
pinnotetut kumit??
Hyvä hyvä!timi.lin kirjoitti:joo,kyllä mä ostan sittekin ihan "normaalit" kumit

Ite ajattelin laittaa Continentalin "halpis"kumit, eli Barumit... Halpaluokan testivoittajia ollu, ja on "Piikki kalliimpien lihassa (vai kumissa?


Et sanoisin, et mieluummin barumit ku jotkuu eko-turbot tai vastaavat...

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Miksei voisi tyytyä pinnattuihinkin, jos ei kummoisia gummeiltaan vaadi?
Rauhallisesti hyvillä keleillä lyhyitä matkoja ajellen eivät varmaankaan merkkirenkaita huonommiksi jää. Kakkosautojen talvigummeina olen aina käyttänyt pinnattuja, ja parhaimmilla regummerat-renkailla ajellut useamman autonkin loppuun.
Jos taas paljon vuodessa ajelee ja tarvii perille päästä ajallaan, satoi tai paistoi, niin ei kannata renkaissa säästää.
Rauhallisesti hyvillä keleillä lyhyitä matkoja ajellen eivät varmaankaan merkkirenkaita huonommiksi jää. Kakkosautojen talvigummeina olen aina käyttänyt pinnattuja, ja parhaimmilla regummerat-renkailla ajellut useamman autonkin loppuun.

Jos taas paljon vuodessa ajelee ja tarvii perille päästä ajallaan, satoi tai paistoi, niin ei kannata renkaissa säästää.
Suomalainen häviää aina!
Pari talvea tullut köröteltyä 225/45R17 uusionastoilla, Hakkapeliitan kuvioilla. Meteliä riittää, tosin e39:n äänieristys vähän sitä parantaakin. Voineepa tosin 225 mm leveät nastalliset "aidot" Hakkiksetkin jotain rapinaa pitää.....
Onhan nuo nastat jotain pitänyt, eipä tosin tule mitään "hankirallia" paljon harrastettauakaan.
Joten henki koht mielipide: Halvat (jää enemmän rahaa kesärenkaisiin, meluisat (mutta kyllä sen kestää kun tulee aika vähän maantie-ajoa talvisin, eihän siellä muutenkaan viitsi ajaa, kun tiet on suolattu
).
Onhan nuo nastat jotain pitänyt, eipä tosin tule mitään "hankirallia" paljon harrastettauakaan.
Joten henki koht mielipide: Halvat (jää enemmän rahaa kesärenkaisiin, meluisat (mutta kyllä sen kestää kun tulee aika vähän maantie-ajoa talvisin, eihän siellä muutenkaan viitsi ajaa, kun tiet on suolattu

Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Ex-focuksen matkassa tuli pinnoitetut encoret hakkapeliitta 2:sen kuviolla. Ei niissä kyllä moitittavaa ollut muuta kuin melussa joka muutenkin on focuksessa kova. Tosin niillä renkailla oli edellinen omistaja pyöräyttänyt auton katolleen eli ilmeisesti jossain vaiheessa pito loppuu yllättäen. 
Eli olen sitä mieltä että talveksi välttää pinnatutkin. Tosin itse en enää nastarenkaita osta ja kitkoja ei taideta pinnoittaa. Eli jää pinnatut ostamatta.

Eli olen sitä mieltä että talveksi välttää pinnatutkin. Tosin itse en enää nastarenkaita osta ja kitkoja ei taideta pinnoittaa. Eli jää pinnatut ostamatta.

C250TD 97
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Pinnatussa kumissa, vaikkakin on kuinka "nokian" tai "michelinin" pinnalla ja tulee "varmasti" samalta tehtaalta, rungot ja pintamateriaali on lähes mitä sattuu. Ns aidossa renkaassa on aina, kylläkin pienellä toleranssilla, siihen renkaaseen kehitelty runko ja viimeinen kehitysversio pintamateriaalista. Pääasiassa pinnatussa renkaassa on erittäin kovat seokset, jolla saadaan kulutuskestävyys suureksi, jolloin annetaan periksi mukavuudesta ja pidosta.
Mutta se mitä niissä ei nykyään oikein pystytä huomioimaan, on kokoajan autoissa kehittyvä tekniikka, jolloin tulee mukaan ABS:ää, luistonestoa, ajovakaudenhallintajärjestelmää, jne.. Nämät asiat ovat yleisesti erittäin hankalia hallittavia ns vanhan tekniikan omaavilla pinnoitetuilla renkailla. Oma mielipiteeni on kyllä erittäin negatiivinen kaikenlaisille pinnoitetuille, mutta kyllä ne varmaankin raktoreissa toimii
Mutta se mitä niissä ei nykyään oikein pystytä huomioimaan, on kokoajan autoissa kehittyvä tekniikka, jolloin tulee mukaan ABS:ää, luistonestoa, ajovakaudenhallintajärjestelmää, jne.. Nämät asiat ovat yleisesti erittäin hankalia hallittavia ns vanhan tekniikan omaavilla pinnoitetuilla renkailla. Oma mielipiteeni on kyllä erittäin negatiivinen kaikenlaisille pinnoitetuille, mutta kyllä ne varmaankin raktoreissa toimii

SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Hmm. Ja toiselta laidalta juorutaan, että misukka on niin tasalaatuinen rengas ettei muut. Hmm.Juselius kirjoitti:Kyse on myös Michelinin edustajan käytöksestä ja asennevammasta.
Tietty edustuksen kädettömyys on kyllä yksi eniten mielikuvaan tuotteesta vaikuttavia juttuja.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Joo se testimenestys vähä vaihtelee varmasti...Pasi H. kirjoitti:Se Barum oli iltasanomien/iltalehden testissä toisiksi huonoin rengasDodii kirjoitti:Ite ajattelin laittaa Continentalin "halpis"kumit, eli Barumit... Halpaluokan testivoittajia ollu![]()
Perusteluina muistaakseni että pito huono kaikissa olosuhteissa ja äänekäs


Mut en silti meinaa mitään auroroita yms ostaa...

Kattoo nyt mitä sitte oikeasti tulee hommattua, noita olen miettiny...

Mut pinnotettuja en osta... Sama ku ostais käytetyn kondomin...

(ei vaan se, että niistä pinnatuista voi kumi lähteä irti + runko ei välttämättä (Tuskin koskaan?) toimi oikein sen pinnan kanssa...


MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 137
- Liittynyt: La 12.11.2005 19:14
Säästöä väärässä paikassa?
Usein näkee kesäisin upeita - kalliita autoja, joissa alla "Pimp-my-ride" tyyliset makeat isot kevytmetallivanteet ja renkaina.... pinnoitetut/kitkat/ vanhat nastarenkaat joista nastat poistettu.
Toki yhtälailla näkee loppuun ajettuja kesärenkaita mallia "silestone"
Hyvän renkaan merkitystä ajoneuvon ajettavuuteen ei voi aliarvoida - se että pinnoitetussa renkaassa on vaikka jonkin ns. kalliin premium renkaan kuviointi ei takaa mitään - jo ihan normaalilla ei pinnoitetulla renkaalla käytetyllä kumiseoksella on merkittävä vaikutus renkaan ominaisuuksiin (siis saman valmistajan rengas - sama rengaskoko mutta eri kumiseos ja rengas on ominaisuuksiltaan aivan kuin toinen - kärjistettynä esimerkkinä moottoriurheilussa käytettävät renkaat) - nätisti ajamalla, ennakoimalla yms voi normaaliolosuhteissa pärjätä lähes renkaalla kuin renkaalla - entä äkillisessä väistöliikkeessä, voimakkaassa jarrutuksessa, vesisateessa jne.? Entä melu, kulutuskestävyys, polttoainetalous? Oman lukunsa tuo elektroniikka - pehmeillä kitkarenkailla kesällä ajaessa ESP vilkuttelee näytössä hyvin usein.
Miksi "pilata" hyvän auton ominaisuudet huonoilla renkailla? Hyvät renkaat lisäävät turvallisuutta ja hyvin pidetyn auton ominaisuudet ovat käytössäsi juuri kuten pitääkin.
Praktikant

Hyvän renkaan merkitystä ajoneuvon ajettavuuteen ei voi aliarvoida - se että pinnoitetussa renkaassa on vaikka jonkin ns. kalliin premium renkaan kuviointi ei takaa mitään - jo ihan normaalilla ei pinnoitetulla renkaalla käytetyllä kumiseoksella on merkittävä vaikutus renkaan ominaisuuksiin (siis saman valmistajan rengas - sama rengaskoko mutta eri kumiseos ja rengas on ominaisuuksiltaan aivan kuin toinen - kärjistettynä esimerkkinä moottoriurheilussa käytettävät renkaat) - nätisti ajamalla, ennakoimalla yms voi normaaliolosuhteissa pärjätä lähes renkaalla kuin renkaalla - entä äkillisessä väistöliikkeessä, voimakkaassa jarrutuksessa, vesisateessa jne.? Entä melu, kulutuskestävyys, polttoainetalous? Oman lukunsa tuo elektroniikka - pehmeillä kitkarenkailla kesällä ajaessa ESP vilkuttelee näytössä hyvin usein.
Miksi "pilata" hyvän auton ominaisuudet huonoilla renkailla? Hyvät renkaat lisäävät turvallisuutta ja hyvin pidetyn auton ominaisuudet ovat käytössäsi juuri kuten pitääkin.
Praktikant
Re: Säästöä väärässä paikassa?
Praktikant kirjoitti:Entä melu, kulutuskestävyys, polttoainetalous? Oman lukunsa tuo elektroniikka - pehmeillä kitkarenkailla kesällä ajaessa ESP vilkuttelee näytössä hyvin usein.
Miksi "pilata" hyvän auton ominaisuudet huonoilla renkailla? Hyvät renkaat lisäävät turvallisuutta ja hyvin pidetyn auton ominaisuudet ovat käytössäsi juuri kuten pitääkin.Praktikant
Aivan totta!

Älkää hyvät ihmiset säästäkö renkaiden kanssa. Millä meinaatte pysyä tiellä, jos autossanne on jotkut täysin paskat renkaat? Sitten kun yllättävän tilanteen takia peli karkaa metsään tai ojaan, niin "hintalapun summa" voi olla järjettömän suuri. Saattaa olla pääkin kipeenä monta viikkoa tai sitten huilaatte sairaalassa pitkän aikaa ja kaveriakin sattuu muutenkin kuin vain leukaan... Kylki edellä puihin tai kiviin, sen voisi estää myös hyvillä renkailla! Joten kannattaako niuhottaa turvallisuudessa?

Oma valintahan se tietysti on...
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Aika moni on valmis satsaamaan hyvään poppikoneeseen, mutta renkaat jää vähemmälle!
"Kyllähän näissäkin ilma sisällä pysyy..."
Ostaisitteko samalla logiikalla radion autoonne?
Halpa paska kelpaa, vaikka autona on Mersu...
Arvostakaa nyt sentään itseänne hiukan.
"Kyllähän näissäkin ilma sisällä pysyy..."

Ostaisitteko samalla logiikalla radion autoonne?
Halpa paska kelpaa, vaikka autona on Mersu...



Arvostakaa nyt sentään itseänne hiukan.

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Aku P kirjoitti:Hmm. Ja toiselta laidalta juorutaan, että misukka on niin tasalaatuinen rengas ettei muut. Hmm.
Tietty edustuksen kädettömyys on kyllä yksi eniten mielikuvaan tuotteesta vaikuttavia juttuja.
Totta! Varmaan ovatkin hyviä renkaita, mutta kun kerran tulee paskaa tarjottimella "ammattilaiselta", niin minulle ainakin riittää!
Ei ole mikään pakko elättää sellaista aivovammaista ja sen edustamaa merkkiä.

Kerrassaan erittäin selkeä valinta!

420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
No niin, pinnatut kesikset alla. Edessä 205/50 16 ja takana 225/50 16. Ei mitään ylimääräisiä ääniä, mese menee suoraan, 160 tauluun eikä mitään, ajan noin 130tkm vuodessa (ainoastaan), jos pinta pysyy kiinni kummissa niin nou kän duu, säästin noin 250 egee. Näin täällä meilläpäin. Olen helvetin tyytyväinen. 

Jos se toimii, älä korjaa sitä.
W211 280cdi 3.0 V6 -09
W202 220cdi stw -99
W124 260e -89
W123 230 -76
W123 240d -80
W211 280cdi 3.0 V6 -09
W202 220cdi stw -99
W124 260e -89
W123 230 -76
W123 240d -80
tähän on pakko osallistua 
coupessa oli viime kesänä alla 225/50-16 Eko-Turbo renkaat....
eikä kyllä mitään valittamista!!!
ehkä hieman äänekkäät, mutta pidoltaan jne. ihan loistavat renkaat !
hinta/laatusuhde aivan huipussaan !

coupessa oli viime kesänä alla 225/50-16 Eko-Turbo renkaat....
eikä kyllä mitään valittamista!!!
ehkä hieman äänekkäät, mutta pidoltaan jne. ihan loistavat renkaat !
hinta/laatusuhde aivan huipussaan !

Jii
S205 / C220D Bluetec
ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D
S205 / C220D Bluetec
ex Jaguar XJ8
ex S210 / E320CDI
ex Chevy Pornstart :)
ex Volvo S80 T6 200kW pappamalli:)
ex S124 / 300 TDT
ex C124 / 300CE
ex W124 / 250D