Mittarivalo pimeenä

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
starliner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 28.10.2005 20:47

Mittarivalo pimeenä

Viesti Kirjoittaja starliner »

vasen mittarivalo pimeenä, miten vaihdetaan? Pitääkö irroittaa mittaristo ja jos pitää, miten irtoo ehjänä. Auto 300 Ce -90. Vai onnistuuko alakautta? Millanen polttimo?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17302
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Pitää irrottaa, polttimo on lasikantalamppu 2W.
Mittarivaijeri pitää irrottaa koukusta jalkatilasta, mittari lähtee vetämällä - siihen on olemassa erityiset koukut.
Vaihdat tietysti molemmat polttimot samalla kertaa.

Haulla löytyy vinkkejä mittariston irrotukseen.
wiimax.fi
starliner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 28.10.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja starliner »

Thanks vinkistä, tarttee yrittää irroittaa ja vaihtaa.
Ja nyt meni jo apparin puolen lämpötilan säätimen valokin pimeeks.
Nyppäsin vivun irti ja alla mutteri, varmaan siitä purkee vai?
Täytyy yrittää kattoo ku kerkee, harmittaa ku ei pimeessä nää...
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

dealer kirjoitti:Pitää irrottaa, polttimo on lasikantalamppu 2W.
Tähänasti ainakin ollut 3W lasikantainen.. 2W:sta löytyy sitten tuoreemmista, mm. W202.. Ja 5W lampulla saa näppärästi sulatettua koko mittarin kehyksen.
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

Ei ei ei

Viesti Kirjoittaja Tipi »

starliner kirjoitti:Thanks vinkistä, tarttee yrittää irroittaa ja vaihtaa.
Ja nyt meni jo apparin puolen lämpötilan säätimen valokin pimeeks.
Nyppäsin vivun irti ja alla mutteri, varmaan siitä purkee vai?
Täytyy yrittää kattoo ku kerkee, harmittaa ku ei pimeessä nää...
Niin älä sitä isoa ruuvia aukaise! Se koko etulevy lähtee pois ja pääset sit käsiksi kaikkiin valoihin. Siinä on radion yläpuolella levyn alla kaksi ruuvia, nämä pois ja nostamalla levy veks tietty ne puhaltimen nopeusvipu ja puhallussunnann vipu pitää olla irti myös.. Just väänsin uudet lamput itse, vaihan kerralla kaikki. Ongelma vaan tuli siinä kun otin apukuskin ilmanpuhallin ritilän irti nin kolme klipsua neljästä irtosi liitoksestaan ja nyt on sitten epoksiliimauskokeilu meneillään :lol:
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

onnistui

Viesti Kirjoittaja Tipi »

siis epoksiliimakokeilu eli otti seosliimalla tiukkaan ne metalliklipsut siihen muovikotelon kanteen ja meni paikalleen kuin veitsi sulaan voihin ja on tiukasti.

Nyt sitten yksi valo on pimeänä, huomasin tänään. Eli takakattovalo, kuinkas sen polttimon saa vaihdettua tai siis lähinnä kuinka se ehjänä ja siististi pitää irroittaa katosta ? Hieman sitä väänsin mutta tuntui olevan aika tiukka niin enpä sit viitsinyt väkisin sitä hajoittaa. Onko kokemuksia ?
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: onnistui

Viesti Kirjoittaja felmit »

Tipi kirjoitti:Nyt sitten yksi valo on pimeänä, huomasin tänään. Eli takakattovalo, kuinkas sen polttimon saa vaihdettua tai siis lähinnä kuinka se ehjänä ja siististi pitää irroittaa katosta ? Hieman sitä väänsin mutta tuntui olevan aika tiukka niin enpä sit viitsinyt väkisin sitä hajoittaa. Onko kokemuksia ?
Muistelen, että toisessa päädyssä työntävä jousi ja toisessa kynnet
autodidakti
starliner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 28.10.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja starliner »

Eipä siinä radion yläpuolella ollut ees ruuvit paikalla, tosin ei ainakaan
ihan pienellä voimalla se levy irronnut. Onkohan se niin että radio tarttee
irrottaa ensin? Vai pitäskö irtoo kun vaan lämpötilan säätimet on irti?
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1470
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

starliner kirjoitti:Eipä siinä radion yläpuolella ollut ees ruuvit paikalla, tosin ei ainakaan
ihan pienellä voimalla se levy irronnut. Onkohan se niin että radio tarttee
irrottaa ensin? Vai pitäskö irtoo kun vaan lämpötilan säätimet on irti?
Puhaltimen ja suuntauksen nupin takaa pitää ottaa ne mutterit irti ennenkuin irtoaa. Jos ruuveja ei radion yläpuolella ole paikallaan, levy lähtee alareunasta varovasti nostamalla pois. Lamput ovat sitten niiden läpinäkyvien muovien alla, ne lähtee helposti irti, huomaat kyllä miten :wink:
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

hmm

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Ei vaan meikän 124:ssa tarvitse niitä isoja muttereita irti ottaa :shock:
Mulla levy ainoastaan kahden säätöhanikan ja niiden alaruuvien varassa ja hyvin on pysynyt.
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Tipi kirjoitti:Ei vaan meikän 124:ssa tarvitse niitä isoja muttereita irti ottaa :shock:
Liekö joku aiemminkin ottanut vain ne alaruuvit irti ja sitten käyttänyt voimaa. Jääkö sulla ne puhaltimen ja suunnansäätönappien kupit kiinni katkaisijoihin? Ne kupit pitäisi olla kiinni paneelissa. Uudemmissa malleissa ei taida edes olla niitä ruuveja vaan koko hökötys pysyy kasassa noilla isoilla muttereilla.

t.
Risto
E500 – 211.070
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Wikke kirjoitti:
starliner kirjoitti:Eipä siinä radion yläpuolella ollut ees ruuvit paikalla, tosin ei ainakaan
ihan pienellä voimalla se levy irronnut. Onkohan se niin että radio tarttee
irrottaa ensin? Vai pitäskö irtoo kun vaan lämpötilan säätimet on irti?
Puhaltimen ja suuntauksen nupin takaa pitää ottaa ne mutterit irti ennenkuin irtoaa. Jos ruuveja ei radion yläpuolella ole paikallaan, levy lähtee alareunasta varovasti nostamalla pois. Lamput ovat sitten niiden läpinäkyvien muovien alla, ne lähtee helposti irti, huomaat kyllä miten :wink:
Ja kun vaihtelette niitä polttimoita niin laittakaa 0,4W eikä 1,2W polttimot, ettei paikat sula. Yleensä nuo pienet lasikantapolttimot on 1,2 wattisia mutta mersussa vähän pienempi tehoiset.

-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1470
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Ahonen V kirjoitti:Ja kun vaihtelette niitä polttimoita niin laittakaa 0,4W eikä 1,2W polttimot, ettei paikat sula. Yleensä nuo pienet lasikantapolttimot on 1,2 wattisia mutta mersussa vähän pienempi tehoiset.
Olen havainnut että sinne puupaneelin alle kestää laittaa 1,2W. Jos laittaa 0,4W myös sinne paneelin alle, niin lämpötilan säätörullat ja hanikoiden ympäryssymbolit jäävät paljon himmeämmäksi kuin muu kojelaudan valaistus (lämpötiloista ei ainakaan saa selvää enää). 1,2W:lla lampulla valonkirkkaus on just oikea. Mutta siihen pyöritettävään nuolihanikkaan se 0,4, muuten se sulaa käsiin! :wink:
Avatar
Ahonen V
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 310
Liittynyt: Ke 19.05.2004 12:05
Paikkakunta: Jämsä/Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ahonen V »

Voi olla niinkin, mutta alunperin sinne kuuluu 0,4 wattiset, ainakin kl:n luettelon mukaan. Onhan ne hivenen himmeät, mutta riittää mulle.

-Ville
S202 250TDT -97 Powered by [url=http://www.turbotec.com]Turbotec[/url] & KKK
ex. w124 260E -89
starliner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 28.10.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja starliner »

Oolrait, luulen että ne isot mutterit tarttee vielä mun härvelissä irrottaa niin sit se paneeli irtoo. Täytyy kattoo mitkä polttimot siellä nyt on ja laittaa saman
tehoset tilalle.
starliner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 28.10.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja starliner »

Nonni, lämmönsäätimen lamppu vaihtu mut mittarivalo ei, kun ei lähde
mittaristo irti. Tein koukut ja vedin minkä jaksoin, ei tulosta. Purin alakautta
alemman suojan irti (ylempi ei helposti edes lähde) ja tunnustelin mittarin
vaijeria, löysältä tuntu. Se menee johonkin putkeen sisään, mut sen minkä
käsi meni sinne ei työntäminen auttanut, mikä neuvoksi?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Jos sulla on jo koukut, niin vetoja vaan klo 10 ja 14 kohdilta.
Muistithan irroittaa mittarin vaijerin jalkatilassa olevan kannattimen päältä, jarrupolkimen takaa.
Itselläkin meinasi usko loppua ensimmäisellä kerralla. Auttoi, kun työnsin alareunasta ohuen pellin väliin.
Vedä molempia puolia aluksi vuoron perään ja jos joudut käyttämään suurta voimaa, olisi tärkeää olla koukut oikeassa kohdassa, ettei...
autodidakti
starliner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 28.10.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja starliner »

Joo, täytyy yrittää vielä. Mä en havainnut että mittarin vaijeri olis mitenkään
kiinni ainakaan siltä osin kun sen pääsee näkemään/tuntemaan.
Johonkin putkeen se sit menee siellä mittarin takana mut se ei kyllä
liikkunut mihinkään. Onks lisää kikkoja sen vaijerin suhteen?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

putki on väljä, se ei estä vaijerin liikkumista.
autodidakti
starliner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 28.10.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja starliner »

No, niin mäkin aattelin, kuuluuks se putki mittaristoon vai onks vaan joku ohjurin virka sillä? Siis vaijeri liukuu putken sisällä?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

starliner kirjoitti:No, niin mäkin aattelin, kuuluuks se putki mittaristoon vai onks vaan joku ohjurin virka sillä? Siis vaijeri liukuu putken sisällä?
Ohjuri
Vaijerin kannatin on muistaakseni siinä potkumuovissa, joka on kiinni etureunastaan muoviruuvilla etujalkatilassa. Riittää, kun nostaa vaijerin pois kannakeen päältä.

Korjaamomanuaalin ohjeita tässä:
:arrow:
:arrow:
autodidakti
starliner
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Pe 28.10.2005 20:47

Viesti Kirjoittaja starliner »

Selkee juttu, vaijeri pitäs luistaa putkessa ja ei kun vetämään. Olen kyllä vetänyt hieman ehkä liian alareunasta, ohje näyttäs vähän ylempää, liekö merkitystä. Kokeilen vielä, thanks avusta.
Avatar
jleinon2
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Su 16.04.2006 02:52
Paikkakunta: Pohjois-karjala

Viesti Kirjoittaja jleinon2 »

Tähän asiaan palatakseni, missä ihmeessä on W124 mittarivalojen kirkkaussäätö...? :oops: Ostin eilen tollasen cossumesen, ja siinä palaa nuo taustavalot tajuttoman himmeesti... :roll:
Nykyinen: Audi 100 2.5 TDI
Ex ruostekasa:
MB 190 2.3 16V
Timo67
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: To 03.02.2005 22:08
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Timo67 »

siinä toisessa nupissa muistaakseni trippinollauksessa kun sitä pyöräyttää niin valot kirastuu
Avatar
JohaT
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 497
Liittynyt: La 04.02.2006 11:07
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja JohaT »

Mittarin saa helposti irti 124:ssa kun irrotttaa vasemman tuuletin aukon ja vetää sitten voimalla ja avittaa toisesta laidasta varovasti meisselillä. siinä pitää vetää tosiaan kovaa että irtoaa ja takaisin kasatessa mittarivaijerin saaminen takas kierteille on tosi vmäinen homma.. kädet melekeen verillä ku niin tiukilla että jalalla painaa jalkatilassa vaijeria että pysyy mahd. ylhäällä ja ahtaasta välistä koittaa saaha jengoille. hermot meinas mennä.. aattelin että uks kerta vielä ja jos ei mene niin toinen pää sitte irti mutta menipä sitte kuitenki..
____________________________________________
S124 300 TDT -92
Viano 2.2 CDI -06
Vastaa Viestiin