Ilmastoinnista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rynzky
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Ilmastoinnista

Viesti Kirjoittaja Rynzky »

Mikä mahtanee olla sellainen ulkolämpötila jossa ilmastoinnin pitäisi lähteä pyörimään,jos kyseessä automaatti-ilmastointi?

Jos ilmastoinnin kanssa ongelmaa niin osaako joku kylmäkonehuolto mahdollisesti auttaa vai pitääkö olla jokin merkkiliike mistä saa apua?

Nimim. ilmastointi ei lähde päälle..
JouniVi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JouniVi »

mulla oli akun takana oleva rele rikki viime kesänä helteillä -> tilattiin Saksasta, hinta hiukan alle 200€, ja tuli sopivasti elokuun lopussa, kun helteetkin olivat lopussa.

Auto S124 300TD automaatti-ilmastoinnilla. Itse lainaisin kaverilta relettä ja kokeilisin, toimiiko.
-------

124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
juhape
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja juhape »

Manuaali-ilmastointi menee ainakin näillä keleillä päälle. Eilen kokeilen omastani viimeksi. Automaatista en osaa sanoa.

Kyllä kylmäkoneasentajatkin voi ainakin todeta onko järjestelmässä tarpeeksi kylmäainetta ja tarpeen mukaan lisätä sitä.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja AM »

Olikohan +5 minkä yli pitää olla että lähtee päälle.Muitelisin sellaista ainakin manuaaliilmastoinnille.
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lottesse »

[quote="JouniVi"]mulla oli akun takana oleva rele rikki viime kesänä helteillä -> tilattiin Saksasta, hinta hiukan alle 200€, ja tuli sopivasti elokuun lopussa, kun helteetkin olivat lopussa

olipa suolainen rele,oliko jotenkin erikoinen vai kuin oli noin kallis?
ohjasko se kompuran magneettikytkintä vai lauhdutin puhallinta vai molempia,eli yksi vai kaksi kärkeä :?:
lottesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja lottesse »

nii ja toi automaattiilmastointi eikös siinä ole toi huurteenpoisto toiminto päällä pikku pakkasellakin eli pitäis naksutella kompuraa vähän väliä semmosia parin sekunnin pyörityksiä ennenkuin sisätilat on lämpimiä ja huuru poistunut ikkunoista.
JYYRÄ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JYYRÄ »

-89 w201 manusku sanoo että +7 astetta on raja
W201 260E
W202 200kompressor
W116 350SE
W107 450SLC
stratocaster
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja stratocaster »

Moi,

Sorry, että tulen tähän keskusteluun mukaan. Mutta asia hivenen liippaa aihetta. Eli mulla on nyt talvella hankittu w201 ja siinä on ilmastointi. En ymmärrä sen päälle mitään muuta kun, että konsolissa on säädin sille. Mistä voin tarkistaa ennen kesän tuloa, että ilmastointi menee päälle? Tuleeko kylmä ilma silloin vain keskisuuttimista ? Voiko sen tarkistaa jotenkin pannuhuoneen puolelta ?

On sen verran kylmät kelit vielä, ettei voi sanoa toimiiko se vai ei.
AK47
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja AK47 »

stratocaster kirjoitti:Moi,

Sorry, että tulen tähän keskusteluun mukaan. Mutta asia hivenen liippaa aihetta. Eli mulla on nyt talvella hankittu w201 ja siinä on ilmastointi. En ymmärrä sen päälle mitään muuta kun, että konsolissa on säädin sille. Mistä voin tarkistaa ennen kesän tuloa, että ilmastointi menee päälle? Tuleeko kylmä ilma silloin vain keskisuuttimista ? Voiko sen tarkistaa jotenkin pannuhuoneen puolelta ?

On sen verran kylmät kelit vielä, ettei voi sanoa toimiiko se vai ei.
Ajat auton talliin jossa on lämmintä. Odottelet hetken aikaa. Kone käyntiin ja vivut kylmälle ja puhallus päälle vähintään 1 asentoon. Sitten hiutalekytkimestä ilmastointivipua oikeallepäin kunnes kuuluu napasus kompuran magneettikytkimeltä. Sitten vielä menet katsomaan että kompuran kiilahihnan keskiöhässäkkä varmasti pyörii. Samanlainen systeemi kuin tuulettimen magneettikytkin.

Jos ei mene päälle niin lämpöä ei ole tarpeeksi tai jossakin oikeaa vikaa. Vikakohteita on alhainen kylmäaineen määrä ja paine sekä sähköliittimien hapettuneisuus ilmastointijärjestelmässä. Kompuran saa pakolla päälle kun katsoo mihin sieltä tulee piuha ja kytkee siihen suoraan akun navasta virtaa niin magneettikytkin napsauttaa hihnapyörän ja kompuran kytkimen kiinni.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
JouniVi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja JouniVi »

tässä kuva releestä, joka siis vaihdettiin minulle viime elokuussa helteiden jälkeen. Hinta siis KL-varaosissa n. 200€. Jos löytyy jostakin purkuosana, niin heti ottaisin varastoon.

Vika-analyysi tehtiin Vehossa, ja kun kompura oli kunnossa (turhaan vaihdettiin kylmäaineet), he päätyivät releeseen.

Vasemmanpuoleinen minun rikkinäinen ja oikeanpuoleinen kaverin bensamersusta. Ei toiminut, kun oli hiukan erilainen.

Kuva
-------

124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
AK47
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja AK47 »

JouniVi kirjoitti:tässä kuva releestä, joka siis vaihdettiin minulle viime elokuussa helteiden jälkeen. Hinta siis KL-varaosissa n. 200€. Jos löytyy jostakin purkuosana, niin heti ottaisin varastoon.

Vika-analyysi tehtiin Vehossa, ja kun kompura oli kunnossa (turhaan vaihdettiin kylmäaineet), he päätyivät releeseen.

Vasemmanpuoleinen minun rikkinäinen ja oikeanpuoleinen kaverin bensamersusta. Ei toiminut, kun oli hiukan erilainen.
Ei muuta kun vanha rele auki ja katselemaan huonoja juotoksia... Helppo vika korjata. Muutakin helposti korjattavaa voi relessä olla. Nuo maksaa senverran ettei rikkinäistäkään kannata viskata pois, korjaa sen heti tai jättää varaosiksi tai korjaa myöhemmin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Rynzky
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Rynzky »

No ni...Nyt on ilmastointi ongelmakin saatu hoidettua....Missään ei ollut vuotoa kun sinne laittoi paineet ja lähti kahvittelemaan...Puolen tunnin päästä paineet edelleen samat...Ei muuta kuin aineet sisälle,jota ei muuten ollut sitten yhtään jäljellä...Onneksi päästiin tällä kertaa vain litkujen lisäämisellä...Hintakaan ei nyt ollut niin paha kuin mitä olin kuullut...85€ täällä Vaasassa...
felmit
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Vastaa Viestiin