W126 sammuu kesken ajon, ongelma tankissa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

W126 sammuu kesken ajon, ongelma tankissa?

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Ässä käyttäytyy omituisesti. Pari viikkoa sitten sammahti yhtäkkiä kesken ajon. Nopeasti tarkistaen ei löytynyt mitään vikaa, mutta kun lisäsi muutaman litran bensaa kanisterista, lähti heti käyntiin ja pääsi kaartamaan huoltikselle. Huoltiksella tankkiin ei kuitenkaan mennyt kuin n. 40 litraa gasoa, ja ajotietokoneenkin mukaan matkaa olisi pitänyt voida taittaa vielä pitkälti!

Tänään kävi sama juttu. Hyytyi kesken ajon ja oireina aivan kuin ei saisi menovettä. Taas 10 litraa varapurnukasta, auto starttaa laakista ja kurvasin huoltamon pihaan. Nytkin tankkiin mahtui n. 40 litraa ja taas kulkee aivan mainiosti.

Mikä ihme lopettaa matkanteon kun on kuluttanut n. 40 litraa gasoa? Tankkiinhan menee se n. 90 litraa, eli molemmilla kerroilla on vielä ollut 50 litraa jäljellä!

Voisiko tankin sisällä alkaa jokin horia ilmaa ennen aikojaan? Mikä ja miksi?

Bensapumppu surraa, filsu on juuri vaihdettu eikä laske alleen. Kokeilin startata korkki auki jos vaikka olisi liiallista alipainetta tankissa, ei vaikuttanut mitään. Ja muuten käy & kulkee loistavasti. Ei myöskään varoittanut mitenkään ennen kuin tuo tapahtui.

nimim. Mukavia hetkiä Stadin aamuruuhkassa :twisted:
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Onko ko. mallissa ns. siirtopumppu tankin sisällä? Jos on, niin vika viittaa siihen.
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Juha R kirjoitti:Onko ko. mallissa ns. siirtopumppu tankin sisällä? Jos on, niin vika viittaa siihen.
Tämäpä ei ole tiedossa :oops: Löytyisikö foorumilaisilta tähän tietoa?

Jos siirtopumppu löytyy, mitä kautta sen pääsee vaihtamaan? Onko tankin manuskaluukku takapenkin vai takaboksin kautta avattava?

Entä voiko varsinaisen bensapumpun jättää pois laskuista näillä oireilla? Voisiko se väsyä ajanmittaan ja imupuhti loppua jos tankki ei ole lähes täynnä? Taitaa olla kaukaa haettua...
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Ei tuon mukaan ole siirtopumppua tankissa, mutta näyttäis olevan kaksi pumppua pohjassa: http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=02

Onko autossasi kaksi pumppua ja toimiiko ne molemmat?
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Suhahtelleeko se tankki ku avaat korkin ?

Ettei ois tankin hengitysröörit tukossa?

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Juha R kirjoitti:Ei tuon mukaan ole siirtopumppua tankissa, mutta näyttäis olevan kaksi pumppua pohjassa: http://www.detali.ru/cat/oem_mb2.asp?TP ... 030&SGN=02

Onko autossasi kaksi pumppua ja toimiiko ne molemmat?
Mielestäni on kaksi (en ole kurkannut suojamuovin alle kun ei ole paikkaa nostaa), mutta toimiiko ne molemmat - en tiedä. Miten näkyisi jos vain toinen olisi iskussa? Kuitenkin auto starttaa, käy, kiihtyy, kuluttaa normaalisti aina siihen saakka kunnes stoppaa ennakoimatta.

Jo pidemmän aikaa on tullut kiinnitettyä huomiota sellaiseen seikkaan, että kun lyö virrat päälle ('ON') ja bensapumppu hörähtää käyntiin, kuuluu samalla jumalaton rahaus/ryystäminen/hörppäys -ääni auton takaosasta, todennäköisesti pumpulta. Kestää n. sekunnin ja ääni on voimistunut kuukausien mittaan. Olisiko näinkin teknisellä kuvauksella yhteys nyt puhjenneeseen ongelmaan? Jokin osa pumpusta lähes finito?
Juha R kirjoitti:Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort, MB 380 SE W126, Opel Kadett 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, Calibra DTM, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Porsche 924
On ollut kalustoa kerrakseen :shock:
- Tomi L.
W126 420 SE -86
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Tuli mieleen, että kun tankin nestepinta on lähellä maksimia niin nesteellä on vaapaa virtaus syöttöpumpulle eli auto kävisi ilman siirtopumppua, mutta kun pinta laskee niin ei ole vapaavirtausta vaan siirtopumppu joutuu työntämään polttoaineen koneelle, mutta ei jaksa.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

Malm kirjoitti:Suhahtelleeko se tankki ku avaat korkin ?

Ettei ois tankin hengitysröörit tukossa?

-risto
Suhahtaa. Toisinaan alipaine on ollut kova eli korkki on imeytynyt kunnolla kiinni täyttöreikään. Huohottimet voisivat siten olla osin tukossa.

Jos syy olisi tuo ettei tankki saa korvausilmaa, eikö asian pitäisi ratketa kun nappaa tienposkessa korkin auki ja yrittää startata? Kokeilin tätäkin tänään vaan ei auttanut.

Omituista on että heti kun lisää 5-10 litraa menovettä tankkiin on kaikki taas kunnossa! Lähteekö gasoputki tankista sen pohjasta alaspäin kohti pumppua vai tuleeko se ylhäältä alaspäin kohti tankin pohjaa? Jälkimmäisessä tapauksessa voisi kai olla mahdollista tankin sisällä olevan putken olla rikki matkan varrelta niin, että horii ilmaa kun pinta laskee alle tietyn rajan. Ei siis saisikaan enää imettyä gasoa tankin pohjalta vaan ryystäisi puolesta välistä ilmaa??

Onko kenelläkään hyviä arvauksia / ehdotuksia?
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Tomi L. kirjoitti:On ollut kalustoa kerrakseen :shock:
Aina kun saa auton tehtyä mieleisekseen, niin joku väkisin ostaa sen pois..:roll:

PS. Ei tossa luettelossa ole edes kaikki...
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko tankki sijoitettu näin takapenkin taakse.
[img][img]http://img457.imageshack.us/img457/3439/tankinsijoitus9aw.th.gif[/img][/img]
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
jannelep
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja jannelep »

Tomi L. kirjoitti:
Malm kirjoitti:Suhahtelleeko se tankki ku avaat korkin ?

Ettei ois tankin hengitysröörit tukossa?

-risto
Suhahtaa. Toisinaan alipaine on ollut kova eli korkki on imeytynyt kunnolla kiinni täyttöreikään. Huohottimet voisivat siten olla osin tukossa.

Jos syy olisi tuo ettei tankki saa korvausilmaa, eikö asian pitäisi ratketa kun nappaa tienposkessa korkin auki ja yrittää startata...
Itseänikin kiinostaisi tietää onko tuo tankin suhahtelu TÄYSIN NORMAALIA? Eli kuuluuko sen suhahtaa jonkun verran kun ottaa korkin pois?!

Kiitos kun ohjeistatte tyhmää... :D
Avatar
Tomi L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 157
Liittynyt: Ti 23.09.2003 19:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tomi L. »

No niin, nyt on ehkä valoa tunnelin päässä. Soitin Rollelle ja kuvasin ongelman ja lähes varma analyysi on tämä:

Tankin sisällä on esisuodattimena sihti. Siis ilmeisesti karkea suodatin jota ei ole tarkoitettu säännöllisesti vaihdettavaksi niin kuin syöttöpumpun filsu.

Tankki on kerännyt 20 vuodessa moskaa sisäänsä ja sihti on nyt tukossa. Niin kauan kun tankki on täynnä, jaksaa bensa valua sihdin läpi putkeen ja edelleen pumpulle. Kun tankin pinta alenee, ei bensa enää jaksa penetroitua painovoimaisesti sihdin läpi. Tulos: hoppa sammuu gason puutteeseen.

Tankin sisällä siis ei ole erillistä syöttöpumppua. Bensaputken lähtö tankista on tankin pohjalla. Syöttöpumppu on imuvoimaltaan heikko joten se kaipaa painovoimaista sujuvaa valumista tankilta pumpulle. Nyt tukkeutunut sihti estää tämän.

Vaihto-operaatio tapahtuu auton alta. Siellä on ilmeisesti n. 4 x 4 cm (?) manuskaluukku jonka saa auki. Luukussa on kiinni syöttöputki ja siinä edelleen sihti. Isoin homma on lotrata bensan kanssa, Rollelle kun ei voi nyt ajaa kuin täydehköllä tankilla, sattuneesta syystä :wink:

Tilasin uuden sihdin Veholta, hinta 26,40 eur.

Katsotaan mitä Rolle lopulta löytää. Rollella on tavan mukaan täyttä ja vaihto menee kuun loppuun.

Kiitos kaikille ongelmanratkaisuun osallistuneille!
- Tomi L.
W126 420 SE -86
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

jaha

Viesti Kirjoittaja -O- »

Onkos ropleema jo ratkennut ?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
lufsen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 02.01.2006 11:30
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja lufsen »

Ainakin 320 -92 auton tankissa saa olla painetta. Tämä ei tarkoita, että huohotus ei toimisi vaan tankissa on hiilisuodattimella varustettu huohotin venttiileinen. Jos tämä suodatin on aivan tukossa niin auto saattaa temppuilla.

Käyko auto normaalisti jos jättää tankin korkin pois silloin kun meno hyytyy? Jos käy niin huohotussysteemi on viallinen ja alipaine rutistaa ajan mittaan tankinkin ruttuun. Kannattaa testata auttaako :)
Vastaa Viestiin