoissa on hiton hyvä varustelu (noista suomalaisista verrokeista en
edes tiedä oliko kaikissa edes ilmastointi tai ESP) ja keskivertosaksalaiset tunnetusti pesevät, jynssäävät ja kiillottavat autojaan hysteerisesti eli jollei ole turkkilaisilla ollut niin kunto on monasti sangen moitteeton ja usein kyllä silloinkin. Poikkeus vahvistaa säännön mutta kyllä säntillinen huolenpito on minun nähdäkseni suurin syy saksalaisten autojen vähäiseen ruostekertymään, uskoisin että puunaaminen vaikuttaa asiaan jopa enemmän kuin Saksan merkittävästi lyhyemmät talvet. Talvesta puhuen: talvirenkaat joudut useimmissa tapauksissa ostamaan seuraavaa talvea varten. Ani harvoin talvirenkaat edes löytyvät saatikka kuuluvat hintaan ja jos renkaat saa niin ne ovat liukkaita saksalaisia kitkoja, nastathan ovat Saksassa laittomat.

Monia noista autoista on varmaan kaupan myös alle 10,000e kun ruvetaan tarkemmn katsomaan Mobilea, tällä kertaa oli alarajana juurikin se 10Ke. Se toki on selvää että Saksan halvinta ei kannata koskaan ostaa ja ajokilometreistä joutuu tinkimään hinnan myötä mutta vaikka halpaa ja hyvää saadakseen pitää ostaa kaksi, edullinen ja hyvä onkin jo usein saatavissa yhdessä ja samassa autossa. Hyvänä esimerkkinä listan viimeinen ”Tämän Henkka ostaisi”.

Eri autot suhtautuvat kilometreihin eri tavalla, joku Alfa tai Peugeot voi olla aivan piipussa esim. 220th kilometrin kohdalla siinä missä Mersu tai BMW voi olla vasta nippa nappa sisään ajettu. Joissakin autoissa on tiettyjä "lastentauteja" tai tyyppivikoja, tyypillisiä ruostekohtia tms ja kunhan tiedät minkä vehkeen haluat, alamme opiskelemaan internetin keskustelupalstoja kyseisen merkin/mallin saloihin tutustuaksemme. Koska laadukas moderni auto voi olla 40tkm ja 80tkm ajettuna lähes identtinen tunnoltaan - ajotapakin on toki vaikuttanut paljon auton kulumiseen - ei pelkkä koeajo vielä kerro paljon mitään autosta, kyllä se on tarpeen tietää mitä vikaa on etsimässä ja mistä, ja olla taskulamppu ja ruuvimeisseli taskussa sitä varten. Koeajolla toki huomaa onko autolla ajettu oikeasti 40tkm vai jo 240tkm – mittarinruuvaus ei ole Saksassa ollenkaan niin yleistä kuin suomalaiset merkkiliikkeet haluaisivat antaa ymmärtää, mutta tarkkana toki kannattaa olla.

Tossa alla nyt noita esimerkkejä ja hintahaitareita.
Saksan hinnat on mobile.de 10-15K välin haulla joka tietysti selittää miksi joka auton hinnat asettuu siihen väliin, halvempia ja kalliimpia löytyy takuulla joka vehkeestä jos lähtee etsimään. Usein ajokilometrit ja varustelukin vaikuttavat yllättävän vähän hintaan.
Suomen hinnat on Nettiautosta sikäli kun löytyy edes jotakin sinne päin. Monia haluttuja autoja ei löydy ollenkaan sillä koneella tai varustelulla kuin saksalaisia eli nämä nyt on sinne päin.
Verot kaivoin Tullin toteutuneista veroista loppuvuodesta 2005 (syys-loka-marras) mikäli vastaavia oli tuotu. Pitää huomioida että vuosimalli vaikuttaa veroihin paljon ja ajokilometrit ratkaisevasti. Eli montaa näistä autoista voisi esim. 2-3 vuotta vanhempana ja alle satasen sijasta alle 150,000 ajettuna tuoda maahan merkittävästi pienemmällä verolla. Samoin vero 15tkm ajetulla ja 75tkm ajetulla on aivan erilainen, nämä alla olevat antavat hiukan yleiskuvaa keskimääräisistä hinnoista ja veroista.


Alfa 147 2.0 Twin Spark
- Eivät liene vieläkään mitään luotettavuuden perikuvia. Alfistien mukaan
sporttisempaa autoa saa hakea, olen kyllä sen verran skeptinen italianrassien suhten että epäilen kyllä ettei sporttisempaa tarvitse hakea kauaa :-D Suomen hinnat aika matalia, kannattaako tuodakaan?
HITA SUOMESSA: 17-27,000e
HINTA SAKSASSA: 11-15,000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: AR 166 -mallista on mennyt runsas 7000, tätä ei viime
kuukausina ole tuotu yhtään. Pitää laskea tapauskohtaisesti tai tehdä lisäselvitys jos haluat Alfan allesi.

Audi A3 1.8 Turbo
- Valitettavan tavallinen auto nykyään. Pitäisi kyllä olla toimivaa
tekniikkaa ja näin päin pois. Huomaathan että Saksasta saa jopa
”quattro”-nelivedolla ja nahkasisustallakin tähän hintaan. Onkohan Saksalaisissa usein lastu vaiko tehtaalla kahta eri turbomallia, näitä kun on kahdella eri teholla myynnissä? Näyttää olevan varsin kannattava ostos Suomen hintatasoon nähden koska pienet verot.
HINTA SUOMESSA: ilmastoinnilla 17,500-24,500 ilman nelivetoa
HINTA SAKSASSA: 11-15,000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5000 - 7000, Quattro ei tunnu vaikuttavan asiaan yhtään eli semmoinen kandee tuoda jos Audin ostaa.

Audi TT Coupe 1.8 Turbo
- Häkellyttävän kaunis, urheilullinen ja erikoinen, suomessa peräti
harvinainen. VAG-konsernin pomminvarmaa tekniikkaa. Ei paha valinta
ollenkaan. Saa myös nelivetona (Quattro) hintahaitarin yläpäästä. Muutama
avomallikin tarjolla…. Ja verot sen verran alhaiset että voitolle jää niin että tietää.
HINTA SUOMESSA: 29-46000e, quattroja.kaikki
HINTA SAKSASSA: 15000 +kulut, myös cabrio!!
AUTOVERO JA ALV: n.11,000e

BMW 320Ci (150hv) ,[ tai sitten 323Ci (170hv) tai 325Ci (195hv)]
- Kohtalaisen kaunis Coupe. Tarjontaa Saksassa tosi paljon jonka vuoksi hinnat kohdallaan. Luotettava peli ja erittäin hieno ajettava. Suomessa aivan homokallis eli voitolle jää väkisinkin.
HINTA SUOMESSA: 23-30,000 sedan
HINTA SAKSASSA: 10-15000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 8-10,000e arviolta

BMW 325ti Compact
- Lyhyt ja kevyt kori, iso 192hv kone. Kunnon tehdashotrod siis. Luotettavaa
tekniikkaa, hyvä ajettavuus. Uudemman muotoilun mukaiset valot, näyttää siis paljon uudemmalta kuin nuo Ci –mallit.
HINTA SUOMESSA: 28-30,000e
HINTA SAKSASSA: 12-15000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: paha sanoa tarkkaan, varmaan 5 ja 10 väliltä. Ihan samaa ei
ole tuotu hiljattain. Pitää laskea tullin työkalulla tarkka arvio jos
tommosta havittelet.

BMW Z3 Roadster (tai Coupé jos sattuu löytymään)
- Tämän listan ylivoimaisesti cooleimmasta päästä. Sopii tehtaan mukaan myös
talviautoksi vaikka rättikatto onkin. Tätä olen itsekin harkinnut moneen
otteeseen hankintalistalle. Vanhemmissa (1997 esim) on järkevät viiden
tonnin verotkin. Näköjään jokunen huippuharvinainen Coupé-mallikin tarjolla.
HINTA SUOMESSA: 1,9mopo ei ilmast. 27000e, 2,2 ja 2,8 koneella ei ilmast. 33000,
ilmastoitu 3,2 koneella 38000e
HINTA SAKSASSA: 13-15000+kulut
AUTOVERO JA ALV: noin 10,000. 3 litran koneella mennyt jopa 11-12,000e.

Ford Fiesta ST
- Ei uskoisi miten sporttiseksi Fiesta muuttuu kun pata on 150hv ja tehdas
maalannut shelbyraidat kattoon... Jos haluaa muutaman kuukauden vanhan lähes
korkkaamattoman auton niin näitä saa tosi sopivasti.
HINTA SUOMESSA: 23000 vm 2005
HINTA SAKSASSA: 13-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: Jos 2003 vuoden focuksista menee 4-5000e niin ei tälle
paljoa jää veroa

Ford Focus ST170
- Samaa sporttisuutta astetta isommissa kuorissa, yleensä ilman Shelby-raitoja. Hintaero Saksa/suomi yllättävän pieni vaikkakin suomalaisilla halvimmilla ajettu tosi paljon.
HINTA SUOMESSA: 20-24000
HINTA SAKSASSA: 12-15000e+kulut
AUTOVERO JA ALV: 4-5000 tavallisemmista malleista, tuskin tässä paljoa
päälle.

MB CLK 200 Kompressor (tai 230 Kompressor tai vaikka 320)
- Olen ehkä puolueellinen mitä Mersuihin tulee mutta jos tuolla rahalla kerran saa CLK-coupemersun niin mitä ketun järkeä muita merkkejä on enää harkitakaan? Remmiahdettu "kompressor" vääntää ja kulkee, sekä ajomukavuus että luotettavuus ovat maksimaaliset. Samoin kuin naapurikateuden määrä. Arvokin pysyy tässä autossa aika hyvin. Yllättävää oli että paljon asiallisemman näköinen CLK on ihan samoissa hinnoissa saksanmaalla kuin C Sportcoupe eli ”lasiperä”.
HINTA SUOMESSA: 24-29000,
HINTA SAKSASSA: 13-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 9500-11000. JOs haluat sikana ruutia niin 320-mallista
menee 14000e.

MB C 200 K Sportcoupé
- Sinänsä jos kerran samalla rahalla saa tuon CLK:n niin tämähän on
tavattoman tyhmä ostos. "Lasiperäkupee" ei ole edes ulkonäöltään yhtään meikäläisen
makuun. Toisaalta varustus on varmaan mehevä, noissa voi olla jopa "COMAND" -tehtaan isonäyttöistä integroitua navigaattori/poppikoneyhdistelmää tuohon rahaan.
HINTA SUOMESSA: 24-29000,
HINTA SAKSASSA: 13-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 9500-11000.

Mini Cooper S
- Tosi cool masiina ja kaikki lehdet kehuvat ajo-ominaisuuksia suorastaan mikroautomaisiksi. Näitä löytyi listalta vain 1 eli ei taida olla mikään huippusuosittu malli Saksassa, joka tapauksessa tässä yksilössä onkin sitten kaikki herkut nahkasisustusta
myöten. Muuten huomaathan että se tavallisempi vähemmän tykki Mini on aivan vitusti halvempi niin Saksassa kuin Suomessakin.
HINTA SUOMESSA:24-25000e
HINTA SAKSASSA: 15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: Näitä ei ole viime kuukausina tuotu, jos haluut tällaisen
niin lasketaan tarkka arvio.

Opel Astra Turbo Coupe ja Cabrio
- Opelit ovat vihoviimeisiä paskakasoja jos minulta kysytään. Yhtä kaikki joku turboastra jopa avona voisi olla suht siisti masiina? Hinnat Suomessa ovat 2.2 vaparin koska yhtään turboa ei oolut myynnissä, avoista puhumattakaan. Joka tapauksessa verojen jälkeen saksantuontimasiina on joka tapauksessa maksanut enemmän kuin 2.2 vaparit Suomessa joten en sitten tiedä kannattaakohan lainkaan tämmöisen tuonti.
HINTA SUOMESSA: 12-19000 koskien mopompaa 2.2 vapari coupea ei cabriota.
HINTA SAKSASSA: 10-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5500-6500e ei cabrioita

Saab 9-3 Cabrio
- Luotettavia ja vankkoja autoja. Cabriot saattavat olla jopa Suomessa tehtyjä :-D Järkevä valinta jos ei jostakin syystä Mersu maistu ja onhan se tosi kewliä päästellä suoralinjaisella avoautolla menemään. Saksalaisissa oli monessa näköjään totuttuun tapaan nahkasisustaa sun muuta herkkua valittuna varustelistalta. Niin ja vero on sedaneissa jostakin syystä ihan ilmainen. Cabriolet varmaan hiukan enemmän mutta hyvä kauppa yhtä kaikki.
HINTA SUOMESSA: Ainoa avo mitä löytyi maksaa 30,000e
HINTA SAKSASSA: 11-14,000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 4500-5500 sedanit, cabriolet pitää tarkistaa.

Toyota Celica Sport T23
-mun silmään susiruma tää uus Celica mutta makuasioista ei voine kiistellä. Suomesta löytyy hintsusti noita että vertailupohjaa on vaikea tehdä. Eipä ollut toki saksassakaan kuin yksi näillä kriteereillä tällä hetkellä. 6-lovinen aski!
HINTA SUOMESSA: Vaikea sanoa. Celica T-sport 29500e saattaa olla samakin malli?
HINTA SAKSASSA: Ainut mitä löytyi 12,900 +kulut
AUTOVERO JA ALV: Ainut mitä löytyi 8000e ja se EI ollut t-sport joskin ilmeisesti kone on saman kokoinen = suht sama vero?

Volvo C70 2.0T
- Sangen toimivia naapurimaan valmisteita. Tätä Coupekorista masiinaa ei
juuri voi pappamalliseksikaan haukkua. Jos tällaisen haluaa niin kandee tsekata Ruotsin valikoima myös, Vulvat on sielläkin halpoja tätä nykyä.
HINTA SUOMESSA: 25-30,000e
HINTA SAKSASSA: 14-15,000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 8-10,000e

VW New Beetle 1,8 Turbo tai 2.3 V5
- Ulracool uushippiauto jossa mukavasti paukkua. Flower Power sanan varsinaisesa merkityksessä. Tosi harvinainen näillä leveyksillä, Nettiautosta ei löydy kuin mopommalla koneella eli 2 litran vaparilla, näin ollen vertailupohjaa on aika hintsusti. Saksassa eivät sanottavasti kalliimpia kuin GTI Golfit samalla tekniikalla vaikka Beetle on Suomessa ihan homohintainen auto.
HINTA SUOMESSA: vm 2000 2.0i = 14-16000e, turboista ei tietoa
HINTA SAKSASSA: 11-15,000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5-6000e 1.8Turbolla <- HALPA!

VW Golf GTI 1.8 Turbo 150hv
- GTI Golf loi muinoin kokonaan uuden pienten sporttien luokan ja porskuttaa
vahvasti edelleen. Ergonominen ja luotettava 150 hv pikkusportti. Näitä on Saksassa kohtalaisen paljon ja hinnat aika alhaalla. Hyvä ostos. Näitä saa kyllä suht halvalla Suomestakin.
HINTA SUOMESSA: 16-25000e
HINTA SAKSASSA: 10-14000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5-7000e

VW Golf 2.8 V6 4motion
- Samaa tavaraa nelivedolla ja V6-myllyllä- eli 200 pollea hirnumassa pellin alla...Maukas masiina! Verot aika kovat mutta lienee hintansa väärtti investointi.
HINTA SUOMESSA: 22-26,000e
HINTA SAKSASSA: 11-15000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 6500-10,000e
Kirjeen lopussa oli mobile.de -printit muutamasta mallikappaleesta kutakin sorttia, noita voitte itse hakea Mobilesta tai Autoscout24.de -palvelusta jos mieli tekee. Saksassa on ymmärretty ihan oikein että ei se kate vaan se kierto, joten harva oikeasti edullinen ja asiallinen kärry mätänee viikkotolkulla liikkeessä. Vastaavasti jos joku on ollut jo mielestäni yli vuoden päivät myynnissä, kuten vaikka plyyshisisustainen kullanvärinen 1980 Chevrolet Monte Carlo joka seilaa vähän väliä mehmetin liikkeestä abdullahin liikeeseen löytämättä uutta kotia, hinnan pudotessa muutaman kuukauden välein taas joitakin satasia, tietää jo valmiiksi ettei ole ruusuista mansikkaista helmeä odottamassa jos sen pois hakisi. Tänään se ei näköjään ole mobilessa mutta en ylläty vaikka se taas kuukauden sisään sinne ilmenisi Atatürkin Aütoliikeeseen...

Tämmöstä.

Henkka
"Toivottavasti Ju$$i ostaa CLK:n, Z3sen tai TT Coupen eikä mitään A3sta tai Golffia"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Tämän Henkka ostaisi

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Oikolukiessani tuota tekstiä huomasin että mallikappaleistani viimeiseksi laittamani "Tämän Henkka ostaisi" -auton speksejähän ei näy missään eli laitataan ne nyt vielä tänne jos jotakuta moinen spekulointi kiinnostaa:
Kirje Ju$$ille kirjoitti: MINKÄ HENKKA TOISI ITSELLEEN: 1999 MB CLK 320, musta, anthrasiitinharmaa nappanahkasisustus, automaatti, 179,500km.
- Hiukan enemmän ikää ja tuplaten kilometrejä, tiputtaa veron olemattomiin uudempiin verraten vaikka on isolla koneella (8000e 14000e sijaan).
- Iso kone ja 220hp paukkua, sekä automaattivaihteisto (Mersuun sopii kuin nenä päähän)
- Varustelu täysi, esimerkiksi. nappanahkaa koko ohjaamo, sporttialusta, cruise, sävylasit, parkkitutka, hälytin, ja väittävät että pidetty ku kipeetä pillua.
- Mersussa ei juuri kilometrit tunnu, isossa koneessa etenkään, ja mulle tulee aika vähän ajoa nykyään (15000km/v) niin tolla ajaa vielä 15 vuotta öljynvaihdoilla ja kulutusosilla.
- Tinkaa ton Saksasta tasan kymppiin ja verot on alle 8000 isosta koneesta huolimatta, siis Suomessa kuluineen kaikkineen kilvissä alle 19,000e. Ei paha.

Ilmoituksen tiedot:


Mercedes-Benz CLK 320 Leder-Klima-Navi


EUR 10.900
Data:
second-hand vehicle, 179.500 km
160 kW (218 PS), petrol, Automatic transmission,
Initial registration date: 06/99, MOT technical inspection: 06/06, Emission test: 06/06
Air-Conditioning, metallic, 2/3 Doors
Extras:
ABS, ESP, Park distance control system, Central locking, Cruise control, Immobiliser, Leather interior, Alloy rims, Navigation system, Heated seats, Electric windows
Description:
Vollausstattung, ASR, SERVO, AIRBAG, Mittelarmlehne vorn, Mittelarmlehne hinten, Nebelscheinw., 3. Bremsleuchte, weiße Blinker, COLORGLAS, Regensensor, Lichtsensor, Außentemp.-Anzeige, Kopfstützen hinten, beh. Frontscheibe, beh. Heckscheibe, , Drehzahlmesser, Tempomat, Park Control, ALARM, ZV mit FB, Radio/Cass., Soundsystem, el. Spiegel, Außenspiegel abblendbar, beheizb. Spiegel, Fahrersitz höhenverstellb., Vordersitze höhenverstellb., Sitzhzg. vorn, Polsterung: Leder Nappa, anthrazit, Sportausstg., Breitreifen, Sportfahrwerk, Traktionskontr., SEHR GEPFLEGT
Siniä siis mitä itse toisin jos olisin Ju$$i. Valitettavasti minä vain olen 9000 euroa vajaa tuosta kympistä ja kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa että joutuu ne verotkin joskus maksamaan vaikka miten koittaisi vitkuttaa asiaa. (Mulla on 2200e Harrikan veroista yhä 1500e maksamatta mutta joka kuukausi niitäkin vaan joutuu lyhentämään).

Henkka

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
JouniVi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ke 17.11.2004 14:27
Paikkakunta: Kangasala

Essenin automarket (Autokino) videopätkä

Viesti Kirjoittaja JouniVi »

hei,
tässä ottamaani videota läheltä Esseniä, jossa on yksityisten ja dealereitten autoja myynnissä. Melkein meni koko päivä autoja katsellessa la 25.2.2006.

Autojen hinnat olivat ihan kohtuullisia, mutta romujakin oli myynnissä, esim. 1990 farmari bensa 1400€, mutta ruoste iskenyt pahasti. Mutta varmasti varaosia tuon edestä Suomeen tuotuna.

Ohessa myös kuva paikan sijainnista noin suurinpiirtein.
Pääsylippu maksoi 3€.

http://koti.mbnet.fi/lpkky/kuvia/EssenAutoMarket.avi
http://koti.mbnet.fi/lpkky/kuvia/EssenAutoMarket.jpg
-------

124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
Avatar
tinippa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ti 22.11.2005 22:30
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja tinippa »

menee vähän ot:n puolelle mutta ei tuo saabi kaukana ooppelista ole GM:n vehkeitä molemmat ja ainakin uudemmissa aika pitkälle samoja osia ja moottoreita, ovat pilanneet hyvän auton.

Opel Astra Turbo Coupe ja Cabrio
- Opelit ovat vihoviimeisiä paskakasoja jos minulta kysytään. Yhtä kaikki joku turboastra jopa avona voisi olla suht siisti masiina? Hinnat Suomessa ovat 2.2 vaparin koska yhtään turboa ei oolut myynnissä, avoista puhumattakaan. Joka tapauksessa verojen jälkeen saksantuontimasiina on joka tapauksessa maksanut enemmän kuin 2.2 vaparit Suomessa joten en sitten tiedä kannattaakohan lainkaan tämmöisen tuonti.
HINTA SUOMESSA: 12-19000 koskien mopompaa 2.2 vapari coupea ei cabriota.
HINTA SAKSASSA: 10-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5500-6500e ei cabrioita

Saab 9-3 Cabrio
- Luotettavia ja vankkoja autoja. Cabriot saattavat olla jopa Suomessa tehtyjä Very Happy Järkevä valinta jos ei jostakin syystä Mersu maistu ja onhan se tosi kewliä päästellä suoralinjaisella avoautolla menemään. Saksalaisissa oli monessa näköjään totuttuun tapaan nahkasisustaa sun muuta herkkua valittuna varustelistalta. Niin ja vero on sedaneissa jostakin syystä ihan ilmainen. Cabriolet varmaan hiukan enemmän mutta hyvä kauppa yhtä kaikki.
HINTA SUOMESSA: Ainoa avo mitä löytyi maksaa 30,000e
HINTA SAKSASSA: 11-14,000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 4500-5500 sedanit, cabriolet pitää tarkistaa.
Mercedes-benz 200te
VW passat tdi -03
jawa 250cc -52
Honda CBR 1000f
Avatar
maaenala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Su 09.01.2005 22:36
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja maaenala »

Antti K kirjoitti:Ennakkoon kannattaa valita mitä autoja käy katsomassa mobile ja autoscout on ihan ok paikkoja katsella tarjontaa. Itse olen saanut ostettua sellaiset autot jotka olen jo suomessa valinnut etukäteen. Ennen Saksaan lähtöä teen listan kiinnostavista autoista samalla suunnalla johon matkustan. Ja listassa olevista autoista valitsen paikanpäällä minkä/mitkä ostan. Mukana on ollut myös kavereita, jotka on vasta paikanpäällä ruvenneet katselemaan mitä ostaisi -> menee helpolla turistimatkaksi. :roll:

Totuus mikä pätee joka paikassa muuallakin halpa ja hyvä = 2. Varsinkin tehokkaammat ns. nuorisoautot (bmw 325, turbo calibra, yms) tahtovat olla hinta haarukan halvemmasta päästä aivan romuja.

Kaikkein halvimmalla voi ajaa auton Suomeen jos löytää auton, jossa on Saksan kilvet ja onnistuu puhumaan omistajan jättämään ne siihen Suomeen ajoa varten. Kilvet, rekisteriote ja 30eur pitää lähettää suomessa Saksan Suomen konsulaattiin (PL5 00340 Helsinki) , jossa auton saa poistettua Saksan rekisteristä. Muutoin Saksan liikennevirasto etsintäkuuluttaa auton ja vanhaa vakuutusta ei saa poikki. Konsulaatista saa pyynnöstä takaisin mitätöidyn rekisteriotteen, joka on hyvä olla suomalaisessa katsastuksessa mukana.

Saksassa jos ostaa kilvettömän auton (autoliikkeissä suurin osa) kannattaa ottaa huomioon, että rekisteröinti ei onnistu viikonloppuisin ja keskiviikkoisin. Muinakin päivinä vain rajoitetun ajan -> byrokratian luvattu maa.
Kannattaa pyytää kilpienhaku reissulle myyjä mukaan (ainakin ekalle kerralle). Tai vaihtoehtoisesti antaa liikkeen hoitaa kilvet.

Huom. Ns. 2viikon kilvet (punainen pää), jossa on päivämäärä (n.170eur) saa ajaa Ruotsin läpi Suomeen, mutta keltapäisillä (n.100eur) vain Saksassa.

Hauskaa on, että 2viikon kilvillä on vakuutus voimassa kaikissa EU-maissa, mutta täällä pikku-venäjällä ei saa Suomalainen ajaa moisella autolla. Jokun muun EU-maan kansalainen kyllä saisi. :evil:
Mitä minä olen nähnyt niin kaikki autot liikkeessä on ilman kilpiä ja myydään näin.
Joltain paikkakunnilta saa kilpiä joka arkipäivä ja jopa lauantaina.Tosin arkipäivinä on ihmeellisiä aukioloaikoja,esim 8-12 tai joku päivä 12-18 jne..
T:Mika
-Mika-
W124,230 TE -90--ex...
290 TD kombi -97--ex...
C180 -97--ex...
Opel Manta -82
Jeep Wagoneer -77
Toyota Corolla -71, museoauto.....yms
exät 600 SE -92,C220 D -94
190 2,5 16V,CE230,123 300D......
Avatar
maaenala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Su 09.01.2005 22:36
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Re: Väliaikatietoja

Viesti Kirjoittaja maaenala »

Henri Junkkala kirjoitti:AnttiK:n mukana reissuun tuota Harrikkaa hakemaan lähtevänä todettakoon että kuten tämän sortin reissuissa aina, on meilläkin mennyt jo tusina asiaa vituiksi vaikkei olla vielä edes maasta lähdetty.

Tultiin varanneeksi kokolailla ennakkoon lentoliput. Eikä huomattu että pääsiäisviikko ja katsastuskonttorit heikosti auki (kiinni pe ja ma). Lisäksi puoli-ilmaiset ryanairin liput (68€) saisi tällä viikolla 24€ samalle lennolle... Toisaalta jollei olisi varattu ajoissa niin meidän tuurillamme olisi jääty koko poppoo suomen kamaralle.

Auto joka piti saada kilvissä kentälle vastaan oli myyty varausfaksista huolimatta, samoin kuin toinen faksilla varattu (ei paljoa faksivaraus paina mehmetillä ja mustafalla). Varasuunnitelma-autoistakin moni oli mennyt jo. "Es ist veg, schon gekauft." Voi prkl.

Näinpä siellä käy,se on lyötävä rahat tiskiin ennen auto ei ole kenenkään.Montas kertaa olet jääny ite odottelemaan ostajaa kun joku sanoo et kyl mä tulen joojoo joskus kahden viikon päästä?
Olen minäkin ostanu auton kun kauppias on näyttäny faxia et täs on varaus ja prkele se on mun tossa rahat ja saanu viel halvemmalla mitä faxissa sovittu hinta.
Antti vuokrasi meille summissa sikahalvan auton joka osoittautui VW Lupoksi - Poloakin pienempi koirankoppi jota ei edes tuoda Suomeen :-D Mahtaa olla näky kun sullotaan meitä isoja poikia 4 kerrallaan Lupoon ja viiletetään autobahnia ees taas juuri sen verran kuin sellaisesta kopperosta irtoaa...

Kuin sokerina sopassa Saksaan on luvattu 10 asteen "lämpöä" ja jatkuvaa vesisadetta koko saatanan viikoksi. Eli meikku pääsee pärräämään sitten harrikalla kaatosateessa noin 800 km Saksan halki. Jipiijaijei... Hyvä kun mahtui kassi kiinni kun pakkasin niin paljon lämmintä vaatetta vesikelin ajoasun alle tungettavaksi....

Lähtö on edessä parinkymmenen tunnin päästä, vielä pitäisi käydä töissä kääntymässä, tulostella halpojen hotellien osoitteita ja ajoreittejä, pakata muutama viimeinen tilpehööri ja niin päin pois. Kiirus tulee. Taidan vetäytyä yöpuulle.

HEnkka
"Ja kypärä ON käsimatkatavara. Ainakaan rahtimiehistön pahoinpideltäväksi en sitä anna"

viikon linkit:

www.mobile.de HUOM ku nvalitset vaikka "pkw suchen", vaihda urlin viimeinen 1 numeroksi 2 niin se on englanninkielinen

babelfish.altavista.fi käännä saksankieli siansaksaksi joka muistuttaa etäisesti englantia

www.viamichelin.com aivan jumalattoman asiallinen kartta- ja reittisivusto. Postinumeroilla ja katuosoitteilla tarkat ohjeet!

H
nniemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 25.07.2005 11:05
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja nniemi »

Kaksi tarinaa autonhausta.

Tarina yksi: Kun (melkein) mikään ei onnistu

Kuluvan vuoden helmikuussa päätimme kaverin (AnttiV) kanssa lähteä Saksanmaalle autonhakumatkalle. Haun kohteina olisi kaksi kappaletta S124 300 TDT mallisia autoja, joita Mobilen ja Autoscoutin välityksellä katseltiin jonkin aikaa ennen matkaan lähtöä. Hätävaravaihtoehtona oli Antille MGF tai Alfa Spider. Lopulta päädyimme kahteen Bremenissä sijainneeseen yksilöön, jotka myyjän mukaan olivat loistokunnossa sekä teknisesti että optisesti.

Kaiken PITI olla selvää kun lähdimme matkaan keskiviikkona 22.2.,lentoliput ja vuokra-auto varattuna jne. Jo lentokentälle päästyämme kävi selväksi, että koko matka olisi pitänyt peruuttaa; viksuina miehinä olimme sitten varanneet halvat lentoliput keskiviikolle 22.3., no kuukausi on pitkä aika odottaa lentokentällä, joten ostimme kentältä halvat (350 euroa per lurjus) liput Hampuriin, samaan koneeseen, johon alunperin piti päästä 80 eurolla :roll:

Koneen laskeuduttua lähdimme kyselemään vuokra-autoa Hampurin kentältä. Kaikki vuokraamot kierrettyämme saimme viimeiseltä luukulta auton, joka oli tämän vuokraamon viimeinen vapaa auto, eli myös koko lentokentän viimeinen vapaa vuokra-auto. Tässä kohtaa alkoi vähän usko palailla, auto oli nimittäin S203 korinen 220cdi automaatti, ainakin olisi kohtuullisen mukavaa kyytiä tiedossa.

Auton saatuamme lähdimme navigaattorin avustamana kohti Bremeniä, jossa onni loppui lopullisesti. Turkkilaisen hyviksi kuvailemat autot osoittautuivat nätisti sanottuna scheisseksi. Nyrkin kokoisia lommoja,spray- ja pohjamaalipaikkauksia, puskureista puuttui paloja jne. Emme sitten lähteneet edes koeajolle. Autojen osoittauduttua "hieman luvattua heikommiksi" ajattelimme ottaa pienen tuumailubreikin paikallisessa nettikahvilassa ja katsella muutaman lisävaihtoehdon. No, kyllä niitä jokunen löytyikin, mutta kaikki ympäri Saksaa. Parhaimmalta vaikuttanut vaihtoehto oli jossain Kölnin alapuolella, seuraavat Berliinissä jne.

Tässä vaiheessa päätimme keskittää hakemisen lähinnä noihin edellämainittuihin pikkusportteihin ja yhteen mersuun. Lähdimme siis kohti tuota Kölnin alueella sijaitsevaa parempaa yksilöä. Sopivasti matkan varrella sijaitsi yksi MGF, jota päätimme vilkaista ensin.

MGF oli sinänsä ihan nätti yksilö, ei juurikaan vikoja. Antti päättikin tuosta jättää tarjouksen, jonka jälkeen jatkoimme matkaa kohti sitä Kölnin alapuolella sijaitsevaa loistoyksilöä. Pääsimme perille siinä seitsemän aikoihin illalla, "autoliike" oli kuitenkin vielä auki, joten pääsimme tuota helmeä, E300 TDT vm. -93, katselemaan. Kaikki näytti hyvältä, ei isompia vikoja suhteellisen ruosteeton ja siisti yksilö. Varusteetkin olivat kohdallaan, sporttialusta, ilmastointi, sähköpeilit, nahat, sähkölasit ja- penkit. Tämän minä haluan totesin Antille. No, ei muuta kuin tinkaamaan ja kyselemään kilpien perään. (Tästä kohtaa alkaa sitten lopullisesti kaikki menemään päin sitä itseänsä) Kävi ilmi, että kyseisessä Saksan maakunnassa olisi seuraavana päivänä yleinen vapaapäivä ja kilpiä ei saisi mistään. Kiva juttu. Meillä ei onneksi ole mikään kiire, kun piti olla lauantaiaamuna takaisin Suomessa. No, kaupat oli jätettävä sikseen.

Koska molemmista meistä on hauskaa ajella ympäri Saksaa päätimme ajaa seuraavaksi aamuksi Berliiniin, jossa oli yksi asiallisen oloinen auto tarjolla. Nukuimme yön aikana pari tuntia mersun mukavilla penkeillä ja olimme aamulla perillä. Auto oli periaatteessa ihan siisti, mutta ei kuitenkaan ihan sellainen mitä olisin halunnut, varusteet olivat nimittäin aika heikot, luvattua ilmastointia ei löytynyt jne.

Tässä vaiheessa reissua alkoi tulemaan mieleen mitä erikoisempia autovaihtoehtoja, sottelimme jopa Suomeen muutamalle tutulle, jotka olivat kehuneet olevansa hankkimassa autoa. Lopulta tuloksena oli se, että lähdimme takaisin kohti Hampuria tarkoituksena katsastaa matkalla muutama vaihtoehto mallia Ford Mondeo ST200 ja perillä vielä muutama mersu. Yksi Mondeo tuli katsastettua matkalla, kaikki näytti jälleen hyvältä siihen asti kun ruvettiin kyselemään kilpien perään. "Joo paperit on pankissa ja saan ne vasta ensi viikolla", Ei Ju*****ta ei tää voi mennä näin!

No, matka jatkui Hampuriin, kateltiin muutama karseessa kunnossa ollut laitos. Umpiruosteisia, ovissa melkein pellin läpi olevia naarmuja jne. No tästä tuli kallis opintomatka, päätettiin lähteä lentokoneella kotiin. Eipäs tuo ollutkaan niin helppoa, miltään firmalta ei saatu lentolippuja, eli lähtö siirtyi joka tapauksessa perjantain puolelle.

Tässä vaiheessa kun molemmilla alkoi olemaan metrinen k**** otsassa eikä kotiinkaan päässyt päätettiin ajella vielä takaisin hakemaan se Kölnin alapuolella ollut helmi, eli tämä:

Kuva

Välissä nukuttiin yö jossain neljänkympin hotellissa Kölnin liepeillä ja aamulla tehtiin kaupat. Kaikki sujui mukavasti ja auto on edelleen kuin unelma. Ei varmaan olisi kannattanut jäädä alunperin törpöttelemään samaan paikkaan yhdeksi päiväksi! Ei tietenkään, mieluummin sitä ajaa ympäri Saksaa vuorokaudet ympäriinsa. Oli kuulemma autovuokraamon tyttö ollut ihmeissään kun Antti palautti auton, kaksi vuorokautta ja 2500 kilometriä.

Kun kaupat oli tehty lähdimme kohti Rostockia tarkoituksena katsastaa vielä yksi mondeo, ja lähteä superfastilla kotia kohti. Mondeo löytyi oli halpa ja hyvä. Keltapäiset kilvet saatiin sovittua lauantai aamuksi ja kaikki oli hyvin. Vaan eipäs ollutkaan. Lauantai iltana ei sitten saanutkaan enää lippuja superfastille ja sunnuntai aamun lähtö oli sitten jo todellakin myöhässä alkuperäisestä aikataulusta. Eikä keltapäisillä kilvillä uskaltanut lähteä Ranskaan ja Ruotsiin.

Tämä tiesi sitä, että lähdimme tuli hännän alla kohti Tukholmaa. Satamaan päästyämme totesimme että hyvin ehdittiin. Jäi vielä vartti aikaa ajettuamme koko yön!

Reissun saldo:
E300TDT (johon olen kohtuullisen tyytyväinen)
4300 kilometriä
Kolme kaljaa koko reissun aikana
Pari ylimääräistä lentolippua, jkoihin palaan myöhemmin.

-Niko
C270T CDI Avantgarde '02, 911 Carrera '84
Ex:S124 E300 TDT '93
park
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 05.08.2004 14:45
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja park »

Juuri tälläisten tapauksia ennaltaehkäisyyn kannattaisi olla yhteydessä johinkin autonvälittäjään Suomessa tai sitten paikanpäällä, niin säästyy paljon aikaa ja rahaa.

Mutta toki kokemusta karttuu ja varmasti seuraavalla reissulla osaa ennaltaehkäistä jo monta asiaa.

tsemppiä.
Avatar
Arto N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: Ti 01.06.2004 14:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Arto N »

park kirjoitti:Juuri tälläisten tapauksia ennaltaehkäisyyn kannattaisi olla yhteydessä johinkin autonvälittäjään Suomessa tai sitten paikanpäällä, niin säästyy paljon aikaa ja rahaa.

Mutta toki kokemusta karttuu ja varmasti seuraavalla reissulla osaa ennaltaehkäistä jo monta asiaa.

tsemppiä.
Ja tämähän on sitä ekstremeä :lol:
Mukavia reissuja sitten jälkeenpäin.
Kyllä härmäläinen pärjää missä vaan ja miten vaan 8)
<-- Tämä projekti ensin
W124 250 TD -92
Ex w123 240 D -80
nniemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 25.07.2005 11:05
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja nniemi »

Arto N kirjoitti:
park kirjoitti:Juuri tälläisten tapauksia ennaltaehkäisyyn kannattaisi olla yhteydessä johinkin autonvälittäjään Suomessa tai sitten paikanpäällä, niin säästyy paljon aikaa ja rahaa.

Mutta toki kokemusta karttuu ja varmasti seuraavalla reissulla osaa ennaltaehkäistä jo monta asiaa.

tsemppiä.
Ja tämähän on sitä ekstremeä :lol:
Mukavia reissuja sitten jälkeenpäin.
Kyllä härmäläinen pärjää missä vaan ja miten vaan 8)
No jaa, tokkopa sitä rahaa niin hirveästi tuossa olisi autonvälittäjän palveluksia käyttämällä säästänyt. Tuskin noi lentolippuvarauksissa tehdyt munaukset kuitenkaan välittäjän avulla olisi jääneet tekemättä. Rahaa ei oikeen kulu kovin paljoa, kun syö juo ja nukkuu autossa :roll: Aikaa olisi saattanut säästyä jonkunverran..

Laitetaan nyt sitten niiden toistenkin lentolippujen kohtalo jatkoksi..

Eli lähtö oli sitten keskiviikko maaliskuun 21. kun kerran halvat liput tuli jo ostettua. Kone laskeutui Hampuriin noin kahdeksalta, vuokra-auto saatiin varttia yli ja sen jälkeen ajoa n. 250 km. Perillä Göettingenissä noin yhdeltätoista. Auto oli tismalleen puheiden mukainen, joten kaupat tehtiin. Reissun ainoa ongelma oli kilpien saannissa, paikalliset katsastusmiehet olivat lakossa, mutta sekin ratkesi jo ennen kolmea paikallista aikaa ajamalla takaisin Hampurin liepeille.

Edellisestä reissusta viisastuneena päätimme tulla Suomeen vasta perjantai aamuna Tukholmasta lähtevällä laivalla , joten jäi hiukan aikaa korjailla tuota edellisen reissun oluenkulutusta.

Reissun saldo:
C250TDT

http://i60.photobucket.com/albums/h1/te ... G_2794.jpg
http://i60.photobucket.com/albums/h1/tenava/rekpois.jpg

kori kaljaa
1500 km

-Niko
C270T CDI Avantgarde '02, 911 Carrera '84
Ex:S124 E300 TDT '93
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

Juu eli jatkoa tohon Nikon juttuun.

Kaikki alkoi n vuosi sitten, kun menin myymään vanhan autoni myös eräälle foorumilaiselle. Tarkoitus oli ensin pitää itselläni pelkkää pakua, mutta aika pian alkoi kumminkin polttelee ajatus hyvin varustellusta S202 korisesta 250 turbosta. Kriteereinä oli silloin ilmastointi, kattoluukku, 5-vaihteinen automaatti ja ehkä nahat.

2-3 kuukautta lähes päivittäin tuli Mobilen ja Autoscoutin tarjonnat kateltua, mutta aina oli ns jotain, mikä ei oikein mellyttänyt. No sitten alkoi ajatus hiipumaan ja itselleen todistelu, että paku (ja sekin vielä VW Caravelle) riittää mun ajoihin. No alkutalvesta, kun Niko alkoi itselleen havittelee S124 300 TDT:tä, alkoi mullakin ajatus taas kääntyä siihen, että Mersu on saatava ja eikun Nikon kanssa Saksaan. No tulos oli tuolla ylhäällä, eli Nikolle aikas maukas E 300 TDT ja mulle, niin mulle pirusti pienessä ajassa kilsoja autobaanalla.

Pikku lentolippu bolemiikin :oops: :oops: jälkeen, oli meilla yhdet ylimääräiset liput ja kuinka ollakkaan n viikkoa ennen reissua, tuli nettiin tumma C250 TDT kohtuu hyvillä varusteilla ja kohtuu kilometreillä, joten ei muuta kuin soitto Gyntherille autosta kyselee ja VIN-koodia anelee. Gyntheri kertoili autosta, lähetteli pikkuisen parempia kuvia ja antoi VIN-koodin. Kuvia tutkittuani ja venäläisten sivuilta todettuani, että autossa oli optioita yli 30 riviä, pikku neuvonpito hallituksen kanssa, joka näytti vihreää valoa, soitto uusiksi Gyntherille ja sanoin tulevani hakee auton n viikon kuluttua, jos luvatun kaltainen. Homma toimi ja Gyntheri jo tuolloin ilmoitti heidän alueensa lakosta, mutta sanoi, että yrittää hoitaa mahdolliset kilvet.

No kaikki oli niinkuin oli luvattu ja pikkuisen Extraa, niin kaupat syntyi suht nopeasti.

Mutta sen olen tässä muutamien autojen kanssa todennut, mitä tuolta olen itselleni ja kavereilleni tunut (todellakin, he ovat vieläkin auton hakujenkin jälkeen kavereitani :wink: ) , on se että kuinka hyvin teetkin kotiläksysi, on harvoin tapauksia, mitkä sujuvat kuin tanssi. Jos hakukriteerit ovat rankat (kuten oli mulla) varaudu pitkään etsimiseen (mulla n puoli vuotta), mutta kyllä siitä sitten nautiskeleekin.

Sitten ihan yleiseksi vinkiksi, me otettiin tällä jälkimmäisellä matkalla vuokra-autosta omavastuun poisto, maksoi 14€ Aviksella ja jossain vaiheessa baanalla kuului erittäin kova napsahdus. Autoa palautettaessa, ei kumpikaan meistä tilannetta muistanut, eikä tarkastaja sitä huomannut kuin vasta parin tunnin päästä, jolloin hän soitti meille ja pyysi meidän menemään lähimpään pisteeseen tekemään vahinkoilmoituksen. Voin vain kuvitella mitä se olisi maksanut, jos omavastuu ko tilanteessa olisi ollut se normaali 950€. Äkkiä sille saadaan se tuhatlappunen vaihto hinnaksi.

No mutta todellakin, auto ollut juuri sellainen kuin sen oletin olevan ja hallitukselta on tullut lievääkin suurempi ilmoitus, että se ei ole ihan heti myynti listalla.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Henkkaw202
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 06.10.2006 13:21
Paikkakunta: Porvoo

W202 c200 cdi aut.

Viesti Kirjoittaja Henkkaw202 »

Ostin lokakuun alussa omasta mielestäni todellisen helmen parin kuukauden mersun etsimisen jälkeen. W202 C200 cdi vm-2000, automaatti vaihteet. ilmastointi, sähk. kattoluukku ym..

Ostin auton n. 70 v. suomalaiselta mieheltä, joka oli asunut yli kuusi vuotta espanjassa ja ostanut sieltä 2003 nykyisen autoni. Hän oli tuonut sen viime syksynä suomeen ja ruostesuojauttanut yli 1000 € edestä samalla (uudet sisälokauoujat, kuraläpät ym..). Viime kesänä autoon on tehty 1700 € suutinremontti. Autossa mukana viime syksynä ostetut talvirenkaat uusilla peltivanteilla ja mersun pölykapseleilla. Ei yhtään ruostetta missään korissa tai kiveniskemiä. Jarrusatulat ja alustan tukivarretkin ruosteettomia!

Autolla ajettu 195 tkm ja huollettu hyvin. Kyllä on ilo liittyä tähtiklubiin tällaisella autolla ja aika edullisesti...

Maksoin 16500€
juuso11
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 09.10.2006 14:06

Hain auton Saksasta, nyt tarttis jotain tietoa.

Viesti Kirjoittaja juuso11 »

Hei, olen uusi käytetyn C200CDI:n omistaja. .Kyseisen auton ostin Saksasta viime viikolla.
Kysyisin että minkä kokoinen termostaattia suosittelette kyseiseen malliin jotta sillä olisi lämmin ajella? (Tietenkään en huomannut ostaessa kysyä.)Mitä muuta pitäisi ehdottomasti tehdä? Saksassa tekivät "Inspektion" eli vaihtoivat öljyn ja tarkastivat että kaikki on ok Suomeen ajoa varten.
Lensimme halpalennolla Lontoon kautta Lyypekkiin. Yö tuli vietettyä makuupussissa lentoasemalla. Suosittelen tuota, ei tarvitse turhaan värkätä hotellien kanssa. Matka menikin kaikin puolin hyvin. Ajoimme Lyypekistä Ruotsin kautta eli noin 1500 km kotiin.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2735
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tervetuloa forumille Juuso! Termostaatti varmaan löytyy sopiva varmimmin mb-merkkiliikkestä, kl-varaosista tai Merteilistä.
W213 220d +W203 320 4matic, W201 1.8e
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onkos kellään kokemusta autohoffin palveluista ?

http://www.autohof.fi/


tai ylipäätään hyvistä tuontifirmoista...

mitäs noista palveluista saa yleensä maksaa, autohoffilla oli himpun alle 2te (auto suomessa, tullattuna ja rekisterissä).
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

epk kirjoitti:onkos kellään kokemusta autohoffin palveluista ?

http://www.autohof.fi/

tai ylipäätään hyvistä tuontifirmoista...

mitäs noista palveluista saa yleensä maksaa, autohoffilla oli himpun alle 2te (auto suomessa, tullattuna ja rekisterissä).
Autohoffilla näköjään kuljetuspalvelua alkaen 500,- euroa. Olen just laskeskelemassa kannattaisko lähteä hakemaan itse yhtä autoa, vai ottaisiko kuljetuksen joltain firmalta. Auton omistaja ajaisi sen satamaan, mutta veloittaa 200 euroa, Finnlines ottaa kuulemma rahdista 400...500. Mutta, säästäisin Saksan pään rekisteröintimaksuissa.

Hollannnissa Zwanenburgista lähtee joskus lavetteja ja perävaunuja Lappeenrantaan; henkilöauto sellaisessa kustantaa noin 300, kuulemma. Ja taas säästäisi niissä rekisteröintimaksuissa. Mutta, saattaa kestää parikin kuukautta ennen kuin onnistuisi ja pitäisihän se auto sinne Hollantiinkin ensin saada.

Laskin kun toin lantikan huhtikuussa, niin bensat, lautat ja yksi hotelliyö kustansi vajaat 700 euroa. Siihen päälle tuolloin tuli vielä vuokra-auto kulut ja tällä kertaa pitäisi itse kustantaa lentolippukin. Kun tähän päälle laskee vielä rekisteröinnin Saksassa niin se tonni onkin jo reilusti täynnä.

Yritän varmaan saada auton jotenkin Suomeen, ei kannata itse lähteä varta vasten hakemaan, autohan on jo koeajettu toki eli ei sikaa säkissä tässä olla ostamassa.

Tällainen firmakin rahtaa autoja Suomeen: http://www.jepjep.fi . Pitääpä kysellä.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12672
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

niinpä, jos kaksin lähtee matkaan ja itse tuo laivalla takas + rekisteröinnit suomessa niin tulee siitäkin jo ~1500 euroa. 500 egee ei mielestäni paha hinta että joku etsii sun puolesta vehkeen ja tekee kaiken työn...

vaiko ?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

epk kirjoitti:niinpä, jos kaksin lähtee matkaan ja itse tuo laivalla takas + rekisteröinnit suomessa niin tulee siitäkin jo ~1500 euroa. 500 egee ei mielestäni paha hinta että joku etsii sun puolesta vehkeen ja tekee kaiken työn...

vaiko ?
Juu, itse etsin juuri nyt vain kuljetusta. Löysinkin Finnlinesin hinnaston:

http://www.finnlines.fi/asp/system/empt ... =0&C=23553

Eli 500SE menee juuri tuohon alle 5 metrin mittaan, SELlistä pitääkin pulittaa satku enemmin. Lisäksi tulee tuon 220 päälle satamamaksuja 120 euroa eli yhteensä 340 euroa. Taitaa olla että alv tulee vielä ja vissiin joku polttoainemaksu. Mitenhän Helsingissä satamassa, mistä noudan sitten auton? Saattahan olla että voipi osua nimimerkki raul ajamaan autoani ulos laivasta, jos olen oikein ammattinsa ymmärtänyt.

Auton omistaja siis lupasi ajaa sen Traaveen, hän veloittaa siitä 200 euroa. Eli tällainen olisi halvin vaihtoehto sitten, eikä tarvi polttaa omaa aikaa muuta kun käydä Helsingissä hakemassa auto pois.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

500SE

Viesti Kirjoittaja karra »

Tämmöinen olisi odottamassa saksanmaalla. Tiistaina pitäisi päättää että otanko. Saakeli kun olisi tuota rahaa hiukka ylimääräisenä, mutta kun se raha seisoo tuolla tallissa neljän 235/70 R 16 kumipyörän varassa :( .


Kuva

Huom: ei oikeaa sivupeiliä, veivi-ikkunat mutta ABS, airbag, ilmastointi ja luistonesto löytyy.

Kuva

Aivan uudet Pirellit alla :D .

Kuva
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
kossu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: Ma 01.05.2006 00:03
Paikkakunta: +- 0

Hupanen / Varottava esimerkki välitäjästä.

Viesti Kirjoittaja kossu »

Eli tuttava innostui vähänaikaa sitten Saksasta autoa hommaamaan. Aikansa kun välittäjiä jututti, niin sattuipa sopiva sitten kohdille. Vanhempi herrasmies pks suunnalta.

Oli menossa Saksaan, ja lupasi käydä ensin myös ko auton vilkasemassa, minkä tämä ite oli ettinyt ja myyjänkanssa asiat jo sopinutkin kuntoon. Auto ili sitten myös näiden tietojen perusteella lupaustenmukainen. Ja tämä auto oli ihan samallasuunnalla kuin herrasmiehen matka muutenkin, itse oli niin kertonut.

No, kaveri ja toinenkin kaverinsa sitten parinviikonpäästä sinne matkaan, ja samainen herrasmies taas noutamaan muutamaa autoa, mitkä tilattu Suomeen hänen kauttaan. Muutama kuski hänellä mukana , kun ajamalla autot sieltä kuskaa satamaan hän. Siinävaiheessa oli sovittu myös sitten korvauksesta mitä tämä vanhempi herrasmies haluaa siitä kun kävi katsomassa ja varmistamassa autonkunnon . Hinnaksi sovittu että kun tätä ko autoa tullaan hakemaan, niin on kuski mukana myös toiseenautoon ajamaan sen sitten Suomeenasti siis kaverini hommaamana. Eli palvelus palveluksesta periaatteella, koska tosiaan katsomisesta ei ollut ollut kuluja , ainoastaan vähäistä vaivan-näköä.

Kaveri teki autosta kaupat, asia ok siinämielessä.Ite ajoi sitten omansa , ja oli tosiaan mukana myös toiseenautoon kuljettaja valmiina ajamaan jonkin auton Suomeen. Näin sitten tehtiinkin , ja asiat kunnossa siihenasti.

Suomessa tuttava sitten katsastamaan tuontiautoaan , jolloinka katastuskonttorilla homma keskeytyi siihen yhdenmukaisuus vai vaatimustenmukaisuus todistukseen, ei ollut kuin kopio siitä.

Ihmettelemään sitten asiaa, koska autonmyyjänkanssa oli ollut puhetta että paperit kunnossa, kaikki mukana . Myöskin sitten soitto tälle herrasmiehelle - ja yllätysyllätys ! Alkuperäinen paperi olikin hänellä !
Oli luvannut antaa sen 500 e hintaan. Kuulemma hänen hntansa auton järjestämisestä ja avustaan.
Eli katsastus meni hankalaksi . Kun osapuolet sitten neuvottelemaan ja muistelemaan sovittuja asioita - niin sopua ei synny . Menee viikko ja toinenkin , tämä herrasmies käy tuolla eteläsavon suunnalla oven takana kolkuttelemassa - omien sanojensa mukaan . Tuttavani ei ollut kotona, joten ei teidä kävikö tai ei , menee soitteluksi ja uhkailuksi.

Kuitenkin kaveri saa auton loppujenlopuksi katsastettua , ilman alkuperäistä paperia - senverran monesti käy konttorilla, ja kaiutinpuhelin päällä soittaa sieltä tälle "herrasmiehelle" .
Liekö konttori menetellyt oikein tai väärin tuossa, mutta kohtuullisuus mielessä asia kuitenkin hoitui , ja kopio kelpasi.

Nyt kun alkuperästä paperia ei tarvittukaan, tämä mukava "herrasmies" aikookin käydä naarmuttamassa auton , ja järjestävänsä kaikenlaista inhotusta. Tarkoittaako pelkästään autolle - vai myös yleisesti ? Ikävää sinällään, toki vakuutus korvaa autolle sattuvat asiat , hyvä syy pitää kunnon vakuutukset - mutta kaikkien vakuutuksia maksavien etu ei suinkaan ole . Ei kovinmukava huomata autoaan rikotun , hankala todistaa asiaa ?

Tällaisia herrasmiehiä on siis mukana säveltämässä , jos on jonkun muun kanssa tekemisissä kuin että itse hoitaa aivan kaiken niin kannattaa varautua.

Tämä herra oli saanut paperin haltuunsa tullissa asioidessaan jossainvaiheessa, oli esittänyt hoitavansa samalla kaikkien autojen paperiasiat . Siihen oli luottanut sitten kaverini ja antanut nivaskan sille , ja tämä otti kopsun, ja alkuperäisen itelleen .
Elikkä oli siinävaiheessa jo suunnitelma ollut valmis mitä tulee tekemään .
Suunniteltu juttu .
Bmw toistaseksi ehjä, kauanko - kukatietää ...

Jos tämä juttu vähän kuin offtopic - niin modet voi poistaa vapaasti . :lol:
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 803
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

S211 Kompressor Saksasta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Bader M Wagen lähti ehjänä uudelle omistajalle viikolla 47, joten aloitin välittömästi uuden oikeanmerkkisen auton etsinnän netistä. Ensin tuli kuitenkin varattua lauttapaikka Finnlinesiltä välille Travemunde-Helsinki, koska lauttapaikat ovat olleet viime aikoina aika kiven alla (kiitos naapurimaan kuriirien) ja lautan lähtöpäivä tulisi määräämään koko reissun ajankohdan. Lauttapaikka itselle+kartanlukijalle (iso luksushytti merinäköalalla ja täysihoidolla) ja autolle löytyi sitten viikon 49 lauantailähdöltä eli hakureissu ajoittuisi välille itsenäisyyspäivä- itsenäisyyspäivää seuraava lauantaipäivä.

Auto löytyi Dat Autohusin valikoimista Buchista, joten varasin lennot itsenäisyyspäiväksi Muncheniin ja VW Polon navilla kentälle. Auton osto oli aika yksinkertaista, koska haluamani auto kuului valikoimiin ja myyntineuvottelut hoituivat kätevästi puhelimessa englanniksi. Auto muuten varattiin pelkän puhelinsoiton perusteella 24 tunniksi, ja varauspäivät vaativat 50€/vuorokausi. Maksoin suosiolla 500 eskoa käsirahaa ja allekirjoitin kauppapaperit faksin välityksellä. Kauppaan kuului myös, että täydellinen ns kolmannen osapuolen tekemä kuntoraportti (vrt AKE:n autotohtori) tuli faksilla minulle ennen papereiden allekirjoitusta. Autohan on musta S211 E200T Kompressor, -05, navi, tehdasvetokoukku, easypack, ... täydellisellä Daimler Chrysler-huoltohistorialla ja omistajatiedoilla (Wilkinson Sword GmbH, Osnabruck).

Itsenäisyyspäivänä sitten junalla Tikkurilaan ja taksilla kentälle. Blue1:n lento lähti ajoillaan ja Köpiksen kautta Munchenissa oltiin neljältä, eli kone oli jonkun verran myöhässä. Autovuokraamon tiski löytyi kohtuullisen kävelymatkan jälkeen ja yllätys oli suuri, kun saimme käyttöömme 3000 km ajetu MB A150-auton navilla. Poloset kun olivat loppu sillä hetkellä. Hintakin oli halvempi kuin nettivarauksessa mainittu (58 vrt 76 eskoa)? Ajelimme sitten sateessa ja pimeässä Ulmin ohi seiskatietä liittymään 124 ja siitä sitten navin ohjaamana hotelliin. Hyvin löytyi hotelli ja hyvin ansaitun illallisen jälkeen nukkumaan. Toki pullollinen Cavaa tuli nautittua itsepäisyyspäivän kunniaksi.

Aamulla aamiaispöydän kautta autoliikkeeseen, mikä löytyi keskeltä synkkää metsää noin 15 kilometriä sivistyksestä. Paikan päällä selvisi sitten, että paikka oli tarkoitettu tukkuasiakkaille, mutta eipä tuo paljoa haitannut. Autonkuljetusautoja tuli ja lähti jatkuvasti täynnä, ja myyjä sanoi heidän saldokseen sillä hetkellä yli 700 ajoneuvoa. Autoni oli ajettu luovutushäkkiin, missä vilkaisin sitä pikaisesti. Tulipahan todettua, että auto on uudenveroinen ja pari kuntoraportissa mainittua naarmua olivat kirjattu kuntoraporttiin TODELLA LIIOITELLEN? Yhtä kolmesta en edes löytänyt ja kaksi muuta olivat lähinnä kynnen raapaisuja, jotka lähevät vahauksessa pois. Viimeisessä huollossa 300 km aikaisemmin oli ilmeisesti laitettu varmuuden vuoksi uudet (luetaan: kalliit) Hyvä-Vuosi renkaat ja uudet jarrulevyt paloineen taakse (firman autojen huolloissa kun ei ole tapana kursastella). Papereiden täyttö sujui ystävällisen rivakasti ja autoon ilmestyi punapäiset vientikilvet todella nopeasti. Export-palvelupaketin hinta oli muuten 100 eskoa kilpineen ja vakuutuksenee, joten ei kannattanut harkita siirtokilpiä. Autoa piti käydä näyttämässä vielä viranomaisille (hotellin lähes viereinen poliisiasema ja siellä sijainnut rekisterivirasto) josta saatiin verotarrat kilpiin. Tämän jälkeen liikkeeseen hakemaan passi ja hoitamaan loput vientikiemurat pois. Ajelimme tämän jälkeen sitten peräkkäin Ulmin keskustaan missä luovutimme auton vuokraamoon. Tämän jälkeen sitten kohti Hannoveria, mihin saavuimme 17.50. Reifen.com:ilta saatiin vielä uudet talvirenkaat alle 18.15-18.25 ja työkavereiden tuliaiset vastapäisestä Mediamarktista.

Nokka olikin hyvä kääntää tässä vaiheessa kohti pohjoista ja Lyypekkiä. Ajelimme jonkin matkaa moottortietä ja navi ohjasi meidät pimeässä vesisateessa pikkukaupungin hotelliin, johon jäimme sitten yöksi. Iltapala ym kuviot aamiaisineen olivat totutut. Aamulla paljastui sitten, että olimme lähes tuon valtavan ALD-automyyjän takapihalla ... No, selvisihän sekin sitten miten sinne liikkeeseen mennään; tähän astihan liikettä on vain ihasteltu ohi ajaessa autobaanalta käsin.

Aamulla ajelimme sitten pikkuteitä Lyypekkiin, missä kävimme tutustumassa paikallisiin joulumarkkinoihin. Tulihan tuolta hankittua tuliaisetkin perheelle. Illaksi sitten Traveen ja tax-freen kautta lauttajonoon. Toki tähän väliin mahtuu tutustuminen Traven pieniin joulumarkkinoihin sekä keskustaan ja valtavan korkeaan hotelliin niemen kärjessä.

Lautta lähti ajallaan aamuyöstä ja buffetillallisen jälkeen menimme nukkumaan. Meripäivä sujui syödessä ja telkkaria katsoessa; hytissä kun näkyi satelliitin kautta Suomen kanavien lisäksi mm Canal Digitalin elokuvakanavat. Lautta oli Sunnuntaina hieman myöhässä aikataulusta ja rahtihässäköiden takia automatkustajat pääsivät maihin vasta kello 10.00 (laivan piti olla satamassa 7.00). Tullijonossa kului sitten 2 tuntia ja matka kohti kotia pääsi alkamaan vasta tasan kello 12.00. Kotona kello 15.00. Tavaroiden purku ja saunan kautta nukkumaan ...

Tiistaina kävin sitten Tullissa jättämässä veroilmoituksen, missä vetosin KHO:n aamuiseen vuosikirjapäätökseen ja vaadin käytettäväksi ns takaisinlaskentamenetelmää auton arvon määrittämiseksi. Tullissa tuntui pallo olevan hukassa aamuisen päätöksen jäljiltä, ja tullimies ei ilmoittanut mitään käsittelyaikaa päätöksen teolle (luulin että haluavat tutustua KHO:n päätökseen enne uusien väärien veropäätösten tekoa).

Keskiviikkona aamupostissa odottikin sitten yllätys; veropäätös joka oli päivätty edellisenä päivänä. Tulli oli tietoisesti rikkonut KHO:n päätöstä ja tehnyt väärän veropäätöksen perustuen Grey-Henin tietokantaan. Ei muuta kuin kiireesti katsastukseen (vikoja 0; katsastusmiehen mielestä uudenveroinen auto. Erityisen otettu oli uusista jarruista), verojen maksuun ja rekisterikilvet paikalleen...

Tänään lähtee sitten virallinen prosessi käyntiin, kun käyn ruokatunnilla viemässä oheisen kyselyn Tullille:
Lappeenrannan tulli
Maarit Kinnunen
Terminaalinkatu 5
PL 66
53501 LAPPEENRANTA


SELVITYSPYYNTÖ KOSKIEN AUTOVEROPÄÄTÖSTÄ A2006-95-346-591-005

Verotuspäätöksessä sovellettu verotusarvo perustuu ilmeisesti AHTI-tietokannan sovelluksesta saatuun Grey-Hen Oy:n tuottamaan tilastolliseen arvioon auton arvosta. Verotusarvona eli yleisenä vähittäismyyntiarvona on käytetty AHTI-tulosteen mukaista samanlaisen auton pyyntihintaa vähennettynä tavanomaisilla alennuksilla.

Grey-Hen Oy:n arvonmääritys perustuu yhtiön antaman tiedon mukaan markkinoilta kerättyjen hintatietojen tilastolliseen analyysiin. Yhtiön käytössä on laaja aineisto niin sanottujen merkkiliikkeiden pyynti-, myynti- ja ostohinnoista. Aineisto ei kuitenkaan kata kaikkien merkkiliikkeiden tietoja eikä kaikkia automerkkejä. Yhtiön arvio perustuu tilastomallin estimointiin, josta saadaan tuloksena hinnanmuodostusta kuvaava funktio, joka yhdistää auton ominaisuudet ja hinnan markkinoilla. Tämä merkitsee, että kun auton ominaisuudet ovat tiedossa, hinta-arvio saadaan lasketuksi, vaikka täsmälleen samanlaisesta autosta ei olisi lainkaan hintahavaintoja. Yhtiön käyttämät hintatiedot eivät sisällä tietoja muiden autoliikkeiden kuin merkkiliikkeiden hinnoista eivätkä yksityisten kesken tehtyjen autokauppojen hinnoista.

Tullilaitoksella on Grey-Hen Oy:n kanssa tehtyyn sopimukseen perustuva käyttöoikeus AHTI-tietokantaan, mutta tullilaitos saa verotusarvoa koskevan tiedon tulosteena vain kulloinkin verotuksen kohteena olevaa ajoneuvoa varten. Tullilaitoksella ei sopimuksesta johtuen ole mahdollisuutta varmistua tietokantaan syötettyjen tietojen oikeellisuudesta ja kattavuudesta eikä tullilaitoksen tiedossa ole myöskään se tilastollinen menetelmä, jonka avulla verotusarvon perusteena käytettävät tiedot tuotetaan. Tullilaitos joutuu näin ollen veroviranomaisena toimittamaan verotuksen sellaisen yksityiseltä yritykseltä saatavan tiedon perusteella, jonka oikeellisuus ei perustu veroviranomaisen tarkistettavissa oleviin tosiseikkoihin ja muihin tietoihin.

Verovelvollinen voi saada tietokannasta ainoastaan omaa verotustaan koskevan tiedon, mutta ei tietoa sen perusteena olevista hintahavainnoista ja muista mahdollisista tiedoista eikä menetelmästä, jolla hänen autonsa verotuksessa sovellettuun verotusarvoon on päädytty. Verovelvollinen ei tämän vuoksi voi asianmukaisesti vaikuttavin perustein riitauttaa verotuksessa sovellettua verotusarvoa, vaikka hänellä olisi esittää tosiseikkoja ja muuta näyttöä alemmasta yleisestä vähittäismyyntiarvosta.

Korkein hallinto-oikeus on päätöksessään 2006:95 (Vuosikirjanumero KHO 2006:95, Antopäivä 12.12.2006, Taltionumero 3419, Diaarinumero 325/2/06) katsonut, että nykyinen tapa määrittää ajoneuvon arvo yksittäisen yrityksen tuottaman taulukon (autoalan tietopalveluja tarjoavan Grey-Hen-nimisen yrityksen tietojen perusteella) perusteella on laiton.

Haluan tietää otsikossa mainittuun autoveropäätökseen liittyen:

1) Miksi Tulli on tietoisesti rikkonut Korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä 2006:95 12.12.2006 päivätyssä autoveropäätöksen teossa?
2) Miksi autoveroilmoitukseen kirjattua ja liitteenä toimitettua vaatimusta ns. takaisinlaskentamenetelmän käytöstä ole toteutettu, vaikka Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä 2006:95 todetaan nyt käytetty tilastoihin perustuva menetelmä laittomaksi? Autoverolakihan antaa monia mahdollisuuksia auton markkina-arvon määrittämiseksi, joista ns. takaisinlaskenta on vain yksi käytössä oleva menetelmä.

Vastaukset haluan kirjallisena.


Lappeenrannassa 14.12.2006
Julkisuuslain ja hallintolain perusteella vastaus on annettava halutussa muodossa 2 viikon kuluessa kyselyn tiedoksi saannista, joten kosolti hauskaa on luvassa ...

Vastauksesta riippuen homma etenee sitten joko poliisin rikostutkintaan ja eduskunnan oikeusasiamiehelle. Verovalituskin on luvassa vielä tämän vuoden kuluessa, sillä Gey-Henin arvion ja toteutuneiden kustannusten ero on luokkaa 13 000 eskoa, vaikka vero on maksettu ylisuuresta verotusarvosta.

Mitäkö maksoi:

Auto export-paketin kanssa sisältäen MwSt 17500 (saatiin ilmeisesti tukkuhintaan :wink: )
Matkat kahdelta hengeltä kaikkineen 1000
Vero 12000
Talvirenkaat 500
Katsastus rekisteröintikustannuksineen 150

Jokainen voi laskea, kannattiko ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1605
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Onnittelut hienosta autosta ja onnistuneista kaupoista!
Saivarteluna tuohon valitukseesi kommenttia: mielestäni KHO:n päätös ei velvoita tai sido tullia mihinkään. Heillä on omat ohjeensa toimia, ja ne muuttuvat sitten kun niistä vastaava säännöt muuttaa. Silloin tullin virkamies tekisi rikkomuksen jos hän ei noudattaisi omia ohjeitaan.
Mielestäni valituksen tulee kohdistua arvonmääritykseen, ja sitä kautta pitäisi saada markkinahinta ja verot alemmaksi.
Onnea matkaan joka tapauksessa!!
Matti
MB SLK 230K -98
MB 350 SL-74 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr
Cadillac Coupe DeVille -65
Cadillac Calais Coupe -66
Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95
Tesla MYLR -24
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Minkähänlaisilla veroilla tänäpäivänä saapi W124 250 tai 300td tai tdt kilpiin?

Olisi ruoattin puolella norbottenin alueella muutama mielenkiintoinen tapaus.
Saleksi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 03.11.2003 09:33
Paikkakunta: Pudasjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saleksi »

Minkähänlaisilla veroilla tänäpäivänä saapi W124 250 tai 300td tai tdt kilpiin?

Edittiä, ja vuosmalli olis 90-luvun alusta.



Olisi ruoattin puolella norbottenin alueella muutama mielenkiintoinen tapaus.
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 803
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Homma jatkuu ...

Sain 15.1.2007 postitse 12.1.2007 päivätyn vastauksen 14.12.2006 jätettyyn selvityspyyntöön. Vastaukset voidaan kysymyksien eri kohtiin tulkita seuraavasti:

1) KHO:n ratkaisun johdosta Tullihallitus on aloittanut selvitystyön tehdäkseen vaaditut muutokset nykyiseen verotusmenettelyyn. Tulli on kuitenkin tietoisesti jatkanut KHO:n laittomaksi toteamaa verotusmenettelyä 12.12.2006 jälkeen, eikä verotusta ole selvitystyön ajaksi tullipiireissä keskeytetty.
2) Autoveropäätöksessä A2006-95-346-591-005 sovellettu yleinen vähittäismyyntiarvo on saatu arvonmäärityksessä ensisijaisesti käytettävästä AHTI-hintatietojärjestelmästä, vaikka KHO:2006:95 on kyseisen tilastoihin perustuvan arvonmääritysmenetelmän todennut lainvastaiseksi.

Vastaukseen on lisäksi liitetty Tullin yleinen tiedote, jonka mukaan verovelvollinen voi pyytää tarkempia perusteluja verotuspäätöksestä. Tulli ratkaisee nämä pyynnöt selvitystyön päätyttyä. Ei paljoa lohduta, koska Tulli on 15.12.2006 julkaissut tiedotteen, missä todetaan "Tulli ei viranomaisaloitteisesti oikaise tehtyjä verotuksia Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen KHO:2006:95 perusteella."

Eli jokainen väärän veropäätöksen saanut (=jokainen veropäätöksen saanut) joutuu hakemaan oikeutta valitusteitse ...
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
Avatar
pjj53
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Su 21.01.2007 15:10
Paikkakunta: Kanta Häme

Viesti Kirjoittaja pjj53 »

-90 -93 W124 250D näyttäs verot olevan 1000-3000€ ja 300 TD 1500 - 3000€ ajomäärästä riippuen, joku yli 400 tkm ajettu 250D oli alle tonnin.
Avatar
limppu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 236
Liittynyt: Pe 10.12.2004 16:14
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja limppu »

Terve! olisiko kenelläkään kokemuksia sen nimisestä tuontiauto välitys firmasta kun luoteen talorex & net oy? Lupasivat tuoda minulle mb 190E 2.3 Saksasta varaosa autoksi jossa olisi hyvä kone ja perä hintaan 1550e. Koneelle lupasivat antaa toimivuus takuun...

Saako tuohon hintaan Suomeen tuotuna autoa jossa hyvä olisi hyvä n. 200 000 km ajettu moottori?
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Mites vieläkös noi sivuvilkut pitää laittaa? ja millaset määritykset niistä on? kuulin villin huhun essonbaarissa että ois joku uus laki tullut/tulossa voimaan ja ei tarviis enään laittaa sivuvilkkuja jos niitä ei ole... :o
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
illinois
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1539
Liittynyt: Ti 13.07.2004 15:38
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja illinois »

Ainakin viime viikolla piti vielä laittaa paikallisella konttorilla. Tosin liimattavat käy...
W168 `R4
S210 `R4
S211 `V6
W124 `R5
W124 `V8 (T2758 )

You go full throttle - or you go home.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13443
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Nonnii, tänään tupsahti veropäätös 1988 500SE:lle jolla ajettu 351tkm. Veropäivä oli 15.3.2007 ja päätös oli annettu 4.5.2007 ja sain sen tänään 7.5. Eräpäivähän on 10 pv päätöksestä eli 14.5.

Mielenkiintoista luettavaa oli se MARVO-ryhmän lausunto autoni markkina-arvosta :shock: . Arvonmäärityksiessä oli käytetty kahta nettiauton hintahavaintoa; 260SE 1990 aj 374tkm hintapyynti 6900 sekä 260SE 1986 aj 273 tkm hintap 7900. Aika hinnakkaat nuhapumput oli löytyneet perusteeksi...en muista oliko tuollaisia myynnissä tuolloin (milloin ? ) mutta omat printit myytävinä olleista V8 ässistä oli sivuutettu tyystin.

Hintahavaintoja oli mukamas korjattu kilometrien osalta 0.8 % / 5000 km sekä vuosimallin osalta 9.2 % / vuosi MUTTA mallin osalta ei ollut perustetta että miten vaikuttaa - vertailuhinnan mukaan tietty 500-versio nosti autoni arvoa :evil: . Homman pelasti se että yleisestä pyyntihinnasta (MARVON teoreettinen laskelma) vähennettiin ns. tavanomaiset alennukset. Huh, no hiukka meni yli sen mitä toivoin mutta oli siinä haarukassa mitä pelkäsin :( . Jääköön liikesalaisuudeksi :wink: .
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1990 200E museoautoprojekti
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin