Tuon työkaverilleni Ju$$ille auton ja poikkeuksellista kyllä Ju$$i ei ollut saanut mitään fiksaatioita tietystä merkistä tai mallista vaan vaatimukset olivat mallia "joku tosi cool auto jossa on ilmastointi ja manuaalivaihteet ja kunnolla potkua".
No, tein kotona kuumeessa maatessani vuorokauden verran taustatutkimusta siitä, mitä noin 25000 eurolla (sis. verot ja kulut ja näin päin pois) oikein saa.
Oletan että tästä voisi olla hyötyä joillekuille Mersuforumin lukijoistakin joten päätin postata koko kirjeen tänne.
Tällä kertaa tuotavien autojen paikat ovatkin huvenneet vauhdilla, aikaisempina vuosina on joskus saanut kissojen ja koirien kanssa etsiä jotakuta jolla on sekä mielenkiintoa että plätäkkää taskussa autonhankintaan tätä kautta. Jos joku nyt vielä on autoa vialla niin nopeasti ilmoittautumalla voin järkätä tähänkin kyytiin vielä yhden pirssin lisää (lue: saan velipojan mukaan lisäkuskiksi jos tarvis on). Lähtö siis huhtikuun alussa.
Tässä siis kirjeeni Ju$$ille:
Kirjeen lopussa oli mobile.de -printit muutamasta mallikappaleesta kutakin sorttia, noita voitte itse hakea Mobilesta tai Autoscout24.de -palvelusta jos mieli tekee. Saksassa on ymmärretty ihan oikein että ei se kate vaan se kierto, joten harva oikeasti edullinen ja asiallinen kärry mätänee viikkotolkulla liikkeessä. Vastaavasti jos joku on ollut jo mielestäni yli vuoden päivät myynnissä, kuten vaikka plyyshisisustainen kullanvärinen 1980 Chevrolet Monte Carlo joka seilaa vähän väliä mehmetin liikkeestä abdullahin liikeeseen löytämättä uutta kotia, hinnan pudotessa muutaman kuukauden välein taas joitakin satasia, tietää jo valmiiksi ettei ole ruusuista mansikkaista helmeä odottamassa jos sen pois hakisi. Tänään se ei näköjään ole mobilessa mutta en ylläty vaikka se taas kuukauden sisään sinne ilmenisi Atatürkin Aütoliikeeseen...Kirje kirjoitti: JU$$ILLE SPORTTINEN KÄRRY SAKSASTA
Moi!
Kuten jo aiemmin mainitsin, ei Saksassa tule näistä esimerkkiautoista
ensimmäistäkään olemaan enää myynnissä 5.4. mutta saamme aika hyvän
läpileikkauksen siitä, mitä on tuohon hintaan saatavilla, millaista veroa niistä on mennyt, mitä ne maksavat Suomessa ja minkä sortin kärryä lähden sinulle huhtikuussa hakemaan.
Otin kriteereiksi seuraavaa:
käytetty henkilöauto, rekisteröity 2000-2005, hintaa 10-15Ke, ilmastointi (manuaali tai automaattinen ilmastointi, kaikki käy), manuaalivaihteet, bensakone, yli 110kW (150hp) paukkua, ajettu enintään 100000km. Myyjänä voi olla liike tai yksityinen.
Yleensähän auton ostaja tietää jo valmiiksi tarkkaan minkä auton haluaa, joten tällä kertaa olikin tavallista isompi työ etsiä vaihtoehtoja. Yleishaku kaikista merkeistä tulee olla aika tarkkaan rajattu että saa tarpeeksi suppean valikoiman. Koska yllämainitut kriteerit eivät riittäneet (liian monta tuhatta vastausta, mobile.de ei suostu näyttämään yli 1000 vastauksen hakuja), lisäsin vielä hakuun että 2- tai 3-ovinen kori ja ESP (luistonesto) pitää olla. Nyt aloinkin saamaan vastauksia. Noillakin kriteereillä on autoja tarjolla vaikka kuinka, Saksassahan myydään vuosittain jotain 3 miljoonaa uutta autoa (jollen väärin muista) joten käytettyjäkin tulee markkinoille varsin mukava määrä.
Jätin listalta pois jotkut Fiatit ja Corollat yms, tavisautot jotka eivät sinua olisi kiinnostaneet, Peugeotin 406:en jonka hinta oli lähes sama Saksassa ja Suomessa ilmankin veroja sekä selkeät huijausyritykset (esim se 300hv TT Coupe maksaa paljon yli 20 rahaa Saksassakin, noita tavallisempia TT Coupeja saa kyllä järkihinnoin) sekä kolaroidut autot joita aina tungetaan virheellisesti tuonne ehjien osastoille ja taas saa joku essonbaarijuttua kuinka Saksassa maksaa 2002 mallinen M3 Bemari vain kymppitonnin. No niin kyllä maksaakin mutta siinä rekan alle jääneessä hylyssä ei ole ehjää kuin toinen takavalo
Näin sen verran ylimääräistä vaivaa että kävin läpi viimeisimpien kuukausien maahantuoduille autoille langetettuja veroja ja se nyt vaan näyttää edelleen olevan niin että jopa 3000 euroa jää voitolle Suomesta ostamiseen verratessa, noutokeikan kuluineen (500-800e) sekä veroineen ja rekisteröintikuluineen. Edellyttää tietysti edelleen että katsoo mistä ostaa ja miten saa pienimmät mahdolliset verot. Paikan päällä pystyy myös
tinkaamaan jota en ole näihin pyyntihintoihin ottanut ollenkaan huomioon. Tinkaaminen riippuu paikasta, jossakin ei ehkä lähde kuin satasia pois. Ani harvoin hinnasta mitenkään tonnitolkulla pois lähtee jollei siinä sitten ole jostakin syystä ollut törkeästi ilmaa - ja sellaista autoa harvemmin tulee lähdettyä edes katsomaan. Usein autot on jo valmiiksi hinnoiteltu sangen kilpailukykyisesti ja jos myyjä sekä ostaja molemmat tietävät että auto on halvempi kuin keskiverto samanlainen, tällöin myyjä voi jopa suuttua tinkaamisesta – mikä ei ole ikinä minua estänyt tinkimästä joka tapauksessa Jos ei muuta pysty tiputtamaan niin hommatkoon sitten vaikka siirtokilvet kaupan päälle.
Yleensä Saksan autoissa on hiton hyvä varustelu (noista suomalaisista verrokeista en
edes tiedä oliko kaikissa edes ilmastointi tai ESP) ja keskivertosaksalaiset tunnetusti pesevät, jynssäävät ja kiillottavat autojaan hysteerisesti eli jollei ole turkkilaisilla ollut niin kunto on monasti sangen moitteeton ja usein kyllä silloinkin. Poikkeus vahvistaa säännön mutta kyllä säntillinen huolenpito on minun nähdäkseni suurin syy saksalaisten autojen vähäiseen ruostekertymään, uskoisin että puunaaminen vaikuttaa asiaan jopa enemmän kuin Saksan merkittävästi lyhyemmät talvet. Talvesta puhuen: talvirenkaat joudut useimmissa tapauksissa ostamaan seuraavaa talvea varten. Ani harvoin talvirenkaat edes löytyvät saatikka kuuluvat hintaan ja jos renkaat saa niin ne ovat liukkaita saksalaisia kitkoja, nastathan ovat Saksassa laittomat.
Monia noista autoista on varmaan kaupan myös alle 10,000e kun ruvetaan tarkemmn katsomaan Mobilea, tällä kertaa oli alarajana juurikin se 10Ke. Se toki on selvää että Saksan halvinta ei kannata koskaan ostaa ja ajokilometreistä joutuu tinkimään hinnan myötä mutta vaikka halpaa ja hyvää saadakseen pitää ostaa kaksi, edullinen ja hyvä onkin jo usein saatavissa yhdessä ja samassa autossa. Hyvänä esimerkkinä listan viimeinen ”Tämän Henkka ostaisi”.
Eri autot suhtautuvat kilometreihin eri tavalla, joku Alfa tai Peugeot voi olla aivan piipussa esim. 220th kilometrin kohdalla siinä missä Mersu tai BMW voi olla vasta nippa nappa sisään ajettu. Joissakin autoissa on tiettyjä "lastentauteja" tai tyyppivikoja, tyypillisiä ruostekohtia tms ja kunhan tiedät minkä vehkeen haluat, alamme opiskelemaan internetin keskustelupalstoja kyseisen merkin/mallin saloihin tutustuaksemme. Koska laadukas moderni auto voi olla 40tkm ja 80tkm ajettuna lähes identtinen tunnoltaan - ajotapakin on toki vaikuttanut paljon auton kulumiseen - ei pelkkä koeajo vielä kerro paljon mitään autosta, kyllä se on tarpeen tietää mitä vikaa on etsimässä ja mistä, ja olla taskulamppu ja ruuvimeisseli taskussa sitä varten. Koeajolla toki huomaa onko autolla ajettu oikeasti 40tkm vai jo 240tkm – mittarinruuvaus ei ole Saksassa ollenkaan niin yleistä kuin suomalaiset merkkiliikkeet haluaisivat antaa ymmärtää, mutta tarkkana toki kannattaa olla.
Tossa alla nyt noita esimerkkejä ja hintahaitareita.
Saksan hinnat on mobile.de 10-15K välin haulla joka tietysti selittää miksi joka auton hinnat asettuu siihen väliin, halvempia ja kalliimpia löytyy takuulla joka vehkeestä jos lähtee etsimään. Usein ajokilometrit ja varustelukin vaikuttavat yllättävän vähän hintaan.
Suomen hinnat on Nettiautosta sikäli kun löytyy edes jotakin sinne päin. Monia haluttuja autoja ei löydy ollenkaan sillä koneella tai varustelulla kuin saksalaisia eli nämä nyt on sinne päin.
Verot kaivoin Tullin toteutuneista veroista loppuvuodesta 2005 (syys-loka-marras) mikäli vastaavia oli tuotu. Pitää huomioida että vuosimalli vaikuttaa veroihin paljon ja ajokilometrit ratkaisevasti. Eli montaa näistä autoista voisi esim. 2-3 vuotta vanhempana ja alle satasen sijasta alle 150,000 ajettuna tuoda maahan merkittävästi pienemmällä verolla. Samoin vero 15tkm ajetulla ja 75tkm ajetulla on aivan erilainen, nämä alla olevat antavat hiukan yleiskuvaa keskimääräisistä hinnoista ja veroista.
Alfa 147 2.0 Twin Spark
- Eivät liene vieläkään mitään luotettavuuden perikuvia. Alfistien mukaan
sporttisempaa autoa saa hakea, olen kyllä sen verran skeptinen italianrassien suhten että epäilen kyllä ettei sporttisempaa tarvitse hakea kauaa Suomen hinnat aika matalia, kannattaako tuodakaan?
HITA SUOMESSA: 17-27,000e
HINTA SAKSASSA: 11-15,000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: AR 166 -mallista on mennyt runsas 7000, tätä ei viime
kuukausina ole tuotu yhtään. Pitää laskea tapauskohtaisesti tai tehdä lisäselvitys jos haluat Alfan allesi.
Audi A3 1.8 Turbo
- Valitettavan tavallinen auto nykyään. Pitäisi kyllä olla toimivaa
tekniikkaa ja näin päin pois. Huomaathan että Saksasta saa jopa
”quattro”-nelivedolla ja nahkasisustallakin tähän hintaan. Onkohan Saksalaisissa usein lastu vaiko tehtaalla kahta eri turbomallia, näitä kun on kahdella eri teholla myynnissä? Näyttää olevan varsin kannattava ostos Suomen hintatasoon nähden koska pienet verot.
HINTA SUOMESSA: ilmastoinnilla 17,500-24,500 ilman nelivetoa
HINTA SAKSASSA: 11-15,000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5000 - 7000, Quattro ei tunnu vaikuttavan asiaan yhtään eli semmoinen kandee tuoda jos Audin ostaa.
Audi TT Coupe 1.8 Turbo
- Häkellyttävän kaunis, urheilullinen ja erikoinen, suomessa peräti
harvinainen. VAG-konsernin pomminvarmaa tekniikkaa. Ei paha valinta
ollenkaan. Saa myös nelivetona (Quattro) hintahaitarin yläpäästä. Muutama
avomallikin tarjolla…. Ja verot sen verran alhaiset että voitolle jää niin että tietää.
HINTA SUOMESSA: 29-46000e, quattroja.kaikki
HINTA SAKSASSA: 15000 +kulut, myös cabrio!!
AUTOVERO JA ALV: n.11,000e
BMW 320Ci (150hv) ,[ tai sitten 323Ci (170hv) tai 325Ci (195hv)]
- Kohtalaisen kaunis Coupe. Tarjontaa Saksassa tosi paljon jonka vuoksi hinnat kohdallaan. Luotettava peli ja erittäin hieno ajettava. Suomessa aivan homokallis eli voitolle jää väkisinkin.
HINTA SUOMESSA: 23-30,000 sedan
HINTA SAKSASSA: 10-15000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 8-10,000e arviolta
BMW 325ti Compact
- Lyhyt ja kevyt kori, iso 192hv kone. Kunnon tehdashotrod siis. Luotettavaa
tekniikkaa, hyvä ajettavuus. Uudemman muotoilun mukaiset valot, näyttää siis paljon uudemmalta kuin nuo Ci –mallit.
HINTA SUOMESSA: 28-30,000e
HINTA SAKSASSA: 12-15000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: paha sanoa tarkkaan, varmaan 5 ja 10 väliltä. Ihan samaa ei
ole tuotu hiljattain. Pitää laskea tullin työkalulla tarkka arvio jos
tommosta havittelet.
BMW Z3 Roadster (tai Coupé jos sattuu löytymään)
- Tämän listan ylivoimaisesti cooleimmasta päästä. Sopii tehtaan mukaan myös
talviautoksi vaikka rättikatto onkin. Tätä olen itsekin harkinnut moneen
otteeseen hankintalistalle. Vanhemmissa (1997 esim) on järkevät viiden
tonnin verotkin. Näköjään jokunen huippuharvinainen Coupé-mallikin tarjolla.
HINTA SUOMESSA: 1,9mopo ei ilmast. 27000e, 2,2 ja 2,8 koneella ei ilmast. 33000,
ilmastoitu 3,2 koneella 38000e
HINTA SAKSASSA: 13-15000+kulut
AUTOVERO JA ALV: noin 10,000. 3 litran koneella mennyt jopa 11-12,000e.
Ford Fiesta ST
- Ei uskoisi miten sporttiseksi Fiesta muuttuu kun pata on 150hv ja tehdas
maalannut shelbyraidat kattoon... Jos haluaa muutaman kuukauden vanhan lähes
korkkaamattoman auton niin näitä saa tosi sopivasti.
HINTA SUOMESSA: 23000 vm 2005
HINTA SAKSASSA: 13-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: Jos 2003 vuoden focuksista menee 4-5000e niin ei tälle
paljoa jää veroa
Ford Focus ST170
- Samaa sporttisuutta astetta isommissa kuorissa, yleensä ilman Shelby-raitoja. Hintaero Saksa/suomi yllättävän pieni vaikkakin suomalaisilla halvimmilla ajettu tosi paljon.
HINTA SUOMESSA: 20-24000
HINTA SAKSASSA: 12-15000e+kulut
AUTOVERO JA ALV: 4-5000 tavallisemmista malleista, tuskin tässä paljoa
päälle.
MB CLK 200 Kompressor (tai 230 Kompressor tai vaikka 320)
- Olen ehkä puolueellinen mitä Mersuihin tulee mutta jos tuolla rahalla kerran saa CLK-coupemersun niin mitä ketun järkeä muita merkkejä on enää harkitakaan? Remmiahdettu "kompressor" vääntää ja kulkee, sekä ajomukavuus että luotettavuus ovat maksimaaliset. Samoin kuin naapurikateuden määrä. Arvokin pysyy tässä autossa aika hyvin. Yllättävää oli että paljon asiallisemman näköinen CLK on ihan samoissa hinnoissa saksanmaalla kuin C Sportcoupe eli ”lasiperä”.
HINTA SUOMESSA: 24-29000,
HINTA SAKSASSA: 13-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 9500-11000. JOs haluat sikana ruutia niin 320-mallista
menee 14000e.
MB C 200 K Sportcoupé
- Sinänsä jos kerran samalla rahalla saa tuon CLK:n niin tämähän on
tavattoman tyhmä ostos. "Lasiperäkupee" ei ole edes ulkonäöltään yhtään meikäläisen
makuun. Toisaalta varustus on varmaan mehevä, noissa voi olla jopa "COMAND" -tehtaan isonäyttöistä integroitua navigaattori/poppikoneyhdistelmää tuohon rahaan.
HINTA SUOMESSA: 24-29000,
HINTA SAKSASSA: 13-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 9500-11000.
Mini Cooper S
- Tosi cool masiina ja kaikki lehdet kehuvat ajo-ominaisuuksia suorastaan mikroautomaisiksi. Näitä löytyi listalta vain 1 eli ei taida olla mikään huippusuosittu malli Saksassa, joka tapauksessa tässä yksilössä onkin sitten kaikki herkut nahkasisustusta
myöten. Muuten huomaathan että se tavallisempi vähemmän tykki Mini on aivan vitusti halvempi niin Saksassa kuin Suomessakin.
HINTA SUOMESSA:24-25000e
HINTA SAKSASSA: 15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: Näitä ei ole viime kuukausina tuotu, jos haluut tällaisen
niin lasketaan tarkka arvio.
Opel Astra Turbo Coupe ja Cabrio
- Opelit ovat vihoviimeisiä paskakasoja jos minulta kysytään. Yhtä kaikki joku turboastra jopa avona voisi olla suht siisti masiina? Hinnat Suomessa ovat 2.2 vaparin koska yhtään turboa ei oolut myynnissä, avoista puhumattakaan. Joka tapauksessa verojen jälkeen saksantuontimasiina on joka tapauksessa maksanut enemmän kuin 2.2 vaparit Suomessa joten en sitten tiedä kannattaakohan lainkaan tämmöisen tuonti.
HINTA SUOMESSA: 12-19000 koskien mopompaa 2.2 vapari coupea ei cabriota.
HINTA SAKSASSA: 10-15000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5500-6500e ei cabrioita
Saab 9-3 Cabrio
- Luotettavia ja vankkoja autoja. Cabriot saattavat olla jopa Suomessa tehtyjä Järkevä valinta jos ei jostakin syystä Mersu maistu ja onhan se tosi kewliä päästellä suoralinjaisella avoautolla menemään. Saksalaisissa oli monessa näköjään totuttuun tapaan nahkasisustaa sun muuta herkkua valittuna varustelistalta. Niin ja vero on sedaneissa jostakin syystä ihan ilmainen. Cabriolet varmaan hiukan enemmän mutta hyvä kauppa yhtä kaikki.
HINTA SUOMESSA: Ainoa avo mitä löytyi maksaa 30,000e
HINTA SAKSASSA: 11-14,000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 4500-5500 sedanit, cabriolet pitää tarkistaa.
Toyota Celica Sport T23
-mun silmään susiruma tää uus Celica mutta makuasioista ei voine kiistellä. Suomesta löytyy hintsusti noita että vertailupohjaa on vaikea tehdä. Eipä ollut toki saksassakaan kuin yksi näillä kriteereillä tällä hetkellä. 6-lovinen aski!
HINTA SUOMESSA: Vaikea sanoa. Celica T-sport 29500e saattaa olla samakin malli?
HINTA SAKSASSA: Ainut mitä löytyi 12,900 +kulut
AUTOVERO JA ALV: Ainut mitä löytyi 8000e ja se EI ollut t-sport joskin ilmeisesti kone on saman kokoinen = suht sama vero?
Volvo C70 2.0T
- Sangen toimivia naapurimaan valmisteita. Tätä Coupekorista masiinaa ei
juuri voi pappamalliseksikaan haukkua. Jos tällaisen haluaa niin kandee tsekata Ruotsin valikoima myös, Vulvat on sielläkin halpoja tätä nykyä.
HINTA SUOMESSA: 25-30,000e
HINTA SAKSASSA: 14-15,000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 8-10,000e
VW New Beetle 1,8 Turbo tai 2.3 V5
- Ulracool uushippiauto jossa mukavasti paukkua. Flower Power sanan varsinaisesa merkityksessä. Tosi harvinainen näillä leveyksillä, Nettiautosta ei löydy kuin mopommalla koneella eli 2 litran vaparilla, näin ollen vertailupohjaa on aika hintsusti. Saksassa eivät sanottavasti kalliimpia kuin GTI Golfit samalla tekniikalla vaikka Beetle on Suomessa ihan homohintainen auto.
HINTA SUOMESSA: vm 2000 2.0i = 14-16000e, turboista ei tietoa
HINTA SAKSASSA: 11-15,000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5-6000e 1.8Turbolla <- HALPA!
VW Golf GTI 1.8 Turbo 150hv
- GTI Golf loi muinoin kokonaan uuden pienten sporttien luokan ja porskuttaa
vahvasti edelleen. Ergonominen ja luotettava 150 hv pikkusportti. Näitä on Saksassa kohtalaisen paljon ja hinnat aika alhaalla. Hyvä ostos. Näitä saa kyllä suht halvalla Suomestakin.
HINTA SUOMESSA: 16-25000e
HINTA SAKSASSA: 10-14000 +kulut
AUTOVERO JA ALV: 5-7000e
VW Golf 2.8 V6 4motion
- Samaa tavaraa nelivedolla ja V6-myllyllä- eli 200 pollea hirnumassa pellin alla...Maukas masiina! Verot aika kovat mutta lienee hintansa väärtti investointi.
HINTA SUOMESSA: 22-26,000e
HINTA SAKSASSA: 11-15000e +kulut
AUTOVERO JA ALV: 6500-10,000e
Tämmöstä.
Henkka
"Toivottavasti Ju$$i ostaa CLK:n, Z3sen tai TT Coupen eikä mitään A3sta tai Golffia"