w124 300dt laitoin cooleri ja nyt ahtoputket ei taho pysyä

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

w124 300dt laitoin cooleri ja nyt ahtoputket ei taho pysyä

Viesti Kirjoittaja mattiis »

eli asensin tänää coolerin tuohon 300 dt:hen ja tahtoo ampua ahto putket irti. Miten ootta saanu pysyyn ne. Mulla kyllä on sellaisia parempia klemmareita leveitä ja jotka pitäs olla tuohon hommaan tarkoitettuja.
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

Kun mulla oli väliaikainen putki coolerin tilalla, Raatikainen neuvo vääntämään putken suut muutamasta kohtaan hieman ulospäin, jolloin putki on suu osaltaan hieman suurempi. Pysy hyvin tavallisilla klemmareilla.
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Jos on alumiiniputket niin päähän voi hitsata tuollaisia räkäpalloja.

On pysynyt yli 2bar paineilla putket kiinni.

Kuva
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Miten muuten katsatus mihet reagoi tuhon coolerii? Ei kait sitä vaan tarvi muutos katsastaan ja penkittää?

Minkä kokoista putkia teillä on ollut ahtoputkena? Mulla on 2" onko se liian pientä?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Riippuu varmaan katsastusmiehestä, mutta periaatteessa pitää penkittää ja muutoskatsastaa.

60mm on aika suosittu koko ahtoputkissa. Pienemmillä tehoilla varmaan riittää 2".
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

Väykyssä vakiona 60mm. Ja samana pysyi myös uudessa. Pitäis kait rittää tonne + 500 hv.
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
Avatar
JTY
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 267
Liittynyt: To 19.08.2004 23:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JTY »

Isokangas kirjoitti:Miten muuten katsatus mihet reagoi tuhon coolerii? Ei kait sitä vaan tarvi muutos katsastaan ja penkittää?
Pitää muutoskatsastaa, voidaan verrata moottorinvaihtoon.
Jos teet nätisti niin ukko voi luulla orkkis cooleriksi.
w123 200D Taxi Power - w123 230E Manne supra - r129 SL500 avokki
Avatar
Jii
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: Ma 07.04.2003 14:57
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Jii »

tyhmänä päissään(pe-ilta!) kyselee hän...
antaako tuo coolerin lisäys pelkästään lisäpotkua?
tuoreena turbodieselinomistajana pitää kysellä !:roll:
Jii
S205 / C220D Bluetec

ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

Lisää kestävyyttä ja teoriassa muutama kw.
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
Avatar
Kalle K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ma 11.04.2005 23:46
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Kalle K »

Tottakai Cooleri lisää tehoja ja sen kylllää
tuntee perseesä ainaki bensasa! Hirveän näkönen painekotelo no pääasia et pitää!
ex w123 240d
ex w123 300d autom
ex w124 200d turbo ic
ex W202 220e Elegance Autom
ex w210 230e classic autom
ex w210 320e 4matic
W202 200e Elegance
W251 350e 4matic
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Dieselissä ei käytännössä nosta tehoja mikäli kyseessä on vakiovirityksessä oleva auto. Mikäli auto on jo ruuvattu ja savuttaa, välijäähdytin saattaa tuoda muutaman lisähevosvoiman kun saadaan parempi palotapahtuma. Pääsääntöisesti välijäähdyttimen lisäämisen jälkeen lisätään syöttöä, jolloin tehokin nousee rutkasti. Matalampi ilmanlämpötila = enemmän happea, jolloin enemmän syöttöä ilman savua.

Raskaasti kuormitetuissa, vaikkapa vaunun vetoautoissa, on järkevää olla välijäähdytin vaikka tehoa ei oteta enempää irti...siis koneen säätämiseksi.
Kalle K kirjoitti:Hirveän näkönen painekotelo no pääasia et pitää!
:lol: joo tee ihan itte parempi :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Kalle K kirjoitti:Hirveän näkönen painekotelo no pääasia et pitää!
Voi kuule kun näkisit mun pakoputken. :shock:
Avatar
tuomazzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Su 12.06.2005 12:15
Paikkakunta: perho

Viesti Kirjoittaja tuomazzz »

sikäli mikäli minä oon oikein ymmärtäny ni kyllä jonkukaan asteisilla ahdoilla välijäähdytin lisää tehoa vähintään sen 10%
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

otin coolerin :cry: irti ku ahisti moottoria ahot nousi vaan 0.7bar (enne 1.1bar) ja turbo sakkas ku löysäs kaasun ja oli vähä laiskempi ku enne. Johtuu varmaa mun paine kotelon lähöstä seki on vaan 2" ja tehty vakio imusarjaan. Kait se on pakko jos hyvän haluaa nii tilata raatikaiselta cooleri jossa on kunno lähöt ja tehä kunnon painekotelo.
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Vetäise hukkaportin ohjaus imusarjasta ja iske takaisin se cooleri ja turhaa vakio turbolla nostaa ahtoja yli 1bar...se on normaalia et cooleri ahdista 0.15-0.2bar halooo....järki käteen :lol: :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juuri noin, 0,7 baria kylmää ilmaa tarkoittaa enemmän happea kuin 1,1 baria kuumaa ilmaa. Ajatellaanpas tilannetta vielä toisaalta...puhalletaan ahtimella ilmaa ahtaan putken läpi. Kummassa paine nousee helpommin paksussa putkessa vai ahdistavassa ohuessa putkessa. Mielestäni ahtaassa putkessa. Putken läpi ei kuitenkaan kulje enemmän ilmaa kuin paksun putken läpi, vaikka paine näyttää nousevan, ainostaan ahdin joutuu työskentelemään kovemmin.

Ahdas putki syntyy kun kuumaa ilmaa yritetään puhaltaa moottorin läpi, kylmä ilma mahtuu paljon paremmin ohuen imukanavan läpi...

Coolerin tehoa nostavasta vaikutuksesta en edes ala enempiä väittelemään :roll: Eiköhän coolerin merkitys ole kaikille lähes selvää...
Lisää tietoa: www.skg.fi
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

No jos nyt laitan coolerin taksi ja sitte tulevaisuudessa laitatan 7mm elementit niin tuleeko sinne sitte sitä voimaa ja kestääkö se? Mutta onko tuo vakio turbo liian pieni? Ja kestääkö laatikko jos laittaa 7mm elementit ja antaa olla vakio turbon?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Varmasti ei kestä :lol: tai no kestää jollet ota ihan kaikkea voimaa ihan joka paikassa ulos :shock:

Vakioahdin on aivan varmasti liian pieni 7 mm elementeille eli sitten ei kestä edes yhtä iltaa :lol:

Voimaa muuten tulee kun laitat sitä syöttöä lisää vaikka ihan vakiopumpusta... :roll:

Ai niin, kyllä se 2" riittää jokseenkin koville tehoille, eli ei ole virityksen onnistuminen siitä vielä kiinni.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

7mm elementti - vakio turpo = paljon savua :roll: Petska voi kertoa , viime keväänä kokeiltiin 250 turbossa :lol: Outokummun keskusta oli noen peitossa :roll:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Niin ja pumppu vaihdettiin pihalla lennosta ja välissä käytiin laatikko heittään siekkiselle...se oli kaikestaan päivän homma kädä siellä itä-suomessa... :lol:
Itse tein ja säästin
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

no nii laitoin cooleri takas. Kaansi syöttöä kaksi kierrosta ja nyt rupes kulkee en vielä kerinnyt kunnolla koittaa mutta tuntu että ois tehokaampi mitä enne :D paineet nousi jo 0.9. Se syötö lisääminen oliki aika työläs homma ku tuossa on vielä vakionopeuden säädin. Muttta kyllä nyt tuntuu kulkevan 8) ainaki yhtä hyvin ku ilman cooleria pitäs päästä sulalle tiellle koittaan että kiihtyykö se paremmin
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eikös kaikissa autoissa ole vakionopeudensäädin, poljin pohjaan ja pidetään se siellä :D

Sellasen ulkoisen säädön kun hankkii pumppuun niin on huomattavan mukava harrastaa. Hienoa kuulla, ettei ahdistanutkaan cooleri, vaan kone huusi soppaa ja julmetusti lisää. :twisted: Lienee vielä varaa nostaa lisää, aika paljonkin :wink:

Säädä muuten se ahto nyt hieman pienemmälle kuin ennen ja yritä saada lisää soppaa, sillon se alkaa olemaan kohdillaan...
Lisää tietoa: www.skg.fi
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Jäi vielä vähä keske ku ei tienny mistä niitä kierroksia säädetään nii käy lämpinä tyhjäkäynti n.850rpm

Mistä muuten niitä ulkoisia sopan säätimiä saa kuka tekee?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Isokangas kirjoitti:Mistä muuten niitä ulkoisia sopan säätimiä saa kuka tekee?
Mynä-Diesel, PP-diesel,...

Luulen että tämä on sellainen topic joka kannattaa lukea, ja toivottavasti olet jo lukenutkin. Kuitenkin jossakin vaiheessa kun tehoa aletaan oikeasti ottamaan reilummin ulos, esimerkiksi nyt vaikka 50% enemmän, on aika kääntyä ammatilaisen puoleen pumppuasioissa juurikin tyhjäkäynnin yms vuoksi.
Isokangas kirjoitti:no nii laitoin cooleri takas. Kaansi syöttöä kaksi kierrosta ja nyt rupes kulkee en vielä kerinnyt kunnolla koittaa mutta tuntu että ois tehokaampi mitä enne :D paineet nousi jo 0.9. Se syötö lisääminen oliki aika työläs homma ku tuossa on vielä vakionopeuden säädin. Muttta kyllä nyt tuntuu kulkevan 8) ainaki yhtä hyvin ku ilman cooleria pitäs päästä sulalle tiellle koittaan että kiihtyykö se paremmin
Palataan tähän vielä, konehan annostelee soppaa ahtopaineen mukaisesti. Nyt ilma on kylmempää kuin pumpun säätäjä on kuvitellut. Soppaa kuitenkin annostellaan sen mukaisesti kuin ennenkin eli aivan liian vähän. Tehoa ei tule enempää kuin ennenkään eikä ahdotkaan nouse sille tasolle kuin kunnolla syötettäessä voisi nousta. Aina kun toimitetaan enemmän ilmaa palotapahtumaan pitää säätää pumppua tilanteen mukaiseksi.
Viimeksi muokannut veskola, La 18.03.2006 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

jos oikein vastustaa niin täältä saa sopivasti valmiita moottoreita, takuuteho liki 500hp.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

Mite ootta saanu turbon nokassa ahtoputken pysyy mulla on siittä alkuperäisestä tehty mutta nousee aina sen verran että saa ammuttua sen tiivisteen pois ja alkaa vuotaan. Kannattaa varmaa laittaa silikoni letku suoraa siihen turbon nokkaa klemmarilla? vai mite ootta tehny?
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Puhdistetaan putket ja letkut öljyttömäksi, tarvittaessa voi hieman karhentaa hiomapaperilla, sitten vain laadukkaalla klemmarilla tiukkaan kiinni. Kyllä pitäisi pysyä alle 1,5 barin paineilla (ja ylikin)

Silikoniletkua tai 'mustaa' kunhan on kestävää, silikoni ei vältämättä auta siihen kiinnipysymisongelmaan, mistä se sitten johtuukin.

Ellei ala pysymään niin "liimaa" kiinni jollain tiivistemömmöllä.

...vai olikos tuossa ahtimessa joku hassu lähtö ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

ennen kun hitsaat suoran putken jämän kiinni mihin ahtoletku tulee kiinni, niin paina prässillä tai purista ruuvipenkissä joku kartiomainen osa vähän matkaa putken sisään. sillä tulee sopiva huuli putkeen ja sitten muuta kun hitsaa jämän ahtoputkeen kiinni. sitte ei tarvi pelätä että lähtis putket irti, Mutta sitte saattaa räjähtää putki halki (niinki on käyny muutaman kerran +1.5 ahdoilla) :wink:
Billett
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Mulla on pysynyt 1.8 ahdoilla putket kiinni ilman mitään sen kummempia patentteja. Sopivan tiukat putket vaan, eli metalliputkien ulkohalkaisija ja kumiputken sisähalkaisija on sama ja laadukkaat klemmarit, että saa tiukalle. Suorastaan liimautuvat kiinni, on hankala irrottaa kun ovat vuuodenkin paikoillaan.
mattiis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Su 04.09.2005 12:12
Paikkakunta: Toholampi

Viesti Kirjoittaja mattiis »

joo eiköhä ne rupia siinä pysyy. täytyy käydä ostaa huomenna lisää klemmareita
MB 200CDI A -00 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/KYL.jpg
Yamaha RX-1 -03 http://i191.photobucket.com/albums/z66/mattiis/RX-1.jpg
Vastaa Viestiin