C180 Ääni apulaitteilta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
YoYo
Sisäänajossa
Sisäänajossa

C180 Ääni apulaitteilta

Viesti Kirjoittaja YoYo »

Apua tarvittaisiin äänen paikantamisessa...
C 180 -95 pitää toisinaan kiljuvaa ja toisinaan rohisevaa ääntä moottorin etuosasta. Ääni tulee todennäköisesti jostain apulaitteen hihnapyörältä.
Moottorin kierrokset eivät ääneen vaikuta ja epäilen vesipumpun hihnapyörän laakeria.
Onko kellään kokemuksia mistä ääni todennäköisimmin tulee? Vaatiiko paljon uusia osia ja miten oikean hihnapyörän helpoiten paikallistaa?
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Jox »

Kuuluuko ääni myös lämpimänä vai auton kylmäkäynnistyksen jälkeen?

Itsellä kuuluu vastaavaa ääntelyä auton kylmäkäynnistyksen jälkeen, jonkun aikaa kunnes paikat lämpenee. Ääni on epä säännöllistä ja mitä kylmempi keli sitä pahempi "rääkäisy kuuluu" sitten muuttuu epäsäännölliseksi rohinaksi. Paikallistin korvakuulolla äänen tulevan apukuskin puoleisesta hihnasta/laitteista. Käsittääkseni tuolla on vain kompressoriahdin, joka ääntää tai sit joku hihnakiristinpyörä tai jonkun hihnapyöränlaakeri? Itse hihna ei ääntä aiheuta, on kireällä.
Mielenkiintoisen tekee ilmiöstä se että, ääni ei kuulu lämpimänä. Eivät voineet huollossa vikaa siten etsiä, eivätkä alkaneet summassa osia vaihtamaan, onneksi.
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
YoYo
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Moottorin lämpötilalla ei ole vaikutusta ääneen. Pitää samanlaita ääntä niin kylmänä kuin lämpösenäkin.
Hieman olen kallistumassa vesipumpun uusinnan puoleen vaikka vuotoa ei olekaan.
Asiaa helpottaa ainakin se, että autossa ei ole ilmastointia... onpahan yksi rulla vähemmän.
esprit911
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Oma kotikonsti

Viesti Kirjoittaja esprit911 »

Tervehdys!

Minä olen haeskellut epämääräiset viat apulaitteiden akseleilta, apupyröistä ja hihnoista tavallisella kukkien kasteluun tarkoitetulla suihkepullolla. Lasten vaatimaton vesipistoolikin käy. Kun vähän ruiskaisee puhdasta vettä epäiltävälle kohteelle ja ääni vaimenee hetkeksi, niin se on siinä se äänen aiheuttaja. Vesi vanhin voitehista, mutta se auttaa vain toteamisen ajaksi.
Huuhaat jätän omaan arvoonsa. Tekninen asia oikeilta ihmisiltä huomioidaan.
YoYo
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Kiitoksia vinkeistä!

Äänen aiheuttaja löydetty ja poistettu. Vesipumpun laakeri oli tullut tiensä päähän.
Vesipumpun uusinta oli sitten oma hommansa... joutui rakentamaan itse työkalut, että sain flektin irti. Muuten melko simppeli ja edullinen homma.
Vastaa Viestiin