niinpä niin.. eilen lähdin mezellä liukkaalta tieltä rengas sutien.. ootas kun tuli asvalttia alle.. kuului PAM ja meno hyytyi.. eikun tiensivuun liuuttamaan ja hätärit päälle
oli se noloo
vetoakseli näytti olevan poikki noin 10cm renkaastapäin.. että se siit'
no soitto kaverille joka ajaa hinuria.. oli vapaalla onneksi saatiin meze kyytiin ja tänne töihini tuotiin, onneksi täällä on loistava korjaamotila, KYLLÄ SE SIITÄ taas..
onkos muuten noi kaikki tuohon 124 olevat vetarit samanlaisia..ei vissiin ole mikään vaikee vaihto.. vartin homma joka venyy kahteen tuntiin... näin emäntä aina sanoo
aikas helpolla meni poikki.. ihmettelen suuresti.
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
E.E.J Ukkonen kirjoitti:ei näillä kuulu suditella vaan edetä aristokraattisen lipuvasti
Kesäkelillä ei ainakaan 200D osia saa sudittelun takia rikki...
niinpä.. en suditellut, oli vaan liukasta
kaippa nuo akselitkin väsyy.. mutta helposti meni poikki
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
"Tyyppivika"
Akseli ruostuu siitä vetonivelen suojakumin alta ja napsahtaa poikki.
124ssa on monenlaisia vetoakseleita. Pikku perällisessä on omansa. Iso peräisessä omansa ja ainakin ASD-perässä omansa.
Vähän heikolta tuntuu. Edellisessä autossani (280E W115) oli vanhat 240D vetarit jotka näytti olevan ruosteessa joka paikasta niin että huomasi rautaakin lähtevän kun ne pyöritti teräsharjalla puhtaaks. Hyvin kesti sudittelut asfaltilla kesällä Kytkintä vaan ylös ni kylä lähti
Onko materiaalilaatu vähän huonotunut nykyisissä
200D:n vetarit kulutustavaraa kun voima ei riitä renkaan pyörittämiseen pidon löytyessä ,voimansiirron löysät hakkaa vetarin poikki kuten yo.tapauksessa. Tehokkaamilla koneilla veto jatkuu tasaisena eikä mitään "piikkejä" tule,vain vääntö kasvaa kun pito paranee
täytyy vissiin alkaa haalimaan isompaa konetta jos vetarit alkais kestämään.. no leikki leikkinä..
tänään hakemaan uusi vetari ja ensiviikolla joku ilta vaihtoon..
tuossa korjausoppaassa on hyvät kuvalliset ohjeet, ei näytä vaikealta hommalta, kyllä se siitä
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
jpk kirjoitti:Tehokkaamilla koneilla veto jatkuu tasaisena eikä mitään "piikkejä" tule,
Eikä kun teillä on kuormitus per vetari liian iso, eli liian vähän vetäviä pyöriä.
Ei vais, onhan noita täällä forumillakin puhuttu joskus katkeilleen, ja raskaassa kalustossa tiedeetään jopa kartaanien menneen poikki -- ja ne sentään on vielä vähän ronskimpaa tavaraa.
jpk kirjoitti:200D:n vetarit kulutustavaraa kun voima ei riitä renkaan pyörittämiseen pidon löytyessä ,voimansiirron löysät hakkaa vetarin poikki kuten yo.tapauksessa. Tehokkaamilla koneilla veto jatkuu tasaisena eikä mitään "piikkejä" tule,vain vääntö kasvaa kun pito paranee
Sorry nyt vaan, mutta ns. tehokkaammissa, joilla ilmeisesti tarkoitat vääntävempiä koneita,suurempi vääntö kuormittaa vetareita huomattavasti enemmän kuin perusvehkeissä. Vääntö on se joka akseleita katkoo.
Vetoakselit ja kardaani on optimoitu kevyeksi ja riittävän kestäväksi, mutta pulssimainen suuri momentin kasvu voi murtaa ruostuneen tai todella väsyneen akselin.
siis kuka katkaisee rautalangan yhteen suuntaan taivuttamalla
no siis jos minä esim. lähden tuonne kylille tuollä niin sanotusti piika ei oo ihminen merkillä (unohdetaan että mitä pellin alta löytyy tuonne kylilleja otan yhdet lähdöt niin voisin miltei taata että joku soittaa virkavallan paikalle
Kävipä tässä eräänä aamuna töistä lähdettäessä niin, että loivassa ylämäessä lumisella tienpinnalla liikkeelle lähdettäessä kuului vain "naps". Arvasin heti, että vetoakseli katkesi, sillä edellinen omistaja oli vaihdattanut jo vasemman puolen akselin ja foorumilta olin lukenut vastaavista tapauksista. (Kannattaa vaihtaa molemmat samalla kertaa, jos ei halua jäädä uudelleen tienpäälle!) On muuten heikkoa tekoa nuo akselit, muista merkeistä en ole kuullut vastaavaa.
Autona muuten W124 250 D -89, n 400 tkm mittarissa. Työkaverin avustuksella mese saatiin onneksi hinattua takaisin parkkipaikalle odottamaan korjausta.
Motonetistä kävin ostamassa tehdaskunnostetun vetoakselin hintaan 207,5 Eur ja M10 12-kulma ZNX-hylsyn (ei siis mikään Torx).
Töiden jälkeen jäin vaihtamaan akselia kun työkaverit ensin työnsivät vedottoman mesen sisälle. Oikea takarengas irti ja pukki oikean takakulman alle. Sitten pienellä pulttipyssyllä ja 12-kulmaisella 30 mm hylsyllä avaamaan navan mutteria. Eihän siitä tullut mitään, isompaa pulttipyssyä...vasta ISOLLA pyssyllä, jossa kahvat molemmille käsille ja 1" vääntiö kuului "vrum" ja sauhu vain nousi mutterista kun se aukesi. Kotikonstein ei mutteria olisi saanut auki ainakaan ilman lämpöä.
Sitten vetoakselin laipan pulttien kimppuun, myös ne olivat todella lujassa, keskikokoisella pulttipyssyllä sai hakata niin kauan, että usko avautumiseen meinasi loppua. Näissä XZN-pulteissa on käytetty lukitetta ja ne ovat lujassa koko kierteen pituudelta. Sitten vain korjausoppaan ohjeiden mukaan vanha akseli pois ja uusi tilalle.
Fiksu kaveri käyttää uutta mutteria ja uusia pultteja, mutta niitä ei myyty ainakaan Motonetissä. Akselin laippaan ei käy tavallinenkaan kuusiokoloruuvi sillä alkuperäinen ruuvi ohenee kierteen jälkeen ja se normaali kuusiokolo kiertyy vain vähänmatkaa, joten käytin vanhoja laipan pultteja ja kovaa ruuvilukitetta. Toisenpuolen akselin laippa oli muuten kiinnitetty kuusiokoloruuveilla. Laipan pultit hakkasin kiinni pienellä pulttipyssyllä ja navan mutterin keskikokoisella.
Yhdestä laipan pultista oli jäänyt lukite pois ja se oli silminnähden löysällä 5 tkm ajon jälkeen, eli KÄYTÄ RUUVILUKITETTA.
Tuo on muuten todella ärsyttävää varsinkin mersujen kans missä on joustava voimansiirto linja kun ensin on jäätä ja heti sen jälkeen asfalttia kyllä nykii ja kauan sitten kun se pito löytyy.Pari viikkoa sitten mulle tuli vastaava tilanne keskellä kaupunkia ja tietysti paljon ihmisiä niin ajattelin että mä en ainakaan jää tähän nykimään,ei muuta ku reilusti kaasua ja lähtihän se siitä oikein kumikin palo vanhuksella kun pitoa löytyi eikä mennyt vetarit poikki,niin onhan sitä voimaa joskus ollu 88 hevosen edestä 80luvun alun superdiesel
Automaatti tai tehokkaampi kone. Mutta onko niitä vetareita katkeillut automaatin jatkeenakin, vai meneekö ne aina vain manuaalilaatikolla rikki? Toivottavasti ei katkea, ASD-vetari on kovin kallis kapistus...
O, ou. On se raakaa tekniikalle toi talviautoilu. Semmoisia teitä ja risteyksiä kun ylittää missä on jäätä, lunta ja pitävää asfalttia vuoronperään lyhyin välein (you know?) niin onhan se aika nykivää kun yrittää nopeasti siitä mennä. Siis paikaltaan lähtiessä. Välillä on mielessä käyny et mitähän hajoo kun se sitten ottaa pitoa ja kunnolla toi rengas. Tulee semmonen muulin potku fiilis ja tunne.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Mersun jouset ovat tosiaan tehty samasta materiaalista kuin vetoakselit.
Syy E12-tiellä kuuluneeseen voimakkaaseen "boing"-ääneen, jonka takamatkustaja paikansi altaan, löytyi: takajousi poikki. Tavallisella montulla katkeamista on vaikea havaita, mutta nosturilla ollessa ja tukivarren muovisuojan irrottamalla löytyi helposti. Alapäästä n. 1/2-kierrosta poikki.
Ammattilaiselta kului aikaa vaihtoon n. 5 min, kun laittoi vastaavan käytetyn paikalleen. Hintaa yhteensä 25 Eur. Oishan voinut uudetkin laittaa, mutta auto oli valmiiksi ilmassa.
Voimalla ei ole mitään tekemistä vetoakselin katkeamiseen.
Kaveri lirutti 200d:nsä vapaalla pihassa ja päästi kytkimen
pysäyttääkseen auton niin kuului pam.
Ruostetta ruostetta kuten edellä mainittiin.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
vetarin vaihto oli helppo.. edes rengasta ei tarvinnut ottaa pois.. keskipultti lähti pitkällä jatkovarrella auki...muistaa vaan avata ensin lukitus hahlot.. auto ylos nosturilla..
6kpl niin sanottuja tortseja pois, lähtivät ihan käsipelillä ja räikällä..
vanhat rojut pois.. uusi akseli tilalle.
ruuvilukitetta pultteihin ja kiristys.. auto alas.
keskipultti paikoilleen .. vajaan tunnin homma
vaihdoin vaan katkenneen, pysyy jännitystä elämässä.. siis kauanko kestää vasen puoli
MB 200 - 85 . 2.0 w 124
MB 190 - 90 . 2.0 w 201
Chevrolet caprice stw -93 . 5.0
Mihin heitätte katkenneet vetarit? Meinaan vaan kun työkseni hitsailen, niin voishan kokeilla joskus saako pitämään. Voisin ottaa vastaan kappaleen ja kokeilla joskus mitä tapahtuu...
Yleisin syy vetarin katkeamiseen on suojakumin ja vetoakselin väliin päässyt hiekka joka "syö" akselin ohuemmaksi yhdestä kohtaa. Usein tähän kohtaan muodostuu terävä olake joka pienentää akselin vääntölujuutta merkittävästi(perus lujuuslaskentaa). Myös nopeat kytkimen päästämiset aiheuttaa akselin tuhon koska vastus on suurin ennen kuin auto on liikkeellä. Eli jos tarvetta kumin polttoon on suotavaa saattaa auto ryömintä vauhtiin ja laittaa se barumi laulamaan koneen väännöllä ja/tai hivenen jarrulla avittaen.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
miksei kirjoitti:Mihin heitätte katkenneet vetarit? Meinaan vaan kun työkseni hitsailen, niin voishan kokeilla joskus saako pitämään. Voisin ottaa vastaan kappaleen ja kokeilla joskus mitä tapahtuu...
Kaveri primerasta hitsasin katkenneen vetoakselin... Ainakin vielä on kestänyt... Puolisen vuotta ollu ajossa.