Seilaakuin laiva (W201), ja muuta yleistä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jusa82
Mersumies
Mersumies

Seilaakuin laiva (W201), ja muuta yleistä

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Terve taas!

Taas on vajaassa vuodessa taitettu 40 000 km 2,5 D:llä. Viime aikoina ongelma seuraava:

Seilaa niin h-vetisti, siis ohjaus. TOIMENPITEET, MITÄ TEHTY:
-ohjausvaimentimen vaihto
-pyöränkulmien säätö (tehty viime syksynä, uusittu muutama tukitanko taalse)
-etupyörän laakerit vaihdettu
-AUTO tarkistettu Suomen eniten hylkäävällä katsastusasemalla Järvenpäässä, -Tulos: ei väljää. Asema sijaitsee hovikorjaajan seinänaapurissa.

Kysymys:

Itse olen jo tottunut pieneen heiluntaan, joka korostuu NASTARENKAITTEN ollessa alla (Euromaster -paskat).

Voiko iskarit / jouset aiheuttaa em. ilmiön? (taitavat olla orkkikset, vuodelta 88)

Etupäästä kuulu pientä kolinaa---alapallonivelet? (Tosin väljyydessä katsastusaseman "ravistelukoneessa" ei löytynyt mitään. Tunti ravisteltiin, itse olin mukana. Ei myöskään löysää löytynyt alapalloista....

Aika mysteeri, auto oli h-vetin hyvä ajaa ostaessani sen 2 vuotta sitten (tuontiauto).

Lieneekö syynä ne iskarit, kun auto "pomppii" aika lailla joka töyssyssä.

Ja haluaisin sanoa yhden asian kaikille foorumilaisille: Kiitos kaunis vinkeistä ja näkökulmista korjaukseen. Tosin joillekin tästä o tullut "pelote", :oops: kuunnellaan autoa minkä ehditään. Kolahdus siellä, kolahdus täällä-so not. Tosin huolenpidosta (MB-omistajat) kertoo se, että vika ollaan heti korjaamassa. Kolisee ne vm. 99 Volvotkin enemmän kun oma "sotaratsu". Pienet soraäänet yleensä "häviää" itsestään, esim. venttiilin nostajat tahi jarrut.

Hyvää kevättä ja terveisiä perheille / vaimoille

-Jusa :D

Jätkät sen kuin porskuttaa, ja hei, kolisi tai ei, kulutus 5-6 L / 100 km -kustannustehokasta tyylillä (onhan se mersu) :wink:
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko simpukassa väljää? koitappa sillain,et kääntelet rattia pienellä voimalla auton ollessa sammuksissa ja tunnet, jos on klappia. simpukassa on aika hyvin säätövaraa, jos ei oo kukaan menny säätään.
W201 250DT 20V
w201 190E
jusa82
Mersumies
Mersumies

Apusimpukkako?
Sitä mitä säädellään avaamalla sitä pulttiako?
Voiko hölmö saada ohjeet.......
Ratissa kyllä nyt tuntuu todella vähän klappia, mutta suorassa se silti on, mutta olis aika jees, jos sais ohjeita....

-jusa
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

emmäätiä onko se simpukka vai apusimpukka, mutta joo kuitenki. sitä pulttia justiinsakkin aukipäin.

eli:
se musta mötti, mihin ohjausakseli menee ratilta. löytyy varmaan suurinpiirtein jostain siitä ilmanputsarin kopan alapualelta, siinä päällä ihan näkyvillä on sellanen kuusokolopultti ja sen ympärillä lukitusmutteri. avaat sen lukitusmutterin ja käännät sitä itse kuusiokolopulttia vähän aukipäin, ehkäpä puolikiarrosta on sopiva. sit laitat lukitusmutterin takas kiinni ja sit testaan. kannattaa kattoo, ettei mee liian kireelle tai sit ohjaus voi muuttua jäykäks, eikä palauta oiken mitenkään.

kysy lisää vaan, jos oli epäselvää, koitan parhaani mukaan neuvoo, ni on mustakin jotain hyätyä täälä. :wink:
W201 250DT 20V
w201 190E
petska
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja petska »

Teeppä ekasi sellainen juttu et laita reilusti ilmanpainetta renkaisiin ihan kokeeksi jos ne euromasterin kumit on niin löysä runkoiset et luiruaa sen takia...jos ei auta niin vikaa pitää ehtiä muualta.... minulla oli kerran edellisessä mersussa narina nivel ihan paska eikä katsastusmies reakoinut mitenkään lähellä oli mennä napa rikki..... :lol: :lol:
Itse tein ja säästin
jusa82
Mersumies
Mersumies

Seilaaja (kippari 201)

Eiköhän tuo löytyne, pistelen yv:tä jos olen niin h-vetin "PUUSILMÄ" jos se ei löydy. No anyway, pistelen infoa, jos ja kun asiaan olen perehtynyt. Auto on muuten aika orkkis kunnos, kulutusosaa vaihtaneena osat ollu aina MB-merkkiosia, tosin onhan se Saksasta tuotu mutta enpä usko, että joku pallokorva :roll: olisi sitä simpukkaa liiemmin säädellyt.

-kiitos jo etukäteen ja kesää odotellessa (pakkanen - ei ole ihmisen / valkoihoisen kelejä) :wink:
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko

niin, mersuthan on täynnä kaikkia pieniä niveli ja puslia ja kumeja ja tyynyjä. ei se konttorin setäkään aina kaikkee huamaa. voihan siä olla joku raidetangonpää vaikka vähän kulunu.
W201 250DT 20V
w201 190E
jusa82
Mersumies
Mersumies

lisää asiaa..

Ja ne Euromasterit, ehkä jonakin veneen leputtajina (veneen kyljissä kiinni olevat renkaat) ne on ihan hyvät. Tahi lapsille keinuun. Ikinä en enää rahojani Euromaster -merkkiin pistä. :evil:

Vika voi olla kans renkaissa.......uskon niin, mutta katsotaan ja ilmoitellaan. Menee viikonloppuun :cry:
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Seilaakuin laiva (W201), ja muuta yleistä

Viesti Kirjoittaja waari »

[quote="jusa82"]Terve taas!
Etupäästä kuulu pientä kolinaa---alapallonivelet? (Tosin väljyydessä katsastusaseman "ravistelukoneessa" ei löytynyt mitään. Tunti ravisteltiin, itse olin mukana. Ei myöskään löysää löytynyt alapalloista....

Joo,nuo alapallot vaan aika usein alkaa jumittamaan,katsastajat ei niistä vikaa löydä,mutta ohjaus menee senverran jäykäksi,että rattia käännettäessä ei ensin käänny,sitten menee vähän "yli",siis aika pientä jumia,kuitenkin auto vaeltelee suoralla tiellä sen takia.
Tietty iskarit ja niiden kumit vaikuttaa myös paljon,iskaritesti katsastuksessa ei anna kuvaa kuin täysin sököistä varmuudella,uudet iskarit antaa n. 70-80% arvot.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mites taka-apurungon ja korin väliset puslat. Vaikuttaa suuntavakavuuteen yllättävän paljon. Kuin myös Etualatukivarren ja korin väliset puslat.
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Alapallot vaihtoon, tosiaan voivat jäykistyä, ilman että huomaavat katsastuksessa. Narinahelat voivat myös jäädä huomaamatta konttorilla, eli takatukivarren ulkopäät.
Ari
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Ari »

Etuiskari ehkä sökö.Kopisee kuopissa.Itselläni kävi juuri näin.Ajotuntumakin tietenkin heikompi kuin normaalisti.Pikkujuttu korjaamolla irrottaa iskari ja todeta sen toimivuus.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Mulla oli samaa ongelmaa.. katsastyuksessa ei löytyny yhtään väljää niveltä vaikka erityisesti mainitsin siitä. sitte vein veholle ja ne siellä oikealla rautakangella alako kokeileen niin 5 niveltä takaa meni uusiksi ja seilailu loppu. toiseksi ne rengas paineet nappaa vähintään 2.5 :een ja kokeile auttoko. jos sitä apusimpukkaa aukoo kannattaa ostaa tosi lujaa kierrelukitetta kiinnittämiseen. menaan että alkaa sitte ajan myötä itsekseen liikkuun jos ei pysy kiinni sen takia.. kokemusta siitäkin..
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Seilaaminen loppui

Viesti Kirjoittaja esprit911 »

Tervehdys!

Minun 2,5D (tuskin mallilla merkitystä) lopetti seilaamisen laakista, kun vaihdatin takatukivarren ulomman nivelen katsastusmiehen kehotuksesta. Oli kuin olisi ajanut vanhalla Skodalla kovalla tuulella löysillä renkailla. Kyllä monivarsituentaan aina suhteellisesti enemmän vikamahdollisuuksia tai kulumien yhteisvaikutuksia mahtuu, kuin jäykkään taka-akseliin.
Huuhaat jätän omaan arvoonsa. Tekninen asia oikeilta ihmisiltä huomioidaan.
jallu_ai
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Re: Seilaaminen loppui

Viesti Kirjoittaja jallu_ai »

esprit911 kirjoitti:Tervehdys!

Minun 2,5D (tuskin mallilla merkitystä) lopetti seilaamisen laakista, kun vaihdatin takatukivarren ulomman nivelen katsastusmiehen kehotuksesta. Oli kuin olisi ajanut vanhalla Skodalla kovalla tuulella löysillä renkailla. Kyllä monivarsituentaan aina suhteellisesti enemmän vikamahdollisuuksia tai kulumien yhteisvaikutuksia mahtuu, kuin jäykkään taka-akseliin.
Sama juttu!
Vastaa Viestiin