KAT ja M103 moottori

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

KAT ja M103 moottori

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

Oma W201 -89 2.6 on varustettu katilla ja on kirjattu vähäpäästöiseksi. Harmittaa vaan kun tuo oma kattimalli tuntuu katittomaan verrattuna pirun tukkoselta. Tekis mieli koettaa ottaa katti pois ja katsoa tuleeko lisäpuhtia vehkeeseen.

Onko kenelläkään KÄYTÄNNÖN kokemusta aiheesta. Tarviikohan sytkää säätää johonkin suuntaan? Ja mitenkä on seoksen kanssa? Nyt kun lambda on pelissä, niin sehän pyrkii pitämään seoksen aikas laihana ecun avulla. Kun käytännössä tehokkain seos on aavistuksen rikkaammalla seoksella, niin pitäisikös se lambdan johto nypätä irti, ja säätää seos vaan pakokaasu mittarin avulla sopivaksi? Mitäs mieltä olette?

Pakoputken etuosa pitäisi sitten muuttaa sellaiseksi että katin saa katsastukseen paikalleen, eli laippa liitokset pitäis tehdä....

Jos et ymmärrä miksi katti pitäisi raiskata autosta irti, niin ethän kirjoita mitään kiitos!
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: KAT ja M103 moottori

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JYYRÄ kirjoitti: Onko kenelläkään KÄYTÄNNÖN kokemusta aiheesta. Tarviikohan sytkää säätää johonkin suuntaan? Ja mitenkä on seoksen kanssa? Nyt kun lambda on pelissä, niin sehän pyrkii pitämään seoksen aikas laihana ecun avulla. Kun käytännössä tehokkain seos on aavistuksen rikkaammalla seoksella, niin pitäisikös se lambdan johto nypätä irti, ja säätää seos vaan pakokaasu mittarin avulla sopivaksi? Mitäs mieltä olette?
No tuon jos tekee, niin sitten ainakin on paree ottaa katti pois takaa ahdistamasta, menee muuten tukkoon kun tulee suunniteltua runsaampaa päästöä putken päästä. Muutenhan tässä pitäis erotella, että halutaanko ottaa katti vai lambda veks käytöstä -- puolensa molemmilla mutta tosiaan ainakaan lampaadan poisto yksin ei tuone "koko totuutta" esiin.
No joo, teoriaksi meni tämäkin. Jos haluat napata lambdan pois, pitää ECU opettaa uusille tavoille eli tietsikkaan kiinni mars.
Pakoputken etuosa pitäisi sitten muuttaa sellaiseksi että katin saa katsastukseen paikalleen, eli laippa liitokset pitäis tehdä....
Tai sitten hankit vaatimuksenmukaisuustodistuksen, jos autoa on tehty sekä katilla että ilman -- ja muutoskatsastat sen avulla kiesin katittomaksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 243
Liittynyt: To 29.01.2004 21:06
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

No, siis katista haluan eroon.
Käsittääkseni ecu heittää jonkin sorttiseen "vakio tilaan" jos tuon lambdan johdon nappaa irti. Ainakaan rikkinäinen anturi ei vaikuttanut ajoon milläänlailla...

Tuo "vaatimuksenmukaisuustodistus" juttu kuullostaa mielenkiintoiselta.
Oliskohan mahdollista oikeasti
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JYYRÄ kirjoitti:No, siis katista haluan eroon.
Käsittääkseni ecu heittää jonkin sorttiseen "vakio tilaan" jos tuon lambdan johdon nappaa irti. Ainakaan rikkinäinen anturi ei vaikuttanut ajoon milläänlailla...
No voihan sen katin heittää helvettiin vaikka ei koskisi lambdaan millään muotoa. Se, mitä putken päästä tämän jälkeen mitataan, on eri asia. Jos katti on ollut oikein tukkeessa, niin tälläkin saa tietty vähän lisäruutia pirssiin.
Totta on, että lambdan johdon irrottaminen pistää ns. default-arvot käyttöön, eli seos ei ole yhtä tarkoin säädelty. Tämä kuitenkin tekee jossain ajassa hallaa katille, jota ei ole suunniteltu ottamaan mokomaa seosta vastaan. Ymmärtääkseni myös kone saattaa likaantua tms. enempi, jos näillä "hätäkäyttöarvoilla" pidempään ajelee -- auto kyllä toimii, mutta arvot eivät kuitenkaan ole samat kuin "oikeasti" lambdattomassa versiossa. Eli uudelleenohjelmoinnin kautta, kiitos.
Tuo "vaatimuksenmukaisuustodistus" juttu kuullostaa mielenkiintoiselta.
Oliskohan mahdollista oikeasti
On. Auton pitää vaan olla sellaista tyyppiä, jota on (ilmeisesti ko. mallivuotena) valmistettu sekä katilla että ilman. Vehon tekninen neuvonta kyllä varmentaa tämän asian ja pyynnöstä kirjoitaa todistuksen tai otteen siitä -- aika suolaisen hintainen lappu vaan. Sen kanssa saat leimattua autosi katittomaksi..
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Enpä suosittelin lambdan ottoo pois.
Mulla oli tässä joku aika sitten lambda kappaleina ja silloin kelpasi pelille bensa!!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Manu300cea24 kirjoitti:Enpä suosittelin lambdan ottoo pois.
Mulla oli tässä joku aika sitten lambda kappaleina ja silloin kelpasi pelille bensa!!
Yep. Se on yksi oire. Mutta tilanne on silloin eri, jos ECU opetetaan eri arvoille, eli toimimaan oikein ilman lambdaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
tomppa_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 19.11.2005 13:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja tomppa_ »

Nostan nyt vähän vanhaa aihetta ylös mutta miten tuo ECU:n opettaminen uusille tavoille käytännössä tapahtuu ja missä? Ja mihin hintaan?
Audi A5
Avatar
AAVEE
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: La 29.09.2007 18:18

Viesti Kirjoittaja AAVEE »

Onhan siinä akun takana sellanen pyöritettävä namiska jolla
voidaan vaikuttaa ruiskun seoksiin ? jos otat lamdan pois
niin namiskan korkki pitää vaihtaa kattimallista tavalliseen
( muistaakseni katillisessa vihreä ja katiton musta ) ja homma
on suurinpiirtein siinä ja katti tietysti veke. Osta toinen katti
romikselta tai jostain ja tyhjennä sisukset.
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Käsitykseni on että jos auto on katsastettu vähäpäästöiseksi ei sitä enää voi muuttaa vaan auto on aina vähäpäästöinen.

Kyllähän ne katalysaattorit (3kpl) voi sieltä putkesta pois ottaa ja jättää lambda-anturin paikallee. Silloin tosin ei auto enää mene päästömittauksista läpi ja tuo tehonlisäsytä tulee sen verta mitä nyt vapaammin virtaava putkisto tekee.

Lambda-anturihan ei ole mitenkään yhteydessä katalysaattoireihin. Onhan noita lambda-antureita autoissa missä ei ole katalysaattori. Sillä vaan varmistetaan että katalysaattorit pystyvät mahdollisimman kauan toimivina ettei putkeen mene liikaa palamatonta bensaa. Ja tämähän tapahtuu ainoastaan tasakaasulla ajettaessa ja kone lämpöisenä.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

AAVEE kirjoitti:Onhan siinä akun takana sellanen pyöritettävä namiska jolla
voidaan vaikuttaa ruiskun seoksiin ? jos otat lamdan pois
niin namiskan korkki pitää vaihtaa kattimallista tavalliseen
( muistaakseni katillisessa vihreä ja katiton musta ) ja homma
on suurinpiirtein siinä ja katti tietysti veke. Osta toinen katti
romikselta tai jostain ja tyhjennä sisukset.
Onkohan KAT- ja katittomassa mallissa sama ruiskuboksi? Jos niissä on eroa, ei pelkkä vastusnupin vaihtaminen välttämättä muuta suuresti seoksia.

Tehoero KAT- ja katittoman moottorin välillä ei muutoinkaan välttämättä ole suuri, esim 190E:ssä tehoero on 4 hv (118 vs. 122).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
tomppa_
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: La 19.11.2005 13:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja tomppa_ »

Omaani ei ole merkitty vähäpäästöseks, siinä ei siis tule ongelmaa.
Tehoero KAT- ja katittoman moottorin välillä ei muutoinkaan välttämättä ole suuri, esim 190E:ssä tehoero on 4 hv (118 vs. 122).
Tehoero ei ole suuri mutta putkien hinnassa ainakin pikaisen kyselykierroksen mukaan on.
Audi A5
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Onkohan KAT- ja katittomassa mallissa sama ruiskuboksi? Jos niissä on eroa, ei pelkkä vastusnupin vaihtaminen välttämättä muuta suuresti seoksia.
Boksi on usein sama, mutta säätönupeilla on eri arvot KAT ja ECE malleissa. Eli jostain tulee löytää ECE-mallin säätönupikka. Boksiasian voi tarkistaaa Boschin sivuilta löytyvästä ON-Line osaluettelosta.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Vastaa Viestiin