M104 kansipahvin vaihto. Korjattu.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
M104 kansipahvin vaihto. Korjattu.
Ens kuussa olisi tarkoitus aloittaa otsikon mukainen rojekti.
Ja hyvät neuvot olisi taas tarpeen.
Eli mitä pitäisi ehdottomasti huomioida/jättää tekemättä?
En kyllä ole aiemmin tehnyt tälläseen koneeseen pahvin vaihtoo mutta jonkun verran oon paininut muitten koneitten kanssa.
Miten lie liekkö viisaampi ottaa ruiskuineen päivineen kansi pois vai otanko imusarjasta irti yms.?
Ja jakopää varmaan on melko mielenkiintoinen härdelli purettavaksi?
Niin auto oli w124 300cea24 -90
Kiitos taas kaikille etukäteen!!
Ja hyvät neuvot olisi taas tarpeen.
Eli mitä pitäisi ehdottomasti huomioida/jättää tekemättä?
En kyllä ole aiemmin tehnyt tälläseen koneeseen pahvin vaihtoo mutta jonkun verran oon paininut muitten koneitten kanssa.
Miten lie liekkö viisaampi ottaa ruiskuineen päivineen kansi pois vai otanko imusarjasta irti yms.?
Ja jakopää varmaan on melko mielenkiintoinen härdelli purettavaksi?
Niin auto oli w124 300cea24 -90
Kiitos taas kaikille etukäteen!!
Viimeksi muokannut Manu300cea24, Pe 21.04.2006 17:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfamerilta löytyy englanninkielinen opus noihin w 124:iin,joissa on m 104:nen,hyvät kuvat ja ohjeet kannentiivisteen vaihtoon.
Nokkaketjussa ei ole lukkoa, löysää vaan ensin ketjunkiristimen ja sitten ottaa pakonokan päästä rattaan irti. Tossa koneessahan on ns.ikuinen toi ketju.
Ketjun ja ajoituksen takaisin laittaminen onkin sitten aika mielenkiintonen homma, koneessa kun on automaattiseti säätyvä imunokka joka pitää olla oikessa asennossa kun ketju laitetaan takaisin. Imunokan ratas liikkuu noin 2 hampaan verran edestakaisin siinä nokan päässä, silloin kun ajoitus merkit on kohdallaan ja ketju laitetaan takaisin pitää rattaan olla käännettynä vastapäivään tappiin.
ps.ei ihan niitä helpoimpia tiivisteitä vaihtaa,mutta ihmisen tekemä M 104:kin on
Nokkaketjussa ei ole lukkoa, löysää vaan ensin ketjunkiristimen ja sitten ottaa pakonokan päästä rattaan irti. Tossa koneessahan on ns.ikuinen toi ketju.
Ketjun ja ajoituksen takaisin laittaminen onkin sitten aika mielenkiintonen homma, koneessa kun on automaattiseti säätyvä imunokka joka pitää olla oikessa asennossa kun ketju laitetaan takaisin. Imunokan ratas liikkuu noin 2 hampaan verran edestakaisin siinä nokan päässä, silloin kun ajoitus merkit on kohdallaan ja ketju laitetaan takaisin pitää rattaan olla käännettynä vastapäivään tappiin.
ps.ei ihan niitä helpoimpia tiivisteitä vaihtaa,mutta ihmisen tekemä M 104:kin on

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Tuli tuossa vielä yksi kysymys ennen tuota rempaa.
Elikkä onko tässä koneessa venyvät kannen pultit vai ei?
Kärsiikö mennä kiristää vielä vanhoilla pulteilla?
Ja momenttit ja muut asteet jos on niin olis kiva tietää.
Olisko jollain tiedossa niiten venäläisten sivut missä oli melko paljon räjäytyskuvia mersuihin?
Elikkä onko tässä koneessa venyvät kannen pultit vai ei?
Kärsiikö mennä kiristää vielä vanhoilla pulteilla?
Ja momenttit ja muut asteet jos on niin olis kiva tietää.
Olisko jollain tiedossa niiten venäläisten sivut missä oli melko paljon räjäytyskuvia mersuihin?
- satakaksnelonen
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Su 19.03.2006 18:46
tätäkö tarkotit? http://www.mbclub.ruManu300cea24 kirjoitti:Tuli tuossa vielä yksi kysymys ennen tuota rempaa.
Elikkä onko tässä koneessa venyvät kannen pultit vai ei?
Kärsiikö mennä kiristää vielä vanhoilla pulteilla?
Ja momenttit ja muut asteet jos on niin olis kiva tietää.
Olisko jollain tiedossa niiten venäläisten sivut missä oli melko paljon räjäytyskuvia mersuihin?
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Mersu antaa yleensä maksimivenymät pulteille jonka täytyttyä ne tulisi uusia, jos en nyt ihan väärin muista. Laittaisin jokatapauksessa kuitenkin uudet kun on niin pieni lisä remonssin hintaan. Hatuttaa meinaan hieman kun viimeistä kierrosta on kiristämässä ja se hyväksi todettu vanha pultti päättää katketaManu300cea24 kirjoitti:Tuli tuossa vielä yksi kysymys ennen tuota rempaa.
Elikkä onko tässä koneessa venyvät kannen pultit vai ei?
Kärsiikö mennä kiristää vielä vanhoilla pulteilla?
Ja momenttit ja muut asteet jos on niin olis kiva tietää.
Olisko jollain tiedossa niiten venäläisten sivut missä oli melko paljon räjäytyskuvia mersuihin?

- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Todennäköisesti lämpimäksi ennen toista ja kolmatta vaihetta. Muuten kai olisi melkein sama vääntää 50Nm:iin ja siitä vielä saman tien puoli kierrosta päälle? Eikö?Manu300cea24 kirjoitti:Pitääkö paikkaansa kun antaa kannen kiristys momentiksi (alfamer) 50Nm 1 vaihe.
2 vaihe 90 astetta.
3 vaihe 90 astetta.
Pitääkö välillä pyörittää mylly lämpöseksi ennekun tehdään nuo muut vaiheet?
Vai veetäänkö kylmiltään kiinni?
Mutta se Alfamerin kirja varmaan löytyy kirjastosta. Ja tilaavat sen kyllä muualtakin jos jostain päin Suomea löytyy... Maksaa kyllä vaivan!
Terve,
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 1-4150.pdf
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 1-4050.pdf
Vaikka astekiristys tehdään kahdessa vaiheessa välillä lämmittämättä se ei välttämättä tarkoita sitä, että saman kiristyksen voisi tehdä pyöräyttämällä kerralla puoli kierrosta. Sama hommahan on ylipäätään tuossa vaiheittaisessa kiristyksessä eli pyritään kiristämään pultit mahdollisimman tasaisesti.
t.
Risto
Joko olet lukenut nämä:Manu300cea24 kirjoitti:Eikö kukaan osaa sanoo?
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 1-4150.pdf
http://mb.braingears.com/124_DISC1/Prog ... 1-4050.pdf
Vaikka astekiristys tehdään kahdessa vaiheessa välillä lämmittämättä se ei välttämättä tarkoita sitä, että saman kiristyksen voisi tehdä pyöräyttämällä kerralla puoli kierrosta. Sama hommahan on ylipäätään tuossa vaiheittaisessa kiristyksessä eli pyritään kiristämään pultit mahdollisimman tasaisesti.
t.
Risto
E500 – 211.070
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
JATKO
Ota viimeistä tiukkaamista varten kunnon (1m) jatkovarsi, ne pultit tulee kohtalaisen tiukalle.
Ja tossa 104:senkin kannessa on varmaan ilmausruuvi, avaa se kun laitat jäähdytysnesteitä, ettei tarvi tehdä kansiremppaa heti samantien uudestaan.
Ja tossa 104:senkin kannessa on varmaan ilmausruuvi, avaa se kun laitat jäähdytysnesteitä, ettei tarvi tehdä kansiremppaa heti samantien uudestaan.
Ex monta W-kirjainta.
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
No niin! Nyt se Mersun teurastus on aloitettu!
12 tuntia töitä tuossa yksinään ja kansi on höyläys kunnossa (no pitihän se pari kaveria olla nostamassa sitä pakettia pois).
Pakko oli nostaa ruiskuineen päivineen pois kun ei muuten olis oikeen tullut(imusarjan pultit aika veemäisessä paikassa!).
Aika mehinyt ja vaihtokunnossa se pahvi olikin!
Näytti että pikkuhiljaa olis kyllä kuplinut liekkirenkaitten välistäkin läpi.
Ja kun osais vielä nuita kuviakin laittaa niin sais todisteita
.
Äkkisestään muutama pakovenakin on vuotanut ihan himpunverran mutta niille katotaan huomenna mitä tehään.
Ei nyt äkkisestään mikään pahakaan homma ole mutta vasta sitten juodaan kaljat kun se pyörii/toimii.
12 tuntia töitä tuossa yksinään ja kansi on höyläys kunnossa (no pitihän se pari kaveria olla nostamassa sitä pakettia pois).
Pakko oli nostaa ruiskuineen päivineen pois kun ei muuten olis oikeen tullut(imusarjan pultit aika veemäisessä paikassa!).
Aika mehinyt ja vaihtokunnossa se pahvi olikin!
Näytti että pikkuhiljaa olis kyllä kuplinut liekkirenkaitten välistäkin läpi.
Ja kun osais vielä nuita kuviakin laittaa niin sais todisteita

Äkkisestään muutama pakovenakin on vuotanut ihan himpunverran mutta niille katotaan huomenna mitä tehään.
Ei nyt äkkisestään mikään pahakaan homma ole mutta vasta sitten juodaan kaljat kun se pyörii/toimii.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Joo niin on ilman lämmittelyä se kiristys.
Nyt sain kannen valmiix ja huomenna ruisku kiinni ja kansi paikalleen.
Jos sitä jo huomenna sais siitä savut irti.
Helvetillinen homma oli kyllä vaihtaa venavarren kumit ja läpätä venttiilit.
Kun ei ollut kuvan vehkeitä irrottaa lukkoja ja lautasia.
No silti kumit oli vaihdettava kun ne oli ihan kivi kovia.
Nyt sain kannen valmiix ja huomenna ruisku kiinni ja kansi paikalleen.
Jos sitä jo huomenna sais siitä savut irti.

Helvetillinen homma oli kyllä vaihtaa venavarren kumit ja läpätä venttiilit.

Kun ei ollut kuvan vehkeitä irrottaa lukkoja ja lautasia.
No silti kumit oli vaihdettava kun ne oli ihan kivi kovia.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
No nytpä se urakka on ohi!
Muuten kone käy pirun nätisti mutta tyhjäkäynti kierrokset on siinä 1000-2000.
Kuitenkaan kierrokset ei humpaa.
Vaikka lämpiää niin ei silti laske kierrokset.
Mistähän vois sitä vikaa ettiä?
Etupäästä kuuluu sirinää, muuta tod.näk. on menossa ilmapumpun yläpuolella oleva hihnan ohjainrulla.
Se ainakin piti käsin pyörittäessä rahinaa.
Muuten toi meni todella hyvin ainakin vielä.
Sitähän ei tiedä mitä se tulevaisuus tuo tullessaa?
Muuten kone käy pirun nätisti mutta tyhjäkäynti kierrokset on siinä 1000-2000.
Kuitenkaan kierrokset ei humpaa.
Vaikka lämpiää niin ei silti laske kierrokset.
Mistähän vois sitä vikaa ettiä?
Etupäästä kuuluu sirinää, muuta tod.näk. on menossa ilmapumpun yläpuolella oleva hihnan ohjainrulla.
Se ainakin piti käsin pyörittäessä rahinaa.
Muuten toi meni todella hyvin ainakin vielä.
Sitähän ei tiedä mitä se tulevaisuus tuo tullessaa?

C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Johan se toimii niinkun pitää.
Meinas tulla tosi paha moka jakopäänketjun suhteen!
Kun laitoin sen kirintäjän kiinni niin en muistanu että sehän on automaatti kiristin ja tuli ketju TOSI tiukkaan ja se siellä sitä ääntä piti.
Mutta onnex ei pyöritelyt sitä kovin pitkään, että vaurioita EI päässyt tulemaan.
HU HU!
Elikkä tänään kiristin pois ja purkuun se ja sit se kiristimen runko lohkoon ja sitten vasta ne sisuskalut sisään ja avot.
Ja se tyhjäkäynnin ongelma on varmaan siinä mikrokytkimessä mikä on siinä läppärungossa.
Kun se vika välillä on ja välillä näköjään ei.
Kyllä tossa urakassa säästi pitkän pennin kun pysty ite tekee.
Olis tullu muuten konkurssi jos olis jonnekkin pajalle vieny.
Meinas tulla tosi paha moka jakopäänketjun suhteen!

Kun laitoin sen kirintäjän kiinni niin en muistanu että sehän on automaatti kiristin ja tuli ketju TOSI tiukkaan ja se siellä sitä ääntä piti.
Mutta onnex ei pyöritelyt sitä kovin pitkään, että vaurioita EI päässyt tulemaan.
HU HU!
Elikkä tänään kiristin pois ja purkuun se ja sit se kiristimen runko lohkoon ja sitten vasta ne sisuskalut sisään ja avot.
Ja se tyhjäkäynnin ongelma on varmaan siinä mikrokytkimessä mikä on siinä läppärungossa.
Kun se vika välillä on ja välillä näköjään ei.
Kyllä tossa urakassa säästi pitkän pennin kun pysty ite tekee.
Olis tullu muuten konkurssi jos olis jonnekkin pajalle vieny.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Itellä meinas käydä sama moka, kun vaihdoin omaani kiristimen, jakoketjun ja kaikki laahaimet. Tosin en kerinnyt edes käymään lyömään. Käsin pyörittelin ja totesin että PERKELE, kylläpäs onkin piukka pyörimään, ja sitten huomasin että kiristimen kasasin väärässä järjestyksessä.Manu300cea24 kirjoitti:Kun laitoin sen kirintäjän kiinni niin en muistanu että sehän on automaatti kiristin ja tuli ketju TOSI tiukkaan ja se siellä sitä ääntä piti.
Mutta onnex ei pyöritelyt sitä kovin pitkään, että vaurioita EI päässyt tulemaan.
Hyvä ettei päässyt käymään huonosti tossa sun tapauksessa

Aina kannattaa käsin pyöritellä konetta ainakin kierroksen verran ympäri, jos ketjuun tai kiristimeen on menty pitelemään.. Näkeepähän samalla, että jako ei ole pielessä.
Passat Variant 1.9TDI 2001
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 126
- Liittynyt: Ma 04.06.2012 23:09
- Paikkakunta: Kälviä
Re: M104 kansipahvin vaihto. Korjattu.
Päivää ! Vanha viestiketju mutta itsellä cupeessa sama homma edessä.. Muistatko suunilleen minkä hintainen remontti on? tiivisteet,kumit,pahvi ja koneistamolasku
- Manu300cea24
- Mersumies
- Viestit: 3989
- Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
- Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"
Re: M104 kansipahvin vaihto. Korjattu.
Jos sen ite meinaat tehdä niin yläpään tiivistesarja tais olla vajaan satasen ja kannenpultit tais olla alle 50Euroo nykyään. (kl-varaosat)
Kannen oikasu riippuu ihan siitä että missä teetättää.
Itelle se makso 5euroo kun kaverilla on metallipaja.
Kannen oikasu riippuu ihan siitä että missä teetättää.
Itelle se makso 5euroo kun kaverilla on metallipaja.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Re: M104 kansipahvin vaihto. Korjattu.
itse tehtynä venttiilien läppäys on huuhaata jos seeti pinnat on leveät ja venttiilit painuneet pohjaan.
Muutenkin kun miralla tai koneella ajetaan seetin kulmat on niissä eroa venttiileihin 1aste koska lämpö muuttaa kulman sitten oikeaksi ja loppu tiivisty hienolla tahnalla kevyesti.
Läppäämällä ajetaan kulma nollaan ja kantaa toiselta reunalta ja mitä leveämpi tiivite pinta sen huonompi tiivistys ..ja lämpö ei poistu venttiilistä hyvin..toisekseen leveältä pinnalta kanssa poistuu hyvin mutta pitää metalli kosketus olla hyvä.
Voihan toi läppäys kestää kotvankin mutta se on teko hengitystä...ainakin jos kilsoja on jo tullut paljon.
Muutenkin kun miralla tai koneella ajetaan seetin kulmat on niissä eroa venttiileihin 1aste koska lämpö muuttaa kulman sitten oikeaksi ja loppu tiivisty hienolla tahnalla kevyesti.
Läppäämällä ajetaan kulma nollaan ja kantaa toiselta reunalta ja mitä leveämpi tiivite pinta sen huonompi tiivistys ..ja lämpö ei poistu venttiilistä hyvin..toisekseen leveältä pinnalta kanssa poistuu hyvin mutta pitää metalli kosketus olla hyvä.
Voihan toi läppäys kestää kotvankin mutta se on teko hengitystä...ainakin jos kilsoja on jo tullut paljon.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-