w124 300dt laitoin cooleri ja nyt ahtoputket ei taho pysyä
w124 300dt laitoin cooleri ja nyt ahtoputket ei taho pysyä
eli asensin tänää coolerin tuohon 300 dt:hen ja tahtoo ampua ahto putket irti. Miten ootta saanu pysyyn ne. Mulla kyllä on sellaisia parempia klemmareita leveitä ja jotka pitäs olla tuohon hommaan tarkoitettuja.
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Miten muuten katsatus mihet reagoi tuhon coolerii? Ei kait sitä vaan tarvi muutos katsastaan ja penkittää?
Minkä kokoista putkia teillä on ollut ahtoputkena? Mulla on 2" onko se liian pientä?
Minkä kokoista putkia teillä on ollut ahtoputkena? Mulla on 2" onko se liian pientä?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Pitää muutoskatsastaa, voidaan verrata moottorinvaihtoon.Isokangas kirjoitti:Miten muuten katsatus mihet reagoi tuhon coolerii? Ei kait sitä vaan tarvi muutos katsastaan ja penkittää?
Jos teet nätisti niin ukko voi luulla orkkis cooleriksi.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
tyhmänä päissään(pe-ilta!) kyselee hän...
antaako tuo coolerin lisäys pelkästään lisäpotkua?
tuoreena turbodieselinomistajana pitää kysellä !:roll:
antaako tuo coolerin lisäys pelkästään lisäpotkua?
tuoreena turbodieselinomistajana pitää kysellä !:roll:
Jii
S205 / C220D Bluetec
ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
S205 / C220D Bluetec
ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
Dieselissä ei käytännössä nosta tehoja mikäli kyseessä on vakiovirityksessä oleva auto. Mikäli auto on jo ruuvattu ja savuttaa, välijäähdytin saattaa tuoda muutaman lisähevosvoiman kun saadaan parempi palotapahtuma. Pääsääntöisesti välijäähdyttimen lisäämisen jälkeen lisätään syöttöä, jolloin tehokin nousee rutkasti. Matalampi ilmanlämpötila = enemmän happea, jolloin enemmän syöttöä ilman savua.
Raskaasti kuormitetuissa, vaikkapa vaunun vetoautoissa, on järkevää olla välijäähdytin vaikka tehoa ei oteta enempää irti...siis koneen säätämiseksi.
joo tee ihan itte parempi 
Raskaasti kuormitetuissa, vaikkapa vaunun vetoautoissa, on järkevää olla välijäähdytin vaikka tehoa ei oteta enempää irti...siis koneen säätämiseksi.
Kalle K kirjoitti:Hirveän näkönen painekotelo no pääasia et pitää!


Lisää tietoa: www.skg.fi
otin coolerin
irti ku ahisti moottoria ahot nousi vaan 0.7bar (enne 1.1bar) ja turbo sakkas ku löysäs kaasun ja oli vähä laiskempi ku enne. Johtuu varmaa mun paine kotelon lähöstä seki on vaan 2" ja tehty vakio imusarjaan. Kait se on pakko jos hyvän haluaa nii tilata raatikaiselta cooleri jossa on kunno lähöt ja tehä kunnon painekotelo.

MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Juuri noin, 0,7 baria kylmää ilmaa tarkoittaa enemmän happea kuin 1,1 baria kuumaa ilmaa. Ajatellaanpas tilannetta vielä toisaalta...puhalletaan ahtimella ilmaa ahtaan putken läpi. Kummassa paine nousee helpommin paksussa putkessa vai ahdistavassa ohuessa putkessa. Mielestäni ahtaassa putkessa. Putken läpi ei kuitenkaan kulje enemmän ilmaa kuin paksun putken läpi, vaikka paine näyttää nousevan, ainostaan ahdin joutuu työskentelemään kovemmin.
Ahdas putki syntyy kun kuumaa ilmaa yritetään puhaltaa moottorin läpi, kylmä ilma mahtuu paljon paremmin ohuen imukanavan läpi...
Coolerin tehoa nostavasta vaikutuksesta en edes ala enempiä väittelemään
Eiköhän coolerin merkitys ole kaikille lähes selvää...
Ahdas putki syntyy kun kuumaa ilmaa yritetään puhaltaa moottorin läpi, kylmä ilma mahtuu paljon paremmin ohuen imukanavan läpi...
Coolerin tehoa nostavasta vaikutuksesta en edes ala enempiä väittelemään

Lisää tietoa: www.skg.fi
No jos nyt laitan coolerin taksi ja sitte tulevaisuudessa laitatan 7mm elementit niin tuleeko sinne sitte sitä voimaa ja kestääkö se? Mutta onko tuo vakio turbo liian pieni? Ja kestääkö laatikko jos laittaa 7mm elementit ja antaa olla vakio turbon?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Varmasti ei kestä
tai no kestää jollet ota ihan kaikkea voimaa ihan joka paikassa ulos
Vakioahdin on aivan varmasti liian pieni 7 mm elementeille eli sitten ei kestä edes yhtä iltaa
Voimaa muuten tulee kun laitat sitä syöttöä lisää vaikka ihan vakiopumpusta...
Ai niin, kyllä se 2" riittää jokseenkin koville tehoille, eli ei ole virityksen onnistuminen siitä vielä kiinni.


Vakioahdin on aivan varmasti liian pieni 7 mm elementeille eli sitten ei kestä edes yhtä iltaa

Voimaa muuten tulee kun laitat sitä syöttöä lisää vaikka ihan vakiopumpusta...

Ai niin, kyllä se 2" riittää jokseenkin koville tehoille, eli ei ole virityksen onnistuminen siitä vielä kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
no nii laitoin cooleri takas. Kaansi syöttöä kaksi kierrosta ja nyt rupes kulkee en vielä kerinnyt kunnolla koittaa mutta tuntu että ois tehokaampi mitä enne
paineet nousi jo 0.9. Se syötö lisääminen oliki aika työläs homma ku tuossa on vielä vakionopeuden säädin. Muttta kyllä nyt tuntuu kulkevan
ainaki yhtä hyvin ku ilman cooleria pitäs päästä sulalle tiellle koittaan että kiihtyykö se paremmin


MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Eikös kaikissa autoissa ole vakionopeudensäädin, poljin pohjaan ja pidetään se siellä
Sellasen ulkoisen säädön kun hankkii pumppuun niin on huomattavan mukava harrastaa. Hienoa kuulla, ettei ahdistanutkaan cooleri, vaan kone huusi soppaa ja julmetusti lisää.
Lienee vielä varaa nostaa lisää, aika paljonkin 
Säädä muuten se ahto nyt hieman pienemmälle kuin ennen ja yritä saada lisää soppaa, sillon se alkaa olemaan kohdillaan...

Sellasen ulkoisen säädön kun hankkii pumppuun niin on huomattavan mukava harrastaa. Hienoa kuulla, ettei ahdistanutkaan cooleri, vaan kone huusi soppaa ja julmetusti lisää.


Säädä muuten se ahto nyt hieman pienemmälle kuin ennen ja yritä saada lisää soppaa, sillon se alkaa olemaan kohdillaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jäi vielä vähä keske ku ei tienny mistä niitä kierroksia säädetään nii käy lämpinä tyhjäkäynti n.850rpm
Mistä muuten niitä ulkoisia sopan säätimiä saa kuka tekee?
Mistä muuten niitä ulkoisia sopan säätimiä saa kuka tekee?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Mynä-Diesel, PP-diesel,...Isokangas kirjoitti:Mistä muuten niitä ulkoisia sopan säätimiä saa kuka tekee?
Luulen että tämä on sellainen topic joka kannattaa lukea, ja toivottavasti olet jo lukenutkin. Kuitenkin jossakin vaiheessa kun tehoa aletaan oikeasti ottamaan reilummin ulos, esimerkiksi nyt vaikka 50% enemmän, on aika kääntyä ammatilaisen puoleen pumppuasioissa juurikin tyhjäkäynnin yms vuoksi.
Palataan tähän vielä, konehan annostelee soppaa ahtopaineen mukaisesti. Nyt ilma on kylmempää kuin pumpun säätäjä on kuvitellut. Soppaa kuitenkin annostellaan sen mukaisesti kuin ennenkin eli aivan liian vähän. Tehoa ei tule enempää kuin ennenkään eikä ahdotkaan nouse sille tasolle kuin kunnolla syötettäessä voisi nousta. Aina kun toimitetaan enemmän ilmaa palotapahtumaan pitää säätää pumppua tilanteen mukaiseksi.Isokangas kirjoitti:no nii laitoin cooleri takas. Kaansi syöttöä kaksi kierrosta ja nyt rupes kulkee en vielä kerinnyt kunnolla koittaa mutta tuntu että ois tehokaampi mitä ennepaineet nousi jo 0.9. Se syötö lisääminen oliki aika työläs homma ku tuossa on vielä vakionopeuden säädin. Muttta kyllä nyt tuntuu kulkevan
ainaki yhtä hyvin ku ilman cooleria pitäs päästä sulalle tiellle koittaan että kiihtyykö se paremmin
Viimeksi muokannut veskola, La 18.03.2006 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Mite ootta saanu turbon nokassa ahtoputken pysyy mulla on siittä alkuperäisestä tehty mutta nousee aina sen verran että saa ammuttua sen tiivisteen pois ja alkaa vuotaan. Kannattaa varmaa laittaa silikoni letku suoraa siihen turbon nokkaa klemmarilla? vai mite ootta tehny?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Puhdistetaan putket ja letkut öljyttömäksi, tarvittaessa voi hieman karhentaa hiomapaperilla, sitten vain laadukkaalla klemmarilla tiukkaan kiinni. Kyllä pitäisi pysyä alle 1,5 barin paineilla (ja ylikin)
Silikoniletkua tai 'mustaa' kunhan on kestävää, silikoni ei vältämättä auta siihen kiinnipysymisongelmaan, mistä se sitten johtuukin.
Ellei ala pysymään niin "liimaa" kiinni jollain tiivistemömmöllä.
...vai olikos tuossa ahtimessa joku hassu lähtö ?
Silikoniletkua tai 'mustaa' kunhan on kestävää, silikoni ei vältämättä auta siihen kiinnipysymisongelmaan, mistä se sitten johtuukin.
Ellei ala pysymään niin "liimaa" kiinni jollain tiivistemömmöllä.
...vai olikos tuossa ahtimessa joku hassu lähtö ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
ennen kun hitsaat suoran putken jämän kiinni mihin ahtoletku tulee kiinni, niin paina prässillä tai purista ruuvipenkissä joku kartiomainen osa vähän matkaa putken sisään. sillä tulee sopiva huuli putkeen ja sitten muuta kun hitsaa jämän ahtoputkeen kiinni. sitte ei tarvi pelätä että lähtis putket irti, Mutta sitte saattaa räjähtää putki halki (niinki on käyny muutaman kerran +1.5 ahdoilla) 

Billett
Mulla on pysynyt 1.8 ahdoilla putket kiinni ilman mitään sen kummempia patentteja. Sopivan tiukat putket vaan, eli metalliputkien ulkohalkaisija ja kumiputken sisähalkaisija on sama ja laadukkaat klemmarit, että saa tiukalle. Suorastaan liimautuvat kiinni, on hankala irrottaa kun ovat vuuodenkin paikoillaan.