Tasonsäädöstä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
sepikate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 79
Liittynyt: Ti 16.09.2003 20:10
Paikkakunta: Kirkkonummi

Tasonsäädöstä

Viesti Kirjoittaja sepikate »

Tervehdys Mersuilijat! Olen aloitteleva samanlainen ja kiikarissa on 230te -88.Kysyisinkin Teiltä enemmän tietävät ,perän tasonsäädöstä,että kuinka voin testata säädön toimivuuden?.Ajan auton lauantaina pukille että pääsen silmäilemään alustan.Voiko alhaalta silmämääräisesti todeta ko.järjestelmän kunnon? Käsittääkseni osat systeemiin ovat "suolaisissa" hinnoissa,joten auttakaa tietäväiset,kiitos. :roll:
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Lastaa 100-200kg tavaraa konttiin ja käynnistä sen jälkeen moottori, perän pitäisi nousta "normaaliin" korkeuteen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
kylanpaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Pe 13.06.2003 10:44

Re: Tasonsäädöstä

Viesti Kirjoittaja kylanpaa »

Sepikate kirjoitti:Tervehdys Mersuilijat! Olen aloitteleva samanlainen ja kiikarissa on 230te -88.Kysyisinkin Teiltä enemmän tietävät ,perän tasonsäädöstä,että kuinka voin testata säädön toimivuuden?.Ajan auton lauantaina pukille että pääsen silmäilemään alustan.Voiko alhaalta silmämääräisesti todeta ko.järjestelmän kunnon? Käsittääkseni osat systeemiin ovat "suolaisissa" hinnoissa,joten auttakaa tietäväiset,kiitos. :roll:
Saitkin jo hyvän vinkin. Katso myös konetilassa olevaa hydrauliöljysäiliötä. Edestäpäin katsottuna oikealla puolella varsin kookas kapistus. Eli onko siellä öljyä, onko suttuinen päältä (ollut esim. liian täysi). Kun saat auton pukeille, niin kts. että hydrauliikan ympäristö (takajousituksen yhteydessä) on kuiva. Ei saa olla öljyn kostuttama.
Tuon MB:.n hydrauliikan parissa touhunnut asentaja tuumasi, että merkkiliike kyllä tarjoaa korjaukseksi koko järjestelmää, mutta järjestelmää on mahdollista korjata myös erillisillä osilla.
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 376
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Olisiko ollut myös niin, että öljysäiliön pinnan tulisi auton käydessä ¨elää¨ hieman, josta voisi todeta öljyn liikkumisen systeemissä?

Omassani -86 laitteessa se säiliö on edestä katsottuna vas.puolella, pesusäilön vieressä.
W209 240CLK -04
S204 220CDI -11
Exät MB:t:
S204 180CDI -12
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Tasonsäädöstä

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Sepikate kirjoitti:Tervehdys Mersuilijat! Olen aloitteleva samanlainen ja kiikarissa on 230te -88.Kysyisinkin Teiltä enemmän tietävät ,perän tasonsäädöstä,että kuinka voin testata säädön toimivuuden?.Ajan auton lauantaina pukille että pääsen silmäilemään alustan.Voiko alhaalta silmämääräisesti todeta ko.järjestelmän kunnon? Käsittääkseni osat systeemiin ovat "suolaisissa" hinnoissa,joten auttakaa tietäväiset,kiitos. :roll:
Parhaiten sen voi todeta irroittamalla yhdystanko (ns. koiranluu) tasonsäädön venttiilistä, laitaa kone käymään ja nostaa venttiilin vipua ylöspäin, jos perä noisee, toimii systeemi.

Perän vakiokorkeutta voi säätää pidentämällä tai lyhentämällä sitä yhdystankoa, pidentämällä perän korkeus laskee ja lyhentämällä nousee.
Juke72
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 04.08.2003 20:27
Paikkakunta: Espoo

Re: Tasonsäädöstä

Viesti Kirjoittaja Juke72 »

Mauri H. kirjoitti:
Sepikate kirjoitti:Tervehdys Mersuilijat! Olen aloitteleva samanlainen ja kiikarissa on 230te -88.Kysyisinkin Teiltä enemmän tietävät ,perän tasonsäädöstä,että kuinka voin testata säädön toimivuuden?.Ajan auton lauantaina pukille että pääsen silmäilemään alustan.Voiko alhaalta silmämääräisesti todeta ko.järjestelmän kunnon? Käsittääkseni osat systeemiin ovat "suolaisissa" hinnoissa,joten auttakaa tietäväiset,kiitos. :roll:
Parhaiten sen voi todeta irroittamalla yhdystanko (ns. koiranluu) tasonsäädön venttiilistä, laitaa kone käymään ja nostaa venttiilin vipua ylöspäin, jos perä noisee, toimii systeemi.

Perän vakiokorkeutta voi säätää pidentämällä tai lyhentämällä sitä yhdystankoa, pidentämällä perän korkeus laskee ja lyhentämällä nousee.
Uniball-tanko? ...tana nyt menee perheauton alusta asfalttia vasten! :twisted:
Avatar
tapioh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 09.11.2003 21:06

W201 ajo-ominaisuuksien puute

Viesti Kirjoittaja tapioh »

Vertaan W201 / 124: Kokemukseni W124 :stä 15 vuotta:
Tarkka kulmasäädöistä ja kronkeli renkaista .
Nivelet oltava tiukat ja laakerivälyksetkin kohdallaan,
Apusimpukkaankin tulee klappia, korjausarja n. 20 e , helppo asentaa , mutta katso miten puslat oli alunperin , ettei mene väärään järjestykseen.
Jos ohjausvaihdetta kiristetään liikaa se tahmoo keskiasennon kahtapuolen
ja tunne on kuin joku ulkopuolinen voima ohjaisi autoa.
Myös ohjauksen iskunvaimentajalla on osansa , kunto helppo todeta ..jos märkä niin sökö.
Yksi asia mitä ei ole ollut puheena on korin asento.
Jousien yläpään kumeja on 4 eri paksuutta.
Kokemukseni mukaan auton on oltvava vähän keula alempana, jollion myös sivutuuliherkkyys vähenee ..
Vastaa Viestiin