Öljynpaineen nostaminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Öljynpaineen nostaminen

Viesti Kirjoittaja jesse »

Onko kennelläkään kokemusta öljynpaineen nostamisesta öljypumpun paineenrajoitusventtiiliä muokkaamalla. Noin äkkiseltään voisi kuvitella että laakereilla olisi tällöin paremmat selviytymismahdollisuudet jälkiahdetussa koneessa?

Useimmissa MB:n 80-luvun bensakoneissa on ilmeisesti sisäpuolinen hammaspyöräpumppu, jossa toinen hammastuksista on siis sisäpuolinen, niinkuin omassanikin. Kuitenkin esim. 190E EVO2-mallissa on välityksellä toimiva hammaspyöräpumppu ja tällä on ilmeisesti haettu korkeampaa öljynpainetta? Ja eikös dieseleissä ole myös välityksellä tuo öljypumppu, vääntöä kun löytyy :) Voi kyllä olla että mäntien öljysuuttimet ovat pääsyy tuohon välityksellisen pumpun käyttöön (tuottoa tarvitaan enemmän) dieseleissä ja evossa. Kokeneemmat kertokoon...

Millaisissa lukemissa öljynpaine yleensä liikkuu vakiokoneissa kun on kunnolla kierroksia? Eräästä lehdestä joskus luin että F1-koneessa 10000bar paikkeilla! Ei taida pitää ihan paikkaansa. (Kyseinen lehti oli kyllä se kuuluisi humpuukilehti joka ilmeistyi vain muutaman kerran, koska ilmeisesti oli niin täynnä asiavirheitä ettei sitä kukaan viitsinyt toista kertaa ostaa. Muistaakseni joku autotieto oli nimi tai joku vastaava)
Viimeksi muokannut jesse, Pe 21.04.2006 18:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

10 000bar :lol: :lol: :lol:

siinä kul kuolisi kuskikin, kun tulis öljyt tiivisteistä keuhkojen läpi!

mersuissa tuo paineen rajoitinventtiili aukeaa, nimenomaan, kun paineet ylittää 5 baria! muuten olisi jo vaarallista koneelle. kyllä vaikka kuinka kenkää ja kierroksia antaa, niin ne paineet pysyy alle 5bar.

helppo tapa entisöidä alkuperäiset, (tai lähelle sitä) olevat öljynpaineet, on vaihtaa uusi jousi, siihen öljynpaineen rajoitinventiiliin. veholta saa uusia jousia, eikä maksa kuin muutaman euron.

sit jos haluaa vielä juppeilla, niin laittaa millin paksun prikan, siihen jousen kiristysmutterin pohjalle, niin saa yleensä vielä pikkuisen lisää paineita, varsinkin kuumalla.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

10000bar :shock: No jos kuitenkin maks 10baria. :D
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Niinpä, oli siinä lehdessä paljon muutakin hauskaa...
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

dansku kirjoitti: sit jos haluaa vielä juppeilla, niin laittaa millin paksun prikan, siihen jousen kiristysmutterin pohjalle, niin saa yleensä vielä pikkuisen lisää paineita, varsinkin kuumalla.
Joku tuollainen viritys kävi mielessä.

Nyt hieman vain ihmetyttää miksei tällainen menettely ole yleistä moottorin virityksen yhteydessä, vaikka olisi niin helppo toteuttaa. En ole nimittäin ainakaan itse koskaan törmännyt vastaavaan. Eli onko tässä nyt joku oleellinen juttu mitä en ole huomannut?

EDIT: ajatusvirhe...
Viimeksi muokannut jesse, Pe 21.04.2006 18:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Niin onko tuo kaikissa mersun moottoreissa tuo jousi paineen rajoittajalle...mulla meinaa lämpösellä laskea paineet aika alas tyhjä käynnillä joten olisko se jousikin vaihto listalla??
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1559
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Tai paremminkin laakeri remontti :cry:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

nicnac kirjoitti:Niin onko tuo kaikissa mersun moottoreissa tuo jousi paineen rajoittajalle...mulla meinaa lämpösellä laskea paineet aika alas tyhjä käynnillä joten olisko se jousikin vaihto listalla??
Kuin alas ne paineet tippuu. Mulla 200D nopean moottoritieajon (jos se nyt on edes mahdollista 200D:llä) jälkeen paineet 0.5 bar

300TDT normaaliajossa tyhjäkäynnillä noin 1.3 bar
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
VNE-vaba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 13.03.2006 12:16
Paikkakunta: kerava

Viesti Kirjoittaja VNE-vaba »

Petri K kirjoitti:
nicnac kirjoitti:Niin onko tuo kaikissa mersun moottoreissa tuo jousi paineen rajoittajalle...mulla meinaa lämpösellä laskea paineet aika alas tyhjä käynnillä joten olisko se jousikin vaihto listalla??
Kuin alas ne paineet tippuu. Mulla 200D nopean moottoritieajon (jos se nyt on edes mahdollista 200D:llä) jälkeen paineet 0.5 bar

300TDT normaaliajossa tyhjäkäynnillä noin 1.3 bar
En kyllä ikinä ole kuullut että ne noin alhaalla olisivat, omassa 300D:ssä on normiajossa (lämmin kone) tyhjäkäynnillä jossain 1,9-2,2 bar. Ja just eilen ajoin Tikkurilasta Lahteen (n. 90km) jotain 150-160 km/h koko matkan, sen jälkeen paineet oli niin alhaalla ettei ikinä vielä mun autossa oo ollu; n.1,1-1,2 bar...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Tehtaan ilmoituksen mukaan 0.3 bar on alaraja öljynpaineille tyhjäkäynnillä.
Täysin yksilöllistä kenellä ne on missäkin lukemissa ne paineet.
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

niin ja jännitteestä ja sähkötoimisen öljynpainemittarin näyttämästä....mekaaniset on asia erikseen.. :lol:
Itse tein ja säästin
Avatar
nicnac
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 261
Liittynyt: Ma 19.01.2004 15:56
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja nicnac »

Petri K kirjoitti:
nicnac kirjoitti:Niin onko tuo kaikissa mersun moottoreissa tuo jousi paineen rajoittajalle...mulla meinaa lämpösellä laskea paineet aika alas tyhjä käynnillä joten olisko se jousikin vaihto listalla??
Kuin alas ne paineet tippuu. Mulla 200D nopean moottoritieajon (jos se nyt on edes mahdollista 200D:llä) jälkeen paineet 0.5 bar

300TDT normaaliajossa tyhjäkäynnillä noin 1.3 bar
No moottoritie ajossa ei paineet alle yhden laske...kun oikein kuumalla karppuuttaa niin laskee n 0.8baarin...öljyt on 10w30 farmoilia joten kuumapää on aika alhainen....turbon laitto on tulossa ja siksi olis hyvä jos ne paineet vähän nousis...

kampuran laakerithan mä laitan tosin orkkikset mutta onpahan uudet....
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

No eihän tuossa tarvi kuin vaihtaa öljyt yläpäästään 40 tai 50 SAE luokkaan. Ite ajan 300TDT:n kanssa 5W/40 Mobil super tai jotain sinnepäin. Toisessa 300DT:ssä on sitten Red Line 15W/40
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Öljynjäähdytinkin on aika kova sana jälkiahdetussa, ja muutenkin.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, öljynjäähdyttäjällä säästetään jälkiahdettua konetta kovasti. On vaikea vaan löytää niitä putsarinjalkoja joissa jäähdyttäjän lähdöt ja termostaatti on (mulla tosin on yksi ylimääräinen).
Vastaa Viestiin