w126 500se tuhannen "sepän" jäljiltä käyttökunnost
w126 500se tuhannen "sepän" jäljiltä käyttökunnost
Tulipa taas kotipilttuuseen uusi asukas,eli 500 se vm 82.omistajia noin 20 vuosien mittaan.Suomiauto ja kohtuu varusteilla:keskuslukko,sähkölasit ja-luukku.Työmaata riittää mutta lähdetäämpä kohde kerrallaan kunnostamaan käyttökuntoon.kori ja tekniikka ihan välttävässä kunnossa mut kaikkea muuta pientä laitettavaa riittää:toinen etujousi poikki, keskuslukko ei toimi.takalasit halvaantunu,sähköjohdot konetilassa teippikytkennöillä,ym,ym.. Vinkkejäkin vastaanotetaan mitä erikoisesti kannattaa tutkia.Kertoilen kuulumisia käyttökunnostuksen edetessä
Re: w126 500se tuhannen "sepän" jäljiltä käyttökun
Mielellään kuvien keraTrae kirjoitti:Kertoilen kuulumisia käyttökunnostuksen edetessä

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Re: w126 500se tuhannen "sepän" jäljiltä käyttökun
Kertoilen kuulumisia käyttökunnostuksen edetessä.. No niin!Pikkuhiljaa alkaa homme helpottaa.Koneen käyntiprobleemista selvittiin pitkän pähkäilyn jälkeen: tyhjäkäynti"moottoria" ohjaava rele oli jo jonkun kertaalleen tekohengittämä,ensin piti tietty käydä perusjutut läpi.Tulpat,jakajan kansi,pyörijä,kaikki alipaineletkut läpi etsien mahdollista vuotoa joka sekottaa tyhjäkäynnin.Kävi välillä 500 kierrosta nätisti ja välillä 2000 kierrosta. löytyhän se vika lopulta ja nyt käy nätisti.Keskuslukon moottori tavaratilaan vaihdettu ja lukitus toimii.Etulasit toimii ja kattoluukku,takalaseihin pitää vielä syventyä kun ehtii.Etujouset käyn Venetmäellä vaihtamassa täs kevään edetessä.Kyllähän näis vanhois aina tekemistä riittää mutta mersu mukava kohde kun osia jatitoa saa hyvin.Jatkoa seuraa taas kun hommelit etenee.Kuvia laittasin mutta en osaa 

Re: w126 500se tuhannen "sepän" jäljiltä käyttökun
Tervehdys!Trae kirjoitti: Etulasit toimii ja kattoluukku,takalaseihin pitää vielä syventyä kun ehtii.Etujouset käyn Venetmäellä vaihtamassa täs kevään edetessä.
Ihan vaan vinkkinä että katsos onko se takalasien käyttökytkin päällä, se on siinä keskikonsolissa niiden muiden kytkimien joukossa ilman mitään symbolia. Sillä eliminoidaan takalasien toiminta tarvittaessa - on sellainen " sisään-ulos" toiminta, vähän kuin jalkalampun valokytkin.
Etujouset saa vaihdettua "halpis" jousipuristimillakin; jos ne on poikki niin saa vanhat ulos lievää väkivaltaa käyttämällä ja uudet sitten voi puristaa kasaan työpöydällä ennen asennusta. Ei ole W126:ssa niiiiin pitkät jouset mitä W124:ssä.
Onnea uudelle klassikolle

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1999 ML 320 talvikäyttis MYYTÄVÄNÄ!
2004 C 180 kesäkäyttis
2013 A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
varmaan hiano kärry, ite ostin just 500 SEL:n temppuilin kans tänään vähän ton tekniikan kanssa, kun tuntuis viävän pensaa aika tolkuttomasti. no suadatin oli ainakin ihan musta... joo, ihan kiva harraste autohan tollanen on. koria on aika helppo korjailla, kun ei oo mitään erikoisia muatoja ym...
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: w126 500se tuhannen "sepän" jäljiltä käyttökun
"Ihan vaan vinkkinä että katsos onko se takalasien käyttökytkin päällä, se on siinä keskikonsolissa niiden muiden kytkimien joukossa ilman mitään symbolia."
Juu,muistin sen ns.estokytkimen kun mulla oli joskus 300sel vm71 ja siinä oli samanlainen systeemi.Mutta eipä sen renkkaaminen auta.Aattelin lähtee selvittään probleema siten että puran oviverhoilut ja syötän virtaa suoraa moottoreille ja katon heräävätkö.Jos moottorit herää eloon niin sit johtoja pitkin eteenpäin tutkien mistä kohin yhteys katkee.. vinkkejä otetaan mielellään vastaa paremmin autosähköjä tuntevilta. Ei ne etujouset poikki ole mut tuntuu aika väsyneiltä ja ui aika syvällä tuo keula. Kaikkee pikkuhommaa on tehty tos välillä:nokkatähti uusittu,keskikonsolin/lämmityslaitteen taustavalot vaihdettu,ym.. Tuntuu kyl mukavalta ajopeliltä.Aattelin pitää käyttöautona jonkun aikaa ja ehkä sit jossain vaiheessa kunnostella perusteellisemmin.Nyt 280ce w114 vm73 peltisepällä kunnostuksessa,oli käyttöautona tähän asti ja sen tilalle tämä 500:nen tuli hankittua.Tietääkö kukaan mistä kuvan vanteita sa vai saako mistään? Yksi on vähän saanu kipeetä ja täristää.
Juu,muistin sen ns.estokytkimen kun mulla oli joskus 300sel vm71 ja siinä oli samanlainen systeemi.Mutta eipä sen renkkaaminen auta.Aattelin lähtee selvittään probleema siten että puran oviverhoilut ja syötän virtaa suoraa moottoreille ja katon heräävätkö.Jos moottorit herää eloon niin sit johtoja pitkin eteenpäin tutkien mistä kohin yhteys katkee.. vinkkejä otetaan mielellään vastaa paremmin autosähköjä tuntevilta. Ei ne etujouset poikki ole mut tuntuu aika väsyneiltä ja ui aika syvällä tuo keula. Kaikkee pikkuhommaa on tehty tos välillä:nokkatähti uusittu,keskikonsolin/lämmityslaitteen taustavalot vaihdettu,ym.. Tuntuu kyl mukavalta ajopeliltä.Aattelin pitää käyttöautona jonkun aikaa ja ehkä sit jossain vaiheessa kunnostella perusteellisemmin.Nyt 280ce w114 vm73 peltisepällä kunnostuksessa,oli käyttöautona tähän asti ja sen tilalle tämä 500:nen tuli hankittua.Tietääkö kukaan mistä kuvan vanteita sa vai saako mistään? Yksi on vähän saanu kipeetä ja täristää.
Kunnostus jatkuu hiljakseen..
Venetmäellä vaihdettin etujouset ja apusimpukka,olikin melko väljä. Tulipa lentoon lähtevän näkönen etupäästä mutta eikohän tuo siitä putoa hetken ku ajelee.Keskuslukon kanssa nyt ihmetelly kun ei pelaa.Otin kuskin ovesta verhoilun irti ja sieltä oli se 3 napanen pistoke irti siitä lukon ohjaus "yksiköstä".Huokasin jo että helppo homma kun alko heti rakse kuulumaan pistoke paikallaan.Mutta ei.. tankin lukko meni kiinni,ei aukea,vasen takaovi meni kiinni vaikka kuskin lukko oli auki asennossa.Muut lukot yhä hengettömiä.Mootori kyllä raksuttelee aina hetken aikaa mutta ei muuta eloa,missä vika? Moottori risa? Letkut vuotaa? Onko muut tapellu vastaavan kanssa? Ensi viikonloppuna vaihdetaan iskunvaimentimet joka nurkkaan. K esäksi pitäis vanhuksen valmistua peltiremontista niin paremmin aikaa seisottaa tota 500:sta tallissa ja tutkailla ajan kanssa.