Mobil Delvac
- bourbon
- Sisäänajossa
- Viestit: 46
- Liittynyt: Ti 20.12.2005 11:35
- Paikkakunta: Savonlinna / Haapakallio
- Viesti:
Mobil Delvac
Tarkastelin tässä Viton huoltokirjaa, josta selvisi että siinä on käytetty aina Mobil Delvac öljyä. Tuo Delvac ei taida olla edes synteettistä?
Ihmetyttää vain jos mineraaliöljyllä on öljynvaihtoväli 22 500km...
Uskaltaakohan vaihtaa esim. Mobil 1 5W-50 tilalle?
Kuinka monella kokemusta Vitosta ja Mobil 1:stä?
Ihmetyttää vain jos mineraaliöljyllä on öljynvaihtoväli 22 500km...
Uskaltaakohan vaihtaa esim. Mobil 1 5W-50 tilalle?
Kuinka monella kokemusta Vitosta ja Mobil 1:stä?
Eiköhän se ole sitä synteettistä delvacia, Mobil Delvac 1 SHC 5W-40..
Itse vaihdoin öljymerkkiä, delvac MX 15W40 vaihtui teboilin shpd:hen, se on edullisempaa ja sitä ei kulu samaan malliin kuin delvacia.
Itse vaihdoin öljymerkkiä, delvac MX 15W40 vaihtui teboilin shpd:hen, se on edullisempaa ja sitä ei kulu samaan malliin kuin delvacia.

Viimeksi muokannut Haisuli, Pe 14.04.2006 10:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Re: juu
Synteettistä ja pirun kallista öljyä se delvac 1 shc, jota Vitoissa kuuluu käyttää. Ei siis ihan mitä vain halpis delvacia
Ei ole oikein reilua vertailla eri öljyjä kun koneelle, turbolle, huohottimelle, pumpulle, tiivisteille yms yms on tehty vaikka mitä, mutta alkuperäisellä koneella ja delvac 1 shc:llä en päässyt kuin 13...15 tkm, jolloi syttyi aina öljymäärän varoitusvalo.
Kilometrien ollessa 222 tkm ja luopuessani merkkihuollon hellästä
huomasta vaihdoin teboin diamon dieselit, 229 tkm kohdalla jälleen uudet teboilit, ja tänään 242 tkm kohdalla katsoin mittatikkua, käytännössä öljyä ei ole kulunut ollenkaan.
Voin sanoa että välillä 222 ... 242 tkm auto on saanut rantua ja mitään ei ole hajonnut -> johtopäätös: teboil diamond diesel on riittävän hyvää öljyä tuolle koneelle.
Tuolla viritysasteella ei minulla ole mitään syytä harkita muuta öljymerkkiä, mutta eihän tuo 20 tkm vielä kerro yhtään mitään , mitä koneessa oikeasti on tapahtunut.

Ei ole oikein reilua vertailla eri öljyjä kun koneelle, turbolle, huohottimelle, pumpulle, tiivisteille yms yms on tehty vaikka mitä, mutta alkuperäisellä koneella ja delvac 1 shc:llä en päässyt kuin 13...15 tkm, jolloi syttyi aina öljymäärän varoitusvalo.
Kilometrien ollessa 222 tkm ja luopuessani merkkihuollon hellästä


Voin sanoa että välillä 222 ... 242 tkm auto on saanut rantua ja mitään ei ole hajonnut -> johtopäätös: teboil diamond diesel on riittävän hyvää öljyä tuolle koneelle.
Tuolla viritysasteella ei minulla ole mitään syytä harkita muuta öljymerkkiä, mutta eihän tuo 20 tkm vielä kerro yhtään mitään , mitä koneessa oikeasti on tapahtunut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
itsellä oli 110 ei cdi vito. Aina ajettu Tuolla synteettisellä delvacilla. Ajoin 10 -14Tuhannen öljynvaihtovälillä 47 Tuhatta kertaakaan en koko aikana lisännyt välissä. Autolla oli myydessä ajettu se 237 tuhatta.
Itse ainakin suosittelen ajamaan sillä. Tai siis oma näppi tuntuma tämä. Perheessä on vieläkin CDI vito viritettynä ja sille se öljy maittaa. Noin 0,5-1 l saa lisätä vaihdon välissä
edit: kyllä kerran taisin lisätä mutta silloin oli mennyt yli öljynvaihtovälin. .
Itse ainakin suosittelen ajamaan sillä. Tai siis oma näppi tuntuma tämä. Perheessä on vieläkin CDI vito viritettynä ja sille se öljy maittaa. Noin 0,5-1 l saa lisätä vaihdon välissä
edit: kyllä kerran taisin lisätä mutta silloin oli mennyt yli öljynvaihtovälin. .
Eikös CDI koneella pitäisi ajaa 22,5 tkm öljynvaihtovälejä ohjeen mukaan
No juu parempi se on vaihtaa useammin.
Mistähän ne muuten on keksineet nuo vaihtoväit, vanhalle koneelle 15tkm ja cdi koneelle 22,5tkm
Luulen että mun tapauksessa se kannentiiviste tihkui öljyä pakopuolelle, se kun hajosi siihen samaan syssyyn, jolloin ahdinkin vaihdettiin....tai sitten ahdin puhalsi öljyä imukanavaan, ainaki sitä öljyä oli imuoutkissa, ja niinhän sitä "pitääkin" olla.
Toisaalta se punavalon syttyminen oli hyvä huoltoindikaattori, se kun syttyi niin varasi ajan öljynvaihtoon ja öljyä ei tarvinnut kuitenkaan lisätä, 15...16 tkm mentiin aina.

Mistähän ne muuten on keksineet nuo vaihtoväit, vanhalle koneelle 15tkm ja cdi koneelle 22,5tkm
Luulen että mun tapauksessa se kannentiiviste tihkui öljyä pakopuolelle, se kun hajosi siihen samaan syssyyn, jolloin ahdinkin vaihdettiin....tai sitten ahdin puhalsi öljyä imukanavaan, ainaki sitä öljyä oli imuoutkissa, ja niinhän sitä "pitääkin" olla.
Toisaalta se punavalon syttyminen oli hyvä huoltoindikaattori, se kun syttyi niin varasi ajan öljynvaihtoon ja öljyä ei tarvinnut kuitenkaan lisätä, 15...16 tkm mentiin aina.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Niin muuten, mistä ne öljynvaihtovälit on tempaistu? Tutulla 108d ja sanoi ajelleensa jatkuvasti 22,5tkm övv:leillä.
Ollut taksina ja mittarissa 600tkm. Itsellä 110d ja 15tkm övv ohjekirjassa, kai mun sitä kuuluis noudattaa
Mittarissa mulla 250tkm. Mistä muuten johtuu semmonen että perässä lukee 110d vaikka on kyseessä ahdettumalli eli kaiketi pitäis lukea 110TD? Vai?


Re: juu
taitaa olla ainut öljy mistä löytyy ominaisuuksia et pelaa märkälevykytkimessä ja on suhteellisen halpaa...-O- kirjoitti:Ja käyttävät enenevissä määrin nykyään yli 12.000rpm kiertävissä moottoripyörissäkin tuota Delvacia.....
Itse tein ja säästin
Jaa'a kai se johtuu siitä kun siellä espanjassa ne laittavat kaikki saatavilla olevat kirjaimet noihin V mallin autoihinVito97 kirjoitti:Mistä muuten johtuu semmonen että perässä lukee 110d vaikka on kyseessä ahdettumalli eli kaiketi pitäis lukea 110TD? Vai?


mutta juu kyllä se 110D on se paras moottorinen vaihtoehto tuosta kirjosta.
108D on ilman ahdinta, niin jospa se öljy ei niin paljoa pilaannu siellä ja voidaan säästää siinäkin.
Äsken laitoin uudet teboilin öljyt, 15 300 km tuli reviteltyä diamond dieseleillä ja hyvin pysyi auto nipussa ja öljy moottorissa.
Justiinsa luin tekniikan maailmasta noista moottoripyörän öljyistä, niihinhän ei misään nimessä saa laittaa auton öljyjä. Lisätietoa siltä mutta eiköhän delvacilta löydy aivan oma moottoripyöräöljy, joten ei voi sanoa yhden öljytyypin perusteella toisesta tyypistä mitään.petska kirjoitti:taitaa olla ainut öljy mistä löytyy ominaisuuksia et pelaa märkälevykytkimessä ja on suhteellisen halpaa...-O- kirjoitti:Ja käyttävät enenevissä määrin nykyään yli 12.000rpm kiertävissä moottoripyörissäkin tuota Delvacia.....
Itse en laita enää delvac SHC:tä koska se on ylihinnoiteltu, periaatehomma...nyt on ajettu siis 24,5 tkm teboileilla...semmosta rauhallista ajoa, ei revitetty yhtään

Lisää tietoa: www.skg.fi
Vertailkaapa muuten siitä vehon huoltovihkosesta sitä öljynvaihdon hintaa, joka sisältää sen täyssynteettisen delvacin, suodattimen ja vaihtotyön, sitte menette vertailemaan vastaavanlaisen delvacin hintaa jostain varaosasta, niin perkele, ainakin meillä tulis halvemmaksi vaihdattaa öljyt veholla...
Olikohan vähän reilu 100e kaikkineen se vaihto. Jos delvaccia käy ostamassa varaosasta, niin tulee öljyille jo hintaa yli 100e, sitte vielä suodatin yms päälle...
Kyllä mä uskon että se Delvacci on ihan hyvää möhnää, sitä on ollu pari kertaa koneessa, sitten oli nesteen öljyt (kauheeta paskaa!) ja nyt on Shellin helix dieselit, 10w-40... Vähän jäykät talvella, muuten kyl vissii ollu ok, pitäiskin kattoa paljon näyttää tikkarissa olevan öljyä...
Kyllähän sitä on testattu sellasta 2x 15tkm öljynvaihtoväliä, hyvin toimii, katsastusmieskin sano et on hyvät öljyt, ja öljyillä tais olla yli 20tkm ajettu jo, noo, olihan ne delvacit silloin...

Olikohan vähän reilu 100e kaikkineen se vaihto. Jos delvaccia käy ostamassa varaosasta, niin tulee öljyille jo hintaa yli 100e, sitte vielä suodatin yms päälle...

Kyllä mä uskon että se Delvacci on ihan hyvää möhnää, sitä on ollu pari kertaa koneessa, sitten oli nesteen öljyt (kauheeta paskaa!) ja nyt on Shellin helix dieselit, 10w-40... Vähän jäykät talvella, muuten kyl vissii ollu ok, pitäiskin kattoa paljon näyttää tikkarissa olevan öljyä...

Kyllähän sitä on testattu sellasta 2x 15tkm öljynvaihtoväliä, hyvin toimii, katsastusmieskin sano et on hyvät öljyt, ja öljyillä tais olla yli 20tkm ajettu jo, noo, olihan ne delvacit silloin...

MB Sprinter W902 208D '96 85tkm "Simons mörkö"
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Mazda 323 1,5 '89 103tkm
Dodii kirjoitti: Kyllä mä uskon että se Delvacci on ihan hyvää möhnää, sitä on ollu pari kertaa koneessa, sitten oli nesteen öljyt (kauheeta paskaa!) ja nyt on Shellin helix dieselit, 10w-40... Vähän jäykät talvella, muuten kyl vissii ollu ok, pitäiskin kattoa paljon näyttää tikkarissa olevan öljyä...![]()
Shell Helix Diesel 10W-40 on aika ylihinnoiteltua mielestäni, kun ostaa Shellin Rimulaa joka on raskaankaluston öljyjä saa litrahinnan puolitettua, rimulan ultra 10W-40 joka on täyssynteettinen taitaa maksaa jotain 90€/20l ja tuo vastaava kuin helix diesel jotain 50€:n korvilla 20 litran pönikkä muistaakseni kulkee nimellä rimula super tai rimula signia.
Tuo rimula ultra ainakin on toiminut näillä omilla kokemuksilla erinomaisesti, on viskositeetiltään riittävän löysää kylmänä jopa turbo koneeseen, mutta pitää kuumana öljynpaineet 0,5bar kovempana kuin muut -40 loppuiset öljyt. Laatukamaa, öljy paskaantuu tosin nopeesti mutta öljyn kuluminen vähenee.
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Juu katsoin kanssa, ettei itse kannata ostaa delvac SHC:tä, mutta Astrumissa ottivat Vito/V-mallin öljynvaihdosta suodattimineen 165 €, että ei se nyt ihan satasen luokkaa ole. Öljyä meni mukamas 8,5 litraa, no noin sanoo huolto-ohje. Se mikä kummastuttaa on, jotta itse laitan tasan 8 litraa ja sen jälkeen pinta on tarkasti tikun ylämerkissä, eli sinne ei kannata laittaa 8,5 litraa, jollei halua öljyn vuotavan tikun tiivisteestä ulos.Dodii kirjoitti:Vertailkaapa muuten siitä vehon huoltovihkosesta sitä
Veholla on ollut vaihtotyö + öljy halvempaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
what the **** tuossa yhdessä Salon autotarvikeliikkessä sitten koitettiin rahastaa minulta merkkiliikkeen hinta tuosta öljystävanttom kirjoitti:SHC1 maksaa Motonetissa 33.90€/4litraa. Suodatin KL:ssa öpaut 10€.

No aikaa tuosta on jo 1,5 vuotta, joten rikos on sikäli vanhentunut. Suodatin on 9,10 vai 9,20, ostin justiinsa kolme

Lisää tietoa: www.skg.fi
Itse vaihdoin 126:n (300 sdl) öljyt eilen. Delvacin 10-30 super maksoi 34 €/20 l (agrimarket).Suodatin Motonetistä ~8 €. En kylläkään haaveillut ajavani 22.5 tkm vaan 10 tkm. Seuraavassa öljyn vaihdossa ajattelin suorittaa Forte käsittelyn. Monesti on nuo täys-synteettiset öljyt liian hienoja vanhoihin riisseli koneisiin.
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Onkohan kukaan tunkenut delvacceja 300-24V koneeseen? Pikkumesessä mulla kyllä on tota diesel ja bensakoneisiin tarkotettua MX 15W40. Ja kaikissa muissakin autoissa. Motskareissa, veneissä ja muissa koneissa. Eli uskallanko laittaa sitä kun alkaa öljynvaihto häämöttämään?
Olisi niin näppärää kun kaikki vehkeet käy samalla öljyllä ja saatavuus on hyvä, eli ilmaista. Taino sanotaanko näin, että tulen sitä laittamaan koneeseen ellei joku sano että absoluuttinen EI, perusteluineen.
Ja sitten Offtopicciin:
Kaikki Delvacit tietääkseni täyttää nuo moottoripyörille soveltuvat luokat... Ja se on varmaa että tämä MX täyttää ja ylittää ne. Ja hinta on alle 3€/l, vastaavat MP öljythän on alkaen 9€/l. Eikä sisällä vääriä lisäaineita.
Eikä nuo JASO/API/ACEA ym luokitukset sano kuitenkaan mitään. Pitää välttää motskarissa öljyjä jotka sisältää grafiitti tai molybdeeni lisäaineita. Sinkki ja Fosfori on lähes kokonaan poistettu öljyjen kitkalisäaineina, ja niiden puuttuminen/korvaaminen grafiitilla ja molybdeenillä aiheuttaa kytkimen lipsumista.
*avautuu*
Olisi niin näppärää kun kaikki vehkeet käy samalla öljyllä ja saatavuus on hyvä, eli ilmaista. Taino sanotaanko näin, että tulen sitä laittamaan koneeseen ellei joku sano että absoluuttinen EI, perusteluineen.
Ja sitten Offtopicciin:
Kaikki Delvacit tietääkseni täyttää nuo moottoripyörille soveltuvat luokat... Ja se on varmaa että tämä MX täyttää ja ylittää ne. Ja hinta on alle 3€/l, vastaavat MP öljythän on alkaen 9€/l. Eikä sisällä vääriä lisäaineita.
Eikä nuo JASO/API/ACEA ym luokitukset sano kuitenkaan mitään. Pitää välttää motskarissa öljyjä jotka sisältää grafiitti tai molybdeeni lisäaineita. Sinkki ja Fosfori on lähes kokonaan poistettu öljyjen kitkalisäaineina, ja niiden puuttuminen/korvaaminen grafiitilla ja molybdeenillä aiheuttaa kytkimen lipsumista.
*avautuu*
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021