Lait ja säännöt on tehty noudatettaviksi. Niitä on noudatettava, ja minäkin niitä pyrin parhaani mukaan noudattamaan. Se, miten minä siinä noudattamisessani onnistun, on puolestaan virkavallan ja minun välinen asia.
Jokainenhan saa näin ajatellen ajaa niinkuin itse tykkää, ja sitä vartenhan noi poliisit ja automaattikamerat tuolla teiden varsilla on. Todellisessa Orwellin poliisivaltiossahan ei autot kulkisi kuin sitä suurinta sallittua. Hirvet ja muut elikot on vaan siitä tyhmiä etteivät välttämättä osaa varoa sen enempää ylinopeutta ajavaa kuin sitäö tasaista 80km/h ajelevaa kotteroa. Hitaammin kulkevan auton kuskilla vaan on enemmän tilaa suorittaa väistöliikkeensä tai jarrutuksensa, kun hirvi sen ison päänsä tienvarren pajukosta työntää esiin.
Ja jos ei väistö onnistu tai ei ehdikään kokonaan autoa pysäyttää, niin minun maalaisen järjenjuoksuni mukaisesti on kivempaa vain vähän töytäistä sitä hirveä takajalkoihin kun sukeltaa sen ali vaikkapa 40km/h vauhdilla.
Ja mitä tulee kotipoliiseihin:
Mahdollisista rattijuopoista ja törkeistä liikenteen vaarantamisista on jokaisen tielläliikkujan yhtäläinen velvollisuus ilmoittaa viranomaiselle. Siinä menee mielestäni se raja.
Viimeksi soittelin konstille syksyllä kun iltayöstä kävelee hemmo vastaan keskellä motaria kaatosateessa ja heiluttaa jotain metristä kepakkoa. Ei tehnyt mieli pysähtyä ja alkaa tarjota kyytiä.