Virtalukko temppuilee, APUA! (patruuna vaihdettu, kuvineen)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Virtalukko temppuilee, APUA! (patruuna vaihdettu, kuvineen)

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Pari päivää sitten virtalukko rupesi temppuilemaan kaupan pihassa. Kuitenkin muutaman yrityksen jälkeen sain avaimen käännettyä "I" asentoon ja pääsin kotiin.
Kävin heti Mersuforumin sivulla lukemaan asiasta ja ymmärsin,että lukkopatruuna pitäisi vaihtaa. Molemmilla avaimilla lopputulos on sama.

Soitin eilen Veholle ja tilasin lukkopatruunan (sarjoitettuna) mutta se vie noin viikon ennen kuin patruuna on Jyväskylässä. Siihen asti minun tulee pärjämään jotenkin.
Ajattelin jättää varaavaimen lukkopesään siihen "I" asentoon ja käynnistää autoa sillä lailla mutta ei se ihan onnistu :cry: . Onglemana on se, että joka sammutamisen jälkeen kun haluan käynnistää auton on pakko kääntää avain "0" asentoon ensin ja vasta sen jälkeen "I" asentoon ja käynnistys. Se onkin arpapeliä ja mietin kääntyykö avain "I" asentoon vai ei?
Löytykö tähän pulmaan ratkaisu?
Kiitos!
Viimeksi muokannut mertsi1340, La 15.04.2006 12:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

ootko kokeillu aseöljyä ensiapuna ?
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

Viesti Kirjoittaja geoman »

Käytä virtalukkoa mahdollisimman vähän, pidä toinen avain sisällä jatkuvasti, älä öljyä (huom. uuden toimivan likon voi öljytä). Kun mersun lukko alkaa nahistaa on heti tilattava uusi. Jos virtalukko toimii on vaihto pieni työ, jonka useat korjaamot ja yleismiehet osaavat vaihtaa, jos menee jumiin on edessä hinaus esim. Veholle, missä on työkalut ja osaamista.
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Ja kokeile pikkusen, milli pari vetää avainta ulospäin ja sitte pyöräyttää, sama homma oli muutama viikko sitte ja näin pelasi. jos löytyy vielä alkup käyttämätön avain (ei ole kantaa) niin silläki vois kokeilla
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Katsos jos nyt vaikka irroittaisit sen patruunan ja ajelisit viikon ruuvimeisselillä käynnistellen...näinhän olen kuullut jonkun tekevän :D

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Nosta nyt se lukko patruuna pois kun vielä toimii: Sillä voi ajaa käynnistys vaikka ruuvi meisselillä sen jälkeen. Vaikka kaksi pyörän pinna reikiin ja patruuna pois.
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Avain I-asennossa ja ne piikit reikiin. jos ei irtoa niin sisäreunaan piikkeihin pieni viiste kärkeen nii lähtee varmasti
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1774
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

eikö antaneet tilalle "vara" patruunaa??? Mulle on ainaki kahesti lainattu veholta patruunaa, että pystyy autoa käyttämään normaalisti kun on odoteltu sitä sarjoitettua patruunaa.........

Kokemusta löytyy tuosta hinauttamisestakin, maksa sitte 350€ kun joutu hajottamaan vähän reilummasti osia että sai uuden patruunan paikoilleen.....

ja tosiaan, älä missään nimessä laita mitään öljyä siihen jumittavaan lukkoon, se on viimeinen niitti sille........ siitäkin löytyy kokemusta :evil:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

äläkä anna sille lukolle "viimeistä voitelua", jos et viä kerenny. yleinen virhe tiätämättömälle on se, että laittaa jotain öljyä lukkoon, se on se viimeinen voitelu. sit ei enää aukee oikeen millään avaimella.(ite tein kyseisen virheen) :oops:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

Kiitoksia vastauksista.
Mutta minähän olin lukenut kaikki vaarat ja muut forumilta. Minä halusin tietää miten minä tulen pärjäämään siihen asti kunnes saan tuon uuden patruunan.
Ruuvimeiseli ja varapatruuna (en käynyt Veholla vain soitin heille ja varapatruuna ei tullut mielenkään) kuulostavat just semmosilta ehdotuksilta jota etsin.
Jos on muitakin vinkkejä olkaa hyvät ja antakaa ne minulle!
Onko koko homma niin kuin alla selitetty? Lähtekö tuo rengas (30) noin helposti ruuvimeiselilla?
Kuva
Viimeksi muokannut mertsi1340, Su 02.04.2006 12:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
jone77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ma 12.12.2005 11:25
Paikkakunta: nivala

Viesti Kirjoittaja jone77 »

jone77 kirjoitti:ootko kokeillu aseöljyä ensiapuna ?
anteeksi tietämättömyyteni :oops:
s124 250 d -91 ex w123 240 d -83 köyhällä ei oo varaa ostaa huonoa
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

jone77 kirjoitti:
jone77 kirjoitti:ootko kokeillu aseöljyä ensiapuna ?
anteeksi tietämättömyyteni :oops:
yleinen virhe. heh :lol:
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

No niin! Päätin ottaa patruunan pois ja välttää lisää päänsärkyä.
Kiitos ruuvimeisseli vinkistä, se toimii hienosti. Siis patruunan poistamisen jälkeen pystyn käynnistämään autoa ruuvimeisselillä.
Operaatiosta otin muutamia valokuvia ja ehkä ne auttavat jotakuta myöhemmin samassa hommassa.
Muuten ei tarvinnut poistaa tuota rengasta (30), koko paketti lähti yhtäaikaa. Polkupyörän renkaalta puuttuu nyt yksi pinna :D .
Ja kuvat...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

teit oikeen ratkasun ku otit patruunan pois ,vielä kun saa.on jo vähä työläämpi homma sitten ku lukkoo ei käänny enää(pari patruunaa on menny jumii minulla)

kyllä sen saa pois aika näppärästi vaikka onki jumittunu,mutta en viiti kertoo näin yleisesti,lähtee pian mersut pihoista ..:)

onko muuten kellään menny rattilukko systeemi vaihtoon kuluneisuuden takia tai muuten?
make36
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: To 28.10.2004 08:03
Paikkakunta: Vaajakoski

virtalukko ei käänny

Viesti Kirjoittaja make36 »

Mites sitten, kun avaimen patruuna on pois pesästä eikä ruuvimeisselilläkään auto starttaa? Virrat tulee päälle, mutta ei käänny starttiin asti. Tämä sama ongelma alkoi satunnaisesti jo aiemmin, mutta eilen en saanut käyntiin enää ollenkaa. Kyseessä on W202. Lukkopesä lähti ulos ilman rautalankoja.
junkkri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 149
Liittynyt: To 22.01.2004 14:07

öljyä

Viesti Kirjoittaja junkkri »

mulla virtalukko takelteli hieman (w202 -95) ja soitin veholle ja kertovat, että hieman öljyä, ei kuitenkaan synteettistä vaan esim. crc:tä lukkoon.Näin tein ja rupes pellittään.
Avatar
oilhand
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: Su 11.01.2004 08:09
Paikkakunta: ruovesi

Viesti Kirjoittaja oilhand »

onko automaatti?
exät...w115,123,124,126,140,201,202,204,210,211,221,213
Mersu se olla pitää vaikka helpommalla pääsis monen muun kans :)
nyt w213 220d 4matic 2018
marsai
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 91
Liittynyt: To 03.06.2004 22:41

202

Viesti Kirjoittaja marsai »

tappi joka kääntää virtalukonpohjaa poikki/murtunut
Avatar
mertsi1340
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 235
Liittynyt: To 04.03.2004 15:42
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja mertsi1340 »

No niin! Sarjoitettu lukkopatruuna tuli ja on nyt asennettu paikalleen.
Se maksoi 107€.
Ex. W210, E200 (aut.), -97, 192tkm
Ex. 190E 2.0, -86, 290tkm
Ex. W115, 200D - 1974
Avatar
markus_200E
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: La 25.02.2006 10:38
Paikkakunta: Pohjois-Ruotsi

Viesti Kirjoittaja markus_200E »

Loistavia kuvia ! Itsellä ehkä edessä sama projekti, tuntuu avain hangoittelevan vastaan ajoittain. Onko arvon foorumilaisilla käsitystä josko rattilukon käyttö tai käyttämättömyys vaikuttaa tai edesauttaa takertelua ? Entäpä kulunut avain, pitäisikö tilata uusi avain, josko tilanne parantuisi sillä ?
Hyuandai Santa Fe 2.2D 4WD aut -12 50tkm
Chevrolet S-10 4.3 V6 -95 210tkm
Peugeot 207CC 1.6d -11 7tkm
MB W124 230E -87 254tkm
MB W124 200d -86 601tkm
MB W123 200 -85 147 tkm
Lynx Forest Fox -04 10tkm
Lynx Ranger -07 4tkm
Yamaha Bravo -85 >10 tkm

ex
Ford Falcon 4.0 aut -96
Saab 93 2.0 turbo aut cabriolet -99
Yamaha Viking III -04 1850 km
Peugeot 406 HDi -02 105 tkm
MB W124 200E -89 265 tkm
MB W123 200 -85 242 tkm
MB W123 230 aut. -79 225tkm
MB W123 230 -79
MB W123 240d -85 kolaroitu
Lynx 650 -84
VW Golf 1.6 -90
Hervast
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: Ke 18.01.2006 18:43
Paikkakunta: Oku

Viesti Kirjoittaja Hervast »

Itte tilasin 430 tkm sisäänajettuun autoon uuden avaimen kun automaaattiauton virtalukossa on ollut välillä oiretta että avain ei käänny starttiasentoon. Mut oireet jatkuvat myös uudella avaimella.
Oiskohan sitten investoitava uuteen lukkopatruunaan vai pitäisköhän purkaa lukkopatruuna ja puhdistaa/voidella se ?
MB W124 E250D 20V -95
Audi 90 2.2 quattro -88
Avatar
salesone
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Ti 09.08.2005 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja salesone »

Itellä virtalukko vaihettu romikselta haettuun ja ei tullut mukana kun yksi avain.

Teetin toisen emännälle ja huomasin alussa kun uudella avimella ajoi välillä niin sen jälkeen itselläni käytössä ollut vanha ei aina tahtonut toimia, vaati pientä rassailua että avain kääntyi.

Nykyisin oppinut käyttämään vanhaa, ei kärsi työntää ihan pohjaan asti koska avaimen pää hieman nylppääntynyt, näillä opeilla on toiminut hienosti.
Ajossa: S202 200cdi A -00

Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Terve.

Kertokaas te asiantuntijat, että pitäisiköhän minunkin sarjoittaa tuo virtalukko uudestaan, ja mahdollisesti vaihtaa tuo virtalukon pohjakin?

Oireet:

Virtalukonpatruunan etupuolella oleva pyöreä metallisuojus pyörii/heiluu miten sattuu.. ja tuntuu olevan jotenkin pienen oloinen suojus patruunaan..
Ei ole tosin virtalukko takkuillut mielestäni vielä missään vaiheessa.. Mutta ei ole kyllä normaalin näköinen.. avainkin heilu virtalukossa sen 1-2mm ihan miten sattuu (moottorin käydessä). Eli väljän oloinen.. Yksi ilmiö on että puhaltimen 4 nopeus katoaa hetken auton oltua käynnissä.. Heti aluks kun starttaa niin se toimii, mutta sitten kuitenkin katoaa..
220.128 Black Mirror
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

[quote="Kryptonite"]Terve.

Kertokaas te asiantuntijat, että pitäisiköhän minunkin sarjoittaa tuo virtalukko uudestaan, ja mahdollisesti vaihtaa tuo virtalukon pohjakin?

Asiantuntija en ole , enkä osaa neuvoa kysymyksesi osalta,mutta teetin tässä toissapäivänä Porin mikkolan Prismassa olevassa pikasuutariliikkeessä vara-avaimen ,( vm.-95 klinkku,jossa sivuissa on jyrsittävät urat.),jolla pääsee pelkästään autoon sisälle hanslankarin puoleisesta etuovesta. (Muissa ovissa ei muuten avaimen reikää olekaan).
Kysyin samalla että sarjoittaako hän myös avainpesän jos rupeaa takkuamaa.
Sanoi onnistuvan sekin homma. Vara-avain ,niin kuin alkuperäinenkin toimii moitteetta nyt myös virtalukossa,vaikka sillä ei pitäisi auto käynnistyäkkään ,jos on keskuslukolla lukittuna ovet ulkoapäin. (En ole kylläkään kokeillut,mutta varaparistot kannattaa pitää ajossa mukana aina siltä varalta ,että paristot ovat keskuslukon ohjaimessa tyhjät.)
Pikku vinkki :idea:
Yksi kaveri neuvoi joskus miten takuuvarmasti saa rikki ajanoloon avainpesän.
Elikkä roikottaa mahdollisimman paljon kaikenlaista roinaa,(muita avaimia ym.hilpetööriä), avaimen perässä,niin homma on pläkki.:roll: .Omastani olen jättänyt kaikki muut avaimet ja tilpehöörit veke aikoja sitten.
Pitänee paikkansa. :wink:
Myös se ,ettei autoa saa käyntiin vara-avaimella jos keskuslukitusta ei saa
avattua.
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

jee kirjoitti:Pikku vinkki :idea:
Yksi kaveri neuvoi joskus miten takuuvarmasti saa rikki ajanoloon avainpesän.
Elikkä roikottaa mahdollisimman paljon kaikenlaista roinaa,(muita avaimia ym.hilpetööriä), avaimen perässä,niin homma on pläkki.:roll: .Omastani olen jättänyt kaikki muut avaimet ja tilpehöörit veke aikoja sitten.
Pitänee paikkansa. :wink:
Niinpä.. Samaa olen yrittänyt valistaa tietämättömille..
Joskus tulee katseltua duunikavereiden avainnippuja, joissa myös auton avaimet kiinni. Aikamoisia möykkyjä jollain. Piruuttani punnitsinsin kerran yhden nipun muovikalvojen neliöpainon mittaamisen tarkoitetulla vaaalla:
812 grammaa :lol: :lol: :lol:
Tosin ei varmaan siinä vaiheessa ko. henkilöä hymyilytä, kun virtalukko särkyy..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ratty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 09.10.2004 20:33

Viesti Kirjoittaja Ratty »

.
Viimeksi muokannut Ratty, Pe 29.11.2019 20:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 98
Liittynyt: To 08.06.2006 23:19

Viesti Kirjoittaja jee »

Porin mikkolan Prisman lukkoseppä sanoi tiedustellessani asiaa,että muuta mahdollisuutta ei ole kuin hajottaa lukkosylinteri. Parhaiten se kaiketi luonnistuu varovasti poraamalla vaikka useampi pienempi reikä,eikä sitten niin syvälle ,että pohja rikkuu ja sitten voi varovasti koettaa kammeta sitä ,mitä vielä on jäljellä pikku taltalla. Tämmöinen tuli näin yhtäkkiä mieleen ,muitakin konsyteja saattaa kyllä olla,mutta eiköhän tuollaiki lähde.
Ratty
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 09.10.2004 20:33

Viesti Kirjoittaja Ratty »

.
Viimeksi muokannut Ratty, Pe 29.11.2019 20:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jpaitala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 19.06.2006 20:29
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja jpaitala »

No nyt se iski sitten tämäkin vaiva viissataseen... :evil:

Ohjeet on hyvät kuvineen kaikkineen, mutta tässä kuvassa on paikka rautalangalle avaimen molemmin puolin:
[img]http://img294.imageshack.us/img294/3195 ... 0088ra.jpg[/img]

Omassa autossani tuo alempi reikä puuttuu... Enkä ainakaan parin tunnin puuhastelun jälkeen onnistunut saamaan patruunaa ulos.

Hyviä vinkkejä otetaan vastaan kiitollisena!!!
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jpaitala kirjoitti:No nyt se iski sitten tämäkin vaiva viissataseen... :evil:
Minkä mallin viisisataseen?

Jos se on 126 ässä niin siinä se on erilailla kuin 124:ssa. Kliks.

t.
Risto
E500 – 211.070
Vastaa Viestiin