Tuo farmari on jo pitemmän aikaa kulkenu perä alhaalla ja jousitus on pohjaillut melko helposti.
Noo, nyt viimein ostin uudet jouset siihen ja sain ne suurella vaivalla paikalleen. Tilanne ei kuitenkaan ainakaan parantunut. Perä on ehkä entistäkin alempana ja pohjailee jatkuvasti.
Lueskelin nuita vanhoja ketjuja, ja ymmärsin että tuohon kävisi 126:sen jouset. Onko kukaan laittanu sellaisia 123:seen, kuinka korkealle perä nousee tai mahtuuko edes paikalleen?
Jos jollakin on jäänyt ylimääräiseksi 126:sen takajousia, voisin ostaa sellaiset sopuhintaan ja koettaa sovitella niitä tuohon omaan.
W123 TD:n takajouset
W123 TD:n takajouset
W123 240TD
iskarit eivät kanna kuormaa. jouset kantaa. perän pitäisi olla ryhdissä vaikka ottais takaiskarit pois.
tilanne muuttuu päälaelleen jos farmarimersussasi on hydr.taka iskarit niinkuin suurimmassa osassa farmari mersuja on. silloin näissä autoissa kun kuoleentuu takajouset pikkuhiljaa, niin perä ei vajoakkaan alas, vaan järjestelmä pumppaa lisää painetta takaiskareihin, jolloin perä on taas ryhdissä. siitä seuraa pompottava perä, koska enää jousto ei ole luonnollista.
iskarit rupee hoitaa ikäänkuin jousien hommaa, ja se ei ole tietenkään kovin suotavaa.
eli jos sinulla on perä maassa, niin toivottavasti sinulla ei ole hydr.järjestelmää, koska se tietäis myös sitä, että järjestelmä/iskarit ovat myös paskana, mikä on hyvinkin kallista!
tilanne muuttuu päälaelleen jos farmarimersussasi on hydr.taka iskarit niinkuin suurimmassa osassa farmari mersuja on. silloin näissä autoissa kun kuoleentuu takajouset pikkuhiljaa, niin perä ei vajoakkaan alas, vaan järjestelmä pumppaa lisää painetta takaiskareihin, jolloin perä on taas ryhdissä. siitä seuraa pompottava perä, koska enää jousto ei ole luonnollista.
iskarit rupee hoitaa ikäänkuin jousien hommaa, ja se ei ole tietenkään kovin suotavaa.
eli jos sinulla on perä maassa, niin toivottavasti sinulla ei ole hydr.järjestelmää, koska se tietäis myös sitä, että järjestelmä/iskarit ovat myös paskana, mikä on hyvinkin kallista!
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Siinä on joskus ollut hydr. tasonsäätö, mutta se on poistettu käytöstä jo joskus aiemmin.
Nyt auto on siis ollut normaali iskareilla ja jousilla.
Edelliset jouset on ilmeisesti olleet jotkin vahvemmat mallit, koska nyt uusilla farmarin vakio jousilla perä jäi entistä alemmas.
Haluaisin korottaa takajousitusta reilusti ylemmäs ja lisää kantavuutta.
Vaihtoehtoina on sorvata jousen yläpäähän sopiva korotuspala tai vaihtoehtoisesti nuo mainitsemani W126:n jouset, jotka on ilmeisesti w123:sen jousia pidemmät.
Syksyllä kesärenkaat kului todella paljon sisäreunoistaan. Voiko tuo johtua huonoista jousista vai mistä?
Nyt auto on siis ollut normaali iskareilla ja jousilla.
Edelliset jouset on ilmeisesti olleet jotkin vahvemmat mallit, koska nyt uusilla farmarin vakio jousilla perä jäi entistä alemmas.
Haluaisin korottaa takajousitusta reilusti ylemmäs ja lisää kantavuutta.
Vaihtoehtoina on sorvata jousen yläpäähän sopiva korotuspala tai vaihtoehtoisesti nuo mainitsemani W126:n jouset, jotka on ilmeisesti w123:sen jousia pidemmät.
Syksyllä kesärenkaat kului todella paljon sisäreunoistaan. Voiko tuo johtua huonoista jousista vai mistä?
W123 240TD
Farmarin jouset on ilmeisesti tarkoitettu käytettäväksi vain tasonsäädön kanssa, joten nyt sinne pitäisi laittaa jotkin sedanin vahvistetut jouset ja korkeammat kumit. W123:een saa kyllä vielä erilaisia jousia.JSK kirjoitti:Siinä on joskus ollut hydr. tasonsäätö, mutta se on poistettu käytöstä jo joskus aiemmin.
Nyt auto on siis ollut normaali iskareilla ja jousilla.
Edelliset jouset on ilmeisesti olleet jotkin vahvemmat mallit, koska nyt uusilla farmarin vakio jousilla perä jäi entistä alemmas.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07