cdi koneessa aina turbo?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

cdi koneessa aina turbo?

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

hemmetti ku oon amatööri näissä cdi koneissa. vaikka isälläki on cdi 200 tuommonen....

mutta siis onko cdi koneessa aina turbo?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

on
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ensimmäisessä sukupolvessa 1350bar ja hukkaportillinen.
Toisessa 1350bar, muuttuvasiipinen ja hiukan enemän tehoa.
Kolmannessa 1600bar ja sähköisesti ohjettu ahdin.
Tässä oleva boxi (edc-16) ymmärtää jo piezot ja 1800bar.
Piezot on jo tulleet ja eiköhän se paineenostokin kohtapuoliin.

Jonkinasteisen tollistelun jälkeen, oleellisimmat erot (1350-1600) näyttäisi olevan ruiskutuspaineessa + -pumpussa olevat erot, ahtimen säädössä, sekä polttoaineen paluulinjassa.

1600bar järjestelmässä näyttää, että polttoaine ei enää kierrä takaisin tankkiin, vaan se palaa kiertoon takaisin siihen suodattimen ja pumpun väliin.
Siinä pitää varmaakin olla jonkinlaiset takaiskuventtilit, joilla se tavara saadaan varmasti kiertämään oikein.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Osaisiko joku muuten kertoa miksi ihmeessä tästä sprintterin CDI moottorista otetaan vain 80 hv vaikka sekin on näköjään ahtimella:

Klikkaa muo

Onko se tosiaan, että ne haluavat sen heräävän hyvin alhaalta, ja kyllähän se herääkin jo 1400 rpm kohdalla, joten siinä on tosi pieni ahdin.

[edit: Ai niin se cooleri]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
MasaMbW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1703
Liittynyt: Ma 07.11.2005 19:02
Paikkakunta: Tampere [Kangasala]

Viesti Kirjoittaja MasaMbW124 »

mimmonenkohan (T)urpo tossa 200 cdi eemelissä sitten on [vuosimalli 2000]...

ja jos tuohon lastua meinaa, niin nostaako se ahtopaineita samalla.. taitaa olla jotain 0.5baarit vakiona?
W124: 200e '88 tuning/hifi ikuisuusprojekti
W204: 220cdi '07
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

veskola kirjoitti:Osaisiko joku muuten kertoa miksi ihmeessä tästä sprintterin CDI moottorista otetaan vain 80 hv vaikka sekin on näköjään ahtimella:

Klikkaa muo

Onko se tosiaan, että ne haluavat sen heräävän hyvin alhaalta, ja kyllähän se herääkin jo 1400 rpm kohdalla, joten siinä on tosi pieni ahdin.

[edit: Ai niin se cooleri]
Tuohan on 80KW eli 1,35x80=108 Hepoa, vääntökäyrää on kyllä tuossa tasoitettu raskaalla kädellä. Luin väärin...
Viimeksi muokannut Haisuli, To 06.04.2006 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

veskola kirjoitti:Osaisiko joku muuten kertoa miksi ihmeessä tästä sprintterin CDI moottorista otetaan vain 80 hv vaikka sekin on näköjään ahtimella:

Klikkaa muo

Onko se tosiaan, että ne haluavat sen heräävän hyvin alhaalta, ja kyllähän se herääkin jo 1400 rpm kohdalla, joten siinä on tosi pieni ahdin.

[edit: Ai niin se cooleri]
Tuohan on tosi vähän tehoa turboksi, vääntökäyrää on kyllä tuossa tasoitettu raskaalla kädellä. Vaihteiston ja muiden kestävyyttä haettu?
Pitkää käyttöikää?
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Haisuli kirjoitti:Tuohan on 80KW eli 1,35x80=108 Hepoa, vääntökäyrää on kyllä tuossa tasoitettu raskaalla kädellä.
Kyllä tuo (208) on ~80 Hv eli tarkalleen 60 kW :roll: Cooleriversio (211) on sitten se 110 hv

208 = 20.8[0] hv
211 = 2.11[0] hv

Haisuli kirjoitti:Pitkää käyttöikää?
Sitten pitää todetta jotta 216:ssa (160 hv) on haettu lyhyttä käyttöikää :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Tuon 80 KW luin väärin, kun on hieman nuo silmät olleet turvoksissa tänään. (Tullu hitsailtua, vähät yöunet tms.)
Kustannussäästöjä on varmastikin haettu, kun moottori on alavireinen. Vähemmän tehoa-->vähemmän kuormitusta moottoriin, vaihteistoon ja veto-elimiin. Kaikki nämähän optimoidaan nykyisin jo suunnitteluvaiheessa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4765
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

MasaMbW124 kirjoitti:mimmonenkohan (T)urpo tossa 200 cdi eemelissä sitten on [vuosimalli 2000]...

ja jos tuohon lastua meinaa, niin nostaako se ahtopaineita samalla.. taitaa olla jotain 0.5baarit vakiona?
Jos sata horsee -> hukkaportillinen
Jos 115 -> muuttuvasiipinen, se on varmaankin tämä.

Muuttuvasiipisen vakioahdot 1,25bar.
Lastutettuna maksimi teho sinne 160-170 välimaastoon.
Riippuu, minkäverran haluaa "pöllytellä", jos haetaan maksimia vääntöalueen laajuuden, sekä tehon suuruuden kannalta, niin pikku pölläytykset on pakko hyväksyä. Diiselin palamisen hyötysuhde on vielä hyvä, vaikka jo mustaa pukkaa putkesta, siksi maksimia haettaessa siitä on mahdotonta päästä täysin eroon.

Ahtopainetta ei ole pakko nostaa yhtään, jos et halua.

Jos nyt suosittelisin jotain.
Ainakin yksi mies sen osaa, voi olla muillakin valmistajilla, en tiedä.

Valitaan "savuton" vaihtoehto.
Ahtopainetta hiukan nostetaan, mutta suuremmilla kierroksilla sen annetaan painua vakiotasoon.
Näin saadaan pikkuisen savutonta lisävoimaa alakierroksille.
Maksimiteholla ruiskutusaika jätettän kuitenkin sen verran lyhyeksi, ettei näkyvää savua juuri tule. Saadaan ne teholliset kierrokset samalla pysymään niin ylhäällä, kun se nyt tällä moottorityypillä on mahdollista.
Tehot voisi olla 160 luokkaa ja väännöt 350. Pitäisi moottorin ja kytkimen kestää vaikka auringon laskuun päästelis.
Kulutus ei nouse, kestävyys ei kärsi, teho nousee kuitenkin niin paljon, että "muumiokin" sen huomaa, kierrätys häipyy pois pelistä.

Siis vaan minun mielipiteeni.
Jollain toisella toinen, yhtähyvä. Voi olla parempikin.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin