3,2 bensakoneen pakokaasuarvot päin p:tä.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

joo, aamulla pajalle mittarin kanssa ruuvailemaan sitä. Toivottavasti nyt saadaan se iskuun. Tulpat sinne vaihdoin ja ilmanputsarin. Ja öljyt.

Eikö venttiilien kantamisen kuule koneen äänestä? Eikö se tarkoita sitä että venttiilien välys on liian suuri? Onko ne säädettävissä?

Öljyä tuo lykkää kanssa siitä ketjukopan tiivisteestä. Muualta ei.

Muutenkin kone käy siististi. Ja ei kuulemma ainakaan öljyä pölläyttele kovassakaan kiihdytyksessä. Omasta mielestä käy siisteimmin kuin muut mitä olen käynyt katsomassa ja kokeilemassa. (4kpl ja oma uusi on tietysti paras)

Huono vähän kun Rollen tähtihuolto on lomalla enkä itse tiedä muutakaan paikkaa minne viedä niin täytyy ihan tuohon lähimpään automestaan viedä.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vinski kirjoitti:joo, aamulla pajalle mittarin kanssa ruuvailemaan sitä. Toivottavasti nyt saadaan se iskuun. Tulpat sinne vaihdoin ja ilmanputsarin. Ja öljyt.

Eikö venttiilien kantamisen kuule koneen äänestä? Eikö se tarkoita sitä että venttiilien välys on liian suuri? Onko ne säädettävissä?

Öljyä tuo lykkää kanssa siitä ketjukopan tiivisteestä. Muualta ei.

Muutenkin kone käy siististi. Ja ei kuulemma ainakaan öljyä pölläyttele kovassakaan kiihdytyksessä. Omasta mielestä käy siisteimmin kuin muut mitä olen käynyt katsomassa ja kokeilemassa. (4kpl ja oma uusi on tietysti paras)

Huono vähän kun Rollen tähtihuolto on lomalla enkä itse tiedä muutakaan paikkaa minne viedä niin täytyy ihan tuohon lähimpään automestaan viedä.
Vena välykset ei ole säädettävissä (hydrauliset) ja kantavia venoja on tosi paha kuulla käynnissä ollessa.
Kun vena välys on suuri niin silloin sen kuulee kyllä käynnistä raklattavana äänenä. Ja sillon ne venttiilit ei kanna.
Ootko kattonut että se öljy ei tule kuitenkaan sieltä kannen ja lohkon välistä?
Se vuotaa siitä ketjunkiristäjän kohdalta (vänkärin puoli).
Näkee paremmin kun katot taskulampulla.
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

Joo täytyy mennä kattoon heti. Näissä vehkeissä se on aina se että tieto lisää tuskaa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vinski kirjoitti:Joo täytyy mennä kattoon heti. Näissä vehkeissä se on aina se että tieto lisää tuskaa.
Kato myös että sitä öljyä ei löydy paisunta säiliöstä. Jos sieltäkin löytyy niin kanspahvin vaihto on aika ajankohtanen!
Näin on asiat täällä päin. Parin viikon päästä jos rupeis vaihtaa.
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

Ei siitä oikein saanut mitään tolkkua, siitä kopasta ainakin on tullut.

Oliko sulla tulpat karstaiset?

Paisarissakaan ei näkynyt öljyä.

Minkä verran sun vehkeellä on ajettu?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vinski kirjoitti:Ei siitä oikein saanut mitään tolkkua, siitä kopasta ainakin on tullut.

Oliko sulla tulpat karstaiset?

Paisarissakaan ei näkynyt öljyä.

Minkä verran sun vehkeellä on ajettu?
Nyt on mittarissa 205000km:ää
No sehän vaikuttaa sitten ihan hyvälle jos ei vuoda vielä.
Tahtoo olla tyyppivika.
Ei mulla tulpat mitenkään erikoiset ole ollut. Ihan normaalin kahvin ruskeet niinkun niitten pitääkin.
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

Joo, auto on nyt pajalla. Ite ihmettelin pari tuntia vieressä. Ei ollut minun säätämisestä kiinni ne päästöt. Ei saatu tippumaan vaikka kuinka ruuvasi. Löydettiin yksi halkinainen letku mikä vuoti, tyhjäkäyntimoottorilta imusarjaa menevä. Se keskimmäinen. Sen korjaaminen ei kumminkaan muuttanut niitä arvoja. Veholta tuolle letkulle toimitusaika noin 1 viikko.

Ja hetken räpelöitiin ja yritettiin säätää niitä seoksia niin kuului pieni tussahdus ja auto sammui. Hukkui bensaan. 2 tulpat tapettiin. Eikä millään käymään.
Jokin muu letku kaiketi sieltä ruiskusyteemi alta petti. Kaveri jäi purkamaan sitä ruiskusysteemiä pois.

Mikähän siinä on...
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vinski kirjoitti:Joo, auto on nyt pajalla. Ite ihmettelin pari tuntia vieressä. Ei ollut minun säätämisestä kiinni ne päästöt. Ei saatu tippumaan vaikka kuinka ruuvasi. Löydettiin yksi halkinainen letku mikä vuoti, tyhjäkäyntimoottorilta imusarjaa menevä. Se keskimmäinen. Sen korjaaminen ei kumminkaan muuttanut niitä arvoja. Veholta tuolle letkulle toimitusaika noin 1 viikko.

Ja hetken räpelöitiin ja yritettiin säätää niitä seoksia niin kuului pieni tussahdus ja auto sammui. Hukkui bensaan. 2 tulpat tapettiin. Eikä millään käymään.
Jokin muu letku kaiketi sieltä ruiskusyteemi alta petti. Kaveri jäi purkamaan sitä ruiskusysteemiä pois.

Mikähän siinä on...
Kun niitä seoksia säätelette niin elkää painako kovin kovaa sitä säätöruuvia.
Silleen ihan nätisti omalla painollaan se kuuskolo siihen ja säätämään.
Muuten se saa liikaa bensaa kun avaimella painaa vahingossa liikaa.
Ja kun säädätte jonkun verran niin sit avain pois ja katotte onko vaikutusta kaasuihin.
Tahtoo vaikuttaa se kuuskolon painokin seoksiin (kuuleman mukaan).
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

hmm... Siis joo, siis auto ei käy vieläkään. Siihen vaihdettiin pyörijä ja virranjakajan kansi.

Eli siis kuinka tuo säätö tapahtuu? Eli tällä hetkellä tilanne on se että auto ei käynnisty. Vaihdettu 2 tulpat. Eikä silti. Voiko ne tulpat mennä rikki bensakylvystä?

Asentaja purki siitä sen koko ruisku mokkulan irti ja putsasi sen kaasuläpän ympäristön karstasta. Siellä ei mitään letkua irti eikä muutakaan näkyvää vikaa.

Kuuluuko sen imuilman "kellon" tippua noin 10mm alaspäin kun konetta aletaan startata? Ilman kaasua.

Onko siihen seoruuviin jotain perusasetusta? Autodatasta ei löytynyt ja se väitti muutenkin että HC päästö ei ole säädettävissä.

Mikä anturi voisi aiheuttaa yhtäkkisen pimenemisen?

Onko pakoputkessa jotain suoja anturia Lambdalle ja Katille? Ajattelin vaan että jos se estäisi nyt sen käynnistymisen? Siis raa an bensan esto.
Viimeksi muokannut I550, Ti 21.03.2006 20:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Jos viimevuonna ongelma korjaantui lambdan vaihdolla, ihmettelen että mikä vika se voi sitten muukaan olla kun kyseinen lambda.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vinski kirjoitti:hmm... Siis joo, siis auto ei käy vieläkään. Siihen vaihdettiin pyörijä ja virranjakajan kansi.

Eli siis kuinka tuo säätö tapahtuu? Eli tällä hetkellä tilanne on se että auto ei käynnisty. Vaihdettu 2 tulpat. Eikä silti. Voiko ne tulpat mennä rikki bensakylvystä?

Asentaja purki siitä sen koko ruisku mokkulan irti ja putsasi sen kaasuläpän ympäristön karstasta. Siellä ei mitään letkua irti eikä muutakaan näkyvää vikaa.

Kuuluuko sen imuilman "kellon" tippua noin 10mm alaspäin kun konetta aletaan startata? Ilman kaasua.

Onko siihen seoruuviin jotain perusasetusta? Autodatasta ei löytynyt ja se väitti muutenkin että HC päästö ei ole säädettävissä.

Mikä anturi voisi aiheuttaa yhtäkkisen pimenemisen?

Onko pakoputkessa jotain suoja anturia Lambdalle ja Katille? Ajattelin vaan että jos se estäisi nyt sen käynnistymisen? Siis raa an bensan esto.

Ei ole putkessa eikä katissa mitään suojaa mikä estäisi sen käynnistymisen.
Ja HC arvot on säädettävissä jos seoksiakin pystyy säätämään. :lol:
Jos se nyt on tukehtunut bensaan niin tulpat irti ja paineilmalla varovasti kuivattelemaan pyttyjä ja tulppia.
Ei tulpien bensaa pitäis säikkyä.
Jos sitä seosruuvia ootte menny hakkaamaan tai kovaa painamaan niin sitten voi olla että se ruisku ei pelaa.
Se imuilmanläppä on todella herkkä ja jos sitä käynnissä ollessakin painaa esim. 1-3mm alaspäin niin varmana kone sammuu.
Sitä en ole tutkinu että liikkuuko imuilmanläppä startatessaa noin paljoo.
Jonkun verran se liikkuu mutta 10mm?
Voi ollakin että se liikkuu sen verran.
Sillen seosruuville on tehdasasetus minkä ne siellä tehtaalla laittaa mutta kun sitä käy vuosien mittaan pyörittelemässä joka kylän jannu niin se siitä.
On siihen varmaan joku ns. "sääntö" paljonko seosruuvia pitää pyörittää auki kun se on täysin kiinni? :oops:
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Noniin arvot on taas kohdallaan, kun vaihdoin Boschin anturin. En suosittele tarvikeosia, kun ei kestänyt Motonetin osa vuottakaan.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
Avatar
Gate
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 12.10.2005 00:09

Viesti Kirjoittaja Gate »

miikka kirjoitti:Noniin arvot on taas kohdallaan, kun vaihdoin Boschin anturin. En suosittele tarvikeosia, kun ei kestänyt Motonetin osa vuottakaan.
Tyhmä kysymys mutta siis "happi anturin"?
Perinteitä pitää kunnioittaa.
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

Gate kirjoitti:
miikka kirjoitti:Noniin arvot on taas kohdallaan, kun vaihdoin Boschin anturin. En suosittele tarvikeosia, kun ei kestänyt Motonetin osa vuottakaan.
Tyhmä kysymys mutta siis "happi anturin"?
Happianturi ja lambda-anturi on sama asia. Ja se sijaitsee pakoputkessa aika lähellä pakosarjaa.
Sen tehtävä on haistella jäännös happea pakokaasuista ja sen mukaan yrittää säätää seosta.
Avatar
miikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ti 11.05.2004 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja miikka »

Jep, kun lambda ei toimi käy moottori liian rikkaalla, palamatonta kamaa tupruttaa pakoputkesta ja samalla likaantuu katalysaattorin lamellit. Kestää taas jonkin aikaa että ne puhdistuvat ja katalysaattori toimii kunnolla. Polttoaineen kulutus on aivan huomattavasti suurempi, kun happitunnistin ei toimi, Mun tapauksessa pääsee 150-200km pitemmälle tankillisella nyt kun moottori toimii taas oikein.
S500L W140

EX 300SE W140 x 2
EX 260E W124
EX 300E W124
EX 280CE W123 x 2
I550
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:56
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja I550 »

mikä oli se polttoaineen kulutus rikkinäisellä anturilla?
Avatar
Manu300cea24
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3989
Liittynyt: Ma 26.09.2005 18:22
Paikkakunta: Pielavesi "Kekkosslovakia"

Viesti Kirjoittaja Manu300cea24 »

vinski kirjoitti:mikä oli se polttoaineen kulutus rikkinäisellä anturilla?

Mulla vei kun lambda oli rikki ni sellaset 28,5litraa/100km.
Eli kyllä sen huomaa! :lol:
Nyt menee sellaset 10,5L/100km suunnilleen.
C124 300cea24
Ex. W123 240D
Ex. W123 240D
Ex E30 BMW
Ex Suzuki GSX-R 1100 fighter
Vastaa Viestiin