w115 Entisöintiä

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jorkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 16.09.2003 21:37
Paikkakunta: Joensuu

w115 Entisöintiä

Viesti Kirjoittaja jorkka »

8.8.2005 Ostin 230.4 w115, vuosimallia 1974.

10.8. 2005 Auto laitettu atomeiksi autotalliin, ja kori lähti hitsattavaksi.

3.10.2005 Autosta laitettu kone, hitsattu, maalattu alkuperäisellä sävyllä ja kiillotettu kromiosat.

12.10.2005 Selailin nettiautoa, myynnissä oli "hieman pintaruosteinen" w115 1975 200 d rattivaihteella ja taksi-sisustuksella, no siitäpä minä sain sitten "kuningas-idean", siirretään rattivaihteisto ja sisustus omaan pystylyhtyyn...

14.10.2005 No nyt tämä "hieman pintaruosteinen" = aivan LAHO p*ska seisoo omassa tallissa...

16.10.2005 Tuli sellainen ajatus mieleen, että onnistuuko museokatsastus enää, jos sisusta ja rattivaihde siirretään...

Onko rattivaihdetta/ kuuden hengen sisustaa saanut muihinkin kuin takseihin?
Ei varmaan mene ihan läpi museokatsastuksessa, jos sanoo että tämä on alkuperäinen taksi 230 bensa koneella... :)

w123 keskusteluissa oli mainittu:
raul kirjoitti:Yksityiskohtana mainittakoon että rattimanuaalia toimitettiin vain taximalleihin Suomeen sekä poliisiautoihin Saudeihin (mikäli muistan oikein...).
Rahaa luovuttamalla myös varmasti joku muukin on saanut jos oikein halunnut. :oops:
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

No ei sitä museoleimalle voi noin viedä, tai tottakai voi jos tykkää bumerangeista. Olikos se auton oma sisusta niin kurjassa kunnossa että sinne kannatti laittaa "kumipenkit?" Ovat kesällä melkoisen ikävät nimittäin...

En oikeastaan ymmärrä rattikarahkankaan vaihtoa jos puhutaan entisöinnistä, lauluautot sitten erikseen. :D

Mutta hieno juttu kaikenkaikkiaan kun joku viitsii näitä helmiä elvyttää, ei niitä liikaa liikenteessä ole. :wink:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Muu sisusta kuin auton alkuperäinen käy, ymmärtääkseni niillä ehdoilla että se on paitsi siisti ja ehjä niin....

-mersun alkuperäinen tai alkuperäistä vastaavilla materiaaleilla entisöity

-ko. sisustan on saanut autoon tilattua (Mersulla kaikkia sisustusvärejä ei virallisesti saanut kaikkien ulkovärien kanssa), tarkoitan tällä lähinnä sitä että taxisisustaa ei ehkä kannata laittaa esim. 280 E:n kanssa, vaikka sellaisen todennäköisesti 30 vuotta sitten olisikin rahatukun voimalla saanut

Pystärin kyseessä ollessa en osaa vastata saiko 6-hengen sisustaa muihinkin kuin taksiautoihin, voi hyvinkin olla että sai. Kumipenkit (eli keinonahka) oli luonnollisesti yksi normaaleista sisustusmateriaalivaihtoehdoista kaikkiin malleihin.
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Jassoo, kiitos raul oikaisusta, joka päivä viisastuu. Luulin että nämä "namikuhka"-sisustat olisivat olleet taksien etuoikeus, mutta rahallahan saa tosiaan vaikka mitä jos haluaa. :D

Pakko laittaa vähän ooteeta sekaan:

Kaveri tilasi kymmenisen vuotta takaperin 124:ään nahkasisustuksen Saksasta, uutta ja ihmeellistä silloin, ainakin täällä korvessa. Kun sisusta saapui niin kaverin alaleuka tippui noin metrin verran, paketeista paljastui ehtaa kuminahkaa. :lol: Minä taisin paskoa lähes housuuni, kaverilla oli nyt varasarja autoonsa jos entiset kumipenkit sattuisivat jostain syystä rikkoontumaan. :lol: Hintaa 4000mk, halvalla sai. :twisted:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

HVM kirjoitti:Jassoo, kiitos raul oikaisusta, joka päivä viisastuu. Luulin että nämä "namikuhka"-sisustat olisivat olleet taksien etuoikeus, mutta rahallahan saa tosiaan vaikka mitä jos haluaa. :D
Jenkeissähän namikuhka on ollut erittäin suosittua halki vuosikymmenten, varmaan suurimassa osassa W123:kin on siellä kernijakkarat...
Taksisisustanahan se tunnetaankin, mutta pieneen lisähintaan saanut myös tavallisiin malleihin. :roll:

Silti tähän alkuperäiseen museointihommaan suosittelen ennemmin vaikka kangaspenkkejä, Suomestakin pitäisi löytymän useita verhoilijoita joilla on myös alkuperäisiä tai vastaavia kankaita, penkeistähän saa paremmat kuin uutena! :wink:
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

raul kirjoitti:Muu sisusta kuin auton alkuperäinen käy, ymmärtääkseni niillä ehdoilla että se on paitsi siisti ja ehjä niin....

-mersun alkuperäinen tai alkuperäistä vastaavilla materiaaleilla entisöity

-ko. sisustan on saanut autoon tilattua (Mersulla kaikkia sisustusvärejä ei virallisesti saanut kaikkien ulkovärien kanssa), tarkoitan tällä lähinnä sitä että taxisisustaa ei ehkä kannata laittaa esim. 280 E:n kanssa, vaikka sellaisen todennäköisesti 30 vuotta sitten olisikin rahatukun voimalla saanut
Jos tätä logiikkaa seurataan niin sittenhän mikä tahansa "sinne päin" oleva auto pitäisi mennä museoleimaan, perusteluna että "rahatukun voimalla olisi kyllä tällaisen saanut tehtaalta". Kuka sitä pystyy tarkistamaan? Saahan sieltä tehtaalta melkein mitä vaan, riippuu rahatukun paksuudesta.
Mutta hyvä tietää, jos tuo todella toimii.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Niin, mulla oli tässä ideana se, että auton ei tartte olla "matching numbers", ei mitään täysin vallatonta, että Mosse 407:n laitettas -59 Buickin penkit ja ratti koska neuvostoliittolaiset oli niin helposti lahjottavissa :shock: vaan ihan näitä perushommia... Eli vaikka veisin tuon 300 D:n tarkastettavaksi mutta vaihtaisin siihen 001 Schwarzin tilalle 003 Tabak-sisustan, niin saattaisi kelvata sinänsä... Vähintäänkin tarkastajasta riippuen.

Tuosta rahatukkuhommasta vielä tarkennusta kiteytetysti: Tehtaallahan on myyntiesitteissä jo mahdolliset väriyhdistelmät, eli ulkoväri ja sisustanväri (suositellut ja mahdolliset sekä ei-mahdolliset).
Näistä on kuitenkin poikettu mikäli erikseen on toivottu jotain yhdistelmää taulukon mahdollisuuksien ulkopuolelta, kuten edellinen 230 TE:eni, johon ei virallisesti olisi saanut karseaa yhdistelmää 681 Weizengelb + 036 Stoff Olive.
Avatar
jorkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 16.09.2003 21:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jorkka »

HVM kirjoitti:No ei sitä museoleimalle voi noin viedä, tai tottakai voi jos tykkää bumerangeista. Olikos se auton oma sisusta niin kurjassa kunnossa että sinne kannatti laittaa "kumipenkit?" Ovat kesällä melkoisen ikävät nimittäin.. :wink:
Joo, eli auton alkuperäisistä penkeistä kangas-osa on kulunut puhki, joten ajattelin vaihtaa koko sisustan, koska se tulee noin 20 kertaa halvemmaksi, kuin viedä verhoiltaviksi alkuperäiset penkit... Köyhän ei pitäs ostaa Mercedestä, kun ei ole sitten vara laittaa sitä kunnolla kuntoon... :lol:

Tuo rattivaihde kiinnostaa, koska:
A) Mahtuu enemmän naisia kyytiin... :D
B) Ainakin minun mielestä tyylikkäämpi vanhassa autossa.
C) 230:n oma vaihdelaatikko "kurahtaa" ikävästi vaihdetta vaihdettaessa, joten ajattelin vaihtaa koko vaihdelaatikon ja samalla rattivaihteiston.

Tässä kaksi kuvaa penkeistä:

Kuva
Kuvassa vasemmalla taksimallin penkki ja oikella auton oma alkuperäinen.

Kuva
Taksimallin penkkien/ovipahvien sävy kävisi kylläkin auton ulkovärin kanssa hyvin yhteen?
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

On muuten pakko sanoa että nuo "taksipenkit" on nätit, ja sopii hyvin muuhun autoon. :D Perustelit rattikarahkankin ysin arvoisesti, menestystä projektiin. :wink:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Juu, tuntus olevan samaa sävyä auton ulkovärin kanssa :wink:
Laitas vielä kuvia autosta muutenkin.
Avatar
jorkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 16.09.2003 21:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jorkka »

raul kirjoitti: Laitas vielä kuvia autosta muutenkin.
Pitää ottaa kuvia Tiistaina, nyt lähden tästä hakemaan kuudetta omaa Mercedestä 500 km:n päästä... :twisted: Tällä kertaa meinasin ostaa 300 ce:n 1991...
Avatar
B. Wikström
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 420
Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
Paikkakunta: Inkoo

Viesti Kirjoittaja B. Wikström »

Joo pistähän kuvia ku kerkeet. Mitkäs vanteet siinä on alla?
Avatar
Daaz
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1634
Liittynyt: Ti 25.11.2003 19:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Daaz »

Äh, allekirjoittaneen ei pitäisi lukea näitä tuuning-juttuja. Pahaa tekee. :roll:

Siis lähinnä siksi, että mennään vaihtamaan nuo tajuttoman hienot "valkoiset" penkit noihin lateksijakkaroihin. Eikös eriparinen sisusta ole aika karsea?

Nuo vaaleat penkit ovat sellainen erikoisuus, joita on ollut pääasiassa vain bensakoneissa, etenkin 230.4:ssä. Ne ovat olleet harvinaiset, koska vain varakkailla on ollut "varaa" ostaa epäkäytännölliset vaaleat penkit.

Jos minulla olisi 230.4 tuollaisella väriyhdistelmällä, olisin onnesta soikeana, enkä suinkaan laittaisi tilalle tuollaista proletaarikerniä. Mutta kuten todettua, ongelma on täällä päässä, eikä minun pitäisi lukea näitä projektiosioita ollenkaan.

-Daaz

Jälkikirjoitukset:

1) Kyllähän jokainen saa autoonsa gromigaaret asentaa, mutta haluaako? Toivottavasti ei.

2) Toivottavasti nuo valkoiset sisustat ja penkit eivät ainakaan kaatopaikalle mene? Vai menevätkö?
Speed kills, but it also makes you very fast.
114.073 1976 (H) – 114.023 1974 (H) – 114.073 1975 (V) – 114.073 1974 (V) – 126.046 1990 (M)
Avatar
jorkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 16.09.2003 21:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jorkka »

B. Wikström kirjoitti:Joo pistähän kuvia ku kerkeet. Mitkäs vanteet siinä on alla?
Joo tuossa on nyt väliaikaisesti yhdet 17 tuumaiset 225/45 alla, jotka EI TODELLAKAAN jää pysyvästi autoon...
Avatar
jorkka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ti 16.09.2003 21:37
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jorkka »

Daaz kirjoitti:Äh, allekirjoittaneen ei pitäisi lukea näitä tuuning-juttuja. Pahaa tekee. :roll:

Siis lähinnä siksi, että mennään vaihtamaan nuo tajuttoman hienot "valkoiset" penkit noihin lateksijakkaroihin. Eikös eriparinen sisusta ole aika karsea?

Nuo vaaleat penkit ovat sellainen erikoisuus, joita on ollut pääasiassa vain bensakoneissa, etenkin 230.4:ssä. Ne ovat olleet harvinaiset, koska vain varakkailla on ollut "varaa" ostaa epäkäytännölliset vaaleat penkit.

Jos minulla olisi 230.4 tuollaisella väriyhdistelmällä, olisin onnesta soikeana, enkä suinkaan laittaisi tilalle tuollaista proletaarikerniä. Mutta kuten todettua, ongelma on täällä päässä, eikä minun pitäisi lukea näitä projektiosioita ollenkaan.

-Daaz

Jälkikirjoitukset:

1) Kyllähän jokainen saa autoonsa gromigaaret asentaa, mutta haluaako? Toivottavasti ei.

2) Toivottavasti nuo valkoiset sisustat ja penkit eivät ainakaan kaatopaikalle mene? Vai menevätkö?

Ei penkkejä ja sisustaa hävitetä mihinkään, ne jäävät odottamaan parempia aikoja... Varastossa on itse-asiassa toinenkin samanlainen sisusta... ja muutama muukin w115:n ja w123:n sisusta...

Tuo kuvassa oleva lähes virheetön taksimallin sisusta löytyy kokonaan ovipahveineen, joten sisustasta tulee melko hyvä(ainakin minun mielestä... :wink: ).
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Ai samperi, tuohan on komia, laita kuvia lisää :wink:
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin