Omituinen vika. Koko talven mb 190 -85 on käynnistynyt melko huonosti, startti on pyörinyt laiskasti ja on vaikuttanut sitlä, että akku vetelisi viimeisiään. Tänään yritin käynnistellä autoa ja pari ensimmäistä sekuntia startti pyöri tavanomaisen laiskasti käynnistämättä moottoria. Aiemmin moottori olisi hurahtanut tästä käyntiin, mutta tällä kertaa startin pyöriminen vaihtui yht´äkkiä napsumiseksi. Eli tällä hetkellä kun yrittää käynnistää, konepellin alta kuuluu vain tasaista napsuntaa.
Mahtaako johtua akun tyhjymisestä vai onko vakavampi vika, esimerkiksi starttimoottorin hajoaminen?
Kiitokset vastauksista, kokeilenpa ensin tuota akun tervehdyttämistä. Ja siihen liittyen sitten tällaisen tekniikkamielessä yksinkertaisen miehen kysymys: Mitä akkuja voi yrittää latailla akkulatureilla? Voiko sitä tehdä kaikille akuille vai aiheuttaako esim. huoltovapaiden akkujen laturilla lataaminen jotain riskejä?
Voi olla myös sähköjohtojen liitokset hapettuneet! Jännite taso laskee matkalla startille että ei jaksa pitää startin relettä päällä, jotta auto lähtisi käyntiin.
mjo33400 kirjoitti:Tarkista starttimoottorissa olevien johtojen kiinnitys, myös kaapelin kiinnitys kaapelikenkään. Sekä maajohto moottorin ja rungon välillä.
Dobermann kirjoitti:Omituinen vika. Koko talven mb 190 -85 on käynnistynyt melko huonosti, startti on pyörinyt laiskasti ja on vaikuttanut sitlä, että akku vetelisi viimeisiään.
Kiitokset kaikille bvastauksista. Omassa autossa viko olijuuri tuossa vajaavirtaisessa akussa. Latasin akun ja nyt käynnistyy normaalisti. Varmemmaksi vakuudeksi aion myöhemmin hankkia joka tapauksessa uuden akun, ettei vastaavia tilanteita enää syntyisi.
Itseäni hämäsi asiassa se, että "tavallisissa autoissa" yleensä akun loppumisen tajuaa siitä, että starttimoottori ei vaan yksinkertaisesti enää jaksa pyörittää ja hyytyy pikkuhilojaa kokonaan. Tässä Mesrussa sitä vastoin hyytynyt starttimoottori vaihtoi yht´äkkiä napsuntaan. Luulin siis, että jotain olisi ollut pahemminkin vialla.
Ennenkuin ryntäät akkukauppaan niin mittaa akun latausjännite auton käydessä akun navasta suoraan. Jos kaikki on kunnossa niin jännite on noin 14-14,4 volttia myös tyhjäkäynnillä jollei sitä akkua ole juuri ladattu aivan täyteen.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Joku viisaampi niin kertokaa miten sais starttimoottorin helposti irrotettua 190:stä? Eli mitä joutuu purkaa et pääsee käsiks, alimman pultin sain jo irti. Niin ja auto on 190 2.3 16V...