Eli auto on siis SL500 -98. Rengaskoko tuossa minun autossani on 225 / 55 / R16, sekä kesä-, että kitkarenkaissa. Auton mukana tuli yhdet aluvanteet, mutta tarkoitus olisi hankkia kesäpyöriin vähän sähäkämmät toiset vanteet, halajaisin sellaisia "tähtivanteita", joissa 5 tai 6 puolaa.
Kannattaako kysellä merkkivanteita vai maksaako siinä vain turhasta? Mitä kaikkea tuossa vanneasiassa tulisi ottaa huomioon, kesärenkaat ovat siis Z-nopeusluokan pyörät. Onko aluvanteiden kestävyydessä eroja?
Jos hankkii "piraatti" vanteet, niin ehdottomasti pitää saada se mersun johtotähti-kiekko iskettyä siihen keskelle!
Antakaa vapaasti suosituksia siitä, minkälaiset vanteet olisi järkevintä hankkia, tarkoituksena on pitää niitä sitten kesärenkaissa ainakin seuraavat 5 vuotta.
Viimeksi muokannut SL-pappa, La 07.08.2021 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
Viimeksi muokannut SL-pappa, La 07.08.2021 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
Kertokaapas isompiin renkaisiin vaihtaneet, miten ajo-ominaisuudet ja -mukavuus muuttuvat, kun viisisatasen alkuperäisistä 225/55-16-renkaista siirtyy leveämpiin ja matalaprofiilisempiin renkaisiin.
17-tuumaiset ovat toki näyttävämmän näköiset, mutta onko esim. 245/45-17-koko jo liian uraherkkä kova ja/tai suomalaisille teille, jos jättää ulkonäön pois yhtälöstä ja arvioi vain muita ominaisuuksia?
kokkelix kirjoitti:17-tuumaiset ovat toki näyttävämmän näköiset, mutta onko esim. 245/45-17-koko jo liian uraherkkä kova ja/tai suomalaisille teille, jos jättää ulkonäön pois yhtälöstä ja arvioi vain muita ominaisuuksia?
EDIT: No nyt sorruin kuitenkin itse hankkimaan 255/45-17 vanteet ja pyörät, joten saa nähdä minkälainen jyrä tuosta autosta tulee, kun laittaa nuo läskit alle.
Viimeksi muokannut SL500A, Ke 15.03.2006 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllä toi 225/55/16 koko on MUKAVA Suomen teille.Siksihän ne on sen koon sinne mersuun alun perin laittanutkin.
Mielestäni omat 35 sarjaset 18 tuuman vanteilla on vähän jyrät,toki noilla konin alusta himmeleilläkin on siihen vaikutusta.
Ja vanteet on mallia Carlsson.
45 sarjalainen on vielä hyvä ajaa, mutta 225 tosesta leveys kun kasvaa (etupyörissä) niin alkaa mennä kuin juna, ja on uraherkkä, sekä ohjaus tuntuma muuttuu.
40 sarjalainenkin menettelee vielä ajo-ominaisuuksiltaan, mutta alkaa huonoilla teillä hieman jo hakea, ja on aavistuksen kovan tuntuinen.
35 sarjalainen on täysi jyrä, kuin kivireellä ajaisi, ja montut iskevät takaisin vaikka olisi hyväkin alustasarja.
Kirjoitan omasta kokemuksesta, mutta saman asianhan voi toinen kokea erilailla.
Laitoin omaani W220 suosituksen mukaiset kesäkumit 245-45-18 Goodyearit + BBS aluvanteet ja menee kuin juna, luulenpa että kyseessä on enemmänkin siitä että unohtaa ne tarjouskumit ja vanteet.
vaimon autossa W203 on talvirenkaina ohjekirjanmukaiset talvikitkat 225-45-17 + AMG: originaali vanteet ja taasen laadukasta kyytiä ei ravista yms, koetin tänään kuivan kelin kunniaksi hiukan kulkua ja ei mitään ravistelua taikka huojuntaa mihinkään suuntaan, oli aika mukava huomata että kun lähtö nopeus oli n. 60km/h ja siitä kaasupohjaan ,,,,,,,,,,,,keltainen kolmio vilkkui 180km/h asti .-)
Ulkonäköhän on aina näkijän silmässä mutta tuollainen tyylikäs vaunu kyllä vaatisi alle samaa tasoa olevan rengas/ vanne sarjan.
Viimeksi muokannut jameri, La 11.03.2006 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
www.rimgod.com tuolta löytyy vaihtoehtoja joka lähtöön... X20 Wrath aivan mahtavat vanteet. Kysymys kuuluukin, ketkä toimittaa... Noita vanteita on kyllä ihan kiva ihailla... S**tana ku ei oo massia
Viimeksi muokannut SL-pappa, La 07.08.2021 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB R129 300 SL-24
MB W136 170 Va -52 museorek.
MB W205 C 200 A Premium Business 2015
David Brown 880 -65
Datsun VPL 510 1600 -70 museorek.
Smart City coupe 450 2002
[quote]
Itse en pidä ylisuuria vanteita kauniina. SL R129 on kuitenkin sellainen ei-niin-urheilullinen klassikko-avomersu ja 16-tuuman vanteet sopivat siihen omasta mielestäni kuin nyrkki ryssän silmään. [quote]
Totta töriset, itse valitsisin em. herrasmiehen voimavaunuun klassista komeutta, hiukan saisi kuitenkin kiiltää vaikkappa kiillotetun alumiinin merkeissä , mutta kuten jo vanhat intiaanit sanoivat: älä juokse halvimman perässä, valitse ...
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Itsellä on SL:ssä 235/45 17 tuumaiset. Ja tyytyväinen olen. 17 tuumaa on raja jota en ainakaan itse ylitä. Samoin 235 leveys. Hyviin renkaisiin panostan jatkossakin enemmän kuin vanteisiin.
Kromia en omiin vanteisiin halua.. Mielestäni hillittyyn autoon hillityt vanteet. Viisipuolaiset vanteet sopii SL:ään kuin tikku silmään. Mutta se on vaan makuasia....
Eli R230 SL:n 17" vanteet 255/45-17 Dunlop WinterSport M3 V-renkailla. Hinta koko satsista 950 e, teinkö järkevät kaupat? Renkaat ovat uudet, vanteet aavistuksen käytetyt. Vanteet ovat MB:n originaalit, sen tarkastin ennen ostoa Veholta valusarjanumeron perusteella.
Mitenkähän tuollaiset 255-leveät kovat kitkarenkaat sopivat Suomen kesään ja SL 500:n alle?
Viimeksi muokannut SL500A, Ma 27.03.2006 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SL500A kirjoitti:
En usko, että auto lähtee tieltä ulos kun on vielä 240 km/h nopeusluokan kitkat. Ja eipähän ainakaan lähde vesiliirtoon...
Ja eikös nuo Dunlop WinterSport V-kitkarenkaat ole tarkoitettu myös kuivalle asfalttipinnalle?
Ei autosi tieltä ulos lähde ellet itse ulosmittaa renkaittesi ominaisuuksia. Enemmän voisit nauttia autosi ominaisuuksista Suomen suvessa kunnon V/W/Y-nopeusluokan kesärenkailla.
Kitkarengas on talvikäyttöön tarkoitettu rengas ei kesärengas
Renkaille on olemassa ns. renkaan ominaisuusympyrä jossa yksittäistä ominaisuutta parannattaessa vaikutetaan vastakkaiseen komponettiominaisuuteen heikentävästi. Ja ko. ominaisuusympyrän mukaisesti kesäajo-ominaisuudet ja talviajo-ominaisuudet ovat vastakkaisia komponetteja. Esimerkkinä lisättäessä renkaan pitoa sen vastakkainen komponettiominaisuus eli kulutuskestävyys heikkenee. Nätisti ajaessa pärjäät varmaan kuten monet taksiautoilijat jotka ajavat kesällä talven kitkarenkaat loppuun. Tosin V-luokan kitkat ei oikeesti ole kyllä mitkään Suomeen tarkoitetut talvirenkaat
Praktikant kirjoitti:Tosin V-luokan kitkat ei oikeesti ole kyllä mitkään Suomeen tarkoitetut talvirenkaat
Siksipä minulla onkin talvikäyttöön Nokia Hakkapeliitta RSI 225/55-16 Q-kitkat. No, kun halvalla sai uudenveroiset originaalivanteet ja uudet renkaat, joilla saa ajaa oikein luvan kanssa 240 km/h , en usko että kesäkäytössä tulee ongelmia. Varsinkin kun pyörän leveys on sekä edessä että takana 255 mm!
Aki H. kirjoitti:Eli auttoiko tuo laittamani linkki valintaa?
Juu, kiitos linkistä. Toivottavasti oli järkevä heräteostos.
Joko on kertoa ajokokemuksia?
Auton mukana tuli minulle Brabuksen vanteet, edessä 8x18 235/35 ja takana 8x10 285/35. On liian kova ja uraherkkä meikäläisen makuun, jopa tasaisilla Saksan teillä. Minusta nuo ei ole ulkonäön puolesta vielä liian isot.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Matti R kirjoitti:Auton mukana tuli minulle Brabuksen vanteet, edessä 8x18 235/35 ja takana 8x10 285/35.
Onkohan noissa liian suuri ero etu- ja takarenkaisen vierintäkehällä, kun ABS-valo syttyy nopeuden ylittäessa 160-180 km/h? Forumilla oli jollakin aiemmin samanlainen tapaus. Takana vierintäkehä on isompi, ja ilmeisesti ABS reagoi kun ero menee liian suureksi. Valo sammuu kun kääntää virrat pois. Anturit putsattu, ja normaaliajossa ei mitään ongelmia.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Aki H. kirjoitti:Eli auttoiko tuo laittamani linkki valintaa?
Juu, kiitos linkistä. Toivottavasti oli järkevä heräteostos.
Joko on kertoa ajokokemuksia?
Nyt on! Hemmetin hienot 17" vanteet, ei voi muuta sanoa!
Renkaat ovat siis edessä ja takana Dunlopin 255/45-17 V kitkat ja mitä vähän päästelin tänään menemään, niin ei ole kuin hyvää sanottavaa! Auto menee kuin juna konsanaan, mutta ohjattavuus silti erittäin hyvä!
Rajussa kiihdytyksessä kuivalla asfaltilla luistonesto ei puutu häiritsevästi menoon, joten renkaiden pito lienee hyvä, kun voimaa on kuitenkin autossa 320 hv. Ihmeen hyvä pito myös lumisella/jäisellä tiellä!
Rengasmelu kasvoi hieman, mutta näinhän se on kun vaihtaa pehmeistä Nokian 225/55-16 kitkoista kovempiin ja isompiin pyöriin. Mutta siis... kaikki kunnossa!