MB Vito ja renkaiden kantavuus? KIIRE!
- bourbon
- Sisäänajossa
- Viesti:
MB Vito ja renkaiden kantavuus? KIIRE!
Ostin tammikuussa Viton, ja nyt pitäisi ostaa kesärenkaat.
Ongelma on se, että vanteet ovat kooltaa 8,5x18".
Alla on ollut 235/50R18, mutta ottavat kääntäessä kiinni lokareiden sisäpuolella oleviin muoveihin...
Eli haussa olisi 235/40R18,mutta kantavuus ei riitä missään?!
Onko kantavuudella oikeasti niin paljon merkitystä?
Olen katsonut mm. Uniroyal RainSport, jossa kantavuus 91.
Ei taida riittää? Entisissa TOYOissa on kantavuus 96.
Katsastus on autossa talvella, joten ei siihen ainakaan vaikuta.
Apua kaivataan, ja pian... Kiire olisi.
Ongelma on se, että vanteet ovat kooltaa 8,5x18".
Alla on ollut 235/50R18, mutta ottavat kääntäessä kiinni lokareiden sisäpuolella oleviin muoveihin...
Eli haussa olisi 235/40R18,mutta kantavuus ei riitä missään?!
Onko kantavuudella oikeasti niin paljon merkitystä?
Olen katsonut mm. Uniroyal RainSport, jossa kantavuus 91.
Ei taida riittää? Entisissa TOYOissa on kantavuus 96.
Katsastus on autossa talvella, joten ei siihen ainakaan vaikuta.
Apua kaivataan, ja pian... Kiire olisi.
Muistaakseni 95 riittää kun sitä viimeksi laskin, voit laskea sen itsekkin. Akselimassat löytyvät rekisteriotteesta ja netistä löytyvät kilomäärät tuolle 95 luokalle.
...ja kyllä se on tarkkaa katsastuksessa, jollei muualla. Ei ainakaan kannata ostaa semmosia renkaita, jotka eivät ole lailliset.
Mulla on kantavuus muistaakseni 101 tjms. (255/50 R 17)
...ja kyllä se on tarkkaa katsastuksessa, jollei muualla. Ei ainakaan kannata ostaa semmosia renkaita, jotka eivät ole lailliset.
Mulla on kantavuus muistaakseni 101 tjms. (255/50 R 17)
Lisää tietoa: www.skg.fi
Tosta Viton indeksistä en tiedä, mutta mulla oli Transportterin ensimmäisten talvirenkaiden kanssa suuria ongelmia. Auton alkuperäinen pyöräkoko oli 215/60-16 ja 2001 ei ollut vielä saatavilla tohon laillista oikean kokoista rengasta. Portterin etuakselipaino on 1510, joka vaatii 99 indeksin ja koossa 225/60-16 oli saatavilla indeksin 98 rengasta, joka jäi siis 5 kiloa per rengas vajaaksi. No minä yritin jopa AKEsta erivapautta, jotta saisin tota laillisesti käyttää, mutta Aken kanta oli, että minun olisi pitänyt laittaa koossa 205/50-16 rengas, koska siinä oli indeksi 102.
Mutta asiaan, riippuu paljon siitä, minkälaisella kuormalla ajat, mutta jos se kuorma lähentelee usein kantavuuden rajoja, kuluu se rengas sieltä pakun alta todella ripeästi pois. En kyllä itse suosittele leikkimistä vajaiden painoindeksien kanssa, mutta eikö tohon kokoon ole jo saatavilla "XL" renkaitakin, sillä nyt ainakin useammalta valmistajalta löytyy (ainakin Nokialta)kokoon 235/40-18 indeksillä 95, joten mahtuisko toi??
Mutta asiaan, riippuu paljon siitä, minkälaisella kuormalla ajat, mutta jos se kuorma lähentelee usein kantavuuden rajoja, kuluu se rengas sieltä pakun alta todella ripeästi pois. En kyllä itse suosittele leikkimistä vajaiden painoindeksien kanssa, mutta eikö tohon kokoon ole jo saatavilla "XL" renkaitakin, sillä nyt ainakin useammalta valmistajalta löytyy (ainakin Nokialta)kokoon 235/40-18 indeksillä 95, joten mahtuisko toi??
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
En kyllä itse suosittele leikkimistä vajaiden painoindeksien kanssa, mutta eikö tohon kokoon ole jo saatavilla "XL" renkaitakin, sillä nyt ainakin useammalta valmistajalta löytyy (ainakin Nokialta)kokoon 235/40-18 indeksillä 95, joten mahtuisko toi??
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 24&dsco=36
http://ssl.delti.com/cgi-bin/reifenbest ... 24&dsco=36
235/45-18?
Jos alle sopisi 235/45-18, niin niissä on yleensä kantavuusluokitus 98. Tällöin ei olisi ongelmia renkaan kantavuudessa..