käynnistys ongelmat..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja etl »

Tulipa taas juteltua vähän ennen aikojaan :oops:

Eipä tuo kylmäkäynnistys korjaantunut vieläkään. :( Missäs voisi olla vika :?:

Tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä on vaihdettu. Kyseessä on toi ruiskumalli missä on jakajapumppu eli ei sähkösuuttimia ( paitsi yksi käynnistyssuutin ), siihen on jälkiasennuksena joskus laitettu katti.

Onko toi k-jetronic vai ke-jetronic. Mikä tuo kaasuvivuston päässä oleva kytkin on :?: Riuskusysteemi vaikuttaa kovin mekaaniselta, mut kyllä siellä kaiken näköisiä piuhoja menee, onko tämä joku sekasikiö :?:

Niin kyseessähän on 190e 2.0 -85
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Re: käynnistys ongelmat..

Viesti Kirjoittaja marcus »

[Joo..
..K-Jetronic on jatkuvavirtauksinen (CIS) mekaaninen ruisku ja myöhemmin kehitetty KE-Jetronic elektroniikalla höystetty. Kylmäkäynnistys-venttiili toimii ainakin K-mallissa bimetallijousen avulla johon virtanen kulkee startin kautta, joten esim. likaiset solenoidin kontaktitkin voivat häiritä bimetallijousen toimintaa. Venttiili annostelee polttoaineen kylmäkäynnistyssuuttimelle. Toiminta-aika on rajattu 8 sekuntiin per starttaus liikarikastumisen vaaran takia. Joten jos autossasi on K-malli niin eka epäonnistuneen starttauksen jälkeen pitää odotella jonkin aikaa ennen seuraavaa yrityskertaa. Polttoaineen virtausta käynnistettäessä säätelee muistaakseni myös lämpötila-anturi joten mahdollisia vikakohteita on sillai niinku kivasti.
Plaraa vaikka tämän osoitteen sivua niin ainakin toimintaidis selviää http://www.users.bigpond.com/INTERJECT/ ... MAL%20TIME

Marcus
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

no eipä toi englanninkieli oo mitenkään mun alaani... mut täytyy nyt jotenkin tutkia tota hommaa. Toi on muuten KE-jetronic. siinä on kaikki elektroniikkahilut, kuten lambdat, kaasuläpän tunnistimet, ym. Mut tarttis vaan saada jotain osviittaa että mikä anturi mikäkin on. kuten esim. tuo kaasuvivun takana oleva... Täytyy pistää yleismittari heilumaan ja ruveta mittailemaan kontakteja.

Mitähän mahtais vehossa maksaa jos ne lukis noi vikakoodit (pistoke löytyy abs yksikön vierestä) ja sen perusteella pistäis sit kuntoon. Ei kai siin montaa tuntia mene...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Irroita kylmäkäynnistys-suutin ja tarkista kuinka se ruiskuttaa startatessa.
Mahdollisia vikapaikkoja on lämpökytkin (kytkee virran startissa
kylmäkäynnistys-suuttimelle tietyksi aikaa moottorin lpt:n mukaan),
suuttimen/kytkimen piuhat irti/vialliset, suutin,
jakaja ei anna riittävästi painetta ...

Käynnistyksessä ilma imetään tyhjäkäyntiventtiilin (jakajan takana) kautta.
Tsekkaa ilmamäärämittarin pohjan (työnnä käsi imusarjan alle jakajan
kohdalle) ja tyhjäkäyntiventtiilin, ja venttiilin ja imusarjan välisten letkujen tiiveys.

Tyhjäkäyntiventtiili on aina jonkinverran auki, mutta moottorin
säätöyksikkö (ECU) ohjaa sen suuremmalle moottorin esilämmityksen
(< 50C?) ajaksi. Tämä ilmenee mormaalia korkeampina tyhjäkäyntikierroksina.
Jos ECU on pelistä pois (esim. ylijännitesuojan sulake palanut tai
jostain muusta syystä), niin kylmäkäynnistys takkuaa.

Mahdollisia vikoja on ECU tiltissä/kaput, tyhjäkäyntiventtiili takertelee,
moottorin lämpötila-anturi ...
Lisäksi voit ottaa ilmansuodattimen kannen irti ja seurata kuinka
ilmamäärämittarin läppä avautuu ja käyttäytyy startatessa ja sen jälkeen.

Kaasuvivun takana on on/off-kytkin, joka kertoo ECU:lle tyhjäkäyntitilan (on).

Vikakoodit voi helposti lukea tuon X11-diagnostiikka pistokkeen navoista
2(-)/3(+) autokäyttöön tarkoitetulla yleismittarilla, jossa on nokkakulman
(dwell angle) mittausalue. ECU lähettää vikakoodit 100 Hz sakarapulssina,
jonka pulssisuhde (on-tila/pulssi) ilmaisee vian.

Nokkakulman mittausalue 4-sylinteriselle on 0 - 90 astetta eli kertomalla
mittarin näyttämä 1,111..:llä saadaan se skaalattua asteikolle 0 - 100%.

Seuraavat vikakoodit on määritelty:

0% Seos liian laihalla tai ECU vika
30% Moottorin lpt-anturi vika
40% Ilmamäärämittari vika
50% Lambda-anturi kylmä tai vika
70% Ei kierroslukusignaalia (TD) sytytysyksiköltä
80% Imuilman lpt-anturi vika
100% Seos liian rikkaalla (= seoksen säätöruuvi niin viturallaan, ettei ECU pysty korjaamaan tarpeeksi)

Lisäksi seuraavat testikoodit (virta päällä, kone ei käy) on määritelty:
60% Alku tilanne
10% Ilmamäärämittarin läpän asento vastaa yli 2000 rpm
20% Kaasuläppä täysin auki

Moottorin käydessä lämpimänä lambda-säädöllä (closed loop):
2/3-navoista voidaan seurata lambda-säädön toimintaa;
50% vastaa lambda arvoa 1, alle 50% on laiha ja yli 50% on rikas seos.
Säädöissä olevassa koneessa lukema vaihtelee n. 45%-55% välillä.
________________________________________________________
W201/M102 -91
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

KIITOKSET! Täytyy nyt ruveta oikeen kunnolla tutkimaan noista mainitsemistasi paikoista. Syynäsin sitä tänään jo joknin verran irrottelin liittimiä, jne. sit otin akusta - navan irti, jos se vaiks nollais ton ECU:n. Huomen aamulla sit nähdään onko muutosta tullut... Mut jos ei, niin täytyy jatkaa tutkimuksia.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Elikkä nyt selvyyden vuoks uusiks...

Starttaan koneen, tökkään mittarin +piuhan 3. liittimeen ja - piuhan 2. liitimeen.
Sit sieltä tulee jokin lukema ja se kerrotaan 1.111:llä.

Onko tulos suoraan noi prosentit?

Onko tuo mittari sellanen tavallinen autosähkömittari , jossa on nokkakulman mittaus mahdollisuus?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

etl kirjoitti:Starttaan koneen, tökkään mittarin +piuhan 3. liittimeen ja - piuhan 2. liitimeen.
Ymmärsin kyllä, että älä starttaa vaan nimenomaan käännä vaan virrat päälle. :shock:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Ponton kirjoitti:...
Mahdollisia vikapaikkoja on lämpökytkin (kytkee virran startissa
kylmäkäynnistys-suuttimelle tietyksi aikaa moottorin lpt:n mukaan)..
omassa autossani juuri tuo aiheutti ongelmia, ei selvinnyt kuin Veholla laittamalla testeriin kiinni ja simuloimalla eri tilanteita.

Eli kun tuo oli rikki, moottori luuli koko ajan että kone on kylmä, vaikka todellinen lämpö oli jo hyvän aikaa ollut 90-asteessa. Vika näkyi kulutuksessa (oli kuin entisellä isännällä ryyppy päällä koko ajan...) ja moottorin hyytymisenä.

-mk-
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Kyllä saat prosentit juuri noin ja tuollaisella mittarilla.
Prosenteiksi ei tietenkään tule ihan tasan 10, 20 ..., mutta
mittaustarkkuden rajoissa hyvin lähelle.

Nuo testit, joissa saat testikoodit 10, 20%, tehdään "virta päällä, kone ei käy".
Aluksi mittariin tulee n. 54 astetta eli n. 60%.
Kun painat ilmamäärämittarin läppää riittävästi, niin pitäisi tulla 10%.
Kun käännät kaasuläpän täysin auki, pitäisi tulla 20%.
Jos nuo testit menee läpi, palautuu mittariin 60%.

Seuraavaksi käynnistä kone.
Nyt mittariin tulee 50% eli aluksi lambda-anturi on kylmä.
Kun kone on riittävästi lämmennyt ja ECU menee takaisinkytkettyyn lambda
säätöön, pitäisi mittarissa lukemat vaihdella jossain 45%-55% välillä.
Jos ECU havaitsee jonkin vian, jolle on koodi, tulee sitten sen prosentit.

mkoistin mersun vika oli ilmeisesti "30% Moottorin lpt-anturi vika",
ei siis kylmäkäynnistys-suuttimeen liityvä lämpökytkin.

Moottorin lpt-anturin vastuksen voi yksinkertaisesti mitata spekseissä
olevissa lämpötiloissa, joka varmentaa sen kunnon.
0C 6 kOhm
40C 1,6 kOhm
80C 0,325 kOhm
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Totanoin muuten ihan hyvä, mut toi 3 napa on tyhjä, eli siinä ei oo ollenkaan piuhaa. Elikkäs oliks se varmasti noi 2 ja 3 navat? Mittarin kävin jo hommaamassa...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Jaa'a tulikos tuo diagnosointi sitten vasta kat-malleihin, vai vasta tietystä vm. lähtien ???
Myös W124:stä ja muistakin KE-Jetronic malleista tuon pitäisi kyllä löytyä?
Omassa W201 -91:ssä se jokatapauksessa on ja toimii.

Piuha tulee ECU:n liittimestä 23 tuohon X11:n 3 liittimeen.

Tuon pelkän kylmäkäynnistysongelman vianhakuun siitä ei tosin hyötyä olekaan.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

No tää on saksantuonti 190e 2.0 -85 tähän on jälkiasennuksena laitettu kat, tai sit saksassa oli jo 85 malleissa kat. Mut miten sit tota kylmäkäynnistys ongelmaa voisi tutkia. Kyllä tossa toi dignosointi pistoke on, kaikissa muissa reijissä on piuhat, paitsi tuossa 3:ssa.

Tietty jos mittais käynnistys-suuttimen pistokkeesta et tuleeks siihen jännite kun starttaa? Jos ei tuu niin sit vika voi olla esim. moottorin lämpö anturissa.
Miten tuo lämpöanturi toimii, jos siinä ei oo yhtään vastusta niin luutavasti silloin tuo pitää ruiskutus suuttimen kiinni, jos taas on vastusta niin sit ruikkii, vai?
Entä tuo lisäilma venttiili?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Kyllä noissa kytkentäkaavioissakin näkyy toi 3. piuha musta/valko. Miksköhän mulla ei oo sitä :? Vai olisko se lähteny irti ja olis siel liitinboxin sisäl :idea: Täytyy tutkii....
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
jo vain
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 01.10.2003 19:31

Viesti Kirjoittaja jo vain »

Ponton kirjoitti:Irroita kylmäkäynnistys-suutin ja tarkista kuinka se ruiskuttaa startatessa.
Mahdollisia vikapaikkoja on lämpökytkin (kytkee virran startissa
kylmäkäynnistys-suuttimelle tietyksi aikaa moottorin lpt:n mukaan),
suuttimen/kytkimen piuhat irti/vialliset, suutin,
jakaja ei anna riittävästi painetta ...

.....
.....

...Nokkakulman mittausalue 4-sylinteriselle on 0 - 90 astetta eli kertomalla
mittarin näyttämä 1,111..:llä saadaan se skaalattua asteikolle 0 - 100%.

Seuraavat vikakoodit on määritelty:

0% Seos liian laihalla tai ECU vika
30% Moottorin lpt-anturi vika
40% Ilmamäärämittari vika
50% Lambda-anturi kylmä tai vika
70% Ei kierroslukusignaalia (TD) sytytysyksiköltä
80% Imuilman lpt-anturi vika
100% Seos liian rikkaalla (= seoksen säätöruuvi niin viturallaan, ettei ECU pysty korjaamaan tarpeeksi)

Lisäksi seuraavat testikoodit (virta päällä, kone ei käy) on määritelty:
60% Alku tilanne
10% Ilmamäärämittarin läpän asento vastaa yli 2000 rpm
20% Kaasuläppä täysin auki

Moottorin käydessä lämpimänä lambda-säädöllä (closed loop):
2/3-navoista voidaan seurata lambda-säädön toimintaa;
50% vastaa lambda arvoa 1, alle 50% on laiha ja yli 50% on rikas seos.
Säädöissä olevassa koneessa lukema vaihtelee n. 45%-55% välillä.
________________________________________________________
W201/M102 -91
Hello,

meneeko 6-syl tapauksessa Ponton kirjoittamaa 4-syl tapausta mukaillen/muokaten "Nokkakulman mittausalue 6-sylinteriselle on 0 - 60 astetta eli kertomalla
mittarin näyttämä 1,67..:llä saadaan se skaalattua asteikolle 0 - 100%. " ??

Tarkistaisin vikakoodin vianmääritystä korjaamolla ensi maanantaina nopeuttaakseni, taikka sitten itse korjatakseni kulkupeliini ilmestyneen mokoman 300 SE käyntihäiriön.

/ Jo vain
300 SE
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Menee, tässä ei ole sylinterimäärillä muuta tekemistä kuin mittausalue,
signaalihan on aina 100Hz. Eli tässä käytetään nokkakulmamittausta tuon
signaalin pulssisuhteen (duty cycle) mittaamiseen. Se on halvin mahdollinen
mittari ja monilla jo olemassa.

Jos mitataan varsinaista nokkakulmaa tai moottorin kierroslukua saman
liittimen navoista 1+/2- niin sitten mittausalue sylinterimäärän mukaan ja
tulos suoraan asteina tai rpm.

En tiedä kuinka nuo vikakoodit pätevät eri mallien/ECU-versioiden suhteen,
siksi olisikin mielenkiintoista kuulla havaintoja.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Ny tais vika löytyy, onko se lisäilmaventtiili siellä öljynsuodattimen vieressä? Jos ei ole niin mikä venttiili siinä sitten on, siinä on samanlainen sähköliitäntä kun kylmäkäynnistys suuttimessa.

No kuitenkin sieltä oli sitten yksi liitin hapettunut pois. Tein siihen semmosen oman viritelmän 8) , mut täytyy siihen laittaa orggis liitin sit kun kerkee vehosta hakemaan. Mitenkä on, saako tuon koiraspuolen irti tuosta venttilin rungosta? Ei meinaan viitteis koko venttiilihärdellii ostaa, on meinaan aika kalliin osan nakönen.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

No hyvä.
Eipä siellä muita ilmaventtiilejä ole kuin tyhjäkäynninsäätöventtiili (ICV = idle control valve).
Ei ehjää venttiiliä liittimen takia kannata hajottaa. Tinaa vaikka piuhat siihen suoraan kiinni.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

No prkl... Eipä ollu vika siinäkään. Täytyy nyt sit tutkii kaikki piuhat et yhdistääks ne eculle asti. Ecu on ainakin hereillä, tai ainakin se saa virtaa. Sit täytyy kattoo toi suutin et ruikkiiks se...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Nyt on asiaa selvitetty sen verran, että käynnistys suuttimelle ei tule jännitettä. Eikä myöskään pa-pumpun releen TF-liittimeen, jonka kautta tuon suuttimen jännite pitäis kulkee.

Mistä päin noita ecun pinnejä ruvetaan laskemaan? lasketaanko ne sillain ristiin vai rivi kerrallaan? Mittasin kontaktia noista pinneistä tuohon TF-liittimeen, mutta ei ollut yhteyttä... Johto poikki?

Kumpi noista ecuista on ruiskun ecu, kirkas vai musta? Meinaan mustaan menee kaikki nää moottorin lämpöanturin piuhat ja sit toiseen menee lisäilmaluisti, ym...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

käynnistys suuttimelle ei tule jännitettä . . .
Siis startatessa? Muulloinhan sinne ei pitäisikään. Jos näin on, niin rele on kaput siltä osin.

Mistä päin noita ecun pinnejä ruvetaan laskemaan . . .
1 on + ja 2 on -, mittaa toisesta päästä syöttöjännitettä, kun löydät sen tiedät mitkä on 1/2.

Mittasin kontaktia noista pinneistä tuohon TF-liittimeen, mutta ei ollut yhteyttä...
Ei kai TF-liittimeen mitään kontaktia ECU:lta pitäisi ollakkaan???

Kumpi noista ecuista on ruiskun ecu, kirkas vai musta . . .
Lämpöanturin piuhan pitäs mennä ainoastaan jetin eculle, siinähän on vähemmän liittimiä tai johtoja kuin abs:n ecussa.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Jaa, et sinne ei pitäis tulla jännite muuta kun startatessa... Täytyy kattoo toi. Ainakaan virta päällä, eikä kone käynnissä tule jännitettä, tai no tulee sinne jotain millivolteja...

Eikös ECUlta, liittimestä 9 pitäis mennä suora piuha tonne TF-liittimeen. ainakin w124:sen sähkökaavion mukaan menee.

Mitä toi TF-liitin ohjaa? Entä noi muut liittimet?

Mites kun kone on kylmä, ja toi rikastus suutin toimii vaan startatessa, miten kone pysyy käynnissä -20 asteen pakkasessa?

Entäs toi lisäilma venttiili, missä yhteydessä siellä pitäis olla jännite?

Ja noista ECUista vielä sen verran, että toi kirkas on etummaisena, se on isompi ja sinne menee enemmän puihoja. Sit tuo takimmainen on musta, pienempi ja menee vähemmän piuhoja. Elikkä onko tää musta nyt sitten ruiskun ECU?

Mutta katon ton jännitteen startatessa, jos ei tule niin pa-pumpun rele kaput? Miten tuota relettä voi testata?

Tässä pontonille vähän kysymyksiä :wink: Toivottavasti saan tän kuntoon ennen paukkupakkasia :evil:
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Noniih... Elikkä suuttimelle TULEE jännite startatessa. Ja sit lisäilma venttiilille, kun kone käy. Nämä tapahtuu siis kun kone on kylmä. Näiltä osin kaikki ok?

Sit täytyy vissiin vaan irroittaa toi suutin ja kattoo et ruikkiiks se. Mittasin suuttimen vastuksen niin se oli 4.3ohm.

Mitenkä olis tämmönen teoria et, jakajasta/putkistosta häviäisi paineet, kun kone seisoo muutaman tunnin? Onko tossa jotain takaiskuventtiiliä? ja missähän päin? Meinaan kun pistää virrat päälle niin pa-pumppu vain pörähtää, eikä ehdi nostaa painetta, mut kun startaa niin pa-pumppu lähtee käyntiin, ja kun muutaman kerran on startanny niin sit rupee olemaan painetta ja kone käynnistyy :idea:

Elikkä jos nyt oikeen järkeillään, niin kun kerran tonne suttimelle tulee jännite, niin silloin pitäis olla kaiken ok, elikkä lämpöanturit, ylijänniterele, tyhjäkäyntikytkin, jne. Nyt vika viittaa siis vain polttoaineen saantiin, vai kuinka?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Nyt otin sit sen suuttimen irti, kyllä sieltä bensaa tulee, startatessa, ei muuten.

sit huomasin sellasen seikan et tuohon lisäilma venttiiliiin tulee jännite koko ajan moottorin käydessä, siis lämpötilasta riippumatta. Vai olisko toi ECU niin viisas et se vaihtaa noi napaisuudet eli kun kone on kylmä niin magneettiventtiili aukee ja kun kone lämpiää niin magneettiventiili pyrkii menemään kiinni.

Sitten sellanen homma et mikä säätöruuvi tossa käynnistys suuttimen vieressä on? se on niinku venttiilikoppaan päin, sitä kun säätää niin kierrokset nousee...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Kyllä se venttiili minun havaintojen mukaan säätyy molempiin suuntiin ja
ihan oikein toimii kun kuumanakin tyhjäkäyntiä säätää.

Vai on säätöruuvi siellä? Olen luullut, että säätö tehtäisiin venttiilistä.
Eli säätöruuvilla ilmeisesti haetaan alue, jolla ECU-säätö toimii sekä kylmänä että kuumana oikein.

Takaiskuventtiilin vuoto on hyvinkin mahdollinen. Tietääkseni venttiili on osa pumppua, en tiedä voiko sitä korjata. Voisihan tuohon linjaan pistää erillisen takaiskunkin.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Eipä oo vieläkään tullu kuntoon.... Kaikki konstit on kokeiltu, täytyy vissin viedä Bosch huoltoon, maksaa maltaita, mut saa ainakin vian korjattua... Olisko vielä jotain paikkoja mitä kannattais stekata?

Elikkä suuttimesta tulee bensaa kun starttaa, elikkä vika on ilmeisesti ilman saannissa, Tuolle lisäilma venttiilille tulee jännite vasta kun kone käy, ja jännite on lähes sama kun latausjännite 13.8V. Purin vanhan lisäilma venttiilin ja se toimii vain "yhteen suuntaan" eli auki päin, jousi hoitaa sulkemisen Eli jännitteen pitäis vissin kadota jossain vaiheessa, kun kone lämpee...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Noniih... Taas ollaan hiukan viisaampia... Tuo lisäilmaluisti toimii automaattisesti suoraan lohkon lämpötilan mukaan, tuo sähköliitäntä on vain liustin sisäinen lämmitys.

Pitääkö kaasuläppä-anturin vastus muuttua jatkuvasti kaasua lisättäessä?
Mulla ei anturi anna mitään tietoa ennen kun läppä on täysin auki, silloin vastus on reilu 1ohm. Tuossa kaasuvivustossa kun on tuo tyhjäkäynti anturi, niin se antaa kylla vissiin tuon tyhjäkäynnin tiedon ECUlle, mutta entäs osakuorma, siitä ei sit mene mitään tietoa...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Sulla on näköjään tyhjäkäynnin säätö järjestetty erilailla kuin mun -91:ssä.
Venttiilisi pitäs kai kylmänä olla enemmän auki ja sitten vähemmän koneen lämmetessä.

Kaasuläpältä lähtee nuo kaksi ääriasentotietoa kiinni/täysinauki, osakuormatieto perustuu ilmamäärämittarin läpän asentotietoon.
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Joo niinhän se taitaa olla, kyllä kuudessa vuodessa kerkee kehitys menemään aimo harppauksia eteenpäin...

No kyllä tuo läppäanturikin toimii sit niinku pitää, täytyy vaan sit viedä pajalle ja maksaa ittes kipeeks....
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Käyntiä

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tulkoon tämä nyt tämän ketjun jatkoksi, kun käyntihommista on kyse. Eilen hovijuristi huolteli Daamia ja ohjelmaan sisältyi mm. lisäilmavenan putsaus CRC:llä, paineilmalla ja sähköisesti luistia ruksuttamalla.
Tuloksena tyhjäkäynti tasoittui oikeisiin uomiin, sammuilu risteyksissä tokeni ja kierrosten satunnainen ryntäily sinne 1500 rpm huitteille poistui.
Siis tällä kertaa syyllinen löytyi karstaisuudesta. Mutta tosiaan näissä bensakirnuissa voi noita häikkimahdollisuksia löytyä muualtakin :shock: .
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Joo, mun autossa oli just ryytynyt lisäilmaluisti, vaihdoin kyllä sen jo aikasemmin, malliin romppari, joten kun ei auttanut niin ajattelin, että vika ei voi olla siinä... Mutta siinäpä se vika sitten kuitenkin oli... Sattui vaan tuo rompparin venttiilikin olemaan jumissa... Mut nyt käynnistyy ekalla :D

Samalla vaihdettiin sit jakoketju, ja säädettiin bensan paineet.

Koko lysti makso 710€ tarvikkeineen, aikas suolasta tuo bosch service :twisted:
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Vastaa Viestiin