W126:n polttoaineputkisto uusiin puihin...

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

W126:n polttoaineputkisto uusiin puihin...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kävin eilen tankilla ja otin tankin piripintaan. Vartin päästä huomattiin, että jostain tippuu jotain. Bensaahan se oli ja vuotokohta oli heti suodattimen jälkeen menoputken alkupäässä. Suodattimen jälkeen on sellanen L-kappale ja siitä kulmasta vuoti. Minun tuurillani tankki oli tietenkin piripinnassa. Viimeisen viikon auto oli lähes tyhjällä tankilla tallissa, mutta sillon ei vuotoa tietenkään huomattu... Vuotoa ilmeni vain kun järjestelmässä oli painetta, eli muutaman minuutin sammuttamisen jälkeen ja kun auto kävi.
Onneksi isän Peogeotissa oli tilaa 70 litralle bensaa, loput 10 litraa mahtui kanisteriin.
Suosittelen muuten tyhjentämään tankin kokonaan, ennen polttoainepuolen huoltotoimenpiteitä. Varsinkin näin helteellä hermot eivät rasitu yhtä paljon, kun yksi vaaratekijä on eliminoitu.
Tankki tyhjenee 100% tyhjäksi kun avaa pumpulle tulevan 15mm letkun klemmarin ja antaa losottaa siitä bensat kanisteriin/ämpäriin/vatiin tms... Tämä tietty toimii vain sillon, kun tankki ei ole täynnä(paitsi jos omistat 100 litran astian). Me käytimme porakonekäyttöistä pumppua, kun siirsimme bensat toiseen autoon.

Tänään aloin sitten tutkia asiaa tarkemmin. "Ei tästä pelkällä uudella klemmarilla selvittykään". Menoputkistossa putkien ja letkujen liitokset ovat vähän järeämmin tehtyjä, kun painettakin on kai aikalailla ja 0,5m mittainen ensimmäinen vuotava pätkä täytyy käydä teetättämässä paikallisessa Hytarissa, jos KL:ssä ei valmiita myydä.

Huomasin siinä auton alla ährätessä, että putki ei jatkon osaltakaan näytä enään kovin hienolta, joten uusin putkiston kokonaan, myös paluupuolen. Menopuoli olisi pakkokin uusia, sillä suodattimen jälkeen ensimmäisen osan ja loppumatkan välinen liitos ei aukea ilman, että putki jostain katkeaisi. Sikaruosteessa kaikki......

Vois kai tuosta muutaman kuvankin napsasta, Ässä menee tästä päivästä lähtien seisontaa toistaiseksi ja bonukset lainataan Uoleville. Urakka näyttää sen verran isotöiseltä, että en viitsi ressata. Vieläpä kun auto tuossa pihassa ilman sen kummempia pukkeja, homma ei ole mitenkään helppo suorittaa maan tasalla. Liikkumaan sitä ei luonnollisesti saa, kun työntämällä tai vetämällä.

Kysyisin vielä, että onko kellään kokemuksia putkiston uusimisesta ja saako esim. KL:stä valmiiksi muotoiltuja putkia vai kannattaako koko homma teettä letkusta esim. paikallisella hytarilla haponksetävin liitoksin of koors?

KL-hintoja W124:ään, ei kovin pahoja. W126:een varmaan aika samanlaiset hinnat.

7332 polttoaineputki meno 28.00 EUR (166.48 FIM)


7331 polttoaineputki paluu 26.00 EUR (154.59 FIM)


4078 polttoaineputken yhdysletku / metri 7.00 EUR (41.62 FIM)


693 polttoaineen menoletku kierreliitin 13.00 EUR (77.29 FIM)


9965+13565 metalliputken kiinnikekumi + pelti 2+1 putkelle 2.10 EUR (12.49 FIM)


9966+13566 metalliputken kiinnikekumi + pelti 3+1 putkelle 3.60 EUR (21.40 FIM)
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Su 03.08.2003 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: W126:n polttoaineputkisto uusiin puihin...

Viesti Kirjoittaja Kangas »

W126 kirjoitti:Kysyisin vielä, että onko kellään kokemuksia putkiston uusimisesta ja saako esim. KL:stä valmiiksi muotoiltuja putkia vai kannattaako koko homma teettä letkusta esim. paikallisella hytarilla haponksetävin liitoksin of koors?
Itse tein W123:eeni uudet naftalinjat 8 mm vesijohtokuparista. Sama tavara on toiminut ongelmitta myös parin kaverin bensaruiskuautoissa, on halpaa ja helppo taivuttaa muotoon. Samojen kiinnikkeiden alla W123:ssa menee jarruputki, joten uusin senkin samalla.

-- Tommi
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Re: W126:n polttoaineputkisto uusiin puihin...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kangas kirjoitti:
W126 kirjoitti:Kysyisin vielä, että onko kellään kokemuksia putkiston uusimisesta ja saako esim. KL:stä valmiiksi muotoiltuja putkia vai kannattaako koko homma teettä letkusta esim. paikallisella hytarilla haponksetävin liitoksin of koors?
Itse tein W123:eeni uudet naftalinjat 8 mm vesijohtokuparista. Sama tavara on toiminut ongelmitta myös parin kaverin bensaruiskuautoissa, on halpaa ja helppo taivuttaa muotoon. Samojen kiinnikkeiden alla W123:ssa menee jarruputki, joten uusin senkin samalla.

-- Tommi
Kiitos vinkistä!
Kysyisin vielä, kuinka onnistuit tekemään liitokset? Pakostihan muutama putki/letku liitos piti tehdä. Ainakin valmiissa jarruputkissa on päät valmiina tötteröllä ja vastamutteri paikoillaan.

PS. Onko kellään tietoa mistä on kysmys:
Kun tankki oli valutettu tyhjiin, jätin vadin vielä auton alle ja letkun auki. Kaadoin bensaa tankkin vielä pari litraa. Sitten heiluttelin autoa, jotta paskat lähtis tankista liikkeelle. Roskaa tulinkin viimeisten bensojen mukana aikalailla, mutta enemmän mielenkiintoa aiheutti bensiinin väri. Bensa oli maitomaista... oikeastaan täysin valkoista. Valkoista väriä oli vain viimeisessä huuhteluerässä.
:?: :!: :?: :!:
Ja vielä... Olisko hyvä tehdä tankille vielä jotain toimenpiteitä, kun se olis valmiiksi tyhjä ja läpihuuhtelu kunnossa. Kannattaako sinne losottaa kentien vettä ja huuhdella sitä vielä sillä. Vai olisko tuollainen edellä mainittu bensalla huuhtelu fiksumpaa?
Maiju

Re: W126:n polttoaineputkisto uusiin puihin...

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Heipä hei kaikille mersuharrastajille! Tätä ennen en ole nähnyt tarpeelliseksi avata sanaista arkkuani tällä forumilla, mutta tapahtukoon se nyt ja vieläpä hävyttömään tyyliin:
W126 kirjoitti:Roskaa tulinkin viimeisten bensojen mukana aikalailla, mutta enemmän mielenkiintoa aiheutti bensiinin väri. Bensa oli maitomaista... oikeastaan täysin valkoista.
Eli tähän on pakko kommentoida, että ei tarvita paljoakaan villiä mielikuvitusta tullakseen vakuuttuneeksi siitä, että mieheni rakastaa autoaan enemmän kuin vaimoaan eli minua :lol:

Ystävällisin terveisin,
Maiju

~~kuten miitissä olleet näkivätkin, onneksemme kyseistä mystistä nestettä on riittänyt myös yhteiseen käyttöön sen verran, että takapenkki saadaan täysin kansoitetuksi tammikuussa~~

Eikä sillä, ettenkö minäkin tykkäisi mersuista...mutta liika on liikaa :wink:
Avatar
Tomppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:23

Uusittu on...

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Pari kesää sitten, alkoi ruiskia bensaa yllättäen ennen suodatinta olevasta letkun L mutkasta, Huomasin kun bensa mittari alkoi vajota nopeammin kuin normaalisti :shock: noh onneksi pääsin n.80km matkan kaupunkiin X , jossa Veho vaihtoi putket uusiin, siis ennen suodatinta ja suodattimen jälkeen olevat putket olivat ruosteessa. Ihmeellista oli että letkut löytyi varastosta, joten matka ei katkennut moneksi päivää.....
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Re: W126:n polttoaineputkisto uusiin puihin...

Viesti Kirjoittaja PM »

W126 kirjoitti:Roskaa tulinkin viimeisten bensojen mukana aikalailla, mutta enemmän mielenkiintoa aiheutti bensiinin väri. Bensa oli maitomaista... oikeastaan täysin valkoista.
Niin, tuohan kyllä selvittää sen tyhjäkäynnin aaltoilemisen ja tehottomuuden tunteen täyskaasulla. Jos kerran viimeset pisarat on mies laittanut tankkiin...
Se hööörps / sluurps-ääni bensapumpun tienoilta on kyllä vielä tuonkin jälkeen mysteeri. :wink: :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Re: W126:n polttoaineputkisto uusiin puihin...

Viesti Kirjoittaja Kangas »

W126 kirjoitti:Kiitos vinkistä!
Kysyisin vielä, kuinka onnistuit tekemään liitokset? Pakostihan muutama putki/letku liitos piti tehdä. Ainakin valmiissa jarruputkissa on päät valmiina tötteröllä ja vastamutteri paikoillaan.
Sopivat polttoaineletkut työnnetään putkien päälle ja kiristetään klemmareilla kiinni. Ei ole ollut ikinä mitään ongelmia, kunhan käyttää ruiskuvehkeisiin tarkoitettua paineletkua.

En oikein hoksannut mitä tuo jarruputkivertaus tarkoitti, mutta jos ei itsellä ole kunnollista kartiotyökalua, niin valmiinahan ne jarruputket on kaupasta ostettava.

-- Tommi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mulla kans tällä viikolla edessä naftaputkien vaihto, meno+paluu....

mitä tuossa vkl tiirailin niitä, niin nehän voi ostaa ihan metritavarana, koska nehän tulee suoraan klemmarilla kumiputkiin kiinni molemmissa päissä...eikö?

eikä niinkuin jarruputket joissa pitää olla "töttöröt" putkien päissä...


näin ainakin itse sen mieltäisin olevan.... katsoin juuri noi kl-varaosien putket myös, ja sit katsoin motonetistä, siellä ei ollut ollenkaan merkkikohtaisia putkia w124.... joten siitäkin voisi myös olettaa et putket voi ostaa ihan "normi" polttoaineputkena ....
Avatar
Timo K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Ti 11.03.2003 22:41
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Timo K. »

epk kirjoitti:eikä niinkuin jarruputket joissa pitää olla "töttöröt" putkien päissä...
Ei muuten maksa kovinkaan paljoa hankkia tuollainen kartiolevitin "tötteröiden" tekemiseen..
Koneella on koneen tahti
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

epk kirjoitti:mulla kans tällä viikolla edessä naftaputkien vaihto, meno+paluu....

mitä tuossa vkl tiirailin niitä, niin nehän voi ostaa ihan metritavarana, koska nehän tulee suoraan klemmarilla kumiputkiin kiinni molemmissa päissä...eikö?

eikä niinkuin jarruputket joissa pitää olla "töttöröt" putkien päissä...


näin ainakin itse sen mieltäisin olevan.... katsoin juuri noi kl-varaosien putket myös, ja sit katsoin motonetistä, siellä ei ollut ollenkaan merkkikohtaisia putkia w124.... joten siitäkin voisi myös olettaa et putket voi ostaa ihan "normi" polttoaineputkena ....
...W126-ruiskussa, ei kyllä ole klemmareilla, vaan nimenomaan "töttöröillä" tehdyt liitokset. Nimenomaan tämän takia epäilen klemmarikiinnityksen pitävyyttä. Vain ennen pumppua olevat letkut ovat klemmareilla, se letku onkin paksumpi ja painetta ei ole niin paljoa. Pumpun jälkeen letku on ohuempaa ja painetta luonnollisesti moninkertaisesti. Siitä eteenpäin liitokset on 17mm lenkkiavaimella avattavia järeitä "töttöröitä".
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

W126 kirjoitti: ...W126-ruiskussa, ei kyllä ole klemmareilla, vaan nimenomaan "töttöröillä" tehdyt liitokset. Nimenomaan tämän takia epäilen klemmarikiinnityksen pitävyyttä. Vain ennen pumppua olevat letkut ovat klemmareilla, se letku onkin paksumpi ja painetta ei ole niin paljoa. Pumpun jälkeen letku on ohuempaa ja painetta luonnollisesti moninkertaisesti. Siitä eteenpäin liitokset on 17mm lenkkiavaimella avattavia järeitä "töttöröitä".
Paljonkohan tuolla polttoainepumpun painepuolella oikeasti on potkua. Kysehän on kuitenkin vain siirtopumpusta, joka huolehtiin riittävän tavaran siirtymisestä ruutalle. Puutarhaletku taitaa antaa isommat paineet...
Terveisin
Tero
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Viesti Kirjoittaja juuso »

flosse kirjoitti: Paljonkohan tuolla polttoainepumpun painepuolella oikeasti on potkua. Kysehän on kuitenkin vain siirtopumpusta, joka huolehtiin riittävän tavaran siirtymisestä ruutalle. Puutarhaletku taitaa antaa isommat paineet...
Ei se kyllä minusta pelkkä siirtopumppu ole, vaan tekee K(E) jetin järjestelmäpaineet (yhdessä painevaraajan kanssa)- useampi kilohan siellä painetta on.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Painetta

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Taisi olla muistikuvan mukaan paine siinä 5 bar, plusmiinus 10% veikkausmarginaalia. Tuota kertaluokkaa kuitenkin. Kyllä viiden baarin puutarhaletku olis jo kova sana... :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
dieselflosse
Valvoja
Valvoja
Viestit: 1617
Liittynyt: Ti 18.03.2003 08:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Testi

Viesti Kirjoittaja dieselflosse »

W126:lle pieni testitehtävä: Lorota tankkiin pari litraa maitoa ja tuikkaa autoon virrat päälle. Kuinka kovaa pumpusta lentää.... Putkihan sinulla onkin jo irti :lol:

Lensikö pitkälle?
Terveisin
Tero
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Re: Painetta

Viesti Kirjoittaja juuso »

Jukka N. kirjoitti:Taisi olla muistikuvan mukaan paine siinä 5 bar, plusmiinus 10% veikkausmarginaalia. Tuota kertaluokkaa kuitenkin. Kyllä viiden baarin puutarhaletku olis jo kova sana... :lol:
5 barin Boshin pumppuja lienevät; paluulinjassa painetta tietty vähemmän, muttei siinäkään puutarhaletku kestä. Pumppu pumppailee pyöreästi 150 litraa tunnissa (mallista riippuen), joten sitä bensaa tulee ihan reilusti, kun klemmarit pettävät.

Itse olen teettänyt polttoaineletkuja korjaamoilla, jotka valmistavat paineletkuja (esim. kuorma-autoyrittäjille). Vanhat putket mukaan, jolloin päädyt voi käyttää halutessaan uudelleen (mikäli ok). Palvelu erittäin edullista, ja kavereilla löytyy tietoa oikeista putkista- aina on riittänyt kun olen kertonut että tulee K-jettiin. Joskus varmistivat vielä, että "eikös siellä ole luokkaa 5 baria painetta" . Sillä perusteella sitten oikeat putket kehiin.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

miten toi kannattais hoitaa, eli kun otan ne letkut irti.

Kummasta päästä ensin irti, mistä tukin naftan tulon? , tankki tietenkin ihan täpötäysi tällähetkellä.... entä hitsaaminen, kun letkut on irti?
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Tilasin tänään KL:stä menoputken ~34€ ja liitosletkun, joka tulee menoputken ja suodattimen väliin ~24€.
Alkuperäiset ja saksasta joutuu tilaamaan.

Veholtakin kysyin. Hinnat oli melkein tuplat ja nekin olis joutuneet tilaamaan saksasta.

Myös pumpun ja suodattimen liitos (T-kappaleen) saa Veholta, sen hinta ol ijotain 34€, pitänee sekin tilata vielä KL:n kautta, varmaan 20€:lla saa.

Noilla pääsee jo aika pitkälle, alkaa putkistot näyttää uusilta.

Aikalailla hintaa tulee, mutta tuleepahan alkuperäistä ja kunnon raaka-aineista.
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Sperm Whale

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Juupa juu.. Forumilaisten kipeähköistä veikkauksista huolimatta toteamme maitomaisen mömmön tankissasi olevan kaikkien pettymykseksi kuitenkin VETTÄ. Iänkaiken tankissa lillunutta ja kondensoitunutta & hyytynyttä vettä kaikilla lisäkrääsillä mitä nyt polttoaineen ohella ja seassa tankkiin päätyy.

Lähes OT: Bensiinissähän on jopa fossiilien kappaleita, etenkin Venäjältä pumpatussa raakaöljyssä. Barentsinmereltä taas tulee maailman puhtain raakaöljy jota suomalainen monopoliyhtiö käyttää eli suomiautojen tankeissa harvemmin on puolikasta dinosaurusta pohjalle saostuneena mutta muuta krääsää kyllä.

Notta ei syytä huoleen ja saattaa autokin käydä paljon paljon paremmin jos on uusien letkujen ja tankin puhdistuksen jäljiltä paineet järjestelmässä kohdallaan ja tankistakin tulee ihan puhdasta bensaa ilman mitään pornoteollisuuden ylijäämiä.

Henkka
"Does your Mercedes spit or swallow?"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12829
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

kellään tietoo miten kannattaa dieselin tankki pestä?, tankki on jo irti :)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8796
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mersun ruiskujen siirtopumpun paine on noin 5.3-5.7 bar... eli lemmari liitokset kannattaa tehdä kyllä kunnolla... :P ja tankit voi kätevästi pestä polttoöljyllä.... huomattavasti halvempaa ku pensa... vettä ei kannata käyttää.. sitä jää kuitenkin vähän pohjalle...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

KL.. Ensimmäinen miinus

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kämmäsivät KL:ssä, ovat hukanneet putket. Lupasivat soittaa jokakerta, kun kyselin tilauksen perään. V..tut!!

Kehtasi myyjä vielä sanoa, että "Pitäis kysyä useammin niitä"

V....! minä kysyin 2 viikon välein ja aina oli vastaus..."Me soitetaan sitten"
onneksi auto on kuitenkin ajossa ja ne loput putket osat eivät ole akuutteja, en taida viitsiä lunastaa niitä vaikka löytäisivätkin..
Vastaa Viestiin